Gjest made4u Skrevet 2. mai 2011 #21 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg vil si at det er to hovedårsaker til overvekt, disse er; 1; Vi har aldri beveget oss mindre, ingen tvil om at det er en sammenheng mellom at overvektsproblemet er blitt større i takt med at vi har beveget oss mindre. Kanskje ikke så rart med tanke på at fysisk aktivitet er forbrenning/forbruk i praksis, som gir gevinst også mens man er passiv/restitusjon. Vi er blitt alt for passiv i dagens samfunn, statistikk viser også tydelig og klart at det er en sammenheng mellom størrelse og aktivitetsnivå, hvorav dem som er størst også er minst aktive. 2: Tilgang/tilgjengelighet --- Jeg skal ikke si så mye om punkt en, det at vi beveger oss for lite. Derimot vil jeg gjerne rette fokus mot punkt 2, tilgang og tilgjengelighet. I dagens samfunn er det usunne det som er mest tilgjengelig, dessuten er det i mange sammenhenger billigere enn den sunne maten. Man finner en sjokolade billigere enn f.eks. to epler flere steder, det gjør det enkelt å velge sjokolade og ende med noe fetende. Ikke bare det, sjokoladene er også større enn noen gang, vi lever i et King Size-samfunn for usunn og fetende mat hvor fetende matvaner selges i større og større kvantum. Noen som husker 0,35 liters flaskene med brus fra tidligere? Var dem som var vanlig før, nå derimot selges det i 0,5 liters flasker. Noen som husker de små trekantformede godteriposene for snop i løsvekt? Se på dagens poser med stor flat bunn, de brukes utelukkende for at dem som handler snop skal handle mer snop, det handler om profitt. Når man kjøpte sjokolader før så var den mindre, snakker ikke da bare om f.eks. Snickers eller Japp men det var generelt mindre kvantum for alle snopevaner - chipspposene var mindre og man fikk mindre pommes frit om man handlet på McDonalds etc. Så vi spiser større kvanta oftere og oftere, snopet og junkfooden etc. er også blitt billigere og mer tilgjengelig enn noen gang. Produsentene lager mer usunn mat enn noen gang, ta jordbærsyltetøy f.eks. Hvor mye bær finnes det i de mest vanlige av dem, syltetøy med andre bær for den saks skyld... Nær ingen, men mye sukker har dem puttet i produktene. Frokostblandinger søtes som aldri tidligere, man spiste i større grad kornprodukter i sin rene form tidligere om man spiste kornblandinger til frokost tidligere. Ergo skal produsentene ha en stor del av skylden for dagens overvektsproblem, dem lager matvaner som kunne vært gjort mye sunnere og mindre fetende og dem kunne produsert produkter for å reversere den utviklingen som har vært (noe dem jo ikke er tjent med så vil ikke skje noe fra deres side). --- Vi lever altså i et samfunn der det er vanskelig å unngå å bli fet, rett og slett fordi så mye ligger til rette for at vi skal bli det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilliVanilli Skrevet 2. mai 2011 #22 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Fedme ER latskap.Det er de aller, aller, ALLER færreste som får servert noen ekstra gratis kilo av medikamenter/sykdom. Synes forøvrig at made4u skrev et flott innlegg. Innlegget er ryddet for krenkelser. Phaedra,mod Endret 3. mai 2011 av Phaedra 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 2. mai 2011 #23 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Fedme ER latskap.Det er de aller, aller, ALLER færreste som får servert noen ekstra gratis kilo av medikamenter/sykdom. Synes forøvrig at made4u skrev et flott innlegg. Leste du ikke hele tråden? Det er ikke nødvendigvis sykdommen i seg selv som gjør en overvektig. Medisinene kan gjøre en overvektig derimot. Og om man har en sykdom som gjør at man ikke klarer å trene, klarer å være aktiv uansett hvor mye man vil, er man da likevel lat? Ja, for du mener jo at fedme ER latskap, ergo alle fete mennesker er kun late. Endret 3. mai 2011 av Phaedra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilliVanilli Skrevet 2. mai 2011 #24 Del Skrevet 2. mai 2011 Leste du ikke hele tråden? Det er ikke nødvendigvis sykdommen i seg selv som gjør en overvektig. Medisinene kan gjøre en overvektig derimot. Og om man har en sykdom som gjør at man ikke klarer å trene, klarer å være aktiv uansett hvor mye man vil, er man da likevel lat? Ja, for du mener jo at fedme ER latskap, ergo alle fete mennesker er kun late. Så er det dere overvektige igjen som skal uskyldiggjøre bilringer og dobbelthake.. Fedme er latskap i utgangspunktet, men det finnes unntak. Og det er meget, meget få av disse unntakene - det var det jeg ville frem til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 2. mai 2011 #25 Del Skrevet 2. mai 2011 Så er det dere overvektige igjen som skal uskyldiggjøre bilringer og dobbelthake.. Fedme er latskap i utgangspunktet, men det finnes unntak. Og det er meget, meget få av disse unntakene - det var det jeg ville frem til. Vet ikke hva du mener med meget, meget få. Hvor mange er det? For det er en del som går på medisiner som gjør at en legger på seg og det er en del som sliter med kroniske smerter som gjør at man ikke klarer å trene. Noen av disse er jo heldige og har gener som gjør at man ikke legger på seg selv når de ikke trener. Resten av oss er dessverre ikke så heldige. At mange overvektige er late, ja, har ikke nektet for det heller, men å si at alle overvektige er det pga latskap er som å si at alle blondiner er dumme. Du ser jo selv hvor dumt det høres ut, eller hva? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sequin Skrevet 2. mai 2011 #26 Del Skrevet 2. mai 2011 nå finnes det jo faktisk mange psykiske tilstander som gjør at man må spise som trøstespising, overspising, tvangsspising... MENdet er ikke dermed sagt at folk som har spiseproblemer blir fete, de kan jo ha et normalt aktivt liv ved siden av overspisingen. Så er det de som gjerne sliter med depresjoner, sorg eller ensomhet og disse orker som regel ikke bevege på seg, når de da også sliter med spiseproblemer så legger man på seg. Jeg har vanskelig for å tro at dette gjelder alle som er fete... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilliVanilli Skrevet 2. mai 2011 #27 Del Skrevet 2. mai 2011 Vet ikke hva du mener med meget, meget få. Hvor mange er det? For det er en del som går på medisiner som gjør at en legger på seg og det er en del som sliter med kroniske smerter som gjør at man ikke klarer å trene. Noen av disse er jo heldige og har gener som gjør at man ikke legger på seg selv når de ikke trener. Resten av oss er dessverre ikke så heldige. At mange overvektige er late, ja, har ikke nektet for det heller, men å si at alle overvektige er det pga latskap er som å si at alle blondiner er dumme. Du ser jo selv hvor dumt det høres ut, eller hva? 1. Har du mangel på argumenter, ettersom du må kverulere sånn? Meget få er meget få, og det vet du MEGET godt. 2. Det er da ikke kun lavt aktivitetsnivå som avgjør vår vekt? Alt skal liksom unnskyldes i det vide og det brede hele tiden! Kosthold er enda viktigere enn aktivitetsnivå med tanke på vektstabilisering. Det hjelper ikke å løpe 2 mil om dagen så lenge du spiser sjokolade, hveteboller og drikker sukkerbomber til hvert måltid! En kommer langt ved å spise sunt alene. 3. Har du leseproblemer? Nå har jeg nettopp avkreftet at jeg har ment at alle overvektige er late, men jeg har sagt at de aller fleste er det og altfor mange bruker unnskyldninger uten grunnlag. Det er få overvektige som har blitt dette av medikamenter/sykdom. Ta deg sammen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 2. mai 2011 #28 Del Skrevet 2. mai 2011 Tror kanskje det er du som burde ta deg sammen. Jeg kverulerer ikke, jeg lurte på om du hadde noen tall å vise frem. "Meget få" kan være en overdrivelse, en underdrivelse og generelt noe helt annet enn hva personen ved siden av deg mener er "meget få". Jeg har heller ikke sagt at det kun er aktivitetsnivået som avgjør vekten. Jeg er blant dem som ikke kan trene mye, derfor spiser jeg heller sunt. Det hjelper ikke meg, men det gjør iallefall ikke problemet verre, men jeg er fortsatt overvektig. Jeg tror nok at du burde lese litt mer om hva medisiner og enkelte sykdommer kan gjøre med en menneskekropp, og heller komme tilbake når du har gjort det 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #29 Del Skrevet 2. mai 2011 Det mange av dere overser er hva TS egentlig snakker om, som ikke er alle overvektige generelt men én gruppe overvektige som bare vokser og vokser (pun not intended). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilliVanilli Skrevet 2. mai 2011 #30 Del Skrevet 2. mai 2011 Tror kanskje det er du som burde ta deg sammen. Jeg kverulerer ikke, jeg lurte på om du hadde noen tall å vise frem. "Meget få" kan være en overdrivelse, en underdrivelse og generelt noe helt annet enn hva personen ved siden av deg mener er "meget få". Jeg har heller ikke sagt at det kun er aktivitetsnivået som avgjør vekten. Jeg er blant dem som ikke kan trene mye, derfor spiser jeg heller sunt. Det hjelper ikke meg, men det gjør iallefall ikke problemet verre, men jeg er fortsatt overvektig. Jeg tror nok at du burde lese litt mer om hva medisiner og enkelte sykdommer kan gjøre med en menneskekropp, og heller komme tilbake når du har gjort det Da kan du umulig spise riktig. Overhodet ikke? Som made4u skriver, det er i hovedsak to årsaker til overvekt/fedme. Dagens aktivitetsnivå og tilgjengelighet på matvarer, kontra "før i tiden" - trenger ikke si mer. Det er så naivt å være så trangsynt på dette området. Ansvarsfraskrivelse og unnskyldninger.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 2. mai 2011 #31 Del Skrevet 2. mai 2011 Da kan du umulig spise riktig. Overhodet ikke? Som made4u skriver, det er i hovedsak to årsaker til overvekt/fedme. Dagens aktivitetsnivå og tilgjengelighet på matvarer, kontra "før i tiden" - trenger ikke si mer. Det er så naivt å være så trangsynt på dette området. Ansvarsfraskrivelse og unnskyldninger.... Jeg spiser riktig og sunt, helt ærlig. Jeg trener på ergometersykkelen min ca annenhver dag i rolig tempo og tai chi hver dag i ca 10 minutter. Mere enn det klarer jeg ikke. Min overvekt har ingenting med kostholdet å gjøre. Aktivitetsnivået derimot er jeg helt enig i, men igjen, aktivitetsnivået er lavt grunnet sykdom. Ergo, hadde det ikke vært for sykdommen og medisinene jeg tar, så hadde jeg heller ikke vært overvektig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #32 Del Skrevet 2. mai 2011 Selv lider jeg av tvangsspising. Har hatt et vanskelig liv så langt som gjør at jeg ikke er helt tipp topp psykisk. Å finne ut nøyaktig hva som forårsaker tvangsspisingen er som å lete etter nåla i høystakken. Jeg er ikke overvektig da, for jeg har perioder der jeg sulter meg innimellom. Jeg har hatt et anstrengt forhold til mat siden jeg var liten (husker jeg synes at jeg var bombefeit når jeg var 7 år, selv om jeg faktisk ikke var litt lubben en gang). Jeg utviklet anoreksi som tenåring, som så gikk over i bulimi, og nå er det altså periodevis tvangsspising med sulteperioder i mellom. Jeg trener regelmessig og har to små barn å ta meg av (de ser verken at jeg tvangsspiser eller sulter meg, vil ikke at de skal bli som meg). Jeg har oppsøkt psykolog for å få hjelp, men opplever at jeg ikke blir tatt seriøst. De sier at jeg bare skal begynne å spise normalt. Det er ikke så lett. Når jeg prøver, så ender det alltid med at jeg sulter meg. Mange av de jeg kjenner som er overvektige har vært det siden barndommen. Selv om noen klarer å gå fra å være overvektige barn til å bli normalvektige voksne så tror jeg det er tøft. Tenk å være 11, 12, 13 år og skikkelig feit, så må du begynne å legge om kosthold og trene helt på egenhånd mens familien din fortsatt spiser junk.. Mye lettere å være normalvektig når du aldri har vært overvektig. Jeg tror også at alt snakket og fokuset på trening og kosthold kan bli for mye for mange. Det finnes så mange metoder, dietter, ting som er bra for deg som plutselig ikke er bra likevel, osv, at folk kan bli sprø av mindre. Særlig gjelder dette tenåringer som nettopp har beveget seg inn i denne jungelen av kostholdsråd. Søstra mi er 14, og hver gang hun leser noe på nett/i et blad så tror hun det er den hele og fulle sannhet. Jeg tror at lett tilgjengelig og billig, usunn mat gjør det veldig lett å bli overvektig. Samtidig har vi et evig press på oss om å være tynn, noe som jeg tror bidrar til å fremme overvekt. Foreldre som ikke reagerer når barna er synlig lubne/overvektige har også mye av skylda. Og selvfølgelig latskap og i noen få tilfeller sykdom. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #33 Del Skrevet 2. mai 2011 eg spiser riktig og sunt, helt ærlig. Jeg trener på ergometersykkelen min ca annenhver dag i rolig tempo og tai chi hver dag i ca 10 minutter. Mere enn det klarer jeg ikke. Min overvekt har ingenting med kostholdet å gjøre. Aktivitetsnivået derimot er jeg helt enig i, men igjen, aktivitetsnivået er lavt grunnet sykdom. Ergo, hadde det ikke vært for sykdommen og medisinene jeg tar, så hadde jeg heller ikke vært overvektig. Jeg skal ikke blande meg inn i dine valg, men det er nå engang sånn at hvis du fortsatt er overvektig spiser du for MYE. Det kan godt hende du spiser sunt og balansert som du sier, men hvis du ønsker å gå ned i vekt må du kutte ned på det total kaloriinnholdet. Kroppen er veldig tilpasningsdyktig, og selvom du føler deg sulten i noen dager, vil kroppen tilpasse seg dette etter kort tid. At du ikke kan bevege deg så mye gir deg uønskede komplikasjoner, men å si at du ikke KAN gå ned i vekt er bare helt feil. Det er viljen til å ha det litt ukomfortabelt en periode det står på! Hvis du trives med dine kilo for mye er det helt greit, men å prøve å overbevise deg selv om at du ikke KAN gå ned i vekt på grunn av medisiner, synes jeg ikke er noen god strategi hvis du ønsker å ta av litt. Dette er akkurat den type holdninger jeg snakker om, og det irriterer meg grenseløst. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2. mai 2011 #34 Del Skrevet 2. mai 2011 Når mennesker kommer med frikortet "jeg har kraftig benbygning" som en forklaring blir jeg litt lattermild siden det er "år og dag" siden denne myten ble kraftig avkreftet - det finnes ikke noe slikt som "tung benbygning" - En gjennomsnittlig kvinnes skjelett veier cirka 2,5 kilo, mens en gjennomsnittlig manns skjelett veier cirka 3,5 kilo. Vekten av bena til gjennomsnittspersonen varierer med pluss eller minus tretti prosent, sier professor dr. med. Jan A. Falch ved Poliklinikk for osteoporose ved Aker universitetssykehus. Han har ofte hørt pasienter forklare sin tunge vekt med at de har "tung benbygning". - Da forteller jeg dem at vekten kommer fra bløtdelsmassen, og ikke fra skjelettet, sier Falch. Altså kommer vekten fra muskel-, fettvev og væske - ikke fra knokler eller brusk. les mer Greit at noen er så store at de har problemer med å trene, men selv litt hjelper.. Og så syns jeg faktisk det er STOR forskjell på de som tvangsspiser (psykisk syke) og de som "bare er feit" og JEG tror de færreste er feit fordi de kan diagnistisere det på en eller annen måte, faktisk finnes det flere sykdommer som kommer som en følge av fedme enn det finnes sykdommer som skaper fedme.... Det er bortimot en unison enighet hos verden i dag at fedme er en livsstilsrelatert hendelse - det vil si at man spiser flere kalorier enn man forbrenner, det hjelper lite at man er aktiv og lever et "sundt" liv om man spiser for to... Så lenge man ikke er tilsvarende aktiv liksom; "jeg kan gå en time på fjellet og så sitte resten av kvelden og trykke innpå all mulig junk liksom fordi jeg har en sunn og aktiv livsstil"?? NEPPE! Det finnes et fåtall arvelige genetiske årsaker til fedme, så finnes Cushing sykdom som er svært sjelden og dernest hypotyreose (lavt stoffskifte) som er enkelt å behandle og ikke egentlig vanskelig å finne utav heller, så JEG tror ikke det er mange av de 15% voksne i Norge som lider av fedme som faktisk HAR en helsemessig årsak som kom FØR fedmen og som kan si at de er feit pga sykdommen... De fleste har sykdommer på grunn av fedmen.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 2. mai 2011 #35 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg skal ikke blande meg inn i dine valg, men det er nå engang sånn at hvis du fortsatt er overvektig spiser du for MYE. Det kan godt hende du spiser sunt og balansert som du sier, men hvis du ønsker å gå ned i vekt må du kutte ned på det total kaloriinnholdet. Kroppen er veldig tilpasningsdyktig, og selvom du føler deg sulten i noen dager, vil kroppen tilpasse seg dette etter kort tid. At du ikke kan bevege deg så mye gir deg uønskede komplikasjoner, men å si at du ikke KAN gå ned i vekt er bare helt feil. Det er viljen til å ha det litt ukomfortabelt en periode det står på! Hvis du trives med dine kilo for mye er det helt greit, men å prøve å overbevise deg selv om at du ikke KAN gå ned i vekt på grunn av medisiner, synes jeg ikke er noen god strategi hvis du ønsker å ta av litt. Dette er akkurat den type holdninger jeg snakker om, og det irriterer meg grenseløst. Prøv å vær kronisk syk du, så kan vi heller prate da. mitt kaloriintak er så lite pr i dag at legene mine vil gjerne ha i meg mer. Problemet er at min ene sykdom får meg til å miste matlysten, og jeg klarer ikke å få i meg mer mat. Har pratet med en del kostrådgivere også for å få tips til hvordan jeg kan gå ned i vekt uten å måtte trene mer. De mener også at jeg får i meg alt for lite, og at jeg definitivt ikke burde spise mindre enn hva jeg gjør i dag. De sier også at grunnen til at jeg ikke går ned i vekt er pga sykdommene jeg har. Alt er ikke svart/hvitt hele tiden. Ukomfortabelt i en periode? Hva snakker du om? Skal jeg trene mer mener du? Gjøre meg selv sengeliggende istedenfor noenlunde oppegående? Eller snakker du om sultfølelsen ved at man kutter ned på maten? joda, man venner seg til å spise mindre. Anorektikere venner seg også til å spise veldig lite. Lurer veldig på hva jeg kan spise dersom jeg skal kutte ned på det jeg allerede får i meg. Og får å presisere; jeg skaper ikke unnskyldninger for meg selv. Jeg har i alle år prøvd å finne løsninger på problemet. Dette er realiteten, og det er noe jeg må akseptere. Jeg kommer til å være overvektig uansett hva jeg gjør. Og jeg vet at det er slik for mange andre også, etter kurs/møter og forum med andre som sliter med samme sykdommer som meg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2. mai 2011 #36 Del Skrevet 2. mai 2011 Prøv å vær kronisk syk du, så kan vi heller prate da. Jeg har kronisk og til tider ekstrem migrene, ganske alvorlig grad av scoliose, to forkalkede store prolapser som ligger ved mine to ekstra ryggvirvler som i peroder gir en lammende smerte, jeg har en hjertediagnose og lider av pollenallergier - det hindrer meg ikke i å leve et sunt og aktivt liv, faktisk tvinger det meg til å leve sunt og aktivt for å fungere.... Hvordan du tar det sier mye mer om en kronisk lidelse enn hvordan du faktisk har det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 2. mai 2011 #37 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg har kronisk og til tider ekstrem migrene, ganske alvorlig grad av scoliose, to forkalkede store prolapser som ligger ved mine to ekstra ryggvirvler som i peroder gir en lammende smerte, jeg har en hjertediagnose og lider av pollenallergier - det hindrer meg ikke i å leve et sunt og aktivt liv, faktisk tvinger det meg til å leve sunt og aktivt for å fungere.... Hvordan du tar det sier mye mer om en kronisk lidelse enn hvordan du faktisk har det... Ja, det er mange som fortsatt klarer å leve aktivt. Jeg også ville det, gikk turer i skogen, trente jevnlig til kroppen sa stopp og jeg ble sengeliggende over en lengre periode. Nektet å gi meg, trente meg gradvis opp igjen til jeg igjen ble sengeliggende med morfin denne gangen. Nektet å gi meg - igjen. Trente meg gradvis opp igjen, til jeg til slutt fikk så sterke smerter at jeg knapt klarer å gå den dag i dag. Jeg nekter fortsatt å gi meg, klarer rolig trening på ergometersykkelen, og litt tai chi hver dag. Men det går utover husarbeidet, men det er et valg jeg tar. Trener heller litt og lar kjøkkenet se bomba ut. jeg skal være helt ærlig å si at jeg virkelig misunner dere som klarer å leve et aktivt liv til tross for sykdommer, men det er ikke alltid viljen det står på. Noen klarer bare ikke. Og jeg er rimelig dritt lei av å ha folk rundt meg som sier at jeg må stå på mer, jeg må tenke positivt, det er viljen det står på...for noen ganger er det ikke det. Morsomt å måtte krabbe ut på kjøkkenet i dag for å hente meg et glass vann. Nei...når jeg kom ut dit så skjønte jeg at det var ganske så håpløst for jeg klarte ikke reise meg så jeg fikk ikke tak i et glass, men jeg var så tørst jeg knapt klarte å åpne munnen så jeg måtte ta et skittent glass ut fra oppvaskmaskinen og bruke det. SLIK er hverdagen for mange med kroniske lidelser, og kom for pokker meg ikke hit å fortell meg at det bare er viljen det står på. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #38 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg var bekjent med ei som sa at hun hadde prøvd alt for å ikke være fet. Hver gang jeg møtte henne klagde hun over fedmen sin, og påstod at hun trente hver dag. Så begynte jeg å jobbe på den lokale butikken ved der hun bor. Hun kjøpte masse godteri og usunn mat hver dag, blir så sykt irritert av slike folk.. Tror at de fleste som er fete er det pga latskap. Ja det er jo alltids greit å basere statistikken sin på én person. Det er faktisk en form for latskap å irritere seg over folk i smug i stedet for å engasjere seg litt og prøve å hjelpe dem. Det krever litt å sette seg inn i andres situasjon, spesielt når man ikke er i samme båt selv, så mange velger den lette utveien; å stå på sidelinjen og kritisere. Jeg synes sånne forståsegpåere er mye mer "sykt irriterende" enn overvektige. Lurer på hvordan ting hadde blitt om man skrev om innlegget over her på denne måten: "Jeg var bekjent med ei som sa at hun hadde prøvd alt for å legge på seg. Hver gang jeg møtte henne klagde hun over undervekten sin, og påstod at hun spiste godt hver dag. Så begynte jeg å jobbe på den lokale butikken ved der hun bor. Hun kjøpte bare vann på flaske og næringsfattig mat hver dag, blir så sykt irritert av slike folk.. Tror at de fleste som er tynne er det pga latskap og dårlig selvinnsikt." Generalisering er alltid gøy. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MilliVanilli Skrevet 2. mai 2011 #39 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg skal ikke blande meg inn i dine valg, men det er nå engang sånn at hvis du fortsatt er overvektig spiser du for MYE. Det kan godt hende du spiser sunt og balansert som du sier, men hvis du ønsker å gå ned i vekt må du kutte ned på det total kaloriinnholdet. Kroppen er veldig tilpasningsdyktig, og selvom du føler deg sulten i noen dager, vil kroppen tilpasse seg dette etter kort tid. At du ikke kan bevege deg så mye gir deg uønskede komplikasjoner, men å si at du ikke KAN gå ned i vekt er bare helt feil. Det er viljen til å ha det litt ukomfortabelt en periode det står på! Hvis du trives med dine kilo for mye er det helt greit, men å prøve å overbevise deg selv om at du ikke KAN gå ned i vekt på grunn av medisiner, synes jeg ikke er noen god strategi hvis du ønsker å ta av litt. Dette er akkurat den type holdninger jeg snakker om, og det irriterer meg grenseløst. Kunne ikke sagt meg mer enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunivere Skrevet 2. mai 2011 #40 Del Skrevet 2. mai 2011 Tviler ikke på at hovedgrunnen til fedme, rett å slett er latskap. I tillegg er det blitt så altfor akseptert å være overvektig i dagens samfunn. Store/overvektige kropper blir hyllet, og grensen for hva som er en normal og slank kropp stadig blir flyttet lengre og lengre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå