Gå til innhold

Irritabel tarm/irritabel tarm-syndrom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått diagnosen irritabel tarm-syndrom, det er kronisk og har symptomer som: Mye luft i magen: oppblåsthet, løs mage (akutte toalettbesøk) med vekslende hard mage (ofte forstoppelse. Reagerer på melk, sukker og mel og det som er godt å spise forøvrig. Er normalvektig, og vekta er stabil til tross for dette. Er det flere som kjenner seg igjen her? Noen andre som har det samme, og har noen gode kostholdsråd/oppskrifter e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

folk er forskjellige ,selv om en har samme diagnose

Tror du har listet opp en del irritanter,men jeg reagerer på fiber,kaffe,lakris,sukkertøy (søtstoffer helt sikkert) brus (kullsyre sikkert ) brunost,erter,løk,muskat,grillkrydder osv osv.........

lista mi er lang. Du burde holde en dagbok der du skriver ned alt du putter i kroppen,slik kan du luke ut en del ting du reagerer på..Noen ganger kan det være at du ikke finner det ut også.

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har god erfaring med et nycopro produkt fra apoteket som skal gi friskere mage. vet ikke om det er irritable tarm jeg har, men har opplevd å bli bedre på mange av de tingene du beskriver. tar to kaplser hver dag. tok 2 til 3 uker før det hjalp, og så ble jeg gradvis bedre. fortsetter med det hver dag for ikke å bli dårlig igjen. Håper det kan hjelpe fdeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme diagnosen og jeg opplever kun problemer hvis jeg spiser mye kjøtt i en lengre periode. Ifølge legen min kommer og går dette i perioder. Nå om dagen merker jeg lite til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall viktig å få i seg proteiner og sundt fett i tillegg til frukt og grønt, bær og nøtter, kjerner og frø.

Og husk å drikk mye vann.

Jeg kan lage omelett/eggehakk av egg, vårløk, brokkoli og tar i pinjekjerner rett før det er ferdig. Og topper det hele med litt friske urter(f.eks koriander) Koriander bruker jeg til det meste, men den bør ikke stekes eller kokes.

Eller lag deg gode salater eller woker.

I salatene tar jeg pinjekjerner, avokado, masse grønne blader (spinat, ruccola ...) i tillegg til salat og andre grønnsaker. Så bestemmer jeg selv om jeg vil ha kylling, fisk, reker eller skinke i, eller bare vegetar. Hell gjerne litt oliven-olje eller annen sunn, god olje over, og kanskje litt ekte havsalt(er grå) eller ekte himalayasalt(er rosa) og pepper.

Lag woker av div.grønnsaker.

Brokkoli, gulrot, vårløk, pinjekjerner passer til fisk og kjøtt.

Jeg pleier å wokke grønnsakene i vann, men ellers bruker jeg kokkosolje(den som er til steking) den tåler høye temperaturer og er helsebringende.

Taco er enkelt og greit. Ta favoritt-grønnsakene dine og lag guacamole til. Vet ikke om taco-skjell er sundt, men taco fungerer fint uten tacoskjell og lefse.

Hjemmelaget grønnsaksuppe er sundt og godt, så kan du ha i det du vil av grønt og kjøtt/kylling.

Du kan grille... :)

Men ikke spis røkt mat, det er døden ... det som er kokt eller forsiktig stekt er det beste. Å grille i aluminiumsfolie på grill eller i ovn er bra.

SÅ er det bare å ligge unna melk, sukker, mel og ris og potet.

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Jeg har selv dette, og det tok de 10år og gi meg denne "diagnosen"...

bare det å vite at det var det gav meg litt ro, det å vite at ikke det var noe annet..

jeg kan ikke spise sterk mat, surt godteri, sjokolade, og mange andre ting, men det er bare å kjenne på kroppen hvordan den reagerer på forskjellige ting..

mitt sosiale liv har hatt noen stopp opp pga av dette her, da det er veldig pinlig og få magesmerter når jeg er ute med andre som jeg ikke kjenner godt, særlig det og få akutt diare! aldri noe morro..

magen min reagerer også når jeg selv ikke har det bra psykisk, redd, nervøs, spent osv..

men tror så å si alle som har irritabel tarm reagerer på forskjellige måter, noen på mye, andre på lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...