Gå til innhold

Ikke lett å samarbeide med barnefar

Anbefalte innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Hei

i fjor kjøpte barnefar sykler til begge barna som er store skolebarn. Han har de annenhver helg. Jeg hadde tenkt å kjøpte sykler selv, men siden han gjorde det har jeg ikke gjort det. Har derimot kjøpt slalomutstyr og langrennsutstyr til dem, samt skøyter. Og briller til mange tusen kroner.

Nå har barnefar hentet syklene fordi "de er hans". Det innebærer at barna ikke har sykler mer enn annenhver helg. Sønnen min har arvet en, så han har to sykler. Datteren har derfor ikke. Sykler er ganske dyrt, og da må jeg ut med flere tusenlapper for at hun skal ha sykler hos faren annenhver helg.

Dette er bare en liten ting som irriterer, alt annet samarbeid går dårlig.

siste eksempel:

Barnefar skal ha barna to dager lenger fordi han har fri fra jobb. Han lover dem at de skal være med på en aktivitet i hans boretslag, og de gleder seg. Samme kveld ringer sønn til meg og er lei seg fordi dette ikke blir noe av, for pappa skal xxx (noe med sin hobby). De skal være alene hjemme i timesvis om kvelden, fra 19-23.30 ca. Uten at faren kan kontaktes. enden på visa blir at de kjøres hjem til meg likevel.

Han nekter å komme på mekling. Han hører på det døve øret når jeg ytrer min mening.

Hvor mange kameler skal jeg svelge?

Jeg vil at de skal ha en god kontakt, og gjerne ha mer samvær. Det virker bare så innmari vanskelig når avtaler brytes og det blir så mye tull.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke ha sykkler hos dere begge? Må være kjedelig å drasse med sykkler frem og tilbake

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke ha sykkler hos dere begge? Må være kjedelig å drasse med sykkler frem og tilbake

Da bør de vel ha langrennski og slalomutstyr til begge foreldrene og da, like kjedelig å drasse det frem og tilbake...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror mitt beste råd er å ikke basere deg på far.

Kjøp det du trenger av utstyr til barna, selv om det er dyrt, jeg er der selv..., og ha det hjem til deg. Så får far kjøpe det barna trenger å ha det hjem til seg. Kronglete med dobbelt opp, men jeg synes far legger lista her ved å ta tilbake det han har kjøpt, og insistere på at det skal være hos han. Det skal ikke være sånn at det du kjøper skal være til begge foreldrene sine dispisisjon (selv om min personlige mening er at det strengt tatt er barna sitt utstyr og skal følge barna).

Likedan med samvær og, følg samværsordning, og ikke belag deg på at far gjennomfører noe ekstra selv om han lover det. Ha iallefall ei backup-plan.

Sykler kan du kjøpe billig på nett, fjorårets modeller er ofte på salg. Likedan har polititet hittegodsaksjoner, der er det som oftest masse billige sykler!

• Liker 2
Gjest gjest
Skrevet

Akkyrat det med syklene forstår jeg BF veldig godt. Om han har kjøpt de er det noe de bør ha når de er hos han. Og når det gjelder utstyr så er det slik at om du er bidragsmotaker så skal du i teorien dekke alt , dvs ski og sykkel utstyr.

Hvor mange kameler du å svelge ? det er det man gjør før man går fra hverandre .....

• Liker 1
Skrevet

Enig med dem som sier at du ikke skal basere deg på far. Kjøp det ungene trenger av utstyr og sykler brukt, eller påa salg.

Så slipper du masse irritasjon, og får heller gã ned litt i standard på ting.

• Liker 2
Skrevet

Hvis barna likevel må kjøres fram og tilbake er det da vel like enkelt å kjøpe et sykkelstativ som man setter på hengerfestet? Enkelt, og veldig mye billigere. Ingen av dere trenger å ha sykler hos dere når barna ikke er der.

Gjest Gjest (ts)
Skrevet

Hvis barna likevel må kjøres fram og tilbake er det da vel like enkelt å kjøpe et sykkelstativ som man setter på hengerfestet? Enkelt, og veldig mye billigere. Ingen av dere trenger å ha sykler hos dere når barna ikke er der.

TS her.

Nettopp. Det er enkelt. Han har i tillegg en diger varebil som han henter dem i. God plass til sykkelen der!

Gjest Gjest (ts)
Skrevet

Enig med dem som sier at du ikke skal basere deg på far. Kjøp det ungene trenger av utstyr og sykler brukt, eller påa salg.

Så slipper du masse irritasjon, og får heller gã ned litt i standard på ting.

TS her. Irritasjon blir det uansett. Jeg har skaffet dem alt de trenger, bortsett fra den ene sykkelen. Han forventer å bruke alt det andre utstyret, men vil ikke la den eldstes sykkel være her. Ikke leveres det tilbake heller, alltid. Han får selvsagt ta det med, fpr det er barnas greier. Men da må han passe på å levere tilbake også. Å kjøpe dobbelt opp av alt for de to helgene de er hos han i mnd ser jeg på som sløsing! Dette må da gå an å samarbeide om!

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Nettopp. Det er enkelt. Han har i tillegg en diger varebil som han henter dem i. God plass til sykkelen der!

Jeg er relativt sikker på at det egentlig ikke er noe problem for far og ta med syklene, men det er nok bare for å demonstrere på en barnslig måte, make a statement for å si det på "godt" norsk...

Eksen min holdt og på sånn i starten, og jeg gremmet meg grå! Helt til jeg ga en lang f i hele fyren, og kjøpte alt jeg trengte selv, så fikk han heller stå for det han trengre. Ski f.eks fikk han ha hjem til seg. VI hadde og en sånn episode med sykkel, jeg ga beng i å irritere meg og kjøpte bruktsykkel til barnet. Men da skisesongen kom og han etterlyste ski, så fikk han beskjed om å koste dette selv siden han var så vanskeilg med sykkelen...

Han bråkte og over bidrag, masse tull og tøys. Jeg ga f der også.....så han betaler ikke. 1200kr er mye ja, men irritasjonen var verre. Og siden han nå ikke betaler et rødt øre, så kan han heller ikke kreve meg for utstyr når det passer han.....

Gjest Gjest (ts)
Skrevet

Tror mitt beste råd er å ikke basere deg på far.

Kjøp det du trenger av utstyr til barna, selv om det er dyrt, jeg er der selv..., og ha det hjem til deg. Så får far kjøpe det barna trenger å ha det hjem til seg. Kronglete med dobbelt opp, men jeg synes far legger lista her ved å ta tilbake det han har kjøpt, og insistere på at det skal være hos han. Det skal ikke være sånn at det du kjøper skal være til begge foreldrene sine dispisisjon (selv om min personlige mening er at det strengt tatt er barna sitt utstyr og skal følge barna).

Likedan med samvær og, følg samværsordning, og ikke belag deg på at far gjennomfører noe ekstra selv om han lover det. Ha iallefall ei backup-plan.

Sykler kan du kjøpe billig på nett, fjorårets modeller er ofte på salg. Likedan har polititet hittegodsaksjoner, der er det som oftest masse billige sykler!

TS her. Han forventer å bruke alt utstyret jeg har skaffet, men vil ikke la datteren ha sykkelen hjemme der hun bor. De er hos han to helger i mnd. Å ha dobbelt opp blir jo veldig ufornuftig pengebruk! Jeg synes han er smålig. De har med seg ting til han stadig vekk, både sportsutstyr og annet dyrt utstyr (feks nintendo ds).

Har aldri satt spørsmålstegn ved det. Ofte leveres det tilbake mange dager etter at de har kommet hjem også.

Skrevet

TS her. Han forventer å bruke alt utstyret jeg har skaffet, men vil ikke la datteren ha sykkelen hjemme der hun bor. De er hos han to helger i mnd. Å ha dobbelt opp blir jo veldig ufornuftig pengebruk! Jeg synes han er smålig. De har med seg ting til han stadig vekk, både sportsutstyr og annet dyrt utstyr (feks nintendo ds).

Har aldri satt spørsmålstegn ved det. Ofte leveres det tilbake mange dager etter at de har kommet hjem også.

La nå denne barnefaren få lov å ha noe hos seg. Han får tross alt ikke se barna sine mere en to helger i mnd,men det får du.

Skrevet

Hvilke argumenter kommer han med hvis du foreslår at alt annet utstyr ikke får bli med til ham når han henter barna, så lenge han velger å legge beslag på syklene på den måten?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper som regel dobbelt når det kommer til sykkel, klær og annet utstyr, joda- det er urettferdig og ikke riktig, men jeg setter barnet foran alt i mitt eget liv og vil at det skal ha alt så lenge det fremmer fysisk aktivitet, trivsel og mestring.

Har sluttet å irritere meg over det, har bare ett liv og gidd ikke kaste vekk mer energi på irritasjon, så lenge barnet har det bra har jeg det.

Skrevet

La nå denne barnefaren få lov å ha noe hos seg. Han får tross alt ikke se barna sine mere en to helger i mnd,men det får du.

Jeg ser ikke logikken her... Mener du at det skal være en trøst for BF at han har syklene der når barna ikke er der? Hva skal han med dem, da, sitte og stryke syklene og gråte en skvett fordi de minner ham om barna?

Moren her har jo ikke noe behov for å ha nintendo osv liggende hos seg når barna er hos far, så dermed følger tingene barna.

Å gjøre det annerledes er jo bare sløsing med penger og miljø, og skaper dessuten et press i forhold til at mor må kjøpe like bra ting som far (og omvendt) eller det kan lett ende i en "konkurranse" om å ha de tingene som barna liker best.

Det hadde vært noe helt annet om barna feks måtte reise med fly mellom mor og far, for da er det vanskelig å ta med så store ting, men så lenge man har plass i bilen bør det være kakestykke å plukke med de tingene som passer for det aktuelle været eller andre planer man har.

• Liker 4
Gjest Gjest (ts)
Skrevet

TS her.

Klart det. Men det føles urettferdig, siden jeg skaffer alt til barna ellers. Det er snakk om bare en sykkel.

Løsningen blir vel at jeg må kjøpe ny til henne.

Og bare så det er sagt: jeg skulle gjerne sett at han så dem oftere, men han legger ikke til rette for det.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Correction: Det er ikke trådstarters juridiske rett å "la far få lov" til noe som helst, da syklene tilhører ham. Trådstarter har ikke noe hun skulle ha sagt, heldigvis.

Stort sett sår man hva man høster.

Null sympati fra meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser ikke logikken her... Mener du at det skal være en trøst for BF at han har syklene der når barna ikke er der? Hva skal han med dem, da, sitte og stryke syklene og gråte en skvett fordi de minner ham om barna?

Moren her har jo ikke noe behov for å ha nintendo osv liggende hos seg når barna er hos far, så dermed følger tingene barna.

Å gjøre det annerledes er jo bare sløsing med penger og miljø, og skaper dessuten et press i forhold til at mor må kjøpe like bra ting som far (og omvendt) eller det kan lett ende i en "konkurranse" om å ha de tingene som barna liker best.

Det hadde vært noe helt annet om barna feks måtte reise med fly mellom mor og far, for da er det vanskelig å ta med så store ting, men så lenge man har plass i bilen bør det være kakestykke å plukke med de tingene som passer for det aktuelle været eller andre planer man har.

Det kan du mene så mye du vil, men tema er ikke en plenumsavgjørelse, men noe far har rett til, og da har ikke TS noe hun skulle ha sagt, samme hva du måtte si.

Funksjonen er enkel. Barna skal glede seg til å komme til far. Det skal ikke være et ork. De skal synes det er mye kulere enn hos mor. Dette er konkurranse.

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg bare oversett far. Kjøpt det utstyret som du vil at ungene skal ha og beholdt det hjemme. Altså ikke sendt med.

jeg har selv en eks som har betalt 1/3 sykkel i løpet av hele tiden til ungene. I mange år fraktet jeg utstyr fram og tilbake. Ikke for å være snill mot eksen, men å stille opp for ungene.

Det er noe med å sette foten ned. Samtidig så må du innse at du ikke kan styre eksen. H*n gjør som h*n vil. Sørg for deg selv og unger du.

Skrevet

TS her.

Klart det. Men det føles urettferdig, siden jeg skaffer alt til barna ellers. Det er snakk om bare en sykkel.

Løsningen blir vel at jeg må kjøpe ny til henne.

Og bare så det er sagt: jeg skulle gjerne sett at han så dem oftere, men han legger ikke til rette for det.

Kanskje ikke så rart når du har barna såpass mye ellers en bf.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...