Gå til innhold

HVor mye klarer du deg på?


*Lillian*

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og regner ut her, siden jeg snart skal starte på nytt alene og klare meg på kun min inntekt.

Dere enslige; når dere har tatt vekk penger til regninger, faste utgifter, lån, mat og bensin osv, - hvor mye sitter dere igjen med til fornøyelser og kollektivtransport (om dere bruker det) per måned? Hvor mye synes dere man bør ha for å kunne pleie et sosialt liv? :lol:

Lillian *økonomen* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med ett barn, ingen bil, klarte jeg meg en periode på 12 000, da var husleien 5500. Dvs 6500 pr mnd til alle faste utgifter, mat, bhg. klær osv. Da følte jeg meg noe fattig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor alene og lever på en inntekt, har som regel 4000,- etter faste utgifter ca og synes det går greit.

Skulle gjerne hatt litt mer å rutte med for å kunne kose meg litt ekstra uten at det går utover neste måned, spesielt nå som det kommer masse julegaveinnkjøp etc.

men, klarer meg på 4000,- til mat, sosialt samvær og offentlig kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Vanskelig regnestykke Lillian! (Og vanskelig problemstilling... hva kan man klare seg på... Hm. Det med hvor mye man skal ha igjen, det spørs jo litt hva du legger i sosialt liv: Tenker du gå på byen? Drikker du i såfall? Må du ha taxi hjem? Reise og besøke venner litt langt unna? Kino? Konserter?

Nei - det er vanskelig å svare på hva man "bør ha". men jeg syns man bør ha såpass at man kan slippe å mure seg inne fordi man ikke har råd til å være sosial...

(Husker det var en tråd som het "dine beste sparetips" for en tid siden. kanskje du skal finne den og få noen ideer :wink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke være med å regne jeg.

Vår økonomi er litt annerledes enn din kommer til å bli.

Men for noen år siden hadde jeg utbetalt 8500 i måneden, hadde ca 3500 i boligutgifter (eksl. strøm). Bodde da alene og klarte meg helt fint. Det skal kanskje nevnes at jeg ikke brukte kollektivtransport hver dag (bodde like ved jobben og kunne gå eller sykle).

Jeg var ute på byen 2-3 ganger i måneden og spiste lettvindt og billig.

Og akkurat dette er ganske greit. Jeg har nemlig funnet ut at det er billigere med mat når man bor alene. Hvis man kan spise enkelt på hverdagene og kanskje unne seg litt mer i helgene, så går det ikke så mye penger.

Her i huset er det sånn at jeg godt kan spise havregrøt eller All Bran til middag, mens sambo skal ha masse greier (bortskjemt?). I stedet for at vi bruker 50 kroner på middagen, så blir det fort 200 kroner :o fordi han skal ha så masse ekstra-greier.

Dette går garantert bedre enn du forventer. (Selv om jeg ikke vet hva du forventer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på sosialt liv, så tenker jeg både på å besøke venner som bor litt langt unna (jeg har kun en venn som bor i umiddelbar nærhet :-? ), jeg tenker ikke nødvendigvis på mange byturer, men det å kunne finne på ting sammen med venner - gå på kino eller bare det å reise til dem. Jeg har verken bil eller lappen, så jeg må bruke buss og tog for å komme meg til venner. Derfor jeg tenker på kollektiv transport. Jeg blir boende i gangavstand til jobben, så jeg slipper utgifter på å komme meg til og fra jobb heldigvis. Sparer mye på det.

Jeg har regnet masse på det - heldigvis har jeg alltid vært den økonomiske her i huset :wink: - så jeg har funnet ut at jeg blir sittende igjen med ca. 3500kr i mnd til mat og fornøyelser. Jeg er ikke så veldig dyr i drift når jeg er alene, så matsummen kan jeg nok fint få til å bli temmelig liten. Gidder ikke lage meg treretters middager når jeg er alene, liksom :wink:

Jeg skal kikke på den tråden om sparetips, se om det er noe å hente der!

Et godt sparetips for meg sjøl er iallfall å invitere venner til meg istedenfor å reise til dem altfor ofte :wink:

Takker for svar iallfall, jeg vet jeg kommer til å klare meg okay på det jeg blir sittende igjen med - er mest bekymret for strømmen som ikke er inkludert i husleien. Men jeg kommer til å sette av ca. 500kr i mnd på egen konto til strømregningene kommer! Det er lurt, ja? :lol:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Når du har tatt bort husleie, strøm, andre faste regninger og mat, og altså skal dekke "fornlyelser og kollektivtransport" da vil jeg si at vår sum antakelig ligger på ca 1000 kroner for to personer, hvorav 660 er mitt månedskort for å komme meg til jobb. Totalt sett ca 800 på buss, og altså antakelig max 200 på dette med "fornøyelser". Vi går aldri ut for å spise, vi har ikke vært på kino siden Harry potter i fjor, og da VANT jeg billettene. Vi har egentlig ingen venner vi besøker spesielt ofte (mine venner bor så langt unna at jeg trenger FLY for å besøke dem) og bruker minimalt.

Ideelt sett burde man ha råd til å gå på kino minst en gang i måneden, og tidvis kombinere dette mde litt mat, om ikke annet en pizza på peppes. Men "burde" er ikke det man alltid opplever, i forbigående (håper man) perioder av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal droppe å sette opp mitt eget regnestykke for mnd, men utfra det som er livsoppholdts satsen til sosialkontoret i min kommune er det nor å ha ca 4200,- for en enslig person og ca 1500 i tillegg for et barn - dette varierer jo litt fra kommune til kommine da. Dette er etter at en rimelig husleie er trukket fra. Utfra hva jeg vet skal vist Namsmannen ha en livsoppholdssats som ligger ca 2000,- over sosial kontoret. Er dette egentlig nok mht dagens pengeslukende samfunn, uten at en skal føle seg "fattig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er dette egentlig nok mht dagens pengeslukende samfunn, uten at en skal føle seg "fattig"?

men er det meningen at man ikke skal trenge å føles seg fattig når man går på sosialen..

dersom man ikke er fattig har man vel ingenting på sosialen å gjøre.. (det er nå min meining...)

har man havent på sosialen synes jeg man skal være litt mer takknemmelig for det man faktisk får og ikke klage på at man kan komme til å føle seg fattig.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

men er det meningen at man ikke skal trenge å føles seg fattig når man går på sosialen..

dersom man ikke er fattig har man vel ingenting på sosialen å gjøre.. (det er nå min meining...)

har man havent på sosialen synes jeg man skal være litt mer takknemmelig for det man faktisk får og ikke klage på at man kan komme til å føle seg fattig.. :roll:

Bare så det er sagt, jeg er ikke av dem som bruker sosialkontoret... Har tenkt tanken i trange stunder ja, men har enda tilgode å levere en søknad der. Men jeg blir sint når jeg ser, i mine øyne, en nedlatende holdning fra Gjest. Det er da personen som teller og ikke hvor personen får pengene sine til livets opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...