Gå til innhold

Barn og religion

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Neivel. Hvis du er ekspert på området får du opplyse meg litt da.

Føl deg også gjerne fri til å komme med sanne påstander innimellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forteller HVA som skjer her og det er sannheten. Tydeligvis så gjør ikke DNK som de så fint påstår de gjør!

Vil du forklare meg hvordan et barn som ALDRI har blitt døpt, får tilsendt informasjon fra kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg godt. Det står egentlig lenger oppe også, og det har med at du selv er medlem å gjøre. Siden barnet ditt sannsynligvis ikke er medlem av et annet trossamfunn, regner man med at det hører til samme trossamfunn som sin mor. Derfor får barnet ditt brev. Når h*n blir 18, kommer h*n ikke til å bli regnet med lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis foreldre velger å ikke døpe barnet sitt, men selv er døpt (en eller begge), sier man at barnet hører inn under kirken. DEtte er ikke det samme som å være medlem, og man står ikke på noen liste eller i noen bok.

.

¨

Du motsier deg selv. Om man ikke er medlem ELLER står på noen liste, hvorfor får man informasjon og blir bedt om å delta på religiøse samlinger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du som mor er medlem. Kirken kan ikke vite om du har et personlig forhold til kirken eller ei, men siden du er medlem kan man gå ut fra at det er en grunn til det. Derfor tenker man at du kan være interessert i å være med på forskjellige kristne arrangementer.

Hvis jeg er medlem av en bokklubb, kan det hende jeg får tilbud om barnebøker selv om mine barn ikke er medlem av klubben. Uten at man kan sammenligne kirken med en bokklubb på alle punkter, blir det litt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må jo ungen være oppført et sted!

Det er jo i hennes navn posten kommer!

Så da er man jo automatisk på en eller anne liste, et eller annet sted!

Eller er det magi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kirken skummer altså folkeregisteret etter barn som er født av medlemmer i DNK? Dette blir verre og verre!

Og du forklarer kanskje samtidig standhaftigheten deres når de ikke respekterer at jeg IKKE vil ha kontakt med min lokale kirke og har gitt beskjed om dette ved to anledninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dessuten er det bare et tilbud om å være med på en aktivitet' date= og ikke noe å hisse seg sånn opp over!

det er slett ikke bare et tilbud.. det er en oppfatning av at man "hører inn under" kirken....

og det synese jeg er rimelig feilaktig.. (og litt "hovent" av kirken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får folk melde seg ut av kirken, da, hvis de ikke har interesse av det som skjer der.

Jeg definerer et tilbud i denne sammenhengen som noe man kan være med på hvis man vil, og som man ikke trenger å gi beskjed om man ikke vil være med på. Det er en opplysning om en aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening bør de da la folk være i fred når man ber om det. Men det er vel litt vanskeligå stryke folk fra lister som ikke eksisterer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at du ikke skal få flere tilbud hvis du har tatt kontakt og bedt om det, men jeg kan ikke svare for de som jobber i menigheten du tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så kirken skummer altså folkeregisteret etter barn som er født av medlemmer i DNK? Dette blir verre og verre!

Og du forklarer kanskje samtidig standhaftigheten deres når de ikke respekterer at jeg IKKE vil ha kontakt med min lokale kirke og har gitt beskjed om dette ved to anledninger?

Kirken skummer ikke folkeregisteret etter barn som er født av medlemmer, men i mange kommuner har man ikke eget register over alle døpte (fordi folk flytter til og fra kommunen) derfor har noen kommuner valgt å sende innbydelse til ALLE som er oppført i folkeregisteret for det stedet. Det ble gjort der vi bodde før og mine barn fikk invitasjon til dåpsskolen og "bokutdeling til 4-åringene" som alle andre jevngamle barn i kommunen selv om verken de eller jeg tilhørte kirken. Det er da ikke verre enn at man kan kaste invitasjonen i søpla om man ikke er interessert?

Jeg får jo informasjon/invitasjon fra islamske/humanetisk-forbund o.a i posten jeg også, men jeg hisser meg ikke opp over det. Bare kaster det !

Ad. Hovedinnlegget ; Mine barn har klassekamerater som er muslimer. Men jeg er da ikke redd for at de skal overvære deres religiøse utfoldelse/uttalelser mens de er der. Om en muslimsk familie hadde hatt en bønn e.l. de ba før maten tror jeg ikke mine barn tar skade av det,

selv om vi som kristne tror på noe annet. Men hadde de følt seg presset til å tro på noe der(aktiv påvirkning) hadde jeg nok reagert.

Og jeg prøver å ta hensyn til deres tro når barna er her. Serverer ikke pølser/svinekjøtt til muslimer bl.a. Det handler om respekt for andre helt enkelt.

(Dette er ehu, glemte selvfølgelig innloggingen før jeg begynte. :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
Dessuten er det bare et tilbud om å være med på en aktivitet' date= og ikke noe å hisse seg sånn opp over!:enig:

Ja, det lurer jeg også på, hva er det som gjør folk så sinna over litt informasjon? Får man ikke innformasjon om dugnader og andre ting som skjer i nærmiljøet? Hadde vel vært verre å ikke bli informert om ting som skjer? Tenk å gå glipp av konserten til yndlingsartisten fordi ingen informerte om at han kom? Hvorfor blir folk så provosert av ordet kirke/kristendom? Blir folk provosert av ordet tempel? Eller buddhisme?

Også et vesentlig poeng som kom fram her tidligere; Bibelhistorie/kristendom er en del av kulturen vår. Og det er ingen som tar skade av å lære om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Abelone

Til hovedinnlegger: Jeg synes en familie skal få være "seg selv" også når de har besøk, men noen modifikasjoner.

Jeg ville ha store problemer om jeg ikke visste om at min datters venner var interessert i f.eks. spiritisme og drev med det når hun var der, tilba ved røkelsesalteret sitt, spådde henne i tarotkort , eller ba for henne på en veldig direkte måte for å helbrede henne for vorter/forkjølelse/brukket arm e.l. uten å snakke med oss. Det går noen grenser, er det jeg prøver å si. ..

Men bordvers der man takker Gud, og også spille kristelige barneplater og lese kristelige bøker når barna er sammen, syns jeg er helt ålreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lurer jeg også på, hva er det som gjør folk så sinna over litt informasjon? Får man ikke innformasjon om dugnader og andre ting som skjer i nærmiljøet? Hadde vel vært verre å ikke bli informert om ting som skjer? Tenk å gå glipp av konserten til yndlingsartisten fordi ingen informerte om at han kom? Hvorfor blir folk så provosert av ordet kirke/kristendom? Blir folk provosert av ordet tempel? Eller buddhisme?

Også et vesentlig poeng som kom fram her tidligere; Bibelhistorie/kristendom er en del av kulturen vår. Og det er ingen som tar skade av å lære om det.

Jeg ser ingen info om templer som blir tvangssendt til med når jeg har bedt om å ikke få det!

Til og med telefonselgerne klarer å holde seg unna når jeg har reservert meg. Men ikke kirken, neida. LA oss misjonere folket ihjel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Da får folk melde seg ut av kirken' date=' da, hvis de ikke har interesse av det som skjer der.[/quote']

det er jo ikke nok å melde seg ut.. det er det som er problemet.!

min tante meldte seg ut da hun var 18, hennes mann har aldri vært medlem og barna deres er ikke døpt..

men likefult får barna tilsendt masse info om søndaggskoler og kirkebøker osv.

og de har heller ikke flyttet etter at de fikk de to siste barna, så det skulle ikke være noe argument!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min tante meldte seg ut da hun var 18, hennes mann har aldri vært medlem og barna deres er ikke døpt..

men likefult får barna tilsendt masse info om søndaggskoler og kirkebøker osv.

Fatter ikke at dette er så irriterende,jeg ? Mine barn får addressert post fra bl.a Human-Etisk forbund, nå sist ang borgelig konfirmasjon. Jeg har ingen interesse av Human -Etisk F. og de er jo ofte de første til å kritisere Kirken for å sende ut info.materiale, men gjør det samme selv.

Så hvor har de fått mitt barns navn og adr. fra? De bruker folkeregisteret som Kirken gjør. Men jeg hisser meg da ikke opp over det!!!!!!!!

Lurer også på hvorfor dere irriterer dere mer over Kirkens info enn info fra andre grupper ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...