Gjest Skilt man m/barn Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Hei. lurer på hvordan jeg kan gå frem for å få endret samværsretten med mine barn. i dag har jeg blitt diktert hvilke helger jeg skal ha da hun er sammen med en mann som også har barn og samværsrett de samme helgene som meg. Nå har jeg blitt sammen med en jente som igjen har samværsrett de helgen jeg ikke har det. det betyr at vi aldri har en helg allene. Er det slik at men eks kone kan diktere dette ovenfor meg? Har ikke gjort noen stor sak ut av dette de siste 4 årene da det ikke har vært et problem. Men nå har det endret seg... Hva kan jeg gjøre?
Rosalie Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 (endret) Helt feil tråd. Endret 3. mai 2011 av Rosalie
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 Så lenge dere ikke klarer å bli enige om endring vil dagens samværshelger fortsatt være gjeldende. Kan ikke hun nye tuppa di skifte helg, da? 1
Gjest Skilt man m/barn Skrevet 3. mai 2011 #4 Skrevet 3. mai 2011 Hennes eks er sammen med en jente som da må bytte etc. Så de vil jo da si at jeg skal bytte... du skjønner?
Gjest gjest Skrevet 3. mai 2011 #5 Skrevet 3. mai 2011 Hei. lurer på hvordan jeg kan gå frem for å få endret samværsretten med mine barn. i dag har jeg blitt diktert hvilke helger jeg skal ha da hun er sammen med en mann som også har barn og samværsrett de samme helgene som meg. Nå har jeg blitt sammen med en jente som igjen har samværsrett de helgen jeg ikke har det. det betyr at vi aldri har en helg allene. Er det slik at men eks kone kan diktere dette ovenfor meg? Har ikke gjort noen stor sak ut av dette de siste 4 årene da det ikke har vært et problem. Men nå har det endret seg... Hva kan jeg gjøre? Er jo ganske vanlig å ikke ha barnefri annenhver helg så kan ikke skjønne problemet ditt? Hvorfor skal dere ha helger alene når dere har barn?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #6 Skrevet 3. mai 2011 Jeg skjønner problemet ditt og ønske om å ha samme frihelg som kjæresten din. Allikevel kan du ikke bytte for hver ny kjæreste. Det eneste du kan gjøre er å snakke med eksen din. Noen ganger går det helt fint å bytte, mens andre ganger kan det skape problemer også for eksen din.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #7 Skrevet 3. mai 2011 Forstod jeg deg rett har du barna dine når din kjærestes barn er borte og din kones samboer har barna hos seg når hennes barn er hjemme? For barnas skyld burde dere bli enige, men hvis du bare har kjent den nye dama di en kort stund synes jeg du skal vente og se om forholdet er seriøst og ikke kortvarig. Er det seriøst er det en fordel om barna får møtes i helgene, men et alternativ kan være at du har barna to helger på rad og to helger uten barn? Det kan bli mye stress for barna med ny kjæreste og hennes barn, i alle fall før de er blitt kjent med henne. Jeg og eksen byttet ofte helger etter som det passet. Ofte byttet vi enkelte helger slik at barna fikk møte sine tanter og onkler og søskenbarn.
liv Skrevet 3. mai 2011 #8 Skrevet 3. mai 2011 Om hun ikke vil så får du ikke gjort noe med det... Og sånn er det bare. Så lenge du har godtatt det i fire år så har dette blitt en permanent ordning. Du kan ta saken til retten men sjansen for at de vil endre det er minimal. Første skritt for å ta noe til retten er familievernskontoret.
Quijote Skrevet 3. mai 2011 #9 Skrevet 3. mai 2011 Du får vel ta en prat med henne om det, da. Men jeg vil nå påstå at å trakte etter barnefrie helger er litt bakvendt i min verden. I familier hvor mor og far fortsatt er sammen har man så og si aldri barnefri. Hvorfor skal man ha så stort behov for det fordi man har gått ifra hverandre? Du har nå satt barn til verden, og dersom ikke eksen din går med på det, får du bare leve med det. 1
Gjest Skilt man m/barn Skrevet 3. mai 2011 #10 Skrevet 3. mai 2011 Du får vel ta en prat med henne om det, da. Men jeg vil nå påstå at å trakte etter barnefrie helger er litt bakvendt i min verden. I familier hvor mor og far fortsatt er sammen har man så og si aldri barnefri. Hvorfor skal man ha så stort behov for det fordi man har gått ifra hverandre? Du har nå satt barn til verden, og dersom ikke eksen din går med på det, får du bare leve med det. Er forsovet enig der, det er min eks som ville ha det slik at hun hadde barnefri hver annen helg. Så jeg har antatt at de fleste har en slik ordning...
Gjest regine Skrevet 3. mai 2011 #11 Skrevet 3. mai 2011 DU kan ikke kreve endring, bare fordi det passer deg, eller som her: du har fått deg kjæreste som har en annen turnus enn dere. Du KAN spørre din eks om muligheten for å bytte helger er tilstede, men hvis hun ikke vil, så kommer du ikke lenger. Det er overhode ikke noe argument at du mener hun "dikterte" hvilke helger som skulle være samværshelger i sin tid. Dette har dere nå praktisert i 4 år, uten innvendinger fra deg, og da er det det som er akseptert. Jeg tror du har minimale sjanser, iallfall hvis dette er et opplegg som passer det livet din eks lever, med ny samboer etc. Hvorfor skal hun endre en avtale hvis hun mener det funker?
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2011 #12 Skrevet 3. mai 2011 Hei. lurer på hvordan jeg kan gå frem for å få endret samværsretten med mine barn. i dag har jeg blitt diktert hvilke helger jeg skal ha da hun er sammen med en mann som også har barn og samværsrett de samme helgene som meg. Nå har jeg blitt sammen med en jente som igjen har samværsrett de helgen jeg ikke har det. det betyr at vi aldri har en helg allene. Er det slik at men eks kone kan diktere dette ovenfor meg? Har ikke gjort noen stor sak ut av dette de siste 4 årene da det ikke har vært et problem. Men nå har det endret seg... Hva kan jeg gjøre? Ikke la deg skremme av det som skrives her, har nok blitt mye permanet siden det har vart lenge. Synd din uvitenhet har ført deg dit. Mekling familevernkontor, neste retten om det ikke går. Skaff deg advoktat. Advokase bla. link http://www.verdensbestepappa.no/kategori11.html
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2011 #13 Skrevet 3. mai 2011 Hei. lurer på hvordan jeg kan gå frem for å få endret samværsretten med mine barn. i dag har jeg blitt diktert hvilke helger jeg skal ha da hun er sammen med en mann som også har barn og samværsrett de samme helgene som meg. Nå har jeg blitt sammen med en jente som igjen har samværsrett de helgen jeg ikke har det. det betyr at vi aldri har en helg allene. Er det slik at men eks kone kan diktere dette ovenfor meg? Har ikke gjort noen stor sak ut av dette de siste 4 årene da det ikke har vært et problem. Men nå har det endret seg... Hva kan jeg gjøre? Hei TS. Klart du kan reforhandle en praksis som har vært som den har vært. Spør om BM vil lage skriftlig avtale, om ikke bestiller du mekling på familievernkontoret. Du kan i praksis kreve samvær annen hver helg og en dag i uka. Det skal veldig mye til og nekte deg dette om dere bor i rimelig avstand fra hverandre. Vil ikke BM avtale etter mekling er rettsystemet neste, ikke la deg skremme du har rimelig grunn til å gå til rettsak. I slike saker blir ofte hver av foreldre tildømt sine saksomkostninger når du her en rimelig grunn å gå til sak selv om en skulle tape. Dette er et kvinneforum, ikke vent noe støtte her. Ser at du nærmest blir mobbet her, fysj.............. All praksis tilsier du får avtalt minst vanlig samvær på barn over 3-4 år om alt ligger til rette. http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-jeg_blir_nektet_samvaer_av_mor.html http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-samvaer_bestemt_av_domstol.html http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-krav_paa_50_prosent_samvaer.html http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-transport_ved_samvaer.html
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2011 #14 Skrevet 3. mai 2011 Om hun ikke vil så får du ikke gjort noe med det... Og sånn er det bare. Så lenge du har godtatt det i fire år så har dette blitt en permanent ordning. Du kan ta saken til retten men sjansen for at de vil endre det er minimal. Første skritt for å ta noe til retten er familievernskontoret. En ordning rundt samvær kan endres. Den er ikke evig i til barnet er myndig, det avhenger av livssitvasjon for alle parter, også barnets Nåværende avtale/ ikke avtale kan være en dårlig løsning. Begge foreldre som har foreldreansvar plikter etter barneloven å finne en løsning på samværsproblematikken. BF trenger med andre ord ikke innfinne seg i at BM ikke vil endre avtalen eller det som prakiseres om BM ikke vil dette. Likeledes som BM også ønsker endringer, ingen av forldrende noen kraft over hva den andre skal godta. Så å skrive "slik er det bare" er skuffende å lese,regner med du/ dere her på forumet egentlig vet bedre.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #15 Skrevet 3. mai 2011 Oi, oi, her var det mange forsmådde tupper! Nei, hun kan ikke bare bestemme dette. Blir dere ikke enig så kan dere gå til mekling. Der blir det gjerne foreslått å bytte helg annenhvert år.
Gjest andrassy Skrevet 3. mai 2011 #16 Skrevet 3. mai 2011 De siste innleggene er jo helt på tur. Å ta en sak til retten fordi far vil bytte helg??? Er dere helt duster - ingen advokat i Norges land vil anbefale et sånt forsøk! Og ingen rett vil la noen fremme en slik sak heller. Dersom de har en avtale, om muntlig eller skriftlig, på at ungene er hos far f.eks. oddetallshelger - selvsagt kan ikke far bare komme å si at "nå vil jeg endre til partallshelger". Like lite som mor kan gjøre det. Ønsker man endring - ja da SNAKKER man med sin eks. Dersom mor i dette tilfellet er fornøyd med avtalen de har og derfor ikke vil skifte - så er det helt meningsløst å anbefale far å skaffe seg advokat?? Blir helt matt av tankegangen til enkelte - det er visst ikke måte på hvilke bagateller man vil gå til krig for. Tror noen at det er til barnas beste om forholdet mellom mor og far blir helt fastlåst, fordi far går til krig? Er det et godt miljø for barna å vokse opp i? Nei, her kan ts lite gjøre annet enn å snakke med mor. Han kan - på en saklig måte, ta opp muligheten for endring av samværet. Imidlertid er det vel lite sannsynlig at han vil vinne fram med argumentet om at "han og nykjæresten vil ha barnefri helger samtidig" hvis det betyr at mor og hennes kjæreste ikke lenger får ha det. Og nei, det betyr ikke at mor i utgangspunktet har mer rett til å "velge" helger enn far - men i dette konkrete tilfelle er det etablert en praksis. Far bør - hvis han ønsker endring - være konsktruktiv i sine forslag, han kan jo ikke tro at mor vil gjøre en endring som hun 1) oppfatter som unødvendig 2)kanskje tom ikke til beste for barna (må konkurrere om farens oppmerksomhet med andre barn og 3) er til direkte ulempe for henne selv. Og advokat er IKKE konstruktivt. 3
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2011 #17 Skrevet 3. mai 2011 Hei. lurer på hvordan jeg kan gå frem for å få endret samværsretten med mine barn. i dag har jeg blitt diktert hvilke helger jeg skal ha da hun er sammen med en mann som også har barn og samværsrett de samme helgene som meg. Nå har jeg blitt sammen med en jente som igjen har samværsrett de helgen jeg ikke har det. det betyr at vi aldri har en helg allene. Er det slik at men eks kone kan diktere dette ovenfor meg? Har ikke gjort noen stor sak ut av dette de siste 4 årene da det ikke har vært et problem. Men nå har det endret seg... Hva kan jeg gjøre? Hva med å bli enig om 2 uker hver etterhverandre ? Da får dere begge 1 helg hver pr mnd. 1
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2011 #18 Skrevet 4. mai 2011 De siste innleggene er jo helt på tur. Å ta en sak til retten fordi far vil bytte helg??? Er dere helt duster - ingen advokat i Norges land vil anbefale et sånt forsøk! Og ingen rett vil la noen fremme en slik sak heller. Dersom de har en avtale, om muntlig eller skriftlig, på at ungene er hos far f.eks. oddetallshelger - selvsagt kan ikke far bare komme å si at "nå vil jeg endre til partallshelger". Like lite som mor kan gjøre det. Ønsker man endring - ja da SNAKKER man med sin eks. Dersom mor i dette tilfellet er fornøyd med avtalen de har og derfor ikke vil skifte - så er det helt meningsløst å anbefale far å skaffe seg advokat?? Blir helt matt av tankegangen til enkelte - det er visst ikke måte på hvilke bagateller man vil gå til krig for. Tror noen at det er til barnas beste om forholdet mellom mor og far blir helt fastlåst, fordi far går til krig? Er det et godt miljø for barna å vokse opp i? Nei, her kan ts lite gjøre annet enn å snakke med mor. Han kan - på en saklig måte, ta opp muligheten for endring av samværet. Imidlertid er det vel lite sannsynlig at han vil vinne fram med argumentet om at "han og nykjæresten vil ha barnefri helger samtidig" hvis det betyr at mor og hennes kjæreste ikke lenger får ha det. Og nei, det betyr ikke at mor i utgangspunktet har mer rett til å "velge" helger enn far - men i dette konkrete tilfelle er det etablert en praksis. Far bør - hvis han ønsker endring - være konsktruktiv i sine forslag, han kan jo ikke tro at mor vil gjøre en endring som hun 1) oppfatter som unødvendig 2)kanskje tom ikke til beste for barna (må konkurrere om farens oppmerksomhet med andre barn og 3) er til direkte ulempe for henne selv. Og advokat er IKKE konstruktivt. Når TS har prøvd å nå fram, og ikke når fram trenger han ekstern hjelp. Neste steg er da mekling, går ikke dette er det neste rettsystemet. Det er forøvrig heltvanlig å legge til rette slik at en har samme helger uten barn, dette er noe de fleste foreldre får til. Det virker derfor som om TS her møter motstand fra BM uten noen spesiell grunn. Det er viktig å være konstruktiv og legge det fram på en ordentlig måte for den andre part. Når dette ikke går, og det fastlåst skal en da la seg diktere av den andre part som stikker kjepper i hjulene bare for å muligens ødelegge, svaret er vel opplagt at det bør en ikke finne seg i. Derfor ville det være natulrig å gå videre med saken.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #19 Skrevet 4. mai 2011 De siste innleggene er jo helt på tur. Å ta en sak til retten fordi far vil bytte helg??? Er dere helt duster - ingen advokat i Norges land vil anbefale et sånt forsøk! Og ingen rett vil la noen fremme en slik sak heller. Dersom de har en avtale, om muntlig eller skriftlig, på at ungene er hos far f.eks. oddetallshelger - selvsagt kan ikke far bare komme å si at "nå vil jeg endre til partallshelger". Like lite som mor kan gjøre det. Ønsker man endring - ja da SNAKKER man med sin eks. Dersom mor i dette tilfellet er fornøyd med avtalen de har og derfor ikke vil skifte - så er det helt meningsløst å anbefale far å skaffe seg advokat?? Blir helt matt av tankegangen til enkelte - det er visst ikke måte på hvilke bagateller man vil gå til krig for. Tror noen at det er til barnas beste om forholdet mellom mor og far blir helt fastlåst, fordi far går til krig? Er det et godt miljø for barna å vokse opp i? Nei, her kan ts lite gjøre annet enn å snakke med mor. Han kan - på en saklig måte, ta opp muligheten for endring av samværet. Imidlertid er det vel lite sannsynlig at han vil vinne fram med argumentet om at "han og nykjæresten vil ha barnefri helger samtidig" hvis det betyr at mor og hennes kjæreste ikke lenger får ha det. Og nei, det betyr ikke at mor i utgangspunktet har mer rett til å "velge" helger enn far - men i dette konkrete tilfelle er det etablert en praksis. Far bør - hvis han ønsker endring - være konsktruktiv i sine forslag, han kan jo ikke tro at mor vil gjøre en endring som hun 1) oppfatter som unødvendig 2)kanskje tom ikke til beste for barna (må konkurrere om farens oppmerksomhet med andre barn og 3) er til direkte ulempe for henne selv. Og advokat er IKKE konstruktivt. Herregud, hvem er det som mener han skal går rett til sak?
Gjest gjest Skrevet 4. mai 2011 #20 Skrevet 4. mai 2011 Når TS har prøvd å nå fram, og ikke når fram trenger han ekstern hjelp. Neste steg er da mekling, går ikke dette er det neste rettsystemet. Det er forøvrig heltvanlig å legge til rette slik at en har samme helger uten barn, dette er noe de fleste foreldre får til. Det virker derfor som om TS her møter motstand fra BM uten noen spesiell grunn. Det er viktig å være konstruktiv og legge det fram på en ordentlig måte for den andre part. Når dette ikke går, og det fastlåst skal en da la seg diktere av den andre part som stikker kjepper i hjulene bare for å muligens ødelegge, svaret er vel opplagt at det bør en ikke finne seg i. Derfor ville det være natulrig å gå videre med saken. Hva definerer du med å nå frem? At mamman ikke sier ja og han får det som han vil? Det finnes to løsninger her: enten at de beholder helgene sånn som de har gjort frem til nå, eller at de bytter. En av de voksne må bite i det sure eplet og innse at han/hun ikke får det som de vil. Hvorfor skal han da kjøre sak om den personen blir han? De har hatt ett opplegg i flere år, og det er andre som har justert sine egne avtaler mht. det. Det er da virkelig ikke naturlig at de skal snu på alt fordi pappan har behov for den helgen nå som han har fått kjæreste? En konflikt mellom far og mor (og for en sånn fillesak) går alltid utover ungene, er det verdt det? Det er ganske utrolig hvor selvopptatte voksne mennesker kan være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå