Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går jo an å lage en "spør en bokleser"-tråd eller noe lignende hvis man er interessert. Der ting kan skjules i spoilertags, sånn at man får velge hva man ser. Er jo bare å opprette noe slikt hvis det er det man vil, er jo det forumet er for.

Passer veldig på alt hva jeg skriver her selv, for vet hvor utrolig kjedelig det er å få ting spoila. Og selv om ting ikke blir skrevet rett ut er det utrolig hvor mye kan lese mellom linjene hvis man er litt observant.

Merker det er skikkelig kjipt at det ikke er noen ny GoT-episode i morgen :( Kommer jo til å bli helt gal av all ventingen frem til neste sesong, er så mye jeg er spent på å se!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Passer veldig på alt hva jeg skriver her selv, for vet hvor utrolig kjedelig det er å få ting spoila. Og selv om ting ikke blir skrevet rett ut er det utrolig hvor mye kan lese mellom linjene hvis man er litt observant.

Enig, det er stor forskjell på at en som har lest bøkene "spekulerer", mot en som kun har sett serien som spekulerer.

Jeg spekulerer litt på om Bran får noe med Drogon å gjøre. Den ukontrollerbare dragen. Bran skulle jo fly! Han blir kanskje opplært i å gå inn i dragekroppen..hmm.

Litt skuffet over at Arya og Sansa ikke fikk reunion, og nå flytter Arya seg ganske langt bort fra alle søsknene sine. Kan bli spennende å følge henne.

Skrevet (endret)

Det er ikke bare referat av episodene som er lov, det er bare ikke lov med boksnakk. Vet om et par stykker som har droppet denne tråden helt, fordi de ble spoilet ett eller annet hver gang de kom inn hit. Det er jo lov å spekulere og diskutere rundt alt som skjer, men når folk som har lest bøkene gjør det, tar det jo morroa ut for de som ikke har lest (som enten ikke ønsker å vite, eller kanskje ønsker å lese bøkene senere). Jeg holder meg mest mulig unna denne tråden selv, ettersom jeg har lest bøkene og er redd for å forsnakke meg. Men alltid morro å lese hva folk tenker basert på tv-serien, men dette har jo druknet veldig i bok vs. serie-snakket.

Kan du ikke bare lage en slik tråd, om du ønsker deg det? Har jo vært mye slikt snakk her, så er sikkert flere enn deg som er interessert. :)

Det er noe du må forklare for meg, for jeg ER ikke kar om å skjønne det. På hvilken måte kan det spoile lese-opplevelsen MER for noen at man diskuterer bøkene, enn at man ser TV-serien som er basert på bøkene? Man vet jo det aller, aller meste, allerede, når man har sett serien.

At folk som ikke har lest bøkene, og liker å overraskes, ikke liker at man sier noe om fremtidige hendelser, det er greit nok. Men spoiling av bøkene? Det gir ingen mening. Det ER den samme historien, i det alt vesentlige.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Skrevet

Det er noe du må forklare for meg, for jeg ER ikke kar om å skjønne det. På hvilken måte kan det spoile lese-opplevelsen MER for noen at man diskuterer bøkene, enn at man ser TV-serien som er basert på bøkene? Man vet jo det aller, aller meste, allerede, når man har sett serien.

At folk som ikke har lest bøkene, og liker å overraskes, ikke liker at man sier noe om fremtidige hendelser, det er greit nok. Men spoiling av bøkene? Det gir ingen mening. Det ER den samme historien, i det alt vesentlige.

Hvis man selv ønsker å oppdage forskjellen mellom tv-serien og bøkene, vli det vel bli spoiling om alle de store forskjellene trekkes frem her? Antar at alle her i tråden allerede har sett serien, men når de da ser frme til å lese bøkene, og kun kommer inn hit for å diskutere seriens fremgang, er det litt kjipt å møte på innlegg som legger ut i det vide og brede om alle forskjellene mellom bøkene og serien.

Og jeg synes selv ikke det er den samme historien. Hovedtrekkene er de samme, men persongalleriet (ihvertfall utover hovedkarakterene) og en del av hendelsene er til tider svært annerledes i serien og bøkene. Jeg leste bøkene først, og så gikk det mange år før jeg så serien. For meg utfyller de hverandre på en måte som jeg helst ikke vil ha noen til å fortelle meg, jeg vil oppleve det selv. Jeg ser aldri på forum eller lignende før jeg har sett ukens episode, og jeg vil heller ikke gjøre det før jeg har lest ut nyeste bok. Selv om jeg har sett eller lest tilsvarende handling i serien eller boken.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er en annen tråd hvor man kan skrive så mye man vil om bøkene, forskjellen mellom bøkene og TV-serien.

Hvorfor det er så forferdelig at de som ikke ønsker denne infoen skal slippe å lese om det her i denne tråden er mer enn jeg kan fatte.

Anonymous poster hash: 96c5c...b95

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Daenerys er så kjedelig.

Anonymous poster hash: ba32a...361
  • Liker 3
Skrevet

Er så trist at Ygritte dauet! Hun fortjente å få leve:)!

Skrevet

Det er en annen tråd hvor man kan skrive så mye man vil om bøkene, forskjellen mellom bøkene og TV-serien.

Hvorfor det er så forferdelig at de som ikke ønsker denne infoen skal slippe å lese om det her i denne tråden er mer enn jeg kan fatte.

Anonymous poster hash: 96c5c...b95

Mann42 vet om den, for det er han som laget den ;)

Skrevet

Daenerys er så kjedelig.

Hun virker litt ensformig. Alle de andre karakterene har drastisk forandret seg i løpet av 4 sesonger, mens hun er liksom samme gamle siden slutten av sesong 1.

Hun møter så lite motstand i forhold til de andre. Hun bare sitter og blir hyllet, mens de andre omtrent må kjempe for å holde seg i live.

• Liker 1
Skrevet

Ok, trodde det var greit og diskutere bøkene som allerede har blitt filmatisert, ser ikke helt problemet med det. Men fair enough.

Jeg diskuterer ikke i den andre tråden fordi jeg ikke har lest alle bøkene som har kommet ut og vil ikke ha spoilere. Så har ingen problemer med og forstå irritasjonen over det. Men det er jo ikke spoilere og diskutere innholdet i bøkene som allerede har blitt gjort om til tv?

Kunne du sendt meg PM på hvorfor hun ikke drepte the hound i serien? er så nysgjerrig :)

Skrevet

Kunne du sendt meg PM på hvorfor hun ikke drepte the hound i serien? er så nysgjerrig :)

Det er det ingen som vet. Minst av alle de som har skrevet manuset. Jeg tror ikke de helt har klart å bli enige med seg selv på dette punktet.

Slik forholdet mellom Sandor Clegane og Arya er skildret i serien, ville det være emosjonelt riktig dersom Arya hadde vist ham den nåden og latt ham få en lett og rask død, heller enn å la ham dø langsomt av infeksjoner (han hadde blant annet et komplisert beinbrudd) blodtap og de andre skadene han pådro seg i kampen og fallet. For henne å ganske enkelt ta pengene hans og etterlate ham for å dø alene er et klart brudd med relasjonen mellom dem. Det passer ikke med historien forøvrig, og det fins ingen logisk forklaring.

Skulle jeg gjette, så er grunnen til at The Hound ikke får dø, at han kommer tilbake senere. Iallfall håper jeg det. Han er en av de mer interessante skikkelsene i Game of Thrones. Skildringene av relasjonen mellom ham og Arya har høydepunkter for meg i denne sesongen.

• Liker 3
Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

At Arya forlot the Hound for å dø var et lite brudd i relasjonen deres, men syntes det passet inn i historien om henne. Hun har alltid hatt en sterk moralkodeks, og hun har utviklet seg til å bli en smule kald.

Nå endte det opp sånn at hun kunne få krysse han av lista, og samtidig vise han respekt ved å oppfylle hans siste ønske. Alt var lagt opp til at den "perfekte" slutten (i den grad det er perfekt å dø) på relasjonen deres.

Når hun velger å ikke vise han noe nåde, så viser det at hun fremdeles mener han må svi for sine synder, hun kan ikke respektere han. Når the Hound prøver å fyre henne opp til å drepe han ved å prate om alt galt han har gjort, så tror jeg han bare minner henne på at han fortjener en lang, pinefull død.

• Liker 3
Gjest Naria
Skrevet

At Arya forlot the Hound for å dø var et lite brudd i relasjonen deres, men syntes det passet inn i historien om henne. Hun har alltid hatt en sterk moralkodeks, og hun har utviklet seg til å bli en smule kald.

Nå endte det opp sånn at hun kunne få krysse han av lista, og samtidig vise han respekt ved å oppfylle hans siste ønske. Alt var lagt opp til at den "perfekte" slutten (i den grad det er perfekt å dø) på relasjonen deres.

Når hun velger å ikke vise han noe nåde, så viser det at hun fremdeles mener han må svi for sine synder, hun kan ikke respektere han. Når the Hound prøver å fyre henne opp til å drepe han ved å prate om alt galt han har gjort, så tror jeg han bare minner henne på at han fortjener en lang, pinefull død.

Jeg tenker som deg.

Skrevet

Det er jo du som har ledet an toget med beskrivelser om hvordan forholdet mellom karakter x og y er annerledes i boka, at hendelse x er annerledes i boka, etc.

Når jeg går inn i denne tråden er jeg interessert i å lese om hva folk tenker om den nyeste episoden, ikke alskens informasjon om hva som ble skildret i bøkene eller ikke.

• Liker 4
Skrevet

Det er jo du som har ledet an toget med beskrivelser om hvordan forholdet mellom karakter x og y er annerledes i boka, at hendelse x er annerledes i boka, etc.

Når jeg går inn i denne tråden er jeg interessert i å lese om hva folk tenker om den nyeste episoden, ikke alskens informasjon om hva som ble skildret i bøkene eller ikke.

Dette!!

Lurer fælt på hva som skjer med Tyrion, jeg nå.

• Liker 3
Skrevet

Skulle jeg gjette, så er grunnen til at The Hound ikke får dø, at han kommer tilbake senere. Iallfall håper jeg det. Han er en av de mer interessante skikkelsene i Game of Thrones. Skildringene av relasjonen mellom ham og Arya har høydepunkter for meg i denne sesongen.

Det har jeg også tenkt på. Jeg tror at han faktisk kommer tilbake senere. For de viste jo aldri hans døde kropp? Vi vet jo ikke om han døde eller ikke. Og kanskje er det nettopp derfor Arya ikke drepte ham? I håp om at noen andre kunne redde ham, eller at han kunne redde seg selv på et mystisk vis? Vi får nesten bare vente og se :)

AnonymBruker
Skrevet

Hun virker litt ensformig. Alle de andre karakterene har drastisk forandret seg i løpet av 4 sesonger, mens hun er liksom samme gamle siden slutten av sesong 1.

Hun møter så lite motstand i forhold til de andre. Hun bare sitter og blir hyllet, mens de andre omtrent må kjempe for å holde seg i live.

Ja, ikke sant. Synes hun er en veldig lite spennende karakterer. Hun blir liksom litt for perfekt, og jeg føler ikke at hun egentlig tilfører serien noe.

Gjest Badabing
Skrevet

Stannis, "en bra kar"? Har fått inntrykk av at han stort sett er en hovmodig dott, jeg.

Så de to siste episodene i dag og ble egentlig skuffet. Litt mer schwung over forrige sesongfinale.

Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Stannis, "en bra kar"? Har fått inntrykk av at han stort sett er en hovmodig dott, jeg.

Så de to siste episodene i dag og ble egentlig skuffet. Litt mer schwung over forrige sesongfinale.

Jeg liker Stannis :)

Han er en humørløs type og virker hovmodig fordi han tar pliktene og reglene sine så dødsens seriøst. Men det er det jeg liker med han og Davos. De er litt som Ned Stark var, spiller spillet med litt mer ære. Selv om Stannis har blitt overtalt til et par sleipe triks av Melisandre, men da må hun virkelig overbevise han om at målet helliger middelet og at det er hans plikt å gjøre det.

Ingen av de andre av kongene gadd kaste bort tid eller ressurser på å sende et eneste menneske opp til muren for å hjelpe, men Stannis dro opp selv med hele hæren sin. Og det tror jeg er uten en egen, sleip agenda. Iallefall fra hans side.. Melisandre er noe annet. Hvem vet hva hun egentlig planlegger.

Men Stannis tror jeg bare har innsett at det faller på han å hjelpe Night's Watch, og da tenker hovmodige, humørløse Stannis at da må jeg bare bite tenna sammen og gjøre det da.

• Liker 2
Skrevet

Ja, ikke sant. Synes hun er en veldig lite spennende karakterer. Hun blir liksom litt for perfekt, og jeg føler ikke at hun egentlig tilfører serien noe.

Det kommer kanskje tydeligere frem i bøkene, men Daenerys er litt...USA. Hun valser inn i fremmede kulturer med idealer og militærmakt, forårsaker store sosiale omveltninger, og marsjerer videre etter å ha erklært seier, uten å sørge for noe fungerende lederskap eller infrastruktur. Det tar litt tid før konsekvensene av dette blir tydelige, men jeg synes nå serien har begynt såvidt å ta tak i det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...