Genesis Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #41 Del Skrevet 2. mai 2011 Det er bevist at mentaliteten din spiller en stor rolle, og også har påvirkning på din fysiske tilstand! Derfor kan blant annet placebo gi reel fysisk effekt! Fortsatt skeptisk, men det er klart at går det ikke så går det ikke! Det hjelper hvertfall på og ikke ha en patetisk offermentalitet (refererer ikke til deg consensio)! Noe som lå i åpningsinnlegget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilliVanilli Skrevet 2. mai 2011 #42 Del Skrevet 2. mai 2011 Store/overvektige kropper blir hyllet, og grensen for hva som er en normal og slank kropp stadig blir flyttet lengre og lengre. Store/overvektige kropper blir hyllet, og de tynne, slanke og faktisk normale blir rakket ned på. Slanke personer spiser ikke, i verste fall får de påstander om at de har anoreksi og forstyrret kroppsbilde slengt i trynet. Og er man slank og samtidig er misfornøyd med seg selv, DA, da blir man omtrent drept. Da har man hvert fall en superalvorlig spiseforstyrrelse! Det er SÅÅÅ provoserende! Og valker hos kvinner blir så vakkert omtalt som former. Valker er ikke former. Jeg er tynn/slank, men har fremdeles former(selv om jeg visst nok fikk vite her inne at slanke personer ikke hadde ordentlig former.. ). Tro det eller ei, og jeg har ikke et gram overflødig fett! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 2. mai 2011 #43 Del Skrevet 2. mai 2011 Tviler ikke på at hovedgrunnen til fedme, rett å slett er latskap. I tillegg er det blitt så altfor akseptert å være overvektig i dagens samfunn. Store/overvektige kropper blir hyllet, og grensen for hva som er en normal og slank kropp stadig blir flyttet lengre og lengre. Denne påstanden ser jeg ofte på KG, men jeg skjønner ikke hvor denne hyllingen av overvekt foregår. Jeg har heller ikke sett noen tegn til at folk flest anser tykke som normalvektige/slanke. Kom gjerne med eksempler. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #44 Del Skrevet 2. mai 2011 Store/overvektige kropper blir hyllet, og de tynne, slanke og faktisk normale blir rakket ned på. Slanke personer spiser ikke, i verste fall får de påstander om at de har anoreksi og forstyrret kroppsbilde slengt i trynet. Og er man slank og samtidig er misfornøyd med seg selv, DA, da blir man omtrent drept. Da har man hvert fall en superalvorlig spiseforstyrrelse! Det er SÅÅÅ provoserende! Og valker hos kvinner blir så vakkert omtalt som former. Valker er ikke former. Jeg er tynn/slank, men har fremdeles former(selv om jeg visst nok fikk vite her inne at slanke personer ikke hadde ordentlig former.. ). Tro det eller ei, og jeg har ikke et gram overflødig fett! Du vet godt at dette bare er forsvarsmekanismer for å forsvare sin egen pløsete kropp! De som sier sånt er sannsynligvis bare misunnelige fordi du får mer oppmerksomhet av guttene! Big is beautiful? Nei, en slank og sunn kropp er beautiful, fordi der er sånn mennesket var ment å skulle se ut fra naturens side! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilliVanilli Skrevet 2. mai 2011 #45 Del Skrevet 2. mai 2011 Denne påstanden ser jeg ofte på KG, men jeg skjønner ikke hvor denne hyllingen av overvekt foregår. Jeg har heller ikke sett noen tegn til at folk flest anser tykke som normalvektige/slanke. Kom gjerne med eksempler. Jeg nevner bare helt tilfeldig tråden "Post et bilde av din kropp...".. Der blir de overvektige hyllet og får ikke en eneste negativ kommentar, men når de som er tynnere enn snittet poster et bilde av kroppen sin, nei, da blir det skrevet: "herregud så tynn:O". Rart med det! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunivere Skrevet 2. mai 2011 #46 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg nevner bare helt tilfeldig tråden "Post et bilde av din kropp...".. Der blir de overvektige hyllet og får ikke en eneste negativ kommentar, men når de som er tynnere enn snittet poster et bilde av kroppen sin, nei, da blir det skrevet: "herregud så tynn:O". Rart med det! Mhm. Ikke for å kritisere noen av kroppene som har blitt postet der, men den tråden er jo et strålende eksempel på hylling av overvektige kropper. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 2. mai 2011 #47 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg nevner bare helt tilfeldig tråden "Post et bilde av din kropp...".. Der blir de overvektige hyllet og får ikke en eneste negativ kommentar, men når de som er tynnere enn snittet poster et bilde av kroppen sin, nei, da blir det skrevet: "herregud så tynn:O". Rart med det! Hvis du prøver å se igjennom den tråden på nytt, vil du se at én (anonym) bruker kommer med uttalelsen "herregud så tynn". Det vil dessverre alltid finnes noen som er stor i kjeften, og det er litt synd å bruke deres tulleuttalelser som bevis for generelle holdninger. Ellers får alle kroppene, både de tynne, de veltrente, de lubne og de overvektige skryt, og det unner jeg dem så vel. Alle fortjener faktisk å høre at de er vakre, uansett vekt og størrelse. Ikke for å støtte opp om dårlig livsstil, men for å booste selvtilliten og egenverdet. Har du forresten lagt merke til at de store i tråden sier de er klar over størrelsen sin og har komplekser for den mens slanke og tynne klager på "de ekstra kiloene" men aldri komplekser for tynn kropp (og nei jeg mener ikke at de burde ha komplekser for det)? I den tråden er alle opptatt av sine ekstra kilo, uansett kroppsstørrelse. Rart med det 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilliVanilli Skrevet 2. mai 2011 #48 Del Skrevet 2. mai 2011 Mhm. Ikke for å kritisere noen av kroppene som har blitt postet der, men den tråden er jo et strålende eksempel på hylling av overvektige kropper. Jepp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #49 Del Skrevet 2. mai 2011 Trist å se så mange kunnskapsløse mennesker lire av seg så mye negativt om mennesker som sliter. Selvsagt er en del mennesker overvektige pga latskap, men å si at det gjelder så godt som alle er kunnskapsløst og på grensa til mobbing. Å diskutere overvekt på en saklig måte synes jeg er greit. Men her er det enkelte som tråkker over mange streker, er hånlige og selvgode. Personlig blir jeg mye mer irritert over sånne bedrevitere enn av overvektige som spiser potetgull. Jeg er overvektig, men jeg har endelig - etter 20 år - funnet en måte jeg klarer å gå ned på. Mitt problem har alltid vært en ekstrem sultfølelse (ingen diagnose). Jeg har prøvd å spise lite og sunt i et helt år, og jeg gikk ned i vekt. Fytti rakkern det var tøft. Jeg grein meg selv i søvn pga sult, jeg klarte ikke å fokusere på jobb/skole og jeg var deprimert og sliten hele tida. Min sultfølelse ble ikke redusert "etter noen dager" som en her mener. Den ble ikke engang redusert etter et år på denne måten. Til slutt sprakk jeg selvsagt, for det er umenneskelig å skulle leve med en konstant sultfølelse når maten er tilgjengelig overalt. Ikke kom her og si at jeg har dårlig selvdisiplin, for jeg klarte å holde opplegget i et helt år selv om jeg var svimmel av sult. Jeg har skjønt at den metoden ikke fungerer for meg. Nå har jeg spist lavkarbo i et år, og verden min har snudd seg. Jeg har fått bukt med sulten som har styrt meg i alle år. Nå klarer jeg å spise normale mengder mat, og jeg er på vei ned i vekt. Denne gangen kommer jeg ikke til å sprekke, fordi jeg ikke presser meg gjennom daglig pinefull sultfølelse. Men hva sier helsevesenet? De sier "fyyyyy"! For lavkarbo er jo ikke akseptert, må vite. Så om helsevesenet hadde fått det som de ville så hadde jeg fortsatt ikke funnet en måte som funket for meg. Det er så mye som spiller inn i forhold til hvorfor folk er overvektige. Enkle svar er vanligvis veldig mangelfulle svar. Kroppen er ikke en maskin som fungerer likt hos alle, verken fysisk eller mentalt. Den dagen vi alle innser det så tror jeg vi har kommet et langt steg på veien videre i kampen mot overvekt. Til dere som mener "bilde-tråden" her på KG er bevis på at overvekt hylles: Jeg kan fort finne fram mange tråder som viser det motsatte. Er det virkelig så vondt å se at overvektige en sjelden gang får ros og komplimenter at dere føler for å rakke ned på dem for å få balanse i regnskapet? Kanskje dere blir trøstet av å vite at jeg som overvektig aldri har følt meg hyllet, og at jeg opplever å bli rakket ned på både på forumer, i media og IRL veldig ofte. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #50 Del Skrevet 2. mai 2011 Tjukke mennesker som nekter å ta ansvar for egen situasjon, er noe av det mest patetiske jeg ser. Mennesker som er misfornøyde med å være feite burde ta seg sammen! Er ganske sikker på at du har egenskapen i deg hvor du nekter på visse punkt å ta ansvar for egen situasjon også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #51 Del Skrevet 2. mai 2011 Er ganske sikker på at du har egenskapen i deg hvor du nekter på visse punkt å ta ansvar for egen situasjon også Absolutt, men ikke på områder som utgjøre en helsefare for meg selv! Trist å se så mange kunnskapsløse mennesker lire av seg så mye negativt om mennesker som sliter. Selvsagt er en del mennesker overvektige pga latskap, men å si at det gjelder så godt som alle er kunnskapsløst og på grensa til mobbing. Å diskutere overvekt på en saklig måte synes jeg er greit. Men her er det enkelte som tråkker over mange streker, er hånlige og selvgode. Personlig blir jeg mye mer irritert over sånne bedrevitere enn av overvektige som spiser potetgull. Jeg er overvektig, men jeg har endelig - etter 20 år - funnet en måte jeg klarer å gå ned på. Mitt problem har alltid vært en ekstrem sultfølelse (ingen diagnose). Jeg har prøvd å spise lite og sunt i et helt år, og jeg gikk ned i vekt. Fytti rakkern det var tøft. Jeg grein meg selv i søvn pga sult, jeg klarte ikke å fokusere på jobb/skole og jeg var deprimert og sliten hele tida. Min sultfølelse ble ikke redusert "etter noen dager" som en her mener. Den ble ikke engang redusert etter et år på denne måten. Til slutt sprakk jeg selvsagt, for det er umenneskelig å skulle leve med en konstant sultfølelse når maten er tilgjengelig overalt. Ikke kom her og si at jeg har dårlig selvdisiplin, for jeg klarte å holde opplegget i et helt år selv om jeg var svimmel av sult. Jeg har skjønt at den metoden ikke fungerer for meg. Nå har jeg spist lavkarbo i et år, og verden min har snudd seg. Jeg har fått bukt med sulten som har styrt meg i alle år. Nå klarer jeg å spise normale mengder mat, og jeg er på vei ned i vekt. Denne gangen kommer jeg ikke til å sprekke, fordi jeg ikke presser meg gjennom daglig pinefull sultfølelse. Men hva sier helsevesenet? De sier "fyyyyy"! For lavkarbo er jo ikke akseptert, må vite. Så om helsevesenet hadde fått det som de ville så hadde jeg fortsatt ikke funnet en måte som funket for meg. Det er så mye som spiller inn i forhold til hvorfor folk er overvektige. Enkle svar er vanligvis veldig mangelfulle svar. Kroppen er ikke en maskin som fungerer likt hos alle, verken fysisk eller mentalt. Den dagen vi alle innser det så tror jeg vi har kommet et langt steg på veien videre i kampen mot overvekt. Til dere som mener "bilde-tråden" her på KG er bevis på at overvekt hylles: Jeg kan fort finne fram mange tråder som viser det motsatte. Er det virkelig så vondt å se at overvektige en sjelden gang får ros og komplimenter at dere føler for å rakke ned på dem for å få balanse i regnskapet? Kanskje dere blir trøstet av å vite at jeg som overvektig aldri har følt meg hyllet, og at jeg opplever å bli rakket ned på både på forumer, i media og IRL veldig ofte. Bra at du har funnet noe som funker for deg=) Du har all grunn til å være stolt over innsatsen din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilliVanilli Skrevet 2. mai 2011 #52 Del Skrevet 2. mai 2011 Selvsagt er en del mennesker overvektige pga latskap, men å si at det gjelder så godt som alle er kunnskapsløst og på grensa til mobbing. Men her er det enkelte som tråkker over mange streker, er hånlige og selvgode. Jeg er overvektig, men jeg har endelig - etter 20 år - funnet en måte jeg klarer å gå ned på. Mitt problem har alltid vært en ekstrem sultfølelse (ingen diagnose). Ikke kom her og si at jeg har dårlig selvdisiplin, for jeg klarte å holde opplegget i et helt år selv om jeg var svimmel av sult. Er det virkelig så vondt å se at overvektige en sjelden gang får ros og komplimenter at dere føler for å rakke ned på dem for å få balanse i regnskapet? Kanskje dere blir trøstet av å vite at jeg som overvektig aldri har følt meg hyllet, og at jeg opplever å bli rakket ned på både på forumer, i media og IRL veldig ofte. 1. En del mennesker som er overvektige pga. latskap? EN DEL? Det er ikke mobbing, det er fakta. Herre min hatt.. 2. Her er det ingen som håner eller er selvgode, her blir det trukket frem fakta. Jeg kan forstå at dette berører ømme punkter hos dere overvektige, men sannheten er nå en gang sånn. Det må du og flere titalls millioner snart forstå. 3. Jeg trenger vel ikke nevne at det var en selvfølge at dette innlegget måtte komme fra en overvektig.. Ekstrem sultfølelse er ingen diagnose. Alle kan ha en sterk trang til søtsaker, dette gjelder meg også. Men det handler om viljestyrke, og jo, selvdisiplin. Din såkalte ekstreme sultfølelse var antakeligvis et resultat av dårlig kosthold(ustabilt blodsukker). 4. Jeg synes selvfølgelig synd på alle overvektige, og unner dem alle en vektnedgang. Det må være utrolig deprimerende for mange å se seg i speilet, og denne følelsen unner jeg ingen. Jeg er FOR å bygge opp hverandre og gi hverandre komplimenter, men ikke når det går så langt at overvekt skal uskyldiggjøres og snakkes pent om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonito Skrevet 2. mai 2011 #53 Del Skrevet 2. mai 2011 At overvekt er ett større problem nå enn det var før, er jo ikke til å stikke under en stol. Men jeg for min del tror ikke at 98% av de overvektige er dumme og late mennesker som ikke skjønner sitt eget beste. Antagelig finnes det endel av de også, men jeg tror det i realiteten er litt mer kompleks enn som så i mange tilfeller. Man skal ikke undervurdere hva det å ikke ha det bra gjør med ett menneske. Og jeg tror psykiske problemer er en årsak til at mange blir overvektige. Har man fortsatt ett ansvar ovenfor seg selv og kroppen sin om man sliter psykisk? Ja selvfølgelig har man det. Men det er ikke alltid det er så enkelt som mange sier, at man bare må ta seg sammen og trene og spise rett. Ofte trenger man hjelp, og det er ikke alltid den hjelpa er så lett å få. Jeg kjenner endel som de siste åra har gått fra å være normalvektige til å bli overvektig. Og likheten mellom de alle er at de av ulike årsaker ikke har det bra. Skal man da sette seg på sin høye hest og se ned på dem og kalle de late? Eller skal man kanskje forsøke å hjelpe dem ut av gjørma? Jeg har selv slitt med tilbakevendende depresjon i mange år, og har jobba meg ut av både bulemi og tvangsspising. Sistnevnte førte til at jeg la på meg 20 kg. Om noen da hadde kommet å kalt meg dum og lat hadde jeg eksplodert! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #54 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg har iallfall ikke inntrykk av at overvektige blir hyllet. Hvor liksom? Jeg har sett artikler i blader der kvinner viser frem kroppen sin (uansett størrelse), men det er ikke en hyllest til overvektige, mer en hyllest til kvinnekroppen uansett form. Når folk kommenterer slanke og veltrente mennesker så er gjerne kommentarene av typen: Skulle ønske jeg hadde en sånn kropp, det er drømmekroppen, osv. Når lubne/overvektige blir kommentert er det gjerne: Flotte kurver, formfull kropp, osv. Det som ligger under er jo: At du tør å gå sånn du som er så lubben. Folk beundrer motet og ikke kroppen, mens de tynne eller veltrente blir beundra for kroppen. Når folk sier: Så tynn du er, så er det nok kun pga sjalusi. Det de egentlig sier er vel: Skulle ønske jeg var så tynn, lurer på hva hun spiser/trener for å ha en sånn kropp? Har inntrykk av at ekstremt få blir erta fordi de er tynne, og de som blir det blir erta av overvektige (altså er det sjalusi). Men alle har liksom rett til å mobbe overvektige. Det er nesten ikke mulig å være FOR tynn lenger. Det er ikke mye som skiller den ideelle kroppen fra sykelig tynn. Det er mye bedre å være litt for tynn enn å ha litt for mye på kroppen. Jeg vil heller ikke si at grensa for normalvektig har flytta seg så veldig. Hvorfor sier besteforeldre hele tiden: Du som er ung og slank, osv når jeg er i øvre del av normalvektig på bmi? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #55 Del Skrevet 2. mai 2011 Det kan godt være at medisiner spiller inn i forhold til fedme, men det er KUN ift til å gi mer matlyst osv. Eller mener dere som skylder på medisiner at dere har svulmet opp? Fått ufattelig mye vann i kroppen? Fett kommer ikke av medisiner, det er faktisk ikke mulig, fett kommer av lite mosjon og usunt kosthold/evt overspising. Man kan godt fornekte det, med da lurer man bare seg selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilliVanilli Skrevet 2. mai 2011 #56 Del Skrevet 2. mai 2011 Når folk sier: Så tynn du er, så er det nok kun pga sjalusi. Det de egentlig sier er vel: Skulle ønske jeg var så tynn, lurer på hva hun spiser/trener for å ha en sånn kropp? Jeg vil heller ikke si at grensa for normalvektig har flytta seg så veldig. Hvorfor sier besteforeldre hele tiden: Du som er ung og slank, osv når jeg er i øvre del av normalvektig på bmi? Ja, det er ren sjalusi, men ikke noe bedre enn at overvektige blir mobbet. Ingen av delene er greit, selvfølgelig. Grensen for hva som er normalt har endret seg betraktelig. Det er ikke så rart heller, slik statistikken på antall overvektige øker. Det normale er ikke lenger å være superslank, men lubben. Jeg har ei venninne som bor i USA, og der må hun ofte utelukkende gå i barneavdelingen for å finne passende klær til hennes størrelse. Det sier litt. Skulle besteforeldrene dine ha sagt at du var lubben? Ja vel, så er du vel slank, da. Før i tiden var det mange frodige og lubne mennesker, alle var ikke syltynne(selv om mange var det også), men det var svært få som var sykelig overvektige. Svært få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #57 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg har iallfall ikke inntrykk av at overvektige blir hyllet. Hvor liksom? Jeg har sett artikler i blader der kvinner viser frem kroppen sin (uansett størrelse), men det er ikke en hyllest til overvektige, mer en hyllest til kvinnekroppen uansett form. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor mann skal hylle en usunn kropp bare fordi det er en kvinnekropp? Synes du Menn med ølmage også burde hylles som mannekropper uansett form? Blir for dumt etter min mening! Sånne "se så bra jeg har det enda jeg veier 150 kilo-artikler" synes jeg man kan spare meg for! Faktum er at man hadde hatt det mye bedre som normalvektig, om ikke psykisk, så IHVERTFALL fysisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilliVanilli Skrevet 2. mai 2011 #58 Del Skrevet 2. mai 2011 Det kan godt være at medisiner spiller inn i forhold til fedme, men det er KUN ift til å gi mer matlyst osv. Eller mener dere som skylder på medisiner at dere har svulmet opp? Fått ufattelig mye vann i kroppen? Fett kommer ikke av medisiner, det er faktisk ikke mulig, fett kommer av lite mosjon og usunt kosthold/evt overspising. Man kan godt fornekte det, med da lurer man bare seg selv. !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 2. mai 2011 #59 Del Skrevet 2. mai 2011 Det kan godt være at medisiner spiller inn i forhold til fedme, men det er KUN ift til å gi mer matlyst osv. Eller mener dere som skylder på medisiner at dere har svulmet opp? Fått ufattelig mye vann i kroppen? Fett kommer ikke av medisiner, det er faktisk ikke mulig, fett kommer av lite mosjon og usunt kosthold/evt overspising. Man kan godt fornekte det, med da lurer man bare seg selv. Hormonforandringer kan også forekomme av medisiner, som igjen gjør noe med både apetitten og forbrenninga. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 2. mai 2011 #60 Del Skrevet 2. mai 2011 Det kan godt være at medisiner spiller inn i forhold til fedme, men det er KUN ift til å gi mer matlyst osv. Eller mener dere som skylder på medisiner at dere har svulmet opp? Fått ufattelig mye vann i kroppen? Fett kommer ikke av medisiner, det er faktisk ikke mulig, fett kommer av lite mosjon og usunt kosthold/evt overspising. Man kan godt fornekte det, med da lurer man bare seg selv. Noen medisiner gjør at man får masse vann i kroppen, men det er så klart ikke uendelig mange kilo det kan utgjøre. Når det gjelder matlyst - det å være sulten er en veldig sterk trang i en menneskekropp, kanskje litt mindre vanskelig å motstå enn det å være tørst. Det å motstå sult år ut og år inn kan gjøre mye rart med hodet til et menneske, og er alt annet enn lett. Så dem som er tjukke på grunn av medisiner forstår jeg veldig godt. Og det du sier om at man blir tjukk på grunn av usunt kosthold er litt tull, man kan fint bli tjukk med et sunt kosthold om man spiser for mye av det, eller holde seg slank på et usunt kosthold. Det er hovedsaklig mengden mat som har noe å si. De som er tjukke på grunn av dårlige vaner er det selvsagt verre med - dårlige vaner er det ingen som ønsker å ha. Men jeg er mer interessert i hva man gjør med saken, og det er nok de aller fleste tjukke mennesker. Mange slanker seg og holder på, men får det ikke til på lang sikt. Det er rett og slett ganske vanskelig i praksis, og det hjelper så lite å få banket inn i hodet at de er dårlige mennesker som gjør feil ting. Er det vanlig å tro at tjukke mennesker er fornøyd med tingenes tilstand og ikke ønsker eller prøver å gjøre noe med det? Bare fordi de ikke får det til betyr ikke at de ikke prøver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå