Vampen Skrevet 14. mai 2019 #4801 Del Skrevet 14. mai 2019 17 minutter siden, jabx skrev: Men for helvete da, det var ingen motstand (og spesielt ikke fra de uskyldige hun bestemte seg for å brenne opp). Hun hadde vunnet alt. Nei, hun hadde ikke vunnet alt. Hun hadde vunnet over Cersei. Hun hadde tatt KL med rå makt. Det gjør henne ikke til en ønsket eller elsket hersker. 7 minutter siden, jabx skrev: Igjen: Motstanden var knust alt. Nettopp, Aerys hadde en lang utvikling og klikket ikke bare plutselig som Dany gjorde. Så å bruke ham som bortforklaring hjelper ikke. Jon Snow henrettet en guttunge (og flere andre). Dany henrettet folk som gikk imot henne, akkurat som alle andre med makt i denne verdenen gjør. Jon Snow henrettet de i NW som drepte sin øverstkommanderende, inkludert en gutt. Det er noe litt annet enn å grille folk som ikke vil bend the knee med drage. 6 minutter siden, jabx skrev: Virkelig? Har du noen eksempler? Hun vet ikke hva hun hadde vunnet fordi hun aldri prøvde. Hun har gått fra - tør knapt å si i mot broren som selger henne som en avlshoppe til - å støtte seg på Drogos makt og ikke være den som selv utfører til - å be om hjelp og drepe de som prøvde å lure henne ved å låse dem inne i en safe til - å korsfeste slaveeiere - å brenne flåter og kahaler til - å brenne folk som ikke vil bend the knee av lojalitet til løfter de har gitt (Tarlyenes forbrytelse var vel hovedsakelig å ikke ville underkaste seg.) og true med å drepe andre om de ikke bøyer seg - å brenne en hel by Jeg vil påstå at det er en liten progresjon mtp både vilje og mulighet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4802 Del Skrevet 14. mai 2019 Jeg synes Dany sin utvikling var svært usannsynlig. Ja, hun har vært brutal før, men det har vært mot slaveeiere, mordere, voldtektsmenn osv. Generelt sett har hun vært opptatt av å fri de uskyldige og straffe de skyldige. At hun kom til å brenne deler av byen med dragen var sannsynlig ut fra karakteren hennes, at hun kunne klikket og brent ned hele the red keep var sannsynlig, men at hun skal sitte på en drage i timesvis og se på mens uskyldige mennesker blir brent ihjel? Nei, det er ikke sannsynlig. Slik vi kjenner henne er hun impulsiv, maktsyk og blir lett sint, men hun er også empatisk og opptatt av å skåne uskyldige. Har vi glemt at hun gråtende stengte inne dragene sine fordi en av dem hadde drept barn? Anonymkode: 14f7d...45b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4803 Del Skrevet 14. mai 2019 Det kommer aldri til å skje at dany for lov til å regjere over tronen nå, det hadde ikke blitt en avslutning i serien, mer som en cliffhanger.. fordi det er garantert at mange, mange vil vende seg mot henne etter det hun gjorde i ep. 5, mest sannsynligvis så dør hun. Anonymkode: d1c1c...b1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4804 Del Skrevet 14. mai 2019 Jeg kunne ha forstått Danys utvikling hvis det var fordi hun har arvet den psykiske sykdommen til faren og den først debuterte i voksen alder, men hun har vist så lite tegn til noe som i hele tatt ligner på det til at det skal gi mening. Man tar ikke bare plutselig og "klikker" i slike tilfeller. Anonymkode: 14f7d...45b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 14. mai 2019 #4805 Del Skrevet 14. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes Dany sin utvikling var svært usannsynlig. Ja, hun har vært brutal før, men det har vært mot slaveeiere, mordere, voldtektsmenn osv. Generelt sett har hun vært opptatt av å fri de uskyldige og straffe de skyldige. At hun kom til å brenne deler av byen med dragen var sannsynlig ut fra karakteren hennes, at hun kunne klikket og brent ned hele the red keep var sannsynlig, men at hun skal sitte på en drage i timesvis og se på mens uskyldige mennesker blir brent ihjel? Nei, det er ikke sannsynlig. Slik vi kjenner henne er hun impulsiv, maktsyk og blir lett sint, men hun er også empatisk og opptatt av å skåne uskyldige. Har vi glemt at hun gråtende stengte inne dragene sine fordi en av dem hadde drept barn? Anonymkode: 14f7d...45b Nei, vi har ikke glemt det. Men da var hun også en elsket Mhysa i Meereen. Folket i KL elsker henne ikke, hvorfor skulle de det? Hun er ukjent. En dragedronning fra et fremmed land, datteren til den gale kongen. Hun ofret mye for å kjempe i nord, og de var fortsatt skeptisk til henne. Hvorfor skulle hun tro at folket i KL ville være annerledes? De betyr langt mindre for henne enn behovet for å ta kontroll. Sitat I know that she spent her childhood in exile, impoverished, living on dreams and schemes, running from one city to the next, always fearful, never safe, friendless but for a brother who was by all accounts half-mad... a brother who sold her maidenhood to the Dothraki for the promise of an army. I know that somewhere upon the grass, her dragonshatched, and so did she. I know she is proud. How not? What else was left her but pride? I know she is strong. How not? The Dothraki despise weakness. If Daenerys had been weak, she would have perished with Viserys. I know she is fierce. Astapor, Yunkai and Meereen are proof enough of that. She has survived assassins and conspiracies and fell sorceries, grieved for a brother and a husband and a son, trod the cities of the slavers to dust beneath her dainty sandaled feet. Stolthet og styrke. Egenskapene som har holdt henne i live er også med på å tippe henne over. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4806 Del Skrevet 14. mai 2019 10 minutter siden, Vampen skrev: Nei, vi har ikke glemt det. Men da var hun også en elsket Mhysa i Meereen. Folket i KL elsker henne ikke, hvorfor skulle de det? Hun er ukjent. En dragedronning fra et fremmed land, datteren til den gale kongen. Hun ofret mye for å kjempe i nord, og de var fortsatt skeptisk til henne. Hvorfor skulle hun tro at folket i KL ville være annerledes? De betyr langt mindre for henne enn behovet for å ta kontroll. Stolthet og styrke. Egenskapene som har holdt henne i live er også med på å tippe henne over. Ja, hun er stolt og sterk. Men å gå fra å sperre inn dragene sine fordi de har drept et barn til å sitte brenne ihjel barn og andre uskyldige i timesvis, etter de har overgitt seg, en handling som er rent ondskapsfull? Er det naturlig at en person som har så mye empati med et barn plutselig mister all empati når hun har vunnet makten hun alltid har ønsket seg? Som sagt, jeg så det som sannsynlig at hun kom til å ødelegge the red keep og dermed drepe noen uskyldige, men dette ble alt for out of character for min del. Anonymkode: 14f7d...45b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 14. mai 2019 #4807 Del Skrevet 14. mai 2019 Jeg tror problemet er at man forsøker å finne en logisk eller rasjonell grunn for det hun gjorde. Forsøker å forstå det logisk sett utfra hvordan hun har vært tidligere. Galskap ligger i Targaryen-blodet, grunnet generasjoner med innavl. Både Danys bror og far hadde det. Galskap er ikke logisk eller rasjonelt. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4808 Del Skrevet 14. mai 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kunne ha forstått Danys utvikling hvis det var fordi hun har arvet den psykiske sykdommen til faren og den først debuterte i voksen alder, men hun har vist så lite tegn til noe som i hele tatt ligner på det til at det skal gi mening. Man tar ikke bare plutselig og "klikker" i slike tilfeller. Anonymkode: 14f7d...45b Dette har ligget i kortene lenge hvis dere hadde fulgt med i timen. Anonymkode: d6791...df2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 14. mai 2019 #4809 Del Skrevet 14. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hun er stolt og sterk. Men å gå fra å sperre inn dragene sine fordi de har drept et barn til å sitte brenne ihjel barn og andre uskyldige i timesvis, etter de har overgitt seg, en handling som er rent ondskapsfull? Er det naturlig at en person som har så mye empati med et barn plutselig mister all empati når hun har vunnet makten hun alltid har ønsket seg? Som sagt, jeg så det som sannsynlig at hun kom til å ødelegge the red keep og dermed drepe noen uskyldige, men dette ble alt for out of character for min del. Anonymkode: 14f7d...45b Jeg er enig med @Tabris her. Nei, det er ikke en rasjonell eller logisk handling, hun snapper psykisk. Og hun har både arv (Targaryen-blodet) og miljø (alt hun har opplevd, fra start til nyere hendelser), som ligger latent. Jeg er også litt usikker på om hun på generell basis har generell empati med barn, eller om hun har empati med sitt folk som deres dronning. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiralis Skrevet 14. mai 2019 #4810 Del Skrevet 14. mai 2019 Nå som Arya muligens har snudd ryggen til hevndyrkingen (slev om hun muligens hun har en høne til å plukke). Noen som tipper på at hun og Gendry blir sammen? Han er faktisk den med sterkest krav på tronen om Dany dør og Jon ikke vil. Starkene har ikke noe legitimt krav på jerntronen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4811 Del Skrevet 14. mai 2019 Akkurat nå, Tabris skrev: Jeg tror problemet er at man forsøker å finne en logisk eller rasjonell grunn for det hun gjorde. Forsøker å forstå det logisk sett utfra hvordan hun har vært tidligere. Galskap ligger i Targaryen-blodet, grunnet generasjoner med innavl. Både Danys bror og far hadde det. Galskap er ikke logisk eller rasjonelt. Men "galskap" debuterer ikke så plutselig. Det har vært for få tegn til det før. Fra et psykologisk perspektiv er det ikke realistisk. Hun fremstår som utrolig dum og idiotisk med det hun gjorde, og har virket intelligent i alle sesongene før. Hun brant ned hele the iron fleet på minutter, brant ned alle byens murer og vant over Lannister hæren og the golden company med så og si ingen døde soldater selv. Med det hadde hun allerede skapt frykten hun trengte, ingen hus ville våget å gått mot henne. Nå som hun har vist seg som så ondskapsfull har hun derimot gjort seg selv til et åpenbart mål og fremstår helt uegnet til tronen. Jeg føler dette bare ble en enkel måte for serieskaperne å gjøre Dany uegnet til tronen så hun kan bli drept av Jon eller Arya. Hun hadde allerede skapt frykten, ved å ødelegge the red keep ville hun også fått hevnen sin. Dette fremsto rett og slett som en idiotisk handling som blir for enkel å forklare vekk med "galskap".. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har ligget i kortene lenge hvis dere hadde fulgt med i timen. Anonymkode: d6791...df2 Jeg har sett alle episodene. Det har vært mye snakk fra andre om at hun ikke må bli som faren sin. Hun har ikke vist tegnene selv. Hun har vært nådeløs, men det har vært mot personer som har undertrykt andre eller gjort henne vondt. Anonymkode: 14f7d...45b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 14. mai 2019 #4812 Del Skrevet 14. mai 2019 1 minutt siden, Spiralis skrev: Nå som Arya muligens har snudd ryggen til hevndyrkingen (slev om hun muligens hun har en høne til å plukke). Noen som tipper på at hun og Gendry blir sammen? Han er faktisk den med sterkest krav på tronen om Dany dør og Jon ikke vil. Starkene har ikke noe legitimt krav på jerntronen. Jeg blir litt skuffa om de blir det, faktisk. Hun har muligens snudd ryggen til hevn, kanskje, men Arya fra start har jo vært en free spirit som ikke vil være noen Lady. Hvis hun nå legger bort alt hun har jobbet for, for å slå seg til ro med en kjæreste, så blir jeg deppa. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 14. mai 2019 #4813 Del Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, jabx skrev: Problemet er at det ikke har bygget seg sakte men sikkert opp. Skal jo godt gjøres i denne serien. De satt taket på antall sesonger helt i begynnelsen, og de gjorde en god jobb de første 3. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anwa Skrevet 14. mai 2019 #4814 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) Folk klikker å gjør usannsynlige ting hele tiden. Dreper folk, familiemedlemmer, barna sine, uskyldige medelever, masser av mennesker. Danerys har ikke hatt en god og trygg oppvekst. Hun er oppvokst med troen på at Robert Baratheon hadde lakeier ute etter å drepe henne og broren. Hun har ikke hatt ett fast hjem, eller en stødig eller omsorgsfull familie til å lede henne på det rette. Sånn sett, er det mirakuløst at hun ikke klikket i vinkel tidligere. Kanskje den innlærte troen på at folket i Westeros ville ha henne av banen kulminerte i en sorgutløst psykose/psykotisk episode? Alt hun ofret og gjorde for å komme til det punktet hvor jerntronen var i hennes hule hånd, skyllet plutselig over henne. Alt det vonde som hun bare tidligere hadde måtte avfeie, for å kunne fortsette kampen mot målet? Endret 14. mai 2019 av Anwa 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4815 Del Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, jabx skrev: Nei. Det er ikke min jobb. Si meg, hvorfor skal noen orke å ta seg tid til å svare på alle spørsmålene som du krever svar på i x-antall innlegg, når du aldri orker å argumentere for dine meninger eller gi svar når andre spør deg om noe? Anonymkode: aba6f...0b6 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 14. mai 2019 #4816 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men "galskap" debuterer ikke så plutselig. Det har vært for få tegn til det før. Fra et psykologisk perspektiv er det ikke realistisk. Hun fremstår som utrolig dum og idiotisk med det hun gjorde, og har virket intelligent i alle sesongene før. Hun brant ned hele the iron fleet på minutter, brant ned alle byens murer og vant over Lannister hæren og the golden company med så og si ingen døde soldater selv. Med det hadde hun allerede skapt frykten hun trengte, ingen hus ville våget å gått mot henne. Nå som hun har vist seg som så ondskapsfull har hun derimot gjort seg selv til et åpenbart mål og fremstår helt uegnet til tronen. Jeg føler dette bare ble en enkel måte for serieskaperne å gjøre Dany uegnet til tronen så hun kan bli drept av Jon eller Arya. Hun hadde allerede skapt frykten, ved å ødelegge the red keep ville hun også fått hevnen sin. Dette fremsto rett og slett som en idiotisk handling som blir for enkel å forklare vekk med "galskap".. Jeg har sett alle episodene. Det har vært mye snakk fra andre om at hun ikke må bli som faren sin. Hun har ikke vist tegnene selv. Hun har vært nådeløs, men det har vært mot personer som har undertrykt andre eller gjort henne vondt. Anonymkode: 14f7d...45b Jeg tror oppriktig at plottet med at Dany blir rape gal kommer fra GRRM, ikke serieskaperne. Så kan det være at tempoet i serien gjør at ikke alle aksepterer hintene som har vært der som gode nok, men jeg tror fortsatt ikke ideen kommer fra serieskaperne. For jeg tror aldri GRRM har tenkt at Jon og/eller Dany skal ende på tronen. Jeg har mer tro på at de skal spilles ut mot hverandre, og at slutten for de to mest opplagte heltene ikke skal bli verken happy eller som vi hadde håpet. Endret 14. mai 2019 av Vampen 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4817 Del Skrevet 14. mai 2019 stakkars tyrion 😂 Anonymkode: aba6f...0b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 14. mai 2019 #4818 Del Skrevet 14. mai 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Men "galskap" debuterer ikke så plutselig. Det har vært for få tegn til det før. Fra et psykologisk perspektiv er det ikke realistisk. Anonymkode: 14f7d...45b Jeg har sett mange tegn, gradvis mer og mer. Hun har blitt mer og mer brutal, mer og mer paranoid og mer og mer besatt av tronen. Mindre åpen for rasjonell tankegang og mer selvsentrert. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4819 Del Skrevet 14. mai 2019 7 minutter siden, Anwa said: Folk klikker å gjør usannsynlige ting hele tiden. Dreper folk, familiemedlemmer, barna sine, uskyldige medelever, masser av mennesker. Danerys har ikke hatt en god og trygg oppvekst. Hun er oppvokst med troen på at Robert Baratheon hadde lakeier ute etter å drepe henne og broren. Hun har ikke hatt ett fast hjem, eller en stødig eller omsorgsfull familie til å lede henne på det rette. Sånn sett, er det mirakuløst at hun ikke klikket i vinkel tidligere. Kanskje den innlærte troen på at folket i Westeros ville ha henne av banen kulminerte i en sorgutløst psykose/psykotisk episode? Alt hun ofret og gjorde for å komme til det punktet hvor jerntronen var i hennes hule hånd, skyllet plutselig over henne. Alt det vonde som hun bare tidligere hadde måtte avfeie, for å kunne fortsette kampen mot målet? Du starter innlegget med "folk klikker og gjør usannsynlige ting hele tiden" før du rett etter begynner å sannsynliggjøre hvorfor Dany gjorde som hun gjorde ved å se på hennes oppvekst, osv. Ikke så lett å vite om du synes det Dany gjør er usannsynlig men likevel greit for folk i virkeligheten har jo gjort usannsynlige ting. Eller om du mener at det ikke er usannsynlig hva Dany med tanke på alt hun har opplevd. Anonymkode: 0c089...a65 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4820 Del Skrevet 14. mai 2019 9 minutter siden, Vampen skrev: Jeg tror oppriktig at plottet med at Dany blir rape gal kommer fra GRRM, ikke serieskaperne. Så kan det være at tempoet i serien gjør at ikke alle aksepterer hintene som har vært der som gode nok, men jeg tror fortsatt ikke ideen kommer fra serieskaperne. For jeg tror aldri GRRM har tenkt at Jon og/eller Dany skal ende på tronen. Jeg har mer tro på at de skal spilles ut mot hverandre, og at slutten for de to mest opplagte heltene ikke skal bli verken happy eller som vi hadde håpet. For all del, jeg kan se Dany bli "the mad queen" etterhvert, men dette kom for brått på. Hun vant bokstavelig talt hele kampen med dragen sin og er med han uten noen farer i sikte når bjellene ringer. Hvordan vet hun i hele tatt hva folket i King's landing tenker om henne på det tidspunktet? Før dette har hun aldri skadet en uskyldig person. Jeg klarer ikke å se hvordan hun da går fra å låse inn dragene sine på grunn av et barns død til å bli en massemorder. I tillegg brukte hun 45 minutt kun på å fly frem og tilbake og drepe uskyldige. Det handlet ikke kun om et valg, hun tok et aktivt valg hver gang hun brente ihjel nye uskyldige. For to episoder siden snakket hun om å vinne kjærligheten til folket, nå er hun en massemorder. Det er en for brå og unaturlig karakterutvikling. Anonymkode: 14f7d...45b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå