Tabris Skrevet 15. mai 2019 #4881 Del Skrevet 15. mai 2019 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Anonymkode: c86d3...1c2 Dette er jo bare teit. Og de to eksemplene viser nettopp forskjellene mellom mellom Dany og Tyrion. Dany kan ta livet av de hun tidligere har vært nær (Viserys, Varys) uten å vise noen følelser. Tyrion gråt når han tok livet av Shae. Han var også full av følelser mot sin far - hat, sorg, sårhet. Stikk motsatt av kulde og ingen reaksjoner. Forøvrig er eksempelet med Viserys (og nå også Varys) bare noen av de mange tegnene som har vist hennes brutalitet, kulde og etterhvert utviklende paranioa, selvsentrerthet og mindre og mindre evne til å tenke og handle rasjonelt. Endret 15. mai 2019 av Tabris 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anwa Skrevet 15. mai 2019 #4882 Del Skrevet 15. mai 2019 (endret) 2 timer siden, Tanuki skrev: Jeg tror ikke Dany er "gal", hun tok et valg. En ekstrem-versjon av ting hun har gjort tidligere. Hun har alltid vært brutal, så hennes opptreden irriterte meg minst. - Men hva var poenget med Jaime og Brienne når Jaime uansett dro tilbake til Cersei? Dro han fordi han elsker henne? Pga barnet? Jaimes karakter har vært spennende å følge med på, hver gang jeg begynte å tenke han ikke er så ille ble jeg raskt minnet på hvor brutal han egentlig er. Tror Jamie har et slags avhengighetsforhold til Cersei. Vokst opp som tvillinger, vært som erteris hele livet. Jamie ble jo en knight of the kingsguard så han ikke skulle trenge ta over i Casterly rock som Tywin ville, og heller bli med Cersei når hun giftet seg med Robert Baratheon. "The things I do for love" sa han like før/etter han lastet Bran ut av vinduet i Winterfell. Som han sa på slutten av episode s08e05, og har sagt tidligere "It's only the two of us". Det er mer enn bare kjærlighet, han er knyttet til Cersei gjennom de syke og forderdelige handlingene de regisserte sammen, og uten støtten med hverandre vil han kanskje måtte ta et oppgjør med seg selv, som han gjør før han forlater Brienne og sier "I am not a good man". Endret 15. mai 2019 av Anwa 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 15. mai 2019 #4883 Del Skrevet 15. mai 2019 7 timer siden, SVK skrev: Churchill fikk litteraturprisen. Ja det er sant. Nesten enda merkeligere. 7 timer siden, SVK skrev: Spent på hvordan Dany vil være i neste episode. Hvordan vil hun reagere på hva hun har gjort? Det er jeg også. Forhåpentligvis kommer det frem ting som gjør episode 5 bli mer forståelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 15. mai 2019 #4884 Del Skrevet 15. mai 2019 2 hours ago, Tanuki said: - Men hva var poenget med Jaime og Brienne når Jaime uansett dro tilbake til Cersei? Dro han fordi han elsker henne? Pga barnet? Jaimes karakter har vært spennende å følge med på, hver gang jeg begynte å tenke han ikke er så ille ble jeg raskt minnet på hvor brutal han egentlig er. Skjønte ikke Jaime i den siste episoden jeg heller. Synes det er noe av det virkelig dumme med at man rusher denne sesongen. Komplekse karakterer som Jaime blir bare enda vanskeligere å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 15. mai 2019 #4885 Del Skrevet 15. mai 2019 8 minutter siden, Tabris skrev: Dette er jo bare teit. Og de to eksemplene viser nettopp forskjellene mellom mellom Dany og Tyrion. Dany kan ta livet av de hun tidligere har vært nær (Viserys, Varys) uten å vise noen følelser. Tyrion gråt når han tok livet av Shae. Han var også full av følelser mot sin far - hat, sorg, sårhet. Stikk motsatt av kulde og ingen reaksjoner. Forøvrig er eksempelet med Viserys (og nå også Varys) bare noen av de mange tegnene som har vist hennes brutalitet, kulde og etterhvert utviklende paranioa, selvsentrerthet og mindre og mindre evne til å tenke og handle rasjonelt. Enig. Den eneste gangen Dany har sørget var da Jorah døde. Jeg har hatt inntrykk av at empatien hennes er overfladisk og selektiv. Det å korsfeste hundrevis av slave-eiere var ganske iskaldt, uansett hva de hadde gjort. 1 minutt siden, SVK skrev: Skjønte ikke Jaime i den siste episoden jeg heller. Synes det er noe av det virkelig dumme med at man rusher denne sesongen. Komplekse karakterer som Jaime blir bare enda vanskeligere å forstå. Hm. Jeg vil påstå jeg skjønner Jamie. Han trekkes i forskjellige retninger og ligger rundt (noen gjør visst det i RL også, i følge KG), men velger Cersei når ting virkelig drar seg til. Måten han bryter med Brienne er ganske edel. Han gjør seg verre enn han er, så hun skal komme seg videre i livet Jeg har ikke sett at han er sadistisk. Det han gjorde med Bran var rått, men det sto om livet til de han var glad i. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 15. mai 2019 #4886 Del Skrevet 15. mai 2019 34 minutter siden, Isambard skrev: Ja det er sant. Nesten enda merkeligere. Helt ærlig. Har du noe grunnlag til å uttale deg om Churchill fortjente eller ikke fortjente litteraturprisen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #4887 Del Skrevet 15. mai 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: LOL. Men var vel ingen som trodde at Dany var gal da de så sesong 1 med Dany se broren bli drept? De som nå drar frem det som tegn på galskap gjør det jo kun nå for å få fortiden til Dany med å stemme med hvordan hun brente ned Kings Landing. Så handler nok ikke om at "madness just means beig a woman in the world of GoT", men at en del tolker Danys tidligere handlinger til det absurde for å få det til å stemme med Danys handling i episode 5 sesong 8. Anonymkode: 0c089...a65 Episoden hvor hun drepte broren syns jeg hun virket sprø jo. Maktsyk og hevngjerrig. Anonymkode: b9750...da3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 15. mai 2019 #4888 Del Skrevet 15. mai 2019 1 minutt siden, Nimbus2000 skrev: Helt ærlig. Har du noe grunnlag til å uttale deg om Churchill fortjente eller ikke fortjente litteraturprisen? Jeg sa ikke at det er ufortjent. Jeg sa det var merkelig. Det er litt av et sammentreff at han viste seg å være forfatter på Nobelpris-nivå i tillegg til statsleder og folkehelt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 15. mai 2019 #4889 Del Skrevet 15. mai 2019 (endret) 2 timer siden, Isambard skrev: Jeg sa ikke at det er ufortjent. Jeg sa det var merkelig. Det er litt av et sammentreff at han viste seg å være forfatter på Nobelpris-nivå i tillegg til statsleder og folkehelt. Skjønner, men det er ikke så merkelig sammentreff når man vet hva han fikk nobelprisen for. Deler av begrunnelsen for litteraturprisen han fikk var talene han holdt under 2. verdenskrig. De talene er jo 100% knyttet til det at Churchill er stasleder og folkehelt. Endret 15. mai 2019 av Nimbus2000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Browncoat Skrevet 15. mai 2019 #4890 Del Skrevet 15. mai 2019 35 minutter siden, Isambard skrev: Enig. Den eneste gangen Dany har sørget var da Jorah døde. Jeg har hatt inntrykk av at empatien hennes er overfladisk og selektiv. Det å korsfeste hundrevis av slave-eiere var ganske iskaldt, uansett hva de hadde gjort. Hm. Jeg vil påstå jeg skjønner Jamie. Han trekkes i forskjellige retninger og ligger rundt (noen gjør visst det i RL også, i følge KG), men velger Cersei når ting virkelig drar seg til. Måten han bryter med Brienne er ganske edel. Han gjør seg verre enn han er, så hun skal komme seg videre i livet Jeg har ikke sett at han er sadistisk. Det han gjorde med Bran var rått, men det sto om livet til de han var glad i. Når det gjelder Jaime så gjorde han en stor urett mot Brienne. Ikke edel i det hele tatt. Graviditet er en risiko, en bastard er ikke en heldig situasjon for Brienne eller barnet å havne i, abortmidler er også svært risikofylte, som sett med Lysa Arryn. I en av de første scenene Brienne og Jaime har sammen så har Stark-soldater hengt kvinner for å ha vært "Lannister-horer". Ved å bytte side så tok han ikke bare Briennes jomfrudom og ære (ifølge samfunnet de lever i), men også dømt henne til å være Kingslayers og turncloak-ens hore. Hvis vi føger seriens egen logikk så hadde Brienne blitt forsøkt voldtatt, torturert og hengt etter at Jaimes forrederi ble kjent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann1979 Skrevet 15. mai 2019 #4891 Del Skrevet 15. mai 2019 5 minutter siden, Nimbus2000 said: Skjønner, men det er ikke så merkelig sammentreff når man vet hva han fikk nobelprisen for. Deler av begrunnelsen for litteraturprisen han fikk var talene han holdt under 2. verdenskrig. De talene er jo 100% knyttet til det at Churchill er stasleder og folkehelt. Samt at han skrev ENORMT mange bøker også. Jeg skal ikke påberope meg å ha lest dem (ennå!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 15. mai 2019 #4892 Del Skrevet 15. mai 2019 27 minutter siden, Mann1979 skrev: Samt at han skrev ENORMT mange bøker også. Jeg skal ikke påberope meg å ha lest dem (ennå!). Det er sant! Var ikke meningen å fremstille det som om han kun fikk prisen for talene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #4893 Del Skrevet 15. mai 2019 Ok jeg blir faktisk litt provosert av å høre reggisør/serieskaper eller hva han nå er si at "Cersei in the end she was just a girl and scared". Det syns jeg er å nesten uskyldiggjøre alt det hun har gjort. Selv om det klikka for dany i denne episoden så er ikke Cersei plutselig snill og menneskelig. Hun har vært ganske nærme mad Queen tilstander hun og. Hun knekker sammen til slutt ja, men det er jo fordi hun skjønner at hun faktisk skal dø. Anonymkode: 7d651...06b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #4894 Del Skrevet 15. mai 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok jeg blir faktisk litt provosert av å høre reggisør/serieskaper eller hva han nå er si at "Cersei in the end she was just a girl and scared". Det syns jeg er å nesten uskyldiggjøre alt det hun har gjort. Selv om det klikka for dany i denne episoden så er ikke Cersei plutselig snill og menneskelig. Hun har vært ganske nærme mad Queen tilstander hun og. Hun knekker sammen til slutt ja, men det er jo fordi hun skjønner at hun faktisk skal dø. Anonymkode: 7d651...06b Jeg vil faktisk påstå at Cersei er mer mad queen enn Dany. Cersei har aldri brydd seg om folket, hun ville drept dem alle dersom det betydde at hun fikk beholde makten, hun ga faen i alle som ikke var familien hennes, hun har utslettet en hel slekt, hun brukte wild fire, hun drepte og torturerte sine fiender, hun fikk noen til å drepe ektemannen sin/kongen og felte ikke én eneste tåre, hun var iskald da sønnen hennes tok sitt eget liv, hun har behandlet lillebroren sin Tyrion som dritt hele livet hans, hun brukte folket som skjold i siste episode, osv. Tenk hvor mye skade hun hadde gjort alle disse årene dersom hun hadde hatt et masseødeleggelsesvåpen som Dany. Anonymkode: 15840...4fd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #4895 Del Skrevet 15. mai 2019 På 14.5.2019 den 21.57, Tabris skrev: Man må ha i bakhodet at D&D nærmest ble "tvunget" til å skrive slutten på ganske få episoder, fordi - slik jeg har forstått det - flere av skuespillerne ønsker nå og gå videre og gjøre andre prosjekter. Noe som selvsagt er fullt forståelig. De hadde dermed ikke tid til å utvikle slutten noe mer enn den tiden de hadde til rådighet. Hvor har du det fra at det var skuespillerne som ønsket å gå videre? Og at man derfor ikke hadde tid til å f.eks ha 10 episoder de siste sesongene. Alt jeg klarer å lese meg til er at HBO tilbød D&D flere episoder og de takket nei, de trengte ikke mer tid. Ser ingen steder at det var skuespillerne som var ansvarlige. Ser også nå flere skuespillere som synes det er leit at karakterene deres ikke fikk en verdig avslutning. Ser ingen skuespillere som har sagt at de ikke var villig til f.eks 10 episoder denne og forrige sesong. Mulig jeg tar feil, men etter det jeg har lest så kan ikke skylde på andre enn D&D for at tiden ble knapp på slutten. Dette var sånn de ønsket serien. Eventuelt så var de bare lei og ville videre med livene sine samtidig som de ikke ønsket at andre skulle overta. Synes for øvrig det er ærlig sak om de bare ville runde av serien. De vil vel videre med livene sine de også. Men da må de jo også eie beslutningen og ta ansvaret for at det ble dårlig tid til å runde av serien. Anonymkode: b0541...93f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #4896 Del Skrevet 15. mai 2019 Mad Queen! Legger man til rettssaken mot Littlefinger så burde vel alle skjønne at Sansa er en som hadde drept alle i Westeros om hun bare hadde hatt drager til å hjelpe seg. Eventuelt er det ikke sånn at bare fordi man dreper folk som har gjort forferdelige ting mot en så betyr ikke det at man er i stand til å drepe uskyldige mennesker for å spre frykt. Anonymkode: b0541...93f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #4897 Del Skrevet 15. mai 2019 Da var det lansert en petition for å remake sesong 8 med kompetente writers gitt Godt over 100k signaturer så langt. https://www.change.org/p/hbo-remake-game-of-thrones-season-8-with-competent-writers?recruiter=14923562&utm_source=share_petition&utm_medium=facebook&utm_campaign=psf_combo_share_initial&recruited_by_id=ad99d630-cf24-11e4-8b37-631f7e93ed8f&utm_content=fht-15409786-en-us%3Av5 Anonymkode: c86d3...1c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #4898 Del Skrevet 16. mai 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil faktisk påstå at Cersei er mer mad queen enn Dany. Cersei har aldri brydd seg om folket, hun ville drept dem alle dersom det betydde at hun fikk beholde makten, hun ga faen i alle som ikke var familien hennes, hun har utslettet en hel slekt, hun brukte wild fire, hun drepte og torturerte sine fiender, hun fikk noen til å drepe ektemannen sin/kongen og felte ikke én eneste tåre, hun var iskald da sønnen hennes tok sitt eget liv, hun har behandlet lillebroren sin Tyrion som dritt hele livet hans, hun brukte folket som skjold i siste episode, osv. Tenk hvor mye skade hun hadde gjort alle disse årene dersom hun hadde hatt et masseødeleggelsesvåpen som Dany. Anonymkode: 15840...4fd Ikke sant! Og derfor blir jeg provosert. Det føles som korttenkt og dårlig skriving. Plutselig glemte de at Cersei har gjort en hel masse galskap? Det bare samsvarer ikke å gjøre henne til en "uskyldig jente" etter alt hun har gjort. Det er Å glemme karakteren. Plutselig skulle vi ha romantisk Romeo og Julie død istedenfor. Jeg har ikke et problem med dany situasjonen, men cersei var da virkelig ikke bedre. Anonymkode: 7d651...06b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 16. mai 2019 #4899 Del Skrevet 16. mai 2019 Dagbladet har en kronikk om reaksjonene på sesong 8: https://www.dagbladet.no/kultur/na-er-det-faen-meg-nok/71081172 Jeg er ganske enig. Jeg har ikke problemer med å akseptere at ikke alle er happy, eller at det finnes deler av sesongen som får kritikk. Men det er liksom ikke måte på hvor fælt alt er. Jeg er helt enig med @Isambard, jeg tror også Red wedding hadde blitt slaktet om det kom i sesong 8. Det tror jeg mange andre hendelser fra de tidlige sesongene kunne også. Oberyn vs The mountain? Neds død? Begge kom raskt og brutalt, uten å ha gitt alle svar. Jeg er enig med Dagbladet i at det muligens handler om at det har blitt så stort at det nesten er dømt til at noen vil bli misfornøyd. Alle har sine forventninger og preferanser, målgruppa er enorm og det skal godt gjøres å blidgjøre alle. Jeg vet ikke om noen annen serie eller film jeg kan diskutere med både 15 åringer og 60 åringer, av begge kjønn og forskjellige bakgrunner, og møte et så stort engasjement alle steder. Det er både en bragd, og et vanskelig utgangspunkt. Jeg synes også det ser ut til at mange ser ut til å lettere akseptere alt som kommer GRRM. Silvermint nevnes og joda, en analyse er alltid subjektiv og full av meninger, mens hans mening bygger i hvert fall på litteraturteori om pantsers og plotters. Hans tilnærming går på etablerte måter å skrive på, og gir en annen forståelse for forskjellene i skrivemåte, kontra å bare gå utifra personlig preferanse. Jeg liker sånn eller jeg liker ikke sånn. Det skal du selvfølgelig få lov til, vi er alle preget av vår preferanse og mening, påstanden om at forskjellen på sesongen 1-5 vs 6-8 kommer av blant annet to forskjellige måter å skrive på, er fortsatt solid. Både plotters og pantsers har sine styrker og svakheter, og det er fortsatt lov å mene at det ene fungerer bedre enn det andre. Silvermints analyse handler mer om å forstå forskjellen på en måte som er litt mer nyansert og faglig begrunnet enn D&D er udugelig eller skrivingen er dårlig. Jeg har skrevet det tidligere, og jeg skriver det igjen, jeg synes både bøkene og serien har sine styrker og svakheter. Jeg liker bøkene også, men de er tidvis seig materie (personlig preferanse) og jeg tror årsaken til at bok 6 har tatt så lang tid rett og slett handler om at GRRM har skrevet seg litt fast. Så lykke til til de som måtte lande den enorme historien som GRRM selv har brukt 20 år på ikke få helt i mål. Jeg er forsåvidt enig om at alt går fryktelig fort nå, tempoet har økt fra og med sesong 5. Det kan man like eller mislike, jeg synes det fungerer bra noen steder og mindre bra andre steder. Men her er det også et poeng, for meg, å innse at serien ikke har den samme muligheten til å fortsette i all evighet. Ikke fordi HBO ikke vil fortsette å melke suksessen, men fordi de involverte må få lov til å gå videre etter hvert. Bøkene skulle vel egentlig være en trilogi? GRRM står fritt til endre antall bøker som han ønsker, og fortsette å skrive så lenge han gidder. Det er vanskelig for en TV-serie. Altså må man gjøre det man kan innenfor de rammene man har satt. Jeg gleder meg i hvert fall fortsatt til mandag. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 16. mai 2019 #4900 Del Skrevet 16. mai 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Episoden hvor hun drepte broren syns jeg hun virket sprø jo. Maktsyk og hevngjerrig. Anonymkode: b9750...da3 Hvorfor? Er det en død som var fullt fortjent så var det hans. Han truet med å drepe henne OG barnet hun bar på, plus han var ustabil og hadde alltid behandlet henne dårlig. Ja måten han døde på var brutal, men de var med Dothrakiene så ikke helt uventet heller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå