Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Rights

Anbefalte innlegg

Jeg likte faktisk veldig godt siste episode, og er fornøyd med hvordan serien ser ut til å komme til og ende. Daenerys har jo vært åpenbar ustabil i flere sesonger, så jeg er overrasket over hvordan noen kan være så sjokkert over at hun brant ned King's Landing. Jeg føler det var vært hintet til, om ikke også nærmest direkte vist, hva Daenerys var i stand til. Det jeg alltid tenker tilbake til var da hun samlet alle lederne av de fine familiene i Mereen, og brant to tilfeldige for å sende et signal om hvordan hun ville behandle de som stod bak og tok del i Sons of the Harpy. Men hun visste jo ikke om disse to hun brant var skyldige eller ikke; de kunne like gjerne hatt ingenting å gjøre med det! Der viste hun hvor lett det var for henne å drepe (mulige) uskyldige. Jeg synes også denne utviklingen var klar, hvor hun før har sagt "Join me or leave", har blitt til "bend the knee or die". 

Jeg likte godt avslutningen til the Hound, og hans siste øyeblikk med Arya. Ble litt tårer da hun takket han. Og han fikk endelig hevnen sin. Selv om jeg skulle ønske han overlevde, så skjønte jeg jo hele serien at det mest sannsynlig ikke kom til å skje. 

Varys var en annen av favorittene mine. Jeg skulle ønske han var litt mer diskre etter han fant ut om Jons sanne identitet... Han har sneket seg rundt i årevis og sittet på hemmeligheter, men nå blir han avslørt kun dager etterpå! Han døde i alle fall vitende om at han hadde gjort det rette. Jeg håper han fikk sendt ut noen sånne lapper. 

Jeg er også egentlig fornøyd med hvordan Cercei og Jaime døde. Jeg er skuffet over at Jaime ikke dro for å drepe henne, noe jeg var overbevist om. Men det viser jo bare hvor sterkt et giftig forhold kan være, så jeg skjønner hvorfor de gikk den veien. Jeg likte også hvordan de fikk frem det menneskelige i Cercei de siste øyeblikkene. Hun kunne aldri blitt "redeemed" som person, men jeg liker at det ikke bare er så svart/hvitt at jeg nyter å se henne dø. Jeg følte fortsatt med henne, selv om hun fortjente dette. 

Så ja... Daenerys må dø. Både Jon og Tyrion er nok veldig klare over dette nå. Jeg tror ikke Jon heller ender på tronen da; han har sagt hundre ganger at han ikke ønsker det, og det ville vært for åpenbart. Jeg håper egentlig hver del av Westeros går tilbake til å styres individuelt, og at Stark-familien bare kan leve ut dagene sine i The North. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Karakterene i boka/serien har jo lurt på om daenerys er like gal som sin far. Er jeg den eneste som helt fra starten har sett det som en mulighet at daenerys kunne komme til å klikke? 

Anonymkode: 09797...39d

Du er nok ikke det. Eller, de fleste som har problemer med den siste episoden trodde det ville bli en mer gradvis eskalering enn det vi så, i stedet for at hun bare ville «klikke» en dag. Jeg synes at ødeleggelsen av hele Kings Landing var så ekstremt at jeg ikke helt trodde på det, selv om Dany har forandret seg og blitt mer brutal. Jeg tenkte det kom til å gå mer i retning av at hun ville brenne bare Red Keep, eller prøve å få Jon, Sansa og/eller Tyrion drept, ikke sette igang det største massemordet Westeros noen gang har sett, etter at slaget allerede var vunnet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg liker Dany og vet at jeg kommer til å bli lei meg når/dersom hun dør, men én ting er i hvert fall sikkert, hun kan ikke være dronning etter hva hun gjorde i femte episode.

Anonymkode: 15840...4fd

Tvisten i siste episode er at Dany blir dronning  ved å brenne Kings Landing. "Alle" spekulerer i hvem hun blir drept av. Så det overraskende blir at hun ikke blir drept.  Hennes far mistet tronen fordi han ville brenne Kings Landing, Dany får tronen tilbake fordi hun klarte å brenne Kings Landing. 

Anonymkode: 0c089...a65

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, Browncoat said:

Du er nok ikke det. Eller, de fleste som har problemer med den siste episoden trodde det ville bli en mer gradvis eskalering enn det vi så, i stedet for at hun bare ville «klikke» en dag. Jeg synes at ødeleggelsen av hele Kings Landing var så ekstremt at jeg ikke helt trodde på det, selv om Dany har forandret seg og blitt mer brutal. Jeg tenkte det kom til å gå mer i retning av at hun ville brenne bare Red Keep, eller prøve å få Jon, Sansa og/eller Tyrion drept, ikke sette igang det største massemordet Westeros noen gang har sett, etter at slaget allerede var vunnet.

Hun hadde jo endelig sjansen til å gjøre noe sånt. I tillegg så var hun jo jævli forbanna. Har du makt og våpner, og gradvis bare blir sintere og sintere så vil du mest sannsynlig bruke det. Og siden både faren hennes og broren hennes var gærne, så må hun være det og. De eneste som holdt henne i sjakk, var rådgiverne hennes, men hun hadde jo mistet tiltro til dem etter det med Jon.

Mennesker med makt og/eller med våpen opp gjennom historien har vært like jævlige. De dreit vel i hvordan det «ser ut på TV». Folk er litt for opptatt av romantiserte historier. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 hours ago, AnonymBruker said:

Nærmer seg 600 000 signeringer nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være jævelig kjipt for alle som har vært med å lage serien. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Gasellen skrev:

Tror ikke de bryr seg så mye. Det er mellom 10 og 12 millioner som har sett sesong 8 i USA og enda flere i verden. Så at 600.000 har skrevet på en underskrift tror jeg de ikke bryr seg om.

I verden er det sikkert over 20 millioner som ser på serien. Jeg mener 600.000 av 20 millioner er hva 3% ?

Så 3% liker ikke serien............ja vet du jeg tviler på at de bryr seg.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 22.29, jabx skrev:

Jeg venter spent på at noen skal komme med noe konkret som tilsier at hun var på vei til å utvikle seg til en massemorder som gjerne dreper tusenvis av barn uten grunn.

Vel, jeg begynte å vente på at hun skulle tippe over når hun begynte å bruke ordene "by blood and fire" og når hun begynte å kreve at alle skulle "bend the knee" ble det, i mine øyne, veldig likt til slavedriverne hun tidligere hatet og drepte. Hun krever full underkastelse og selv om folk sier at hun gav folk valget før hun brant dem, så.er det ikke et reelt valg. "Underkast deg eller dø" er ikke en demokratisk måte å styre på og definitivt ikke den rette måten å gå frem hvis du vil vinne folket i en "sivilisert" verden over på din side. 

At det ble litt brått denne episoden er jeg enig i, men siden det var nest siste episode forventet jeg at det ville bli sånn, og på en måte ble det riktig for meg at det kom brått, siden hun mistet så mange ankringspunkt forrige episode.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Gasellen said:

Når man leser kritikken på nett så er den jo ikke av alle de som har vært med å lage serien. Kritikken er jo av at sesongen ble for kort. Er jo også skuespillere som har sagt det samme at de synes det var leit at den korte sesongen gikk utover karakteren deres. Skuespillerne har jo også fått enormt med ros, samme gjelder jo de som har vært ansvarlig for kostymer, osv.  

De som har fått mye kritkk er manusforfatterne som ogå bestemte at de to siste sesongene skulle være korte.  Men for alt jeg vet så gir de f. i kritikk så lenge serien har gode seertall. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, Clefable said:

Jeg likte faktisk veldig godt siste episode, og er fornøyd med hvordan serien ser ut til å komme til og ende. Daenerys har jo vært åpenbar ustabil i flere sesonger, så jeg er overrasket over hvordan noen kan være så sjokkert over at hun brant ned King's Landing. Jeg føler det var vært hintet til, om ikke også nærmest direkte vist, hva Daenerys var i stand til. Det jeg alltid tenker tilbake til var da hun samlet alle lederne av de fine familiene i Mereen, og brant to tilfeldige for å sende et signal om hvordan hun ville behandle de som stod bak og tok del i Sons of the Harpy. Men hun visste jo ikke om disse to hun brant var skyldige eller ikke; de kunne like gjerne hatt ingenting å gjøre med det! Der viste hun hvor lett det var for henne å drepe (mulige) uskyldige. Jeg synes også denne utviklingen var klar, hvor hun før har sagt "Join me or leave", har blitt til "bend the knee or die". 

Jeg likte godt avslutningen til the Hound, og hans siste øyeblikk med Arya. Ble litt tårer da hun takket han. Og han fikk endelig hevnen sin. Selv om jeg skulle ønske han overlevde, så skjønte jeg jo hele serien at det mest sannsynlig ikke kom til å skje. 

Varys var en annen av favorittene mine. Jeg skulle ønske han var litt mer diskre etter han fant ut om Jons sanne identitet... Han har sneket seg rundt i årevis og sittet på hemmeligheter, men nå blir han avslørt kun dager etterpå! Han døde i alle fall vitende om at han hadde gjort det rette. Jeg håper han fikk sendt ut noen sånne lapper. 

Jeg er også egentlig fornøyd med hvordan Cercei og Jaime døde. Jeg er skuffet over at Jaime ikke dro for å drepe henne, noe jeg var overbevist om. Men det viser jo bare hvor sterkt et giftig forhold kan være, så jeg skjønner hvorfor de gikk den veien. Jeg likte også hvordan de fikk frem det menneskelige i Cercei de siste øyeblikkene. Hun kunne aldri blitt "redeemed" som person, men jeg liker at det ikke bare er så svart/hvitt at jeg nyter å se henne dø. Jeg følte fortsatt med henne, selv om hun fortjente dette. 

Så ja... Daenerys må dø. Både Jon og Tyrion er nok veldig klare over dette nå. Jeg tror ikke Jon heller ender på tronen da; han har sagt hundre ganger at han ikke ønsker det, og det ville vært for åpenbart. Jeg håper egentlig hver del av Westeros går tilbake til å styres individuelt, og at Stark-familien bare kan leve ut dagene sine i The North. 

Jeg tenker Bran blir konge, med Sansa i Rådet.

Anonymkode: d6791...df2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler GoT har bygd opp enorme forventninger, for bare å ende med et antiklimaks.  Sesong 8 har bare vært rar, og det føles noe "feil" med det meste som skjer. Alt er forhastet.. Så mange ubesvarte spørsmål.

Ser ikke for meg at siste episode blir særlig tilfredsstillende. Man sitter igjen med en enorm skuffelse.

Jeg håper at Bran våkner fra koma, og at alt etter episode 1 i sesong 1 bare var en drøm. Like greit.

Endret av Fornuftig-mann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Tror ikke de bryr seg så mye. Det er mellom 10 og 12 millioner som har sett sesong 8 i USA og enda flere i verden. Så at 600.000 har skrevet på en underskrift tror jeg de ikke bryr seg om.

I verden er det sikkert over 20 millioner som ser på serien. Jeg mener 600.000 av 20 millioner er hva 3% ?

Første episode av sesong var raskt oppe på nesten 55 millioner ulovlige nedlastninger alene. De som ser på serien på lovlig vis kommer på toppen av det. Så kritikken bør ses opp mot hvor enormt stor serien faktisk er. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I en avis leste jeg nylig at sesong 8 minner om «lat historiefortelling», og det er jeg enig i. Historien går for fort fram og man har flere ganger tydd til billige løsninger. Jeg tenker feks på Arya som hopper ut fra ingensteds og dreper nightking. Greit nok at Dany gikk berserk på kings landing, men det var for kort tid fra å være relativt behersket til å bli komplett idiot. 

Jeg har til nå ikke snakket med en eneste person som syns sesong 8 er bra. 

Anonymkode: aaec5...c5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det er ikke sånn at de som ikke signerer mener at sesong 8 er bra. Jeg skulle ønske de kunne gjøre sesong 8 om igjen, men jeg ønsker ikke å føre opp navnet mitt på en slik liste.

At hele 600 000 gidder å underskrive et slikt opprop tyder på at mange er misfornøyde - langt flere enn de som faktisk har skrevet under.

Jeg tror GoT-teamet bryr seg. De ser jo sikkert selv også at sesong 8 ikke ble noen god sesong.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

I en avis leste jeg nylig at sesong 8 minner om «lat historiefortelling», og det er jeg enig i. Historien går for fort fram og man har flere ganger tydd til billige løsninger. Jeg tenker feks på Arya som hopper ut fra ingensteds og dreper nightking. Greit nok at Dany gikk berserk på kings landing, men det var for kort tid fra å være relativt behersket til å bli komplett idiot. 

Jeg har til nå ikke snakket med en eneste person som syns sesong 8 er bra. 

I episoden med Arya får vi jo vite at hun er på vei til å finne Bran, så hun kommer ikke fra «ingensteds».

Dany var ikke behersket i det hele tatt. Hun var sint på at folket likte Jon best, og hun var sint på Tyrion og Varys. Og hun var sint fordi cersei drepte missandei. 

I tillegg har hun galskap i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vampen skrev:

Første episode av sesong var raskt oppe på nesten 55 millioner ulovlige nedlastninger alene. De som ser på serien på lovlig vis kommer på toppen av det. Så kritikken bør ses opp mot hvor enormt stor serien faktisk er. 

Ok da er det jo enda mindre en 3%,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du i en verden hvor totalitære ideer som kommunisme og fascisme er på fremmarsj igjen velger å bruke engasjementet ditt på å klage til en TV-kanal for at favorittserien din ikke oppfylte fan-teoriene dine så er det på tide å koble seg av internet et par uker.

Fy faen så jævla pinlig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, Vampen said:

Kritikken bør sees i sammenheng med at samtlige mener at sesongen har vært for kort til å fortelle historien. Jeg har i hvert fall ikke hørt noen si at det å korte ned sesongen til 6 episoder var en god ide. Virker som om seriskaperne tenkte at de bare ville bli ferdig fortest mulig med serien og gjorde det absolutt minste de kunne slippe unna med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Sesongen burde hatt 10 episoder, og ikke 6. Synes flere av historiene til karakterene endte på en lite tilfredsstillende måte pga av at det har ikke vært nok episoder til å få det til å skje.  

Jeg har egentlig ikke noe problem med at Daenerys endte opp som mad queen, men jeg synes ikke det var troverdig at hun klikket slik som hun gjorde. Hun har gjennom serien vært ruthless mot sine fiender, men ikke mot uskyldige. Argumentet for at hun klikket var alle de negative hendelsene som hun opplevde denne sesongen, men med alt det hun har opplevd gjennom alle sesongene er det rart at hun ikke har vist at hun er villig til å massakrere uskyldige før. Jeg likte ikke at hun ble "mad" på stedet so to speak. Det burde hatt en bedre oppbygning. 

Ellers har det vært flere ting jeg har reagert på som gjør at jeg synes at forfatterne har gjort en sloppy jobb. En av grunnene til at Game of thrones har hatt en høy stjerne hos meg, er at historiene og hendelsene har fremstått som mer realistiske enn andre serier (utenom fantasy delen da). På dette punktet synes jeg denne sesongen svikter. For mye plotarmor, dumme strategiske valg av karakterene osv. 

Synes fremdeles det er gøy å se serien, men den henger ikke like høyt som før. 

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig. Synes denne sesongen virker mer som et sammendrag av sesongen vi skulle hatt enn den faktiske sesongen.  

Dany var ikke behersket i det hele tatt. Hun var sint på at folket likte Jon best, og hun var sint på Tyrion og Varys. Og hun var sint fordi cersei drepte missandei. 

I tillegg har hun galskap i blodet.

Det her er problemet mitt med sesongen. Jeg synes du her forteller historien til Danys transformasjon til Mad Queaan like bra som episode 5. Hadde håpet at serien klarte å fortelle historien bedre enn du klarte på noen korte setninger. 

Anonymkode: b0541...93f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...