Gå til innhold

Noen tanker rundt ME

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har mange ganger lurt på hvorfor ikke politikere, skuespillere, rockestjerner etc. får ME/utmattelsessyndrom. Mange får jo diagnosen etter å ha kjørt kroppen hardt og lenge. Hva da med skuespillere som gir alt og mer til i krevende roller, med lange dager og mye reising i forskjellige tidssoner. Det samme med store artister og modeller.

Jeg unner ingen å ha ME det er sikkert. Men det hadde vært til en utrolig stor hjelp om et kjent ansikt som f.eks Jens Stoltenberg (som er godt respektert) eller Madonna/Britney bare for å ta noen, hadde fått det.

Jeg vet man ikke vet hva ME kommer av, men mange får det etter store påkjenninger for kroppen. Og det er vel ingen som presser kroppen sin mer enn de nevnte yrker ovenfor.

Andre som har noen tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil alltid minske stigma når folk viser ansikt og ikke skjuler at de har en sykdom. Risikoen ved å gjøre det er at folk bare forbinder deg med sykdommen. Det er mange kjente som har vist seg fram med diagnose, f.eks Kjell Magne Bondevik. Hvorfor henger du deg opp i ME? Kan godt være det er folk innen yrkesgruppene du nevner som har denne sykdommen, selv om du ikke har hørt om det.

Skrevet

Det vil alltid minske stigma når folk viser ansikt og ikke skjuler at de har en sykdom. Risikoen ved å gjøre det er at folk bare forbinder deg med sykdommen. Det er mange kjente som har vist seg fram med diagnose, f.eks Kjell Magne Bondevik. Hvorfor henger du deg opp i ME? Kan godt være det er folk innen yrkesgruppene du nevner som har denne sykdommen, selv om du ikke har hørt om det.

Jeg henger meg opp i ME fordi jeg har det selv og derfor tenker mye rundt dette til tider. Det jeg mener er kjente politikere/musikere/rockere osv. De vi alle kjenner noe til. Media serverer oss alt mulig av uvesentlig info om disse kjendisene, så om en av disse hadde fått ME og måtte avlyse alt av f.eks konserter så er jo det noe vi ville fått vite.

Jeg synes det er rart at alle disse kjendisene som har et såpass stort press fysisk og psykisk, over lang tid ikke får ME... Som sagt så er det vel få andre yrkesgrupper som presser kroppen sin så mye. Og også ha fotografer etter seg i buskene uansett hvor man går, er jo temmelig stressende i seg selv..

Skrevet

ME er ingen stressykdom. Du finner lassevis med utbrendte artister som langer i seg narko for å kunne fortsette karrieren sin. En hel del av disse kompenserer sikkert med narko for å kunne presse seg mer, for å overstige tendensen til utbrendthet.

Skrevet

ME er ingen stressykdom. Du finner lassevis med utbrendte artister som langer i seg narko for å kunne fortsette karrieren sin. En hel del av disse kompenserer sikkert med narko for å kunne presse seg mer, for å overstige tendensen til utbrendthet.

Hvordan kan du si at ME ikke er en stress sykdom? Som sagt så er det mange som har fått ME etter at kroppen har blitt utsatt for traumer/stress over tid, enten som sykdom eller at man har presset kroppen sin over år.

Gjest Chanè
Skrevet

Det var da en eller annen profilert idrettsutøver som fikk den diagnosen for to tre år siden .. ? En mann ? Jeg husker ikke hvem ..

Skrevet

Også har de vel også et støtteapparat som fanger opp hver minste ting, til forskjell fra oss andre som vandrer hvileløst omkring i vår egen verden..

Forøvrig en veldig intressant tanke ts presenterer..

Gjest Chanè
Skrevet

- og dessuten har visst både golfTutta og paradise-Niclas vært borti dette ..

Skrevet

Også har de vel også et støtteapparat som fanger opp hver minste ting, til forskjell fra oss andre som vandrer hvileløst omkring i vår egen verden..

Forøvrig en veldig intressant tanke ts presenterer..

Det har de jo, men mange, som meg selv fikk ME over natten. Som "lyn fra klar himmel" om du vil. Det vet jeg ikke om noen ville forutsett egentlig. Britney Spears (for å ta noen alle kjenner til) fikk jo en psykisk knekk, rart ikke kroppen fikk seg en knekk også. Da i form av f.eks ME. Jeg for min del har ikke vært i nærheten av det stressete livet de lever, men levd under konstant stress på et "lavere nivå" over år. Synes det er merkelig.

Hun top-model Frøydis hadde vel ME før hun ble med der. Altså hun fikk det ikke av "jetset-livet" som modell.

Skrevet

Greia med ME, er vel når man går rundt med en infeksjon i kroppen over lengre tid og itillegg stresser og overarbeider kroppen? Når man egentlig burde slappe av? Og som noen skrev over her, så har vel de store stjernene støtteapparater som fanger opp sånt :)

Skrevet

- og dessuten har visst både golfTutta og paradise-Niclas vært borti dette ..

Har de ME eller er de "bare" utbrente?

Skrevet

Greia med ME, er vel når man går rundt med en infeksjon i kroppen over lengre tid og itillegg stresser og overarbeider kroppen? Når man egentlig burde slappe av? Og som noen skrev over her, så har vel de store stjernene støtteapparater som fanger opp sånt :)

Det er sant. Men hva om man har en infeksjon i kroppen som man ikke er klar over før man kolappser? Alle mine prøver har vært fine og forsatt er det. Det er ikke godt å si. Men av alle de kjente fjes rundt om i verden som lever så utsvevende så er det bare rart at ingen av de har fått diagnosen. Også de kongelige lever under hardt press, og der har jo flere fått spiseforstyrrelser f.eks. (tidligere).

AnonymBruker
Skrevet

Det er sant. Men hva om man har en infeksjon i kroppen som man ikke er klar over før man kolappser? Alle mine prøver har vært fine og forsatt er det. Det er ikke godt å si. Men av alle de kjente fjes rundt om i verden som lever så utsvevende så er det bare rart at ingen av de har fått diagnosen. Også de kongelige lever under hardt press, og der har jo flere fått spiseforstyrrelser f.eks. (tidligere).

Skrevet

Hva menes med innlegget over her? (02:10)

Gjest Gjest
Skrevet

De som har ME har vell et virus i kroppen.husker ikke hva det heter-

kan bli utløst av kyssesyken eller påkjenninger-

Skrevet

De som har ME har vell et virus i kroppen.husker ikke hva det heter-

kan bli utløst av kyssesyken eller påkjenninger-

Ingen vet hva ME kommer av. Men det spekuleres i at det kan komme av virus. Men dette er altså ikke sikkert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva menes med innlegget over her? (02:10)

At du burde gå opp igjen grunnskolen.

AnonymBruker
Skrevet

under forelesning i virologi på medisin på ntnu nevnte de XMRV virus som en mulig contributing factor... men andre virus er også kjent. I tillegg til miljø og genetiske faktorer. (6-7 i svigerfamilien har m.e., så har lært en del jeg... det finnes ingen klar og tydelig årsak slik som med andre sykdommer). Men har godt å lurt sånn også på hvorfor noen mennesker aldri kommer til å få det selv om de har vært skikkelig run down av virus, malaria osv. Tror det er også en sammenheng med hvordan man tenker og lever. 2 i svigerfamilien fikk mye hjelp av LP mens det er folk som ikke får hjelp av det. veldig aktuelt og interesant tema.

Skrevet

ME er klassifisert som nevrologisk lidelse.

Du søker eksempler på kjente som har hatt ME. Aftenposten, 30.oktober 2010, har en artikkel om Tina Røe Skaar som hadde ME, men som nå er nordisk mester i taekwondo. Det er mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...