AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #21 Skrevet 2. mai 2011 Du burde la henne følge med på om noen etterlyser pengene. Hvis de ikke gjør det så syns jeg hun skal gi dem til et godt formål. Det er uansett ikke hennes penger og la henne beholde dem vil ikke være riktig, både moralsk sett og med tanke på å lære henne det rette.
pantora Skrevet 2. mai 2011 #22 Skrevet 2. mai 2011 Å gi de til et godt formål var jo en god idè.. Ellers ville jeg beholdt de. Med mindre noen etterlyste de. Å levere 500 til politiet er vel lite vits i..
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #23 Skrevet 2. mai 2011 Jeg hadde satt inn en annonse i avisa. Ikke nevnt sum, type sedler eller akkurat hvor den ble funnet. Kun område. Så hadde jeg sett på om noen av henvendelsene var reelle. Dersom ikke så har dere prøvd og jenta kan beholde pengene. Var jeg som svarte dette. Synes ideen om å gi til et godt formål var en veldig god ide dersom ingen melder seg.
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #24 Skrevet 2. mai 2011 Jenta som fant pengene (datteren min) er 12 år. La henne beholde den HUn er gammel nok til å forstå en forklaring om når men kan beholde og når man bør levere til politiet. Min stesøn fant også en 500,- ved busstoppen og han fikk beholde den, umulig å vite hvem som har mistet penger der.
Gjest pysepusen Skrevet 2. mai 2011 #25 Skrevet 2. mai 2011 Da jeg var liten og fant 500,- så måtte jeg levere dem på politistasjonen. Etter en stund fikk jeg finnerlønn (det er vel 10 %?). Hadde ikke eieren meldt pengene savnet hadde jeg fått alt. 1
Riskrem Skrevet 2. mai 2011 #26 Skrevet 2. mai 2011 Det er helt unødvendig å levere 500 kroner til politistasjonen. Tror de hadde ledd litt av deg... Hadde det vært 10.000 kroner hadde det vært noe annet! Synes du skal sette det i banken slik at jenta di styrker forholdet sitt til sparing 4
cupcake90 Skrevet 2. mai 2011 #27 Skrevet 2. mai 2011 Vanskelig å finne eier, så da ville jeg latt henne spare dem. Men forklar at det ikke er greit om det gjelder kort, lommebok ol.. Men at det kun er fordi dere ikke finner eieren. Leverer dere dem et eller annet sted får ikke eieren pengene likevel..
Sweetpea25 Skrevet 2. mai 2011 #28 Skrevet 2. mai 2011 Så lenge den var funnet på gata og uten noe pengbok e.l, og når summen ikke var større enn den var, så tror jeg bare jeg ville latt datteren beholde pengene. Det er jo ikke snakk om store summer, og sjansen for at dere finner eieren dersom dere setter inn ei annonse i avisa, eller gir de til politiet trenger ikke å være stor... Det er jo heller ikke sikkert at det var der datteren din fant pengene, at noen hadde mistet den heller.. Kunne jo ha blåst dit... Men jeg ville kanskje pratet med henne om det, at dersom hun er en heldig finner en annen gang, så er det ikke en selvfølge at HUN skal ha pengene. Dersom det hadde ligget i ei lommebok, så hadde det kanskje vært bedre å funnet den rettmessige eieren.
Orcinus Skrevet 2. mai 2011 #29 Skrevet 2. mai 2011 Nå er det ingen som vet HVEM som mistet pengene, kanskje var det en ung person som på vei til sentrum for å kjøpe noe h*n hadde spart til lenge? Jeg ville spurt 12-årigen min hva hun hadde ønsket andre hadde gjort hvis hun hadde mistet 500 kroner? Hvis det var mitt barn ville jeg ringt politiet og hørt hva som er vanlig prosedyre. Hvis det er slik at hun får finnerlønn hvis eierne melder seg men får beholde alt hvis ikke, så synes jeg det er mest riktig. Å henge opp en lapp eller følge med på om noen har mistet pengene er også lurt. Synes noen av svarene her vitner om liten omtanke for den som faktisk mistet pengene - summen er ikke det viktige for meg, men at man handler rett. Og handler man ikke rett i det små, gjør man det kanksje heller ikke i det store? 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #30 Skrevet 2. mai 2011 Dette kan faktisk være en annen 12-åring som har spart til noe lenge. Etterlys eier og gi pengene til et godt formål hvis eier ikke melder seg. 1
S@va Skrevet 2. mai 2011 #31 Skrevet 2. mai 2011 Jeg synes det er skremmende hvor mange av dere som synes det er greit at jenta bare skal beholde pengene. Hun er kanskje ikke 7 år, men hun er på ingen måte voksen som 12-åring! Hun skal fortsatt oppdras til å velge riktig. Det er ikke så mye beløpet eller pengene i seg selv som plager meg, men den egoistiske tankegangen. De 500 kronene er kanskje ikke politiets, men de er ikke finnerens heller. De 500 kronene vil føles mye bedre på sparegrisen dersom man har forsøkt å gjøre det riktige først. Hvis ikke ender man opp med en dårlig smak i munnen når de skal brukes. Å gå foran med et godt eksempel for datteren din nå er noe hun kommer til å huske resten av livet. Det at hun ikke er så liten lenger er jo fordelen her. Hun er gammel nok til å reflektere rundt dette og du som hennes mor er hennes viktigste rollemodell. 500 kroner kan hun alltids få igjen, men den respekten du skaper av å gjøre det riktige her er helt ubetalelig. Jeg snakker av erfaring fra en gang da jeg selv var 12 år i en lignende episode med penger. Det har faktisk satt dype spor i meg. I mitt tilfelle endte det opp med at jeg fikk beholde pengene på ærlige premisser og det føltes mye bedre. Ta en telefon til politiet og hør hva de sier. Sier de at pengene kan beholdes synes jeg du kan gi dem til dattera di 5
Mixelite Skrevet 2. mai 2011 #32 Skrevet 2. mai 2011 Nå er det ingen som vet HVEM som mistet pengene, kanskje var det en ung person som på vei til sentrum for å kjøpe noe h*n hadde spart til lenge? Jeg ville spurt 12-årigen min hva hun hadde ønsket andre hadde gjort hvis hun hadde mistet 500 kroner? Hvis det var mitt barn ville jeg ringt politiet og hørt hva som er vanlig prosedyre. Hvis det er slik at hun får finnerlønn hvis eierne melder seg men får beholde alt hvis ikke, så synes jeg det er mest riktig. Å henge opp en lapp eller følge med på om noen har mistet pengene er også lurt. Synes noen av svarene her vitner om liten omtanke for den som faktisk mistet pengene - summen er ikke det viktige for meg, men at man handler rett. Og handler man ikke rett i det små, gjør man det kanksje heller ikke i det store? Enig i det du skriver, og for 12-åringen er det vel en forholdsvis stor sum, slik at det å si at den er så liten at det ikke er noe å bry seg om, blir feil uansett om det er et barn som har spart lenge eller en voksen med tykk lommebok som har mistet dem. Det finnes vel også voksne folk som ville merke det i kjøleskapet dersom 500 kroner av husholdningsbudsjettet forsvant... 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #33 Skrevet 2. mai 2011 Jenta mi har funnet 500 kr på bakken ved den lokale busstoppen. Hva skal jeg si til henne? At det er greit at hun beholder pengene? Om det ikke er greit, tips til hva hun skal gjøre med dem? Nei,gå foran med et godt eksempel. Lær ditt barn at det de finner, er ikke automatisk "mitt". Få henne på politistasjonen og melde i fra. Sannsynlig vil hun få beholde de pga ærligheten....da hunhar funnet de på en bussstasjon. Tvilsomt om noen melder fra at de savner den. Folk tenker vel at den er blåst bort,noen har funnet el. Det kan hende det var et barn som har mistet sine kjært oppsparte midler. Det kan være en fattig pensjonist som fikk ødelagt dagen sin. Det kan også være en som har fått ukas budsjett på sosialen. Slike ting bør du få ditt barn til å tenke over 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #34 Skrevet 2. mai 2011 Behold de. Leverer du de inn på politistasjonen ender de bare opp i lomma til politiet. Sjansen for at den rettmessige eieren får tilbake de 500,- er mikroskopisk. prøver du å fortelle at politiet stjeler?
liv Skrevet 2. mai 2011 #35 Skrevet 2. mai 2011 om du leverer til politiet og ingen etterlyser de vil politiet måtte gi pengene tilbake til finneren, men husker ikke hvor lang tid det skal ta.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #36 Skrevet 2. mai 2011 La henne beholde de, herregud så skikkelige folk her skal være da. Hadde beholdt løspenger uansett hvor mye det var jeg! 1
Harlekin Skrevet 2. mai 2011 #37 Skrevet 2. mai 2011 Jeg hadde absolutt levert dem på politistasjonen. 500 kr kan være mye penger for noen (deriblant meg). 1
Harlekin Skrevet 2. mai 2011 #38 Skrevet 2. mai 2011 La henne beholde de, herregud så skikkelige folk her skal være da. Hadde beholdt løspenger uansett hvor mye det var jeg! Ja, så grusomt at folk er skikkelige. 4
S@va Skrevet 2. mai 2011 #39 Skrevet 2. mai 2011 Jeg hadde absolutt levert dem på politistasjonen. 500 kr kan være mye penger for noen (deriblant meg). Meg også. Det er ikke 500 det står og faller på, men jeg synes ikke det er småpenger og jeg hadde merket det godt om jeg hadde mistet så mye penger. Det er jo noe i det å lære barna verdien av penger også. Og forskjellen på ditt og mitt - respekt for andre og deres ting. 2
Harlekin Skrevet 2. mai 2011 #40 Skrevet 2. mai 2011 Meg også. Det er ikke 500 det står og faller på, men jeg synes ikke det er småpenger og jeg hadde merket det godt om jeg hadde mistet så mye penger. Det er jo noe i det å lære barna verdien av penger også. Og forskjellen på ditt og mitt - respekt for andre og deres ting. Nemlig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå