Gå til innhold

Noen tanker rundt ME

Fremhevede innlegg

Skrevet

under forelesning i virologi på medisin på ntnu nevnte de XMRV virus som en mulig contributing factor... men andre virus er også kjent. I tillegg til miljø og genetiske faktorer. (6-7 i svigerfamilien har m.e., så har lært en del jeg... det finnes ingen klar og tydelig årsak slik som med andre sykdommer). Men har godt å lurt sånn også på hvorfor noen mennesker aldri kommer til å få det selv om de har vært skikkelig run down av virus, malaria osv. Tror det er også en sammenheng med hvordan man tenker og lever. 2 i svigerfamilien fikk mye hjelp av LP mens det er folk som ikke får hjelp av det. veldig aktuelt og interesant tema.

Det er ikke godt å si. Har selv også lurt hva det er som gjør at noen blir frisk av LP mens andre ikke. Tror ikke det har noe med viljen til de som ikke blir frisk. Men mange unge som får ME blir jo friske. Men kanskje har det noe med at når voksne/foreldre får det så presser de seg mye mer enn unge for å få hverdagen med barn og partner til å gå opp. Mens unge får den hjelpen de trenger uten å slite seg ut som f.eks en forelder med ME.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ME er klassifisert som nevrologisk lidelse.

Du søker eksempler på kjente som har hatt ME. Aftenposten, 30.oktober 2010, har en artikkel om Tina Røe Skaar som hadde ME, men som nå er nordisk mester i taekwondo. Det er mulig.

Ja det er jo fint, det gir jo også håp. Jeg søker ikke kjente som har hatt ME for deretter å blitt frisk. Men hvordan det er mulig å leve et liv som mange kjendiser gjør uten å få ME. Det er jo hundrevis av kjendiser både inn og utenlands som lever harde liv.

• Liker 1
Skrevet

At du burde gå opp igjen grunnskolen.

Så du bruker både tid og energi for å fortelle meg at to av ordene i teksten min ikke var rettskrevet? Og at jeg på grunn av dette må gå opp igjen grunnskolen... du verden :roll:

Skrevet

Ja det er jo fint, det gir jo også håp. Jeg søker ikke kjente som har hatt ME for deretter å blitt frisk. Men hvordan det er mulig å leve et liv som mange kjendiser gjør uten å få ME. Det er jo hundrevis av kjendiser både inn og utenlands som lever harde liv.

Den plussen var en feil-pluss, jeg trykket feil, synes ikke dette innlegget fortjener en pluss.

At det er mulig å ha en aktivt liv som også er stressende uten å få ME, vel hva er rart med det? Hvis du istedet spør om det er mulig uten å bli utbrendt er spørsmålet langt mer interessant.

Skrevet

Den plussen var en feil-pluss, jeg trykket feil, synes ikke dette innlegget fortjener en pluss.

At det er mulig å ha en aktivt liv som også er stressende uten å få ME, vel hva er rart med det? Hvis du istedet spør om det er mulig uten å bli utbrendt er spørsmålet langt mer interessant.

Hva som er rart med det? Nå er det jo slik at de som har ME har en vedvarende stressreaksjon i kroppen. Kroppen er i "flykt-eller gå til angrep" - modus. Derfor synes jeg det er rart...

Det er mange ulike grunner til at man får ME. Hos meg var det å overkjøre kroppen over mange år. Derfor tenker jeg at det må jo være flere der ute som har fått ME av samme grunn som meg. At jeg kanskje har et virus el er jo ikke godt å vite, om det er derfor jeg fikk ME for ikke å ta det mer med ro. Derfor lurer jeg på, eller synes det er rart at ikke mennesker som lever under hardt press, som jo mange kjendiser gjør, får diagnsosen.

Skrevet

Jeg er svært skeptisk til tanken om at hvis man ikke tar det med ro, risikerer man å få ME. Det kan føre til at folk begrenser seg og bli unødig passive. Det er dessuten en overforenkling.

Teorien din om vedvarende stressreaksjon er en blant mange. Ikke den eneste.

Problemet med ME-diagnosen er at den settes i samme gruppe som kronisk utmattelsessyndrom, veldig mange ulike grupper settes sammen som kanskje burde vært i hver sin kategori for resultatene av forskningens skyld.

Skrevet

Jeg er svært skeptisk til tanken om at hvis man ikke tar det med ro, risikerer man å få ME. Det kan føre til at folk begrenser seg og bli unødig passive. Det er dessuten en overforenkling.

Teorien din om vedvarende stressreaksjon er en blant mange. Ikke den eneste.

Problemet med ME-diagnosen er at den settes i samme gruppe som kronisk utmattelsessyndrom, veldig mange ulike grupper settes sammen som kanskje burde vært i hver sin kategori for resultatene av forskningens skyld.

Nå er det jo ikke snakk om å ta det med ro for å forhindre å få ME. Da missforstår du veldig. De fleste har jo vanlige liv med jobb og unger og innhenter seg på fridager og ferier. Nå snakker jeg forsatt om de menneskene som lever over evne i årevis. Kjente mennesker som gir alt av seg selv og mer til i f.eks filmer, de reiser mye, jobber mye, det forventes mye og lever veldig stressende liv. Dette er et liv de fleste -ikke- lever. Så jeg snakker ikke om at vanlige folk skal ta det med ro for å forhindre ME.

Nå er det jo slik da at de med ME faktisk har denne stress-reaksjonen i kroppen. Det er ingen teori. Men årsaken til dette har de ikke funnet noe svar på.

Det siste er jeg enig i. Det oppereres med ulike diagnoser. Etter hva jeg forstå kan man fint ha kronisk utmattelssessynrom uten å ha ME. Det er en hårfin linje mellom disse diagnosene og helse-norge vet for lite og bruker disse begrepene omhverandre. Det synes jeg er uheldig.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo slik da at de med ME faktisk har denne stress-reaksjonen i kroppen. Det er ingen teori. Men årsaken til dette har de ikke funnet noe svar på.

Nei, det er faktisk slik at dette bare er en teori. En blant mange.

Noen få forskere (deriblant Wyller, som ikke bruker noen form for diagnosekriterier i forskningen sin, og ergo sannsynligvis inkluderer barn fra mange ulike sykdomsgrupper) står bastant fast på denne teorien, mens de langt fleste forskere avviser dette.

Svært mange med ME har IKKE noen vedvarende stressreaksjon i kroppen, og har ingen symptomer som tyder på det heller.

Siri

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er faktisk slik at dette bare er en teori. En blant mange.

Noen få forskere (deriblant Wyller, som ikke bruker noen form for diagnosekriterier i forskningen sin, og ergo sannsynligvis inkluderer barn fra mange ulike sykdomsgrupper) står bastant fast på denne teorien, mens de langt fleste forskere avviser dette.

Svært mange med ME har IKKE noen vedvarende stressreaksjon i kroppen, og har ingen symptomer som tyder på det heller.

Siri

Dette er jeg helt uenig i. Jeg har blitt fortalt at kroppen faktisk -er- i en vedvarende stress-reaksjon, men det er årsaken til dette man ikke vet enda.

Gjest Consensio
Skrevet

Dette er jeg helt uenig i. Jeg har blitt fortalt at kroppen faktisk -er- i en vedvarende stress-reaksjon, men det er årsaken til dette man ikke vet enda.

Det er bare en teori. Det er ingen som har klart å finne ut hvorfor enkelte mennesker har ME og hva som skjer med kroppen når man har ME.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spiller egentlig veldig liten rolle om du er enig eller ikke. Faktum er at det finnes svært mange som forsker på ME rundt omkring i verden. En liten andel av disse tror på denne stressteorien. De fleste gjør det ikke. Forskjellen på disse er stort sett hvorvidt de forholder seg til diagnosekriteriene for ME eller ikke. De som gjør det, mener stort sett at stressteorien er ugyldig, de som inkluderer langt flere (og i enkelte tilfeller faktisk nesten hvem som helst) står fast på at dette er snakk om stress.

Siri

Skrevet

Det spiller egentlig veldig liten rolle om du er enig eller ikke. Faktum er at det finnes svært mange som forsker på ME rundt omkring i verden. En liten andel av disse tror på denne stressteorien. De fleste gjør det ikke. Forskjellen på disse er stort sett hvorvidt de forholder seg til diagnosekriteriene for ME eller ikke. De som gjør det, mener stort sett at stressteorien er ugyldig, de som inkluderer langt flere (og i enkelte tilfeller faktisk nesten hvem som helst) står fast på at dette er snakk om stress.

Siri

Jeg ser hva du skriver men er fortsatt ikke enig. Hva er de andre eventuelle teoriene da om det ikke er stress?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser hva du skriver men er fortsatt ikke enig. Hva er de andre eventuelle teoriene da om det ikke er stress?

For å nevne noe: ulike virus (deriblant XMRV), immunsvikt, kroniske betennelstilstander i deler av kroppen, traumer, mage- og tarmproblemer, hjerteproblemer, depresjon, allergier, forgiftninger etc. Kombinasjoner av to eller flere ting, eller av disse belastningene og gener, eller ulike av disse grunnene hos ulike grupper av pasientene.

Dette er også bare teorier. Ingen sitter med fasiten. Det er et faktum at disse belastningene/triggerne er tilstede hos større eller mindre grupper av ME-pasienter, men man vet ikke hvor viktige de er. Man vet også at den omtalte vedvarende stressreaksjonen er tilstede hos noen ME-asienter, og hos en rekke personer som ikke har noen ME-diagnose. Akkurat som man vet at den samme stressreaksjonen IKKE er tilstede hos en rekke andre ME-pasienter. Så hva gjør at akkurat den teorien er så mye mere sann enn alle de andre?

Jeg anbefaler deg et søk på relevante artikler. Og sjekk alltid HVEM de faktisk forsker på, ikke bare hvilket resultat de mener å ha kommet fram til.

Siri

• Liker 2
Skrevet

Hvem har fortalt deg det?

Skrevet

For å nevne noe: ulike virus (deriblant XMRV), immunsvikt, kroniske betennelstilstander i deler av kroppen, traumer, mage- og tarmproblemer, hjerteproblemer, depresjon, allergier, forgiftninger etc. Kombinasjoner av to eller flere ting, eller av disse belastningene og gener, eller ulike av disse grunnene hos ulike grupper av pasientene.

Dette er også bare teorier. Ingen sitter med fasiten. Det er et faktum at disse belastningene/triggerne er tilstede hos større eller mindre grupper av ME-pasienter, men man vet ikke hvor viktige de er. Man vet også at den omtalte vedvarende stressreaksjonen er tilstede hos noen ME-asienter, og hos en rekke personer som ikke har noen ME-diagnose. Akkurat som man vet at den samme stressreaksjonen IKKE er tilstede hos en rekke andre ME-pasienter. Så hva gjør at akkurat den teorien er så mye mere sann enn alle de andre?

Jeg anbefaler deg et søk på relevante artikler. Og sjekk alltid HVEM de faktisk forsker på, ikke bare hvilket resultat de mener å ha kommet fram til.

Siri

Takk for utfyllende svar. Skal lese skikkelig over det senere.

Skrevet

Hvem har fortalt deg det?

Behandlerene mine. Samtlige har sagt at ME kommer av en vedvarende stressreaksjon i kroppen. Men at hvorfor det var slik hos de med ME visste de ikke -enda.

Skrevet

TS: Har du lest ME-teori? Det er mye bra tilgjengelig stoff som ligger i blogger og på forum.

Skrevet

Nå er det jo ikke snakk om å ta det med ro for å forhindre å få ME. Da missforstår du veldig. De fleste har jo vanlige liv med jobb og unger og innhenter seg på fridager og ferier. Nå snakker jeg forsatt om de menneskene som lever over evne i årevis. Kjente mennesker som gir alt av seg selv og mer til i f.eks filmer, de reiser mye, jobber mye, det forventes mye og lever veldig stressende liv. Dette er et liv de fleste -ikke- lever. Så jeg snakker ikke om at vanlige folk skal ta det med ro for å forhindre ME.

Det siste er jeg enig i. Det oppereres med ulike diagnoser. Etter hva jeg forstå kan man fint ha kronisk utmattelssessynrom uten å ha ME. Det er en hårfin linje mellom disse diagnosene og helse-norge vet for lite og bruker disse begrepene omhverandre. Det synes jeg er uheldig.

[/quote

Jo, dette med at me er en stresslidelse er kun en teori som kommer fra Brun Wyller som han ikke tilstrekkelig har bevist. Jeg fikk ikke me av stress og har ikke noen vedvarende stress reaksjon i kroppen min. Brun Wyller sier selv han ikke kan påvise denne vedvarende stressreaksjonen med prøver. Dermed, kun en teori. Jeg er en av mange som stiller meg meget skeptisk til teorien hans og ting som LP.

Grunnen til at LP kurs har god statestikk foresten er at de kaller alt for me enten du er utbrent, har angst osv for enkelhetens skyld. Du trenger heller ikke ha en medisinsk me diagnose for å gå på Lp kurs. Sier seg selv at statestikken er tvilsom. Hvor mange av de som har blitt friske hadde virkelig me spør jeg meg.

Skrevet

Nå har det jo seg sånn at MANGE av de som har ME, er sannsynligvis feildiagnosert og da.. :) Og ME er ingen psykisk lidelse som mange mener, og jeg personlig tror ikke man kan bli frisk uten å ha en skikkelig behandling for det. Har ikke troen på LP i det heletatt, selv om man høre mye positivt om det i avisen. Mange av de som går der får jo også tilbakefall, eller blir verre! Som TS skriver lenger opp, jeg har også hørt om teorien om vedvarene stress i kroppen. Vi går sikkert til samme lege ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...