Gå til innhold

Rus og bipolar lidelse

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Over halvparten av personer med bipolar lidelse har rusproblemer som tilleggs diagnose. :kaffekopp:

Mange av dem har ikke ikke fått diagnosen, men drikker pga sykdommen.

Noen som har mistanke om at de har sykdommen eller kjenner noen som drikker som virker har en slik diagnose.

Innlegget er endret i hht Reglene

Kosemose, mod.

Endret av Kosemose
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for utenomsnakk

Kosemose, mod

Skrevet

Ja, å drikke mye hjelper på humørsvingningene ja!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bipolar og har ett rusproblem, bedøver svigningene ..

Så lenge jeg holder meg til hasjen,men om jeg begynner med amfetamin igjen ,da blir det ille..!

AnonymBruker
Skrevet

Vet om en. Først kom diagnosen adhd, så kom rusproblemene og så kom diagnosen bipolar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk Adhd diagnose ,masse problemer litt ,men ikke mye rus,så kom bipolar diagnosen når jeg var 15-16 åsså fikk jeg rusproblemer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som bipolar merker at svingningene forverres av rus, så jeg holder meg i all hovedsak unna alkohol og røyk/snus. Drikker litt til spesielle anledninger. Andre rusmidler har jeg aldri prøvd, og ser ikke vitsen i det heller når det bare forverrer problemene. For de som sliter med virkelig tunge svingninger vil jeg anbefale å slutte å ruse seg og begynne på medisiner, f eks lamictal. Da skal dere se at det stabiliserer seg ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Adhd og bipolar diagnose og ptd diagnose.

Har selv vært rusmisbruker og alkoholiker i en del år, men klarte på egenhånd å komme meg ut å vekk fra det, og jeg har det mye bedre enn noen gang! drikkinga og rusen gjorde alt bare mye værre for meg selv og alle rundt meg, humørsvigningene var ekstreme!

Men nå noen år etter jeg kom meg unna rusen, har jeg fått et fantastisk hjem og en kjempe snill kjæreste og vi venter baby :)

Det er ikke lett å leve med disse diagnosene, men rus og alkohol gjør det hvertfall ikke bedre!

Det er min erfariing med det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk Adhd diagnose ,masse problemer litt ,men ikke mye rus,så kom bipolar diagnosen når jeg var 15-16 åsså fikk jeg rusproblemer.

Så vidt meg bekjent får man inne en slik diagnose i den alderen. Det er "18 års grense" på bipolar lidelse, så personer under den alderen får ikke den diagnosen fordi kroppen og hjernen fremdeles er under utvikling. Det er da helt normalt med svingninger i ungdomsårene, og det er ikke lette å skille fra bipolaritet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vel jeg fikk min diagnose når jeg var 16 og har gått til behandling etter det så,og nå er jeg 21 de har ikke endra medisiner eller noe.

Svigninger er ikke det samme som jeg hadde,jeg var syk!

AnonymBruker
Skrevet

vel jeg fikk min diagnose når jeg var 16 og har gått til behandling etter det så,og nå er jeg 21 de har ikke endra medisiner eller noe.

Svigninger er ikke det samme som jeg hadde,jeg var syk!

Det er altså 5 år siden? Da kan der godt være det har blitt endret de siste årene uten at jeg kan si noe for sikkert om det. Jeg fikk diagnosen for 4 år siden.

Hva mener du med at svingninger ikke er det samme som du hadde? Biplolar lidelse ER jo svingninger. Det er det hele lidelsen baserer seg på.

Skrevet

aaah, jeg skulle ønske jeg møte dere på de bra dagene! Da kunne vi knullet, festet og moret oss, - og når de dårlige dagene kommer så reiser dere hjem til typene deres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

aaah, jeg skulle ønske jeg møte dere på de bra dagene! Da kunne vi knullet, festet og moret oss, - og når de dårlige dagene kommer så reiser dere hjem til typene deres.

Jada Waco, vi har fått med oss at eksen din var utro og at du har problemer med det. Ta deg sammen og slutt og syt, eller så kommer du aldri til få deg fitte igjen! Patetisk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøver bare å forklare hvorfor det å få på seg et syndrom som adhd som er en spørreundersøkelse, eller bipolar lidelse som bare en unnskylding på hvorfor man fordeler godene og ulempene her i verden, og på hvem man gir dem til.

Alle som har bipolar lidelse har også tvangsmessig glede for enkelte mennesker mens de samtidig har den samme forakten for andre,- det er det manisk depressive i alle mennesker. Å narre seg selv litt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt manier og hypomanier fra og til siden 1998, men har aldri vært deprimert, så jeg regner meg som unipolar hypo/manisk og ser bipolar-diagnosen som noe jeg ikke identfiserer meg med.

Jeg har brukt alkohol og benzodiazepiner mot angst, ikke for rus, har aldri vært interessert i rus.

Skrevet

Tråden ryddet for sjikane og utenomsnakk

Kosemose, mod

• 1 år senere...
Skrevet

Ja ,kjenner meg igjen ..Ingen ting hjelper like mye mot det jævla tankekjøret!

Skrevet

Min erfaring er at folk beg på rus, så kommer problemene med psyken.

Anonym poster: a43f26f9bf3f587788a6833c214913b5

Skrevet

Jeg er bipolar men rus/alkohol forverrer bare problemene mine som oftest, derfor har jeg begynt å kutte ut alkoholen, drikker bare veldig moderat ved enkelte anledninger, eller tar meg en til to enheter på kafè/restaurant etc. Alkohol døyver der og da, men man blir bare verre neste dag er min erfaring+ at det går utover søvnen. Men skal innrømme at jeg har hatt en ruspersonlighet og brukt alkohol og benzo endel før.

Skrevet

Ja ,kjenner meg igjen ..Ingen ting hjelper like mye mot det jævla tankekjøret!

samme her. Det hjelper ikke, og det blir ihvertfall ikke noe bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...