Gå til innhold

Bytte av samværsrett til faste helger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uff TS. Hvis du hadde vært kvinne hadde du fått andre svar fra de som sier slik er det bare og finn deg i det, du har selv valgt og få barn osv.

Hvis ikke din eks er villig til å flytte helger etter saklige og konstruktive samtaler med deg, så bestill time til mekling. Det er ikke bare BM som har all makt selv om det virker slik på mange her inne.

Videoannonse
Annonse
Gjest spiral
Skrevet

Er forsovet enig der, det er min eks som ville ha det slik at hun hadde barnefri hver annen helg. Så jeg har antatt at de fleste har en slik ordning...

..og inntil du fant deg dame så fungerte det jo fint med de helgene du hadde. Nå har du en dame med barn som har barnefri de helgene du ikke har barnefri, og da blir det ikke så greit lenger. Du vil nå ha barnefri samtidig med henne, og da skal din eks ha barna de helgene hennes kjæreste ikke har sine barn. Og alle har ekser som har nye partnere som også vil ha barnefri de samme helgene som kjæresten sin. Og hva hvis dette forholdet skjærer seg og man treffer en ny med andre samværshelger igjen?

Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor du vil ha barnefri, men det blir jo vanskelig med så mange parter involvert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror svarene hadde blitt totalt snudd hvis ts hadde vært en kvinne.

Da hadde dere bedt henne stå på kravet, ta den drittsekken og ikke gi seg.

Hadde det stilt seg annerledes om ts måtte bytte helg pga jobb og ikke kjæreste? Ja, det tror jeg faktisk.

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS.

Klart du kan reforhandle en praksis som har vært som den har vært.

Spør om BM vil lage skriftlig avtale, om ikke bestiller du mekling på familievernkontoret.

Du kan i praksis kreve samvær annen hver helg og en dag i uka. Det skal veldig mye til og nekte deg dette om dere bor i rimelig avstand fra hverandre.

Vil ikke BM avtale etter mekling er rettsystemet neste, ikke la deg skremme du har rimelig grunn til å gå til rettsak.

I slike saker blir ofte hver av foreldre tildømt sine saksomkostninger når du her en rimelig grunn å gå til sak selv om en skulle tape.

Dette er et kvinneforum, ikke vent noe støtte her.

Ser at du nærmest blir mobbet her, fysj..............

All praksis tilsier du får avtalt minst vanlig samvær på barn over 3-4 år om alt ligger til rette.

http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-jeg_blir_nektet_samvaer_av_mor.html

http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-samvaer_bestemt_av_domstol.html

http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-krav_paa_50_prosent_samvaer.html

http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-transport_ved_samvaer.html

Tull. Du kan umulig ha lest åpningsinnlegget til ts. Dette handler ikke om rett til samvær, det handler om NÅR dette samværet skal skje. Det passer best for den ene slik, det passer best for den andre sånn. Hvorfor i alle dager skulle en domstol ta en slik sak?

Når TS har prøvd å nå fram, og ikke når fram trenger han ekstern hjelp. Neste steg er da mekling, går ikke dette er det neste rettsystemet.

Det er forøvrig heltvanlig å legge til rette slik at en har samme helger uten barn, dette er noe de fleste foreldre får til.

Det virker derfor som om TS her møter motstand fra BM uten noen spesiell grunn.

Det er viktig å være konstruktiv og legge det fram på en ordentlig måte for den andre part.

Når dette ikke går, og det fastlåst skal en da la seg diktere av den andre part som stikker kjepper i hjulene bare for å muligens ødelegge, svaret er vel opplagt at det bør en ikke finne seg i.

Derfor ville det være natulrig å gå videre med saken.

Igjen - tull. Det er ikke "vanlig" å legge til rette slik eller sånn, det er heller ikke noe de fleste foreldre får til. Ofte er det snakk om tre konstellasjoner her, om ikke flere, da nye partnere på begge side også kan ha barn, hvor det også diskuteres hvilke helger. Og disse nye partnerne kan igjen ha sine barn og ekser... Det er ikke mulig å få til et vantett system som "sikrer" alle parene frihelger.

Dessuten, som noen sier her, hvor mange er det forunt å ha frihelger når man har barn? Hva om alle foreldre skulle forventet å ha fri fra sine barn annenhver helg?

Det eneste argumentet det er hold i, handler om hvorvidt det er gunstigst for barna å være hos sine foreldre når den nye partnerens barn er tilstede. Noen ganger det en kanskje en fordel, andre ganger en ulempe. Kanskje er en kombinasjon best. Ikke enkelt å løse...

AnonymBruker
Skrevet

Nå var det vel ikke så mye informasjon om hvorfor hun ikke ville bytte helg da. Kanskje hun har en kjærest som har barn samme helg som henne og ønsker å opprettholde dette.

Når man inngår avtaler gjør man jo det man tror er best for alle parter og hvis en har behov for å endre, er kommunikasjon veien å gå. Da ordner det meste seg. Hvis man har problemer med kommunikasjon, kan en få time på familievern kornet, for å gå igjennom samværsavtalen, det er vanlig for mange, mår ting skal reforhandles litt og man ønsker endringer i form av bytte, helger, ferie, helligdager og med et ønske om mer samvær osv. Da vil man få hjelp til å se igjennom avtalen og få hjelp til å prate over ting, slik at forholdene blir til det beste for alle parter. Men her som alle andre plasser, handler det og å gi og ta, for begge parter.

Nå har jeg selv vært skilt i mange år, vi har 50 % ordning og vi bytter helger hvis det dukker opp noe, den helgen vi skulle hatt barna. Nå snakker vi sammen og samarbeider bra, så vi har aldri hatt noen problemer her. Samværs helger og uke, ble endret da han fikk kjæreste. Det gikk veldig greit både for meg og eksen hennes, så det er rart hva man kan få til, hvis begge går inn for det.

Nå som jeg også er i et forhold, vet jeg at det er lite jeg kan endre, siden alt er lagt opp for at eksen skal ha de på likt med kjæresten, som nå også er samboer. Det er viktig for ungene, at de er der samtidig med sine nye familie.. Min kjæreste har ungene fullt han og vi har ikke like helger, men etter en samtale med sin eks, fikset han det, så nå har vi annen hver helg som er vår.

Så til dere som ikke forstår hvorfor man skal ha fri helger, for å si det slik. Å være gift og ha unger sammen hele tiden og være alene og ha kjæreste, er to ulike faser i livet. Man ønsker tid for å bli bedre kjent, man ønsker alenetid for å pleie forholdet. Det er utrolig mange hensyn og ta i en slik situasjon, som man som gift ikke tenker på, så da er det godt å få lov å bare være kjæreste en gang i blant også.

Pluss som gift, reiser man kanskje bort begge, har barnevakt når man skal på noe osv. Vi legger opp livet vårt på en annen måte og er bundet på en annen måte enn når man lever i sammen. Jeg må planlegge alt ut i fra barna og nei jeg klager ikke, for jeg har mine fridager jeg kan gjøre hva jeg vil, mens jeg var gift tenkte jeg ikke slik, for vi var jo uansett en hjemme som kunne se etter barna ;)

Skrevet

Hadde det stilt seg annerledes om ts måtte bytte helg pga jobb og ikke kjæreste? Ja, det tror jeg faktisk.

Selvfølgelig hadde det stilt seg annerledes. Det skulle bare mangle! Det er himmelvid forskjell på de to grunnene til bytting av helg.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig hadde det stilt seg annerledes. Det skulle bare mangle! Det er himmelvid forskjell på de to grunnene til bytting av helg.

Er det? Det er kanskje snakk om en person han skal etablere et forhold med. Det er ikke alltid så lett når barnemoren stikker kjepper i hjula.

Jobb er viktig, men nå er forhold også en stor del av livet.

Gjest halla
Skrevet

Søk litt her inne, det har vært flere tråder om samme problemstilling og kvinner som menn har fått samme svar.

AnonymBruker
Skrevet

Søk litt her inne, det har vært flere tråder om samme problemstilling og kvinner som menn har fått samme svar.

Har du link siden du allerede har funnet dem?

De vil jeg gjerne se!!!

Gjest likt
Skrevet

Er det? Det er kanskje snakk om en person han skal etablere et forhold med. Det er ikke alltid så lett når barnemoren stikker kjepper i hjula.

Jobb er viktig, men nå er forhold også en stor del av livet.

Hun har også en kjæreste, hvem stikker kjepper i hjulene for hvem? Tror det er begge to jeg siden begge ønsker alenetid med kjæresten og ikke ser annet enn egne behov(og ingen tenker på barna som flyttes hit og dit).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har også en kjæreste, hvem stikker kjepper i hjulene for hvem? Tror det er begge to jeg siden begge ønsker alenetid med kjæresten og ikke ser annet enn egne behov(og ingen tenker på barna som flyttes hit og dit).

Han skriver jo i startinnleggt at han har blitt diktert hvilke helger han skal ha av BM. Kanskje på tide de bytter til en helg som passer for han?

Gjest hujja
Skrevet

Barna skal også "tvangssosialiseres" med de andre kjærestenes barn de helgene de skal være sammen med far eller mor. I ukedagene er de såklart sammen med kun den ene, i dette tilfellet virker det som, men ukedagene er jo gjerne fylt opp av jobb, barnehage eller skole og ikke mye rom for å gjøre noe ekstra sammen med kun den ene av foreldrene.

Det er godt man tenker på barna oppi dette her og ikke kun sine egne behov.

Gjest Chanè
Skrevet

Er det rart det er krig i verden ... Hva er det som skjer med folk som går fra hverandre og som plutselig skal ha en singeltilværelse lik den de hadde før de fikk barn ??

Forelder er man på heltid. Det må både nye og gamle kjærester finne seg i. Om det virkelig er sånn at alle har barn på alle kanter, er det kanskje på tide å vurdere om man skal drive og lage barn med gud og hvermann.

Gjest regine
Skrevet

Uff TS. Hvis du hadde vært kvinne hadde du fått andre svar fra de som sier slik er det bare og finn deg i det, du har selv valgt og få barn osv.

Hvis ikke din eks er villig til å flytte helger etter saklige og konstruktive samtaler med deg, så bestill time til mekling. Det er ikke bare BM som har all makt selv om det virker slik på mange her inne.

1) nei - svarene ville ikke vært annerledes om det var en kvinne som skrev inn

2) har du lest infoen ts kommer med? De har hatt en ordning i 4 år - men NÅ har han fått kjæreste som har "motsatte" barnefrie helger. Hvorfor bringer du inn at det liksom er moren som har "all makt" når alle parter har vært fornøyde til nå? Han må gjerne kalle inn til mekling - men som ialle avtalerettslige forhold så kan ikke en part trumfe gjennom en endring. Og her - hvor ts åpenbart nylig har fått kjæreste er det ganske rart å mene at alle andre skal føye seg etter det.

..og inntil du fant deg dame så fungerte det jo fint med de helgene du hadde. Nå har du en dame med barn som har barnefri de helgene du ikke har barnefri, og da blir det ikke så greit lenger. Du vil nå ha barnefri samtidig med henne, og da skal din eks ha barna de helgene hennes kjæreste ikke har sine barn. Og alle har ekser som har nye partnere som også vil ha barnefri de samme helgene som kjæresten sin. Og hva hvis dette forholdet skjærer seg og man treffer en ny med andre samværshelger igjen?

Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor du vil ha barnefri, men det blir jo vanskelig med så mange parter involvert.

nettopp.

Igjen - hvorfor iallverden hadde svarene vært annerledes om det var en kvinne som skrev inn å ville ha endring pga nykjæresten?

Og selvsagt hadde det vært annerledes om det gjaldt en jobb! De fleste av oss MÅ faktisk jobbe for å forsørge oss selv og barna. Da kan man også forvente en annen imøtekommenhet ifht. skifte av samværshelger, vel og merke hvis dette ikke er noe som skjer stadig vekk. Ved skifte av kjæreste blir situasjonen en helt annen - da er det kun den ene voksnes behov som det skal tilrettelegges for, uavhengig av alle de andre involverte.

Gjest forundret mann
Skrevet

Han skriver jo i startinnleggt at han har blitt diktert hvilke helger han skal ha av BM. Kanskje på tide de bytter til en helg som passer for han?

I fire år han han ikke klaget på det samværet som har vært, og nå når det ikke passer han lenger så ble han plutselig "diktert" av eksen??

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

1) nei - svarene ville ikke vært annerledes om det var en kvinne som skrev inn

2) har du lest infoen ts kommer med? De har hatt en ordning i 4 år - men NÅ har han fått kjæreste som har "motsatte" barnefrie helger. Hvorfor bringer du inn at det liksom er moren som har "all makt" når alle parter har vært fornøyde til nå? Han må gjerne kalle inn til mekling - men som ialle avtalerettslige forhold så kan ikke en part trumfe gjennom en endring. Og her - hvor ts åpenbart nylig har fått kjæreste er det ganske rart å mene at alle andre skal føye seg etter det.

nettopp.

Igjen - hvorfor iallverden hadde svarene vært annerledes om det var en kvinne som skrev inn å ville ha endring pga nykjæresten?

Og selvsagt hadde det vært annerledes om det gjaldt en jobb! De fleste av oss MÅ faktisk jobbe for å forsørge oss selv og barna. Da kan man også forvente en annen imøtekommenhet ifht. skifte av samværshelger, vel og merke hvis dette ikke er noe som skjer stadig vekk. Ved skifte av kjæreste blir situasjonen en helt annen - da er det kun den ene voksnes behov som det skal tilrettelegges for, uavhengig av alle de andre involverte.

For å være en god forelder er det viktigt at en har det bra, dette forutsetter et godt sammarbeid mellom foredlre og at en har godt på privaten.

Gjest andrassy
Skrevet

Når TS har prøvd å nå fram, og ikke når fram trenger han ekstern hjelp. Neste steg er da mekling, går ikke dette er det neste rettsystemet.

Det er forøvrig heltvanlig å legge til rette slik at en har samme helger uten barn, dette er noe de fleste foreldre får til.

Det virker derfor som om TS her møter motstand fra BM uten noen spesiell grunn.

Det er viktig å være konstruktiv og legge det fram på en ordentlig måte for den andre part.

Når dette ikke går, og det fastlåst skal en da la seg diktere av den andre part som stikker kjepper i hjulene bare for å muligens ødelegge, svaret er vel opplagt at det bør en ikke finne seg i.

Derfor ville det være natulrig å gå videre med saken.

Ut fra startinnlegget og det eneste andre innlegget TS har skrevet - så sier han overhode INGENTING om at han har tatt opp saken med mor. Å konkludere med at han ikke blir hørt er dermed ganske søkt all den tid det ikke er noe som tyder på at han engang har snakket med henne.

Jada - han kan innkalle til mekling - men jeg tviler faktisk på at det anses som at "mor stikker kjepper i hjulene for samværet til far" hvis hun ikke går med på å bytte helg fordi far nå har fått kjæreste...... hvis far da i det hele tatt har spurt/luftet muligheten til endring i samværsavtalen for henne.

I fire år han han ikke klaget på det samværet som har vært, og nå når det ikke passer han lenger så ble han plutselig "diktert" av eksen??

Nemlig.

• Liker 1
Gjest en BM
Skrevet

For å være en god forelder er det viktigt at en har det bra, dette forutsetter et godt sammarbeid mellom foredlre og at en har godt på privaten.

Ja, det er jeg enig i men hvordan skal man løse dette da når et bytte uansett vil føre til at den ene kanskje ikke har det bra lenger? Jeg har byttet fire ganger jeg i løpet av 7 år, har byttet hver gang eksen fant seg ny dame. Å bytte har gått greit hittil fordi jeg ikke har funnet noen ny partner jeg ønsker å etablere meg med. Men den dagen kan jo komme?

• Liker 1
Gjest hermine
Skrevet

Må si meg sjokkert over mange av svarene her.

Kan virke som en del svarer uten å ha lest innlegget slik at de ikke vet hvor problematikken ligger.

Når en har godtatt noe i 4 år kan en ikke i ettertid si en er blitt diktert. Om en ordning fungerer hvorfor skal en bytte på det? Finner det utrolig at utsagn som at moren stikker kjepper i hjulene blir slengt ut i dette tifellet.

Om morens samboer også har barn er nok disse barna allerede knyttet til hverandre da de antagelig har samme helger i det hjemmet. Hvorfor skal helgene byttes om slik at barna atter en gang rives opp fra det de er vant med? Og hva om moren jobber helgene hun ikke har barna?

Videre mener jeg at om forholdet til denne kjæresten som faren har funnet er nytt, trenger slettes ikke barna møte de andre barna hver eneste helg. Syns jammen synd i barn som blir tvunget på "søsken" både her og der.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Hva definerer du med å nå frem? At mamman ikke sier ja og han får det som han vil? Det finnes to løsninger her: enten at de beholder helgene sånn som de har gjort frem til nå, eller at de bytter. En av de voksne må bite i det sure eplet og innse at han/hun ikke får det som de vil. Hvorfor skal han da kjøre sak om den personen blir han?

De har hatt ett opplegg i flere år, og det er andre som har justert sine egne avtaler mht. det. Det er da virkelig ikke naturlig at de skal snu på alt fordi pappan har behov for den helgen nå som han har fått kjæreste? En konflikt mellom far og mor (og for en sånn fillesak) går alltid utover ungene, er det verdt det? Det er ganske utrolig hvor selvopptatte voksne mennesker kan være.

Hva gjør er det som gjør de ikke kan bytte helger?

Kan ikke se det kommer fram noe argument fra BM.

Er det på grunn av at BM ikke vil BF skal være med kjæresten er det ikke noe grunn til å la være å bytte.

Har det derimot vært jobb, eller hun hadde kjæreste som også har samværshelger.

Ja da har jeg forstått at BM ikke ville bytte helg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...