Gå til innhold

Misteltein.


Arwen

Anbefalte innlegg

Får man kjøpt det i vanlig blomsterbutikk? Har lyst til å ha det i døråpningen til stua slik at jeg får enda en grunn til å kysse kjæresten min :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Kan fortelle deg at misteltein er fredet, og derfor ikke å få kjøpt i blomsterbutikken. Se om du klarer å skaffe en falsk en kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi i blomsterbeddet på kroa som stefaren min eier, så jeg pleier å få litt derfra til jul...Visste ikke at den var fredet jeg :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mamma og pppa har i blomsterbedet også, får vel stjele litt derfra jeg da. Ante ikke at det var fredet :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen venner av meg hadde det i bryllupet sitt. Tror de bestilte det i blomsterbutikken. Men den har kanskje blitt fredet de siste fem årene? :-?

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Misteltein i blomsterbed - tror det må være noe annet.

Dra til Horten og se på de trærne (løvtrær) som har "grønne blader" hele vinteren. Det er misteltein. Den vokser oppe i andre trær og er grønn hele året. Den er sjelden i Norge, finnes ikke mange steder her, den nordligste forekomsten tror jeg er i Lier.

Den er den fredet.

Leste i et blad for mange år siden at man kunne få kjøpt den fra Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er nok misteltein i blomsterbedeet, men der er det okså busker trær og andre ting. Er et veldig stort blomsterbed :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er det kanskje noe som ligner veldig, men det holder egentlig for meg. Kan jo kanskje kjøpe flaks også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vite i en blomsterbutikk at det er mange som forveksler misteltein og kristtorn. Kristtorn har "glansede" grønne blader og røde bær, og er den planten som gjerne forbindes med jul her til lands. Misteltein har "matte" blader og hvite bær.

... bare til informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misteltein og kristtorn er jo svært ulike.

Eneste de har felles er vel at vi forbinder begge med julen og at begge er grønne om vinteren, men det er det jo mye som er.

Kristorn er det lett å få tak i selv om den heller ikke vokser i hele landet er den mye vanligere enn misteltein, men det er nå engang ikke den som skal henge i døråpningen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg ikke tenkt over, men kanskje jeg skal se om jeg ikke kan få tak i noe og be Nuskemannen på et lite intimt å koselig julekveld :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vite i en blomsterbutikk at det er mange som forveksler misteltein og kristtorn. Kristtorn har "glansede" grønne blader og røde bær, og er den planten som gjerne forbindes med jul her til lands. Misteltein har "matte" blader og hvite bær.

... bare til informasjon.

Uppppps.... :oops: Da har vi kristtorn!!!! Visste vel forresten egentlig det når jeg tenker meg litt bedre om!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...