Gå til innhold

Jenta mi fant 500,-

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis det stemmer man får tilbake pengene om ingen melder dem samlet, hadde jeg levert dem til politet... Mener også å ha hørt 10% finnerlønn, så litt får hun nok uansett... + God samvittighet

Har nemlig liten tro på at noen melder 500 kr savnet...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er tre måneder politiet oppbevarer det for så å gi det tilbake til finneren om eieren ikke melder seg.

Skrevet (endret)

Gi de til ett veldedig formål stemmer jeg for evt politi stasjonen.

Endret av mirandaa
Gjest imli
Skrevet

Når det gjeld lause pengar, kan jo ingen bevis kven som eig dei. Viss ein set opp lappar om at ein har finni 500 kr, er det vel litt naivt å tru at dei som som påstår dei mista pengane nødvendigvis er rette eigar? Difor meiner eg generelt at lause pengar, kan den som finn pengane behalde. Er det snakk om store summar, ville eg kontakta politet, men tykkjer personleg at 500 kr er "lite" nok til at ein kan behalde dei.

• Liker 2
Gjest Siri
Skrevet

Sett dem på en sparekonto! la det vare en begynnelse på BSU eller noe annet som er lurt å spare til...

Gjest jeanett
Skrevet

Jeg synes dere kan beholde dem. kanskje gjøre noe koselig sammen?

jeg hadde aldri lagd en sak,så mye styr utav penger jeg hadde funnet på gata..

Skrevet

Gi de til ett veldedig formål stemmer jeg for evt politi stasjonen.

Hvis pengene ikke kommer til eieren syntes jeg ett veldedig formål skal få de. Jeg syntes ikke man bare skal putte penger som andre mennesker har jobbet for i egen lomme. Da kan man heller bidra for å gjøre noe bedre i denne verden.

• Liker 1
Skrevet

Når det gjeld lause pengar, kan jo ingen bevis kven som eig dei. Viss ein set opp lappar om at ein har finni 500 kr, er det vel litt naivt å tru at dei som som påstår dei mista pengane nødvendigvis er rette eigar? Difor meiner eg generelt at lause pengar, kan den som finn pengane behalde. Er det snakk om store summar, ville eg kontakta politet, men tykkjer personleg at 500 kr er "lite" nok til at ein kan behalde dei.

500 kroner er mye penger for mange. Man skriver selvfølgelig ikke på lappen hvor mye man har funnet! Man skriver bare at man har funnet penger og lar "misteren" fortelle hvor mye han/hun mistet.

Gjest imli
Skrevet

500 kroner er mye penger for mange. Man skriver selvfølgelig ikke på lappen hvor mye man har funnet! Man skriver bare at man har funnet penger og lar "misteren" fortelle hvor mye han/hun mistet.

Eg har heller aldri skrivi at 500 kr er lite. Ikkje alle er ærlege der ute ;)

Skrevet

Jeg foreslår at du spør din datter hva hun ville ønsket at finneren skulle gjøre, dersom det var hun som hadde mistet 500 kroner.

• Liker 1
Gjest Maneater?
Skrevet (endret)

.

Endret av Maneater?
Skrevet

Kom an folkens som sier "politistasjon" Hadde dere gjort det samme om dere fant en 500lapp?

Jeg ga den til veldedighet :)

Gjest Nadezhda
Skrevet (endret)

Kom an folkens som sier "politistasjon" Hadde dere gjort det samme om dere fant en 500lapp?

Det er da totalt irrelevant. Jeg får av og til over gata på rødt lys, det betyr ikke at jeg vil oppmuntre barna mine (eller noen andre for den saks skyld) til å gjøre det samme. Om ikke foreldrene dine et i stand til å lære deg rett og galt, hvem skal da gjøre det? Hun er faktisk bare tolv år gammel.

Uansett om jeg av og til kan finne på å gå på rødt, eller om jeg kanskje hadde vært fristet til å beholde 500-lappen, betyr ikke det at jeg mener det er mer rett av den grunn. Om jeg så velger å gjøre det uansett, så vet jeg at jeg gjorde noe som ikke er helt bra. Om jeg som barn hadde blitt lært å ikke gjøre det rette (altså ikke beholde noe som ikke er mitt), hadde jeg muligens ikke engang visst hva det rette var, og det mener jeg er å feile med barneoppdragelsen.

Forresten, om det er en for liten sum til å levere til politiet, hvorfor er det da stor nok sum å gjøre seg til "kjeltring" for?

Endret av Nadezhda
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men alle dere som sier hun burde levere dem inn: Hadde dere faktisk gått til politiet og etterlyst 500 kr hvis dere mistet dem?

Gjest pysepusen
Skrevet

Men alle dere som sier hun burde levere dem inn: Hadde dere faktisk gått til politiet og etterlyst 500 kr hvis dere mistet dem?

Ja, jeg hadde gjort det. Og har gjort det før (men da var det mamma som sa hva jeg skulle gjøre).

Skrevet

Nei, men det er heller ikke poenget her. Poenget er at jenta på 12 år skal få med seg noen verdier, respekt for andre, forskjell på mitt og ditt og at det i det lange løp (i stort og smått) skal lønne seg å gjøre det riktige.

Hvis hun og mor gjør en anstrengelse for å finne eieren, og hun ender opp med å få beholde pengene, vil det bety noe helt annet enn om de bare beholdt dem.

Jeg regner med de fleste her inne, i likhet med meg, ville synes det var hyggelig for 12-åringen om hun endte opp med 500-lappen - til slutt:-)

• Liker 1
Skrevet (endret)

ta med datter til politistasjon om du ikke liker tanken på å la henne beholde pengene uten å måtte gjøre noe

La så politiet avgjør hva som burde skje med pengene.Tipper dere får til svar at dere kan beholde pengene.Og om "onkel politi" sier at en skal beholde,da gjør dere det. Da er det ikke du som mamma som har tatt valget

Personlig ville jeg ha beholdt pengene etter en liten samtale med poden.Det er forskjell på løspenger og en lommebok med navn i. Dette burde bli forklart

Endret av Kårky
AnonymBruker
Skrevet

ja, å jeg har gått å levert 200 til politiet også. 500 er for to ukers middag å jeg kunne aldri klart å beholde penger jeg vet kunne bety like mye for andre(på hvilken som helst måte). så lavt synker jeg bare ikke!!!

Skrevet

Har flere ganger mistet penger, men har aldri dratt til politiet.

Da jeg var 12 år gammel og fant en 500-lapp på et busstopp beholdt jeg pengene selv. Gikk først hjem og fortalte det og hadde lyst å gå bort til den lokale politistasjonen, men da fikk jeg beskjed hjemme at de skulle spares til det jeg hadde lyst på. Nå 8 år etter synes jeg også at det var det riktige å gjøre. Hadde ikke dårlig samvittighet da og har ikke dårlig samvittighet nå.

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Jeg har snakket med politiet og forhørt meg litt. De sier at om man leverer inn penger man finner har man rett til 10 %. Om ingen henter pengene går pengene til staten. De opplyste at det er straffbart å ikke levere inn ting man finner.

Sannsynligheten for at ingen kommer til å etterlyse pengene og at de tilfaller staten er stor. Og det er litt surt.

Jeg syns 500 kr er på grensen mellom å være mye/lite. Det kommer ant på hvem som har mistet dem.

Hadde pengene vært i en lommebok hadde jeg sagt at den skulle leveres til politiet eller at vi hadde hengt opp lapp på butikken. Om det var navn i lommeboka måtte vi ha ringt. Uansett beløp.

Jeg tror jeg vil si at det er greit at hun beholder pengene. Betingelsen er at hun enten

- Henger opp en lapp på butikken om at en sum penger er funnet(uten å nevne dato, beløp, hvor de ble funnet og hvordan de så ut)

eller

-Må følge med på nærbutikken og busstoppen om hun ser en notis der noen etterlyster pengene. Blir pengene etterlyst er det stor sannsynlighet for at de som mistet pengene savner dem veldig og da må hun levere dem.

Syns det var litt vanskelig dette her.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...