Gjest Minnie Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 Så er Alvdal-saken igang igjen da i lagmannsretten. Men er det bare jeg som går med en trist følelse også på vegne av de tiltalte? Jeg mener, jeg synes ikke det er greit det de skal ha gjort, men de blir jo sett på som monstre og får kjempelange straffer. Jeg kan ikke noe for det, men jeg blir trist på deres vegne, og føler på den smerten de selv må kjenne over at livet ikke gikk slik det skulle for de. Selv om de har gjort gale ting, så synes jeg de fortjener en ny sjanse etter straffen, og en mulighet til å leve resten av deres liv på en god måte. Ja, de fortjener nok straff, men jeg føler de også fortjener omsorg og hjelp til å få deres liv i orden igjen. Håper de får noe støtte underveis i dette. Regner med å høre at jeg ikke tenker på barna og at jeg forsvarer overgrep nå, men ikke les dette i verste mening. Jeg har ikke glemt barna selv om jeg skriver dette.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #2 Skrevet 2. mai 2011 Jeg synes synd på moren. Tror hun har psykiske problemer og har latt seg manipulere av stefaren. Han, derimot, er et monster. Men det forsvarer likevel ikke hva noen av de har gjort.
Rosalie Skrevet 2. mai 2011 #3 Skrevet 2. mai 2011 Når dei har sona ferdig eventuell straff kan dei jo byrje med livet sitt att. Eg synest ikkje noko synd på folk som forgrip seg på ungar. "Dårlege val" my ass. Ein veit veldig godt at det ikkje er lov å forgripe seg på eigne eller andre sine ungar. Dei burde óg ha nok omlaup til å vite at dei øydelegg liva til ungane dei forlystar seg med. Eg vonar dei blir bura inne lenge slik at andre ungar slepp å bli misbrukt av dei. Og som alle seksualforbrytarar må dei heilt sikkert gå til behandling mens dei sit inne. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #4 Skrevet 2. mai 2011 Jeg synes synd på moren. Tror hun har psykiske problemer og har latt seg manipulere av stefaren. Han, derimot, er et monster. Men det forsvarer likevel ikke hva noen av de har gjort. Har du noen grunn til å tenke at moren er nærmest et offer i denne saken? Eller er det så utenkelig at en mor kan gjøre like så grusomme ting mot barna sine som en far kan? Og ja, for å ha samleie med sitt eget barn har du utvilsomt psykiske problemer, men det gjelder vel for samtlige som er involvert i seksuell omgang med barn, og ikke minst sine egne barn. Jeg tror vi fortsatt er der at kvinner unnskyldes på en helt annen måte enn menn i slike saker. Omvendt diskriminering? 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #5 Skrevet 2. mai 2011 Og som alle seksualforbrytarar må dei heilt sikkert gå til behandling mens dei sit inne. Seksualforbrytere får ikke behandling for evt underliggende problemer som har ført til deres valg, med mindre de har reelle psykiatriske lidelser (sånne som har en diagnosekode knyttet til seg). Eller de får noen støttesamtaler med psykiatrisk sykepleiere, men det er langt fra behandling.
Gjest Minnie Skrevet 2. mai 2011 #6 Skrevet 2. mai 2011 Seksualforbrytere får ikke behandling for evt underliggende problemer som har ført til deres valg, med mindre de har reelle psykiatriske lidelser (sånne som har en diagnosekode knyttet til seg). Eller de får noen støttesamtaler med psykiatrisk sykepleiere, men det er langt fra behandling. Det er ikke helt riktig. I noen norske fengsler får seksualforbrytere behandling for deres underliggende problemer. I noen ingenting. Og det er alltid frivillig, slik behandling skal være. Men jeg tenker mer på deres emosjonelle liv, og jeg tenker på om de har noen venner som fortsatt er glade i de og støtter de. Får nesten litt lyst til å bli en sånn fengsels-venn eller hva det kalles. Alle fortjener noen uansett mener jeg.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #7 Skrevet 2. mai 2011 Jeg synes det blir helt feil å si at kvinnen i saken er et "offer", mens mannen er et monster. Begge har gjort noe galt. Men mannen har et barn fra før som han aldri har overgrepet seg seksuelt på. Det virker derfor sannsynlig at det er kvinnen som har "påvirket" mannen i saken til å bli med på dette, tror ikke det er han som har "tvunget" henne til noenting. Men som sagt- ingenting rettferdiggjør det noen av dem har gjort. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 Det er ikke helt riktig. I noen norske fengsler får seksualforbrytere behandling for deres underliggende problemer. I noen ingenting. Og det er alltid frivillig, slik behandling skal være. Du har nok rett i det. Jeg vet bare hvordan det er i Ila fengsel, der er det ganske lite psykiatrisk hjelp å få sålenge det ikke er noen diagnose.
Gjest Minnie Skrevet 2. mai 2011 #9 Skrevet 2. mai 2011 Du har nok rett i det. Jeg vet bare hvordan det er i Ila fengsel, der er det ganske lite psykiatrisk hjelp å få sålenge det ikke er noen diagnose. Så lenge det er en pedofili-diagnose da tenker du? Har du sittet der? Skjønner godt hvis du ikke vil svare på det. Bare vit at noen har omtanke for overgripere også.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #10 Skrevet 2. mai 2011 Så lenge det er en pedofili-diagnose da tenker du? Har du sittet der? Skjønner godt hvis du ikke vil svare på det. Bare vit at noen har omtanke for overgripere også. Nei, jeg er "pårørende" til en som sitter der. Han sitter for en voldtekt. Han har mange underliggende problemer som gjorde at det rett og slett klikket for han. Problematikk som bare kan løses opp i gjennom terapi/behandling. Men han får ikke psykiatrisk hjelp der inne, annet enn tilbud om støttesamtaler av psykiatrisk sykepleier innimellom. Den psykiatriske tilbudet han vil kunne få, må han vente med til han kommer om mange mange år.
Gjest Minnie Skrevet 2. mai 2011 #11 Skrevet 2. mai 2011 Nei, jeg er "pårørende" til en som sitter der. Han sitter for en voldtekt. Han har mange underliggende problemer som gjorde at det rett og slett klikket for han. Problematikk som bare kan løses opp i gjennom terapi/behandling. Men han får ikke psykiatrisk hjelp der inne, annet enn tilbud om støttesamtaler av psykiatrisk sykepleier innimellom. Den psykiatriske tilbudet han vil kunne få, må han vente med til han kommer om mange mange år. Vil tro han kan få behandling dersom han betaler for det selv? Er ille at det er sånn. Men er mer ille at hjelpen er enda dårligere utenfor murene. Pedofile har ikke et hjelpeapparat i Norge dessverre, så er ikke rart overgrep skjer når ingen vil hjelpe FØR noe sånt skjer. Men folk er jo bare opptatt av å hate og avsky. Er lite hjelp i det!
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #12 Skrevet 2. mai 2011 Vil tro han kan få behandling dersom han betaler for det selv? Er ille at det er sånn. Men er mer ille at hjelpen er enda dårligere utenfor murene. Pedofile har ikke et hjelpeapparat i Norge dessverre, så er ikke rart overgrep skjer når ingen vil hjelpe FØR noe sånt skjer. Men folk er jo bare opptatt av å hate og avsky. Er lite hjelp i det! Han kan nok bruke besøkstiden til besøk av psykolog/psykiater, men det vil spise av tiden han kan få besøk av sine barn. Da han bare har mulighet til et besøk i uka, så vil han helst bruke den tiden på barna. (La meg presisere at han IKKE er pedofil). Men på den andre side, så vil han heller ikke ha råd til å betale privat behandling så lenge han sitter i fengsel da han ikke har formue eller tjener andre penger enn dagpengene han får i fengsel. Hurra for psykisk helsevern Norge.
Gjest Minnie Skrevet 2. mai 2011 #13 Skrevet 2. mai 2011 Han kan nok bruke besøkstiden til besøk av psykolog/psykiater, men det vil spise av tiden han kan få besøk av sine barn. Da han bare har mulighet til et besøk i uka, så vil han helst bruke den tiden på barna. (La meg presisere at han IKKE er pedofil). Men på den andre side, så vil han heller ikke ha råd til å betale privat behandling så lenge han sitter i fengsel da han ikke har formue eller tjener andre penger enn dagpengene han får i fengsel. Hurra for psykisk helsevern Norge. Vel, jeg vil heller si "hurra" for rettsvesenet i Norge, som ikke behandler folk og gjør de bedre til de kommer ut. Å kaste folk i fengsel bare for å "gi de en lærepenge" er forkastelig spør du meg. Det finnes ikke et spor av fokus på menneskelig utvikling i det. Bare skam skam skam og ødelagt helse og livskvalitet.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #14 Skrevet 2. mai 2011 Vel, jeg vil heller si "hurra" for rettsvesenet i Norge, som ikke behandler folk og gjør de bedre til de kommer ut. Å kaste folk i fengsel bare for å "gi de en lærepenge" er forkastelig spør du meg. Det finnes ikke et spor av fokus på menneskelig utvikling i det. Bare skam skam skam og ødelagt helse og livskvalitet. Vi får møtes på midten og si; Hurra for psykisk helsevern i norske fengsel.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #15 Skrevet 2. mai 2011 Jeg synes synd på moren. Tror hun har psykiske problemer og har latt seg manipulere av stefaren. Han, derimot, er et monster. Hvorfor tror du det? Fordi hun er kvinne og han er mann? For i forrige rettsrunde var det som ble lagt til grunn at hun var den som satte i gang dette. Men i bunn og grunn er det bare to syke mennesker som beklageligvis har funnet hverandre. De eneste det er synd på er barna som har blitt utsatt for dette. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #16 Skrevet 3. mai 2011 Jeg synes ikke synd på overgriperne i det hele tatt. De har visst hva de har gjort, og bør få høyeste straff. Jeg ble selv utsatt for overgrep som liten, pågikk i mange år. Ikke så ille som Alvdal-saken, men livet mitt er likevel ødelagt. Jeg endret helt personlighet fra sosial, utadvent og glad, til innesluttet, lav selvtillit, asosial og konstant lei meg.
Gjest Minnie Skrevet 3. mai 2011 #17 Skrevet 3. mai 2011 Jeg synes ikke synd på overgriperne i det hele tatt. De har visst hva de har gjort, og bør få høyeste straff. Jeg ble selv utsatt for overgrep som liten, pågikk i mange år. Ikke så ille som Alvdal-saken, men livet mitt er likevel ødelagt. Jeg endret helt personlighet fra sosial, utadvent og glad, til innesluttet, lav selvtillit, asosial og konstant lei meg. Det er trist å høre barn burde vært spart for slikt. Jeg tenker likevel at man ikke må glemme at også overgriperne er mennesker, og vi mennesker kan/og gjør mange feil gjennom livet. Noen større enn andre selvsagt. Men de fleste overgripere har selv hatt en traumatisk barndom, med overgrep og omsorgssvikt, og i følge forskning så fører slik forsømmelse faktisk til endringer i hjernestrukturen som gjør at de er følelsesmessig skadet, og står derfor i større fare for å handle galt i voksen alder. Så det er en ond sirkel. Kanskje jeg har et mer humanistisk syn på det enn en del andre, men jeg synes ikke vi skal glemme at det ligger mye lidelse bak slike handlinger. Det blir alt for lettvint å bare kalle noen monstre, uten å tenke på hvordan ting har skjed.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #18 Skrevet 3. mai 2011 Vel, jeg vil heller si "hurra" for rettsvesenet i Norge, som ikke behandler folk og gjør de bedre til de kommer ut. Å kaste folk i fengsel bare for å "gi de en lærepenge" er forkastelig spør du meg. Det finnes ikke et spor av fokus på menneskelig utvikling i det. Bare skam skam skam og ødelagt helse og livskvalitet. Jeg tror du har misforstått hensikten med fengsel litt. Vi kaster da ikke mennesker i fengsel kun for å gi dem en lærepenge, men også for å verne samfunnet mot dem. Ikke søren om jeg vil at slike mennesker skal gå fritt rundt mine barn! 5
Gjest Minnie Skrevet 3. mai 2011 #19 Skrevet 3. mai 2011 Jeg tror du har misforstått hensikten med fengsel litt. Vi kaster da ikke mennesker i fengsel kun for å gi dem en lærepenge, men også for å verne samfunnet mot dem. Ikke søren om jeg vil at slike mennesker skal gå fritt rundt mine barn! Jeg har ikke misforstått hensikten med fengsel. Den er jo som du sier, for å verne samfunnet mot dem, men også for å pine og gi de en lekse. Men de skal ut en dag ikke sant. Og da spørs det hvordan de er rustet for livet etterpå. Ønsker vi at de skal komme ut som mer hele og modne mennesker som har forandret seg, eller ønsker vi folk som har blitt verre enn da de kom dit. Å kaste de i fengsel for å verne samfunnet i noen år, uten å jobbe med de som mennesker, blir å utsette kommende kriminelle handlinger for noen år. Det er også viktig hvordan de blir tatt i mot etter fengselet. Skal de fryses ut, og at ingen vil ha noe med de å gjøre? Kanskje noen henger de ut, truer de, oppsøker de? Eller skal de få mulighet til å delta i samfunnet med blanke ark? Jeg vet hva jeg selv hadde svart på det.
Gjest vilde Skrevet 6. mai 2011 #20 Skrevet 6. mai 2011 Folk er faen meg syke som kan ha "sympati" for sånne helvettes mennesker. om man er pedofil betyr ikke det at man MÅ tilfredstille de behova man har. hadde jeg vært pedofil hadde jeg tatt liv av meg selv, for ikke skade en levene sjel!! jævelig redd for at gode uskyldige mennesker skal lide pga andres syke tanker. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå