Gå til innhold

Hva gjør du for å gi barnet ditt selvtillit?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva med å la barna innimellom få prøve seg på litt utfordrende ting de kan være litt stolte av å kunne/tørre å ha gjort?

Selv fikk jeg mye selvtillit av alle opplevlesene jeg fikk i speideren, å komme solbrun og fin etter noen dager på fjellet og fortelle om overnatting i snøhuler, da vi nesten ramla utenfor en skrent osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å kunne fortelle historier til storøyde og lyttende foreldre ja!... :wink:

Og til klassekamerater som kjenner deg i en annen setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"JEG blir sliten av bråket' date=' jeg kjenner at jeg ikke orker masse bråk når jeg kommer sliten hjem fra jobben" Koden du da sender til barnet er "Mamma/pappa er sliten". Ergo - "jeg er fortsatt ok, men jeg kan dempe meg litt fordi de er sliten". [/quote']

Så fint innlegg Lillian. Selv er jeg bare stemor, men har da fått "prøvd meg" litt. Jeg syns det du poengterer i avsnittet ovenfor er noe som bør anvendes i alle situasjoner, også de som involverer andre voksne. Istedet for å slå ned på andres negative egenskaper, er greit å forklare i forhold til sine egne begrensninger hvilke hensyn man ønsker skal bli tatt. Det handler rett og slett om ydmykhet og RESPEKT for andre...

Sunn fornuft og et godt hjerte er alt som skal til for å hjelpe barna sine til et positivt selvbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig å være åpen og vise barna hvor du er. Da blir de også kjent med sine egne følelser. Da slipper brna å tolke den voksne.

Man skal også hjelpe barn til å sette ord på følelser for å kunne bli trygg på seg selv i følge Juul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Ubetinget kjærlighet er mitt svar.

Barnet er elsket selv om mor og far er forbannet på det, selv om det har knust den dyre vasen, selv om det er trassig og hyyylskriker i to timer og mor og far er nær ved å gå i oppløsning.

Barnet vet at "nå er mamma og pappa sint på meg" eller "oi, nå har jeg gjort noe fryjktelig dumt" samtidig som det også vet at "mamma og pappa elsker meg uansett". Barn som er gjennomført trygge på akkurat dette, har et godt itgangspunkt hva selvfølelse og selvtillit gjelder, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Embla - men da er det jo viktig at man får frem det også. Måten man sier det på er veldig viktig :wink:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Enig med deg, Embla - men da er det jo viktig at man får frem det også. Måten man sier det på er veldig viktig :wink:

Lillian

Joda. Jeg mener jo selvf at barnet føler seg ubetinget elsket. At foreldrene elsker ubetinget tar jeg vel som en selvfølge :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror datteren min på 2 år har god nok selvtillitt, for hungår ofte og prater om hvor flink hun er og hvor pen hun er.

Vi lar hu få lov til å prøve veldig mye, vil hu prøve å gjøre ting selv, får hun sefølgelig lov, med mindre det er noe som er farlig.

Tror også hun får masse kjærlighet, både gjennom ord og tid og ikke minst kvalitetsdid.

Sefølgelig blir jeg innimellom sint og kjefter i vei. Men etterpå prater vi alltid sammen, hvor jeg forklarer at jeg er sliten og derfor ble jeg så sint og at jeg elsker henne kjempehøyt.

Jeg har vel trua på at et barn aldri kan få høre for mye hvor glade vi er i de og hvor flinke og fantastiske de er, dette kommer vel kanksje av at dette er ting jeg aldri hørte i min oppvekst.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuskelusken
Boka til Jesper Juul står i hylla og er godt lest :) Anbefales på det varmeste!!!

Har han ikke skrevet flere bøker, i såfall; Hvilke av de anbefalere dere at jeg leser?

Jeg synes dette er veldig spennende, og ikke minst viktige emner å sette seg inn i som forelder.

Man får jo bare en sjanse til å gi barna sine en god start på livet, og det er jo litt skremmende å tenke på..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

"Eplet faller ikke langt fra stammen" heter det.

Jeg tror at barna får selvtillit gjennom foreldrene. Har de foreldre med god selvtillit, får de det selv og. Ved å utstråle at du er trygg på deg selv og dine omgivelser, at du er stolt av deg selv, og at du går foran som ett godt eksempel på det å være den du er, vil gi dine barn selvtillit.

Ett barn som opplever sine foreldre som usikre personer som ikke har noe stor tro på seg selv, vil oppfatte det samme om seg selv.

Viser du dine barn at du har god selvtillit, vil de følge etter i samme spor.

Det som tidligere er nevnt er og en viktig faktor for å gi barna god selvtillit, men det nytter ikke å snakke med to tunger. Gir du barna dine komplimenter, og forteller dem at de er gode nok som de er, vil det gi blandede signaler dersom det du forteller dem at de er, ikke er noe du står for selv og, som person.

Jeg viser min datter at jeg er stolt av meg selv, og henne. Slik prøver jeg å gi henne god selvtillit.

Ronja_80 (ikke innlogget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boken det er snakk om her skal jeg få meg.

Kritikk er det verste man kan gi barnet,er man ikke fornøyd med det barnet har gjort er det veldig viktig å bite tenenne sammen å ikke si det.Jeg har selv vokst opp med masse krittikk.Den ene foreldren min,det var aldrig bra nok.Alt kunne vert mye mere nøye gjort.Di gangene man får ros glemmer mann.For det skal mye mere possitivt til for å veie opp det negative.Jeg sliter den dag i dag.Takler ikke ros,tror nesten ikke på det.Men nå har jeg barn selv så jeg jobber på spreng med meg selv,vill ikke at mine barn skal ha det slik.Men skader som blir i oppveksten er veldig vanskelig å få ryddet opp i.Så negativitet,kritikk og hån er ikke tillat her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

- skryt

- oppmuntring

- veiledning

Og forteller at det er ok å ikke være best i alt ! Fordi at for meg er de best og jeg er verdens heldigste mamma som fikk akkurat dem !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å få slike tankevekkere ! Er mor selv , i tillegg jobber jeg med barn . Og vi lærte nylig om det at man ikke si at et barn er flink f. eks når det viser oss en tegning e.l. Det er utfordrende å finne andre ord, men det føles veldig riktig. Tror jeg må lese denne boka , jeg ! Da får jeg sikkert flere gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...