Gå til innhold

Jenta mi fant 500,-

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For mange år siden fant jeg 100 kr på busstasjonen. (det var mye penger da)

Jeg gikk inn på venterommet og spurte i luka om noen hadde spurt etter den. Det var det ikke og jeg sa fra hvor jeg ventet på bussen om det skulle dukke opp noen.

Da kommer det ei gråtende jente som hadde kommet til luka etter meg. Hun var livredd for kjeft av faren fordi hun hadde mistet pengene.

Så man vet aldri hvem som har mistet penger.....

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Mann på 45
Skrevet

Jeg hadde satt inn en annonse i avisa. Ikke nevnt sum, type sedler eller akkurat hvor den ble funnet. Kun område. Så hadde jeg sett på om noen av henvendelsene var reelle. Dersom ikke så har dere prøvd og jenta kan beholde pengene.

Vet ikke hvor du bor men en annonse i avisen her kommer på mer enn 500 kroner:-)

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor du bor men en annonse i avisen her kommer på mer enn 500 kroner:-)

Tapt og funnet er gratis i begge lokalavisene her.........

Skrevet

Det er da totalt irrelevant. Jeg får av og til over gata på rødt lys, det betyr ikke at jeg vil oppmuntre barna mine (eller noen andre for den saks skyld) til å gjøre det samme. Om ikke foreldrene dine et i stand til å lære deg rett og galt, hvem skal da gjøre det? Hun er faktisk bare tolv år gammel.

Uansett om jeg av og til kan finne på å gå på rødt, eller om jeg kanskje hadde vært fristet til å beholde 500-lappen, betyr ikke det at jeg mener det er mer rett av den grunn. Om jeg så velger å gjøre det uansett, så vet jeg at jeg gjorde noe som ikke er helt bra. Om jeg som barn hadde blitt lært å ikke gjøre det rette (altså ikke beholde noe som ikke er mitt), hadde jeg muligens ikke engang visst hva det rette var, og det mener jeg er å feile med barneoppdragelsen.

Forresten, om det er en for liten sum til å levere til politiet, hvorfor er det da stor nok sum å gjøre seg til "kjeltring" for?

Godt sagt!

• Liker 1
Skrevet

Kom an folkens som sier "politistasjon" Hadde dere gjort det samme om dere fant en 500lapp?

Men alle dere som sier hun burde levere dem inn: Hadde dere faktisk gått til politiet og etterlyst 500 kr hvis dere mistet dem?

Ja og ja, jeg har faktisk gjort det.

Dog ble jeg litt skuffet da TS fortalte hva politiet hadde sagt. Jeg synes virkelig ikke at pengene skal gå til staten dersom eieren ikke etterlyser dem! Det er jo ikke staten som har funnet dem?

AnonymBruker
Skrevet

Dog ble jeg litt skuffet da TS fortalte hva politiet hadde sagt. Jeg synes virkelig ikke at pengene skal gå til staten dersom eieren ikke etterlyser dem! Det er jo ikke staten som har funnet dem?

Om finneren kunne fått beløpet dersom pengene ikke ble etterlyst hadde det jo vært straks enklere å få til politiet med dem. Litt rart at det skal gå til staten.

AnonymBruker
Skrevet

Gi det til veldedighet! Kreftforskning eller dyrevern

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser mange sier et godt formål hvis ikke eier dukker opp. Henger meg på den.

Skrevet

Si at hun kan beholde pengene !

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si at hun kan beholde pengene !

Fin moral du har for barna da....

• Liker 2
Skrevet

Jeg fant en gagn 400 kr ved kassen på en butikk. Hun i kassen sa at jeg kunne levere de inn i informasjonen og så måtte jeg høre hver gang jeg var innom om noen hadde spurt etter de. Etter tre mnd fikk jeg pengene. Jeg var vel 12 år.

For noen år siden fant barna mine noen hundrelapper inne i banken. Vi leverte de inn og sa at vi ville høre om noen meldte de savnet. De la de i en konvelutt og ingen hentet de. En dag sa hun i kassen at jeg fikk snakke med sjefen. Hun sa at pengen var satt inn på en konto i banken, og vi fikk de ikke. En kan trygt si at sjefen fikk gjennomgå da. Hun ble så satt ut at hun sa at vi kunne komme inn om noen dager så skulle vi få pengene. Liker ikke at voksne folk står og sier forran mine barn at de skal bare ta det de finner. Så vi fikk de ca 500 kr, nærmest slengt i oss. Og jeg sa opp mine kontoer i banken der. :kjefte: Barna har fortsatt konto der, men vi bruker de i den nye banken. Tror jeg skal bare få satt over de pengene og.

Hadde noen av barna funnet noen penger ute, så hadde jeg hengt opp lapp, og sett om noen tok kontakt.

Skrevet

Hvor mange av dere ringer seriøst til politiet og melder 500 kr savnet?

Dét hadde nemlig ikke jeg hatt samvittighet til å gjøre, så lenge folk fortsatt voldtas, bankes opp, selger dop og drepes i dette landet.

Gjest Gjest
Skrevet

Generelt så er det slik at staten mener at de skal ha pengene hvis det er uklart hvem som eier de (penger som er funnet, arv etter folk uten familie og testamente etc.) Jeg synes det er utrolig frekt og mener at det er bedre at pengene går til et veldedig/almennyttig formål eller noe som er positivt for felleskapet. Politiet har en klar tendens til å sende pengene videre til staten så jeg ville ikke latt politiet fått pengene uansett hvor stort beløp det var. Samtidig er det helt klart at jeg ikke ville beholde pengene selv (med mindre det var et lite beløp.)

Så svaret er:

- under 100: beholdt pengene

100-1000: gitt pengene til veldedighet

over 1000: fulgt med på plakater og satt opp plakat selv hvis beløpet var over 3000. Hvis jeg ikke hadde hørt noe i løpet av noen måneder ville jeg ha sendt det til et veldedig formål.

(Ja, hvis jeg hadde funnet en million så ville hele beløpet gått til et veldedig formål hvis ingen savnet de.)

Skrevet

Hvor mange av dere ringer seriøst til politiet og melder 500 kr savnet?

Dét hadde nemlig ikke jeg hatt samvittighet til å gjøre, så lenge folk fortsatt voldtas, bankes opp, selger dop og drepes i dette landet.

Nå er det nå engang slik at verdisaker som finnes ofte leveres inn dit. Lommebøker, nøkler, mobiler og mye mer. Hittegods, vet du. Jeg vil tro politiet er glad for alt de blir kvitt av det de får inn.

Skrevet (endret)

feil tråd

Endret av liv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...