Gå til innhold

Barn og religion

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hva med de resterende da? Det finnes mange mørketall i kirkens medlemsliste, det er ikke til å komme unna.

Betalt for det får de også.

Hadde kirken sendt ut en skriv hvor man kunne velge medlem eller ikke, skulle du nok sett at antall medlemmer hadde falt drastisk. Hadde de i tillegg krevd medlemsavgift, ja hvor mange tror du hadde stått igjen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, såklart får man føde uten å oppgi religion. Hadde vært vanskelig å holde igjen :ler: . Men i de papirene man fyller ut spør man bl.a. om trossamfunn. Jeg skrev ingenting der, for jeg synes ikke de har noe med det å gjøre. Det var tydeligvis ikke bra nok. Syntes det var merkelig, for de burde jo være vant til at "alle slags folk" føder. Men det er vel bare typisk meg da å oppleve slikt. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Siden 80 % av alle barn som ble født i 2002 faktisk ble døpt så er kanskje foreldrene selv med å bidra til "medlemsjukset" ????

at andelen døpte kan svinge er en ting.. men at det foregår det jeg definierer som "kreativ medlemsføring" er noe helt annet.. (har vært på nyhetene flerer ganger og de lover å "rydde opp".. men så er det like ille neste gang de må love å rydde opp.. :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere at de ikke

skal gjøre det når de får besøk av din datter/sønn? Eller skal

vertsfamilien leve sitt normale liv?

Det er MITT valg å sende ungen inn i deres hjem, følgelig må jeg akseptere at han kan overvære skikker jeg selv ikke praktiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fort gjort og ikke minst lett å angripe kirken ("den norske") for "medlemsjuks", synes jeg. Og når det er sagt: klart det skjer feil. Feil skjer dessverre alle steder/registreringssystemer. Kirken er intet unntak i denne sammenheng, og det er beklagelig hvis kirken har stått fram og sagt at "i våre medlemslister forekommer det ingen feil". Tror ikke representanter kirken har stått fram og sagt dette, men jeg kan ta feil.

Og selvsagt er det beklagelig dersom noen aktivt har gått inn for å melde seg ut, og fortsatt står som medlem. Det bidrar til sterk irritasjon (med mer), og det er forståelig nok. En føler seg sikkert ikke respektert for sitt syn, og det er leit.

Man kan være døpt i annet kirkesamfunn og likevel ikke være medlem i statskirken, så det er klart. Man kan være døpt og velge å melde seg ut, så det er klart. Derfor er det ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom det å være døpt/medlem i statskirken.

For å svare på innleggets egentlig tema; jeg håper man kan resepektere hverandres syn mht religion. Kanskje bør man være litt mer åpen og fortelle hverandre hva som en vanlig praksis hjemme hos noen? Noen synger bordvers, andre ikke. Noen går i kirken, andre ikke. Noen feirer jul, andre ikke. Sånn er det.

Når det er sagt, KRL-faget skal ikke være et forkynnende fag. Det står i læreplanen. Hva hver enkelt lærer gjør, og hvordan læreplanverket tolkes, kan jeg ikke ta høyde for, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MITT valg å sende ungen inn i deres hjem, følgelig må jeg akseptere at han kan overvære skikker jeg selv ikke praktiserer.

Godt sagt! Og dette kan jo være både religiøse som ikke-religiøse skikker/vaner/rutiner etc. Som foreldre mener jeg man har et ansvar å lære ungene å ha et åpent sinn.

"slik gjør vi det, sånn gjør de det" - vi er forskjellige, og det er spennende! Bruk det til noe positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, nå skrev jeg et langt svar og mistet det :(

Føler for å oppklare litt rundt dette med medlemskap i Den norske kirke (som det heter, navnet er ikke Statskirken).

Det er én måte å bli medlem på, og det er ved å bli døpt.

Når man døpes skrives man inn i kirkebøkene, og er fullverdig medlem av DNK til man evt. melder seg ut.

Hvis foreldre velger å ikke døpe barnet sitt, men selv er døpt (en eller begge), sier man at barnet hører inn under kirken. DEtte er ikke det samme som å være medlem, og man står ikke på noen liste eller i noen bok. Er man som 18-åring fremdeles udøpt, slutter man å tenke at "barnet" hører inn under kirken, fordi h*n da er voksen.

Med det som refereres til som medlemsjuks i kirken, menes nok en feil som ble gjort i 1996. Jeg kjenner ikke alle detaljer, men kort sagt ville man finne ut hvor mange som var medlem i DNK, og måten man gjorde det på var å ta lister fra folkeregisteret, luke ut de som var medlemmer i andre trossamfunn - og si at resten er medlem i DNK. Nå er det slik at det finnes mange som ikke er medlem i noe trossamfunn, så tallet ble feil.

Denne feilen rettes opp nå, ved at man går gjennom medlemmene i hver enkelt menighet med tilbakevirkende kraft til 1996, så det blir ordnet.

Å kalle kirken den verste medlemsjukseren i Norge pga dette er sterkt overdrevet og ubegrunnet, og vitner kanskje om fordommer hos dem som uttaler seg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Overrasket over at så mange som 80% av nyfødte blir døpt jeg :o

Når det gjelder "medlemsjukset", er vel dette relatert til at kirkeskatten går til statskirken om man ikke selv definerer at den skal gå annet sted ved å 1. melde seg ut av statskirken og 2. melde seg inn et sted pengene skal gå til. Dvs. at en udøpt 18-åring som ikke er registrert i statskirken gjennom dåp, allikevel betaler kirkeskatt til statskirken. (er ikke sikker på dette, men har forstått det slik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Overrasket over at så mange som 80% av nyfødte blir døpt jeg :o

quote]

Barnedåp er nok fremdeles en ganske sterk tradisjon særlig utenfor byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Barnedåp er nok fremdeles en ganske sterk tradisjon særlig utenfor byene.

seriøst??

både jeg og sambo kommer fra små steder.. og ingen av vår tidligere klassekammerater osv har døpt barna sine..

sånt gjør man bare ikke lengere er trenden nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er én måte å bli medlem på, og det er ved å bli døpt.

Når man døpes skrives man inn i kirkebøkene, og er fullverdig medlem av DNK til man evt. melder seg ut.

En kan jo være døpt i andre kirkesamfunn - ingen krever "gjendøping", altså, jf kirkens sider. Da holder det med innmelding.

Å kalle kirken den verste medlemsjukseren i Norge pga dette er sterkt overdrevet og ubegrunnet, og vitner kanskje om fordommer hos dem som uttaler seg slik.

Applauderes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når jeg startet tråden så var det ikke min mening å diskutere

medlemskap i Den Norske Kirke....Andelen som er medlem i Den

Norske Kirke er ikke relevant for den problemstillingen jeg tar opp.

Når jeg skrev bordbønn så mente jeg selvfølgelig religiøs bordbønn

og ikke "Kua mi jeg takker deg".

Og når jeg snakker om religiøs bordbønn så mener jeg selvfølgelig

ikke bare i forhold til de kristne.

Vil du være mere liberal til at din sønn/datter opplever muslimsk

bordbønn hjemme hos en av sine venner enn til at de deltar

i muslimsk messe med skolen? Og hvis de sønn/datter bestemmer

seg for å bli litt lenger hos noen venner og spise middag der, synes

du at foreldrene bør ringe og advare mot at de ber (religiøs) bordbønn?

Trådstarteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis foreldre velger å ikke døpe barnet sitt, men selv er døpt (en eller begge), sier man at barnet hører inn under kirken. DEtte er ikke det samme som å være medlem, og man står ikke på noen liste eller i noen bok.  

Jo, tenk man STÅR på liste!

Jeg er selv døpt og har ikke fått ut fingen til å melde meg ut ennå.

Ungene mine er IKKE døpt!

Likevel får vi brev på brev fra den lokale kirken at vi må komme og få ditt og datt og ungen skal kunne være med på det ene og det andre.

Jeg har ringt og bedt de la vær å sende oss mer, men de bare fortsetter.

Så merkelig at de vet mitt barns navn og adresse da, om hun ikke står på noen lister!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

selvfølgelig står barnet ditt på listene.. hvordan skulle ellers kirken rake til seg så mye penger.. :roll:

skinnhelligheten lenge leve (og går hånd i hånd med naive "tilhengere")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg startet tråden så var det ikke min mening å diskutere

medlemskap i Den Norske Kirke....Andelen som er medlem i Den

Norske Kirke er ikke relevant for den problemstillingen jeg tar opp.

Når jeg skrev bordbønn så mente jeg selvfølgelig religiøs bordbønn

og ikke "Kua mi jeg takker deg".

Og når jeg snakker om religiøs bordbønn så mener jeg selvfølgelig

ikke bare i forhold til de kristne.

Vil du være mere liberal til at din sønn/datter opplever muslimsk

bordbønn hjemme hos en av sine venner enn til at de deltar

i muslimsk messe med skolen? Og hvis de sønn/datter bestemmer

seg for å bli litt lenger hos noen venner og spise middag der, synes

du at foreldrene bør ringe og advare mot at de ber (religiøs) bordbønn?

Trådstarteren

:oops: :oops: Beklager avsporinga, gjest! Skal ta min del av ansvaret... Jeg er enig med tidligere innlegg som sier at det at bør vite hvor en sender ungene sine. Det betyr at en selv har ansvaret for oppfølginga. Vertskapet skal følge sine vanlige rutiner.

Jeg lurer på; er folk mer åpne mht muslimske ritualer enn kristne? I så fall - hvorfor? (Spør av ren nysgjerrighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vel forsåvidt åpen for alle religioner, med tanke på det historiske aspektet. Religion er interessant. Men det er i mine øyne ingen sannhet.

Så det å plassere mitt barn i et hjem der noe blir fortalt henne som den absolutte sannhet, det ville jeg ikke gjort.

Men hun har en muslimsk venninne og er blitt fortalt hvorfor de gjør som de gjør, MEN at vi ikke tror på det. OG i samme slengen at andre må få lov til å tro på det de vil. Men hun får ikke være med på å utøve religionen deres, på samme måte som hun ikke får lov til å utøve noen religioner før hun er gammel nok til selv å bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, tenk man STÅR på liste!

Jeg er selv døpt og har ikke fått ut fingen til å melde meg ut ennå.

Ungene mine er IKKE døpt!

Jeg jobber faktisk i DNK, så dette vet jeg litt om. Du får melde deg ut da, hvis du er så uenig i alt kirken står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...