Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Har snart lest ut alle bøkene, så litt antagelser her gjør meg ingen ting. Og jeg koser meg maks med sesong 2 på TV fortiden. Det er bra filmet og persongalleriet kommer veldig godt frem. Det er det jeg liker så bra med serien - ingen av de gode er bare gode og de slemme har gode sider. Det er ikke så sort/hvitt som det ofte pleier å være. Så man går fra å misslike, til å faktisk like, disse "slemme" karakterene. Og vice versa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har snart lest ut alle bøkene, så litt antagelser her gjør meg ingen ting. Og jeg koser meg maks med sesong 2 på TV fortiden. Det er bra filmet og persongalleriet kommer veldig godt frem. Det er det jeg liker så bra med serien - ingen av de gode er bare gode og de slemme har gode sider. Det er ikke så sort/hvitt som det ofte pleier å være. Så man går fra å misslike, til å faktisk like, disse "slemme" karakterun ene. Og vice versa.

Enig. Og det er bra det er laget sånn, men noen ganger vil jeg bare hate Cersei, men føler nå uansett at det ikke hjelper hvor snill hun plutselig kan finne på å være, det er for sent for henne. Og uansett hvor mye hun syter om at Robert behandelet henne dårlig, at hun ble gitt bort til Robert når han elsket en annen, så føler jeg ingen sympati med henne. Hun er en bortskjemt og egoistisk drittkjærring. Og Joffrey er bare en psykopat virker det som så langt. Men de prøver jo ikke akuratt å fremstille han som snill heller, han er bare slem hele tiden.

Haha! Denne serien setter følelsene i sving!

Skrevet

Joffrey er skadd i hodet sitt pga innavl!

Skrevet

Joffery er tidenes mest usympatiske karakter, både i boka og i TV-serien.

Spoiler for de som har lest bøkene:

GLEDER MEG SÅNN TIL HAN DØR, WEHEE!

• Liker 2
Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg har sett hele sesong 1 og 2 i løpet av 5 dager, og herrejesus for en serie!

Ringte Norli nå nettopp og la av bøkene, blant annet den tredje var utsolgt hos de fire første bokhandlerne jeg ringe :sjokkert:

Gleeeeder meg til å gi meg fatt på bøkene :danse:

Mine favoritter er Arya, Tyrion, Jaqen H'Ghar, Bronn, Osha og Daenerys og John Snow. Og the Hound. Og Viserys!

Skrevet

Enig. Og det er bra det er laget sånn, men noen ganger vil jeg bare hate Cersei, men føler nå uansett at det ikke hjelper hvor snill hun plutselig kan finne på å være, det er for sent for henne. Og uansett hvor mye hun syter om at Robert behandelet henne dårlig, at hun ble gitt bort til Robert når han elsket en annen, så føler jeg ingen sympati med henne. Hun er en bortskjemt og egoistisk drittkjærring. Og Joffrey er bare en psykopat virker det som så langt. Men de prøver jo ikke akuratt å fremstille han som snill heller, han er bare slem hele tiden.

Haha! Denne serien setter følelsene i sving!

Cersei elsket også en annen, kommer ikke frem i serien, men nevnes i bøkene.....

Litt av grunnen til at hun hater Robert er pga. ting som har hendt mellom han og

denne mannen for lenge siden......

Skrevet

Er bokspoilerar lov? I tilfelle må eg halde meg unna ein god stund...

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker veldig godt å lese om Cersei i boka. Ja, hun er helt fryktelig, men hun er en veldig interessant karakter, og har absolutt en dybde bak seg. Det er spennende å lese tankene hennes! Men sympatisk, det er hun absolutt ikke!

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynner å få sansen for Tyrion som er god og snill:) Synes synd på han at han er anklaget for noe han ikke har gjort

• Liker 1
Skrevet

Er bokspoilerar lov? I tilfelle må eg halde meg unna ein god stund...

Nei, bokspoilere er ikke lov. Denne tråden ble opprettet for de av oss som har lest bøkene.

Jeg begynner å få sansen for Tyrion som er god og snill:) Synes synd på han at han er anklaget for noe han ikke har gjort

Dette kunne du vel puttet i en spoilertag?

• Liker 4
Skrevet

Nei, bokspoilere er ikke lov. Denne tråden ble opprettet for de av oss som har lest bøkene.

Takk for påminning" Då bør også dette:

Cersei elsket også en annen, kommer ikke frem i serien, men nevnes i bøkene.....

Litt av grunnen til at hun hater Robert er pga. ting som har hendt mellom han og

denne mannen for lenge siden......

ha bli putta i spoilertag, då dette er noko eg ikkje ville vite før eg eventuelt les bøkane sjølv.
  • Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg digger kapittelene om Cersei selv. Ikke fordi jeg liker henne så godt, men fordi hennes slue hjerne lager så mye drama. Og karakteren i TV-serien er så bra spilt av Lena Headey.

HedvigR - så enig så enig i din spoiler :danse:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Og så må jeg legge til - jeg må jo bare se og se på Jon Snow. Han er bare alt for lekker.

Men det er en del karakterer jeg også virkelig gleder meg til å se på skjermen.

Skrevet (endret)

Eh, jeg vet det. Men mere HVIS det skulle vært virkelig, hvilken tid kunne det passet til.

Samfunnet i mesteparten av Westeros ligger nok nærmest opp til sen europeisk middelalder (eller endog renessansetiden). Høy befolkningstetthet i områder hvor det ligger til rette for intensivt jordbruk, avansert økonomisk system med betydelig grad av spesialisering og utstrakt handel, framskreden urbanisering, en tallrik ridderklasse som har tid og ressurser til å fise rundt og ha en masse turneringer, osv. På noen punkter er de også merkbart mer avanserte enn Europa ble før mye senere, spesielt i medisinsk kunnskap (kan ikke huske om dette kommer fram i TV-serien, men uten å spoile noe spesifikt fra bøkene vises det tydelig der at legekyndige f.eks.har brukbar kontroll på antisepsis -- noe som ikke var på plass før sent på 1800-tallet -- og til og med primitive antibiotika).

Det minst realistiske med hele greia (når vi ser bort fra magi, drager, årstider som varer i årevis osv.) er at samfunnet etter alt å dømme har vært sånn i århundrer med minimal sosial eller teknologisk utvikling, men pytt sann.

Endret av Leifr
Skrevet

Det siste der er faktisk noe av det som plager meg mest når det gjelder fantasy. Jeg mmistenker at det er fordi forfatteren tar "den enkle løsningen" for å ha minst mulig dynamisk å forholde seg til. Eller rett og slett ikke tenker på at utvikling (teknologisk, medisinsk, sosial) kan ha noe for seg rent litterært. Sanderson har knekt den nøtta.

Hvor langt er man i sendeskjema her på berget nå?

Skrevet

Samfunnet i mesteparten av Westeros ligger nok nærmest opp til sen europeisk middelalder (eller endog renessansetiden). Høy befolkningstetthet i områder hvor det ligger til rette for intensivt jordbruk, avansert økonomisk system med betydelig grad av spesialisering og utstrakt handel, framskreden urbanisering, en tallrik ridderklasse som har tid og ressurser til å fise rundt og ha en masse turneringer, osv. På noen punkter er de også merkbart mer avanserte enn Europa ble før mye senere, spesielt i medisinsk kunnskap (kan ikke huske om dette kommer fram i TV-serien, men uten å spoile noe spesifikt fra bøkene vises det tydelig der at legekyndige f.eks.har brukbar kontroll på antisepsis -- noe som ikke var på plass før sent på 1800-tallet -- og til og med primitive antibiotika).

Det minst realistiske med hele greia (når vi ser bort fra magi, drager, årstider som varer i årevis osv.) er at samfunnet etter alt å dømme har vært sånn i århundrer med minimal sosial eller teknologisk utvikling, men pytt sann.

Yes, endelig noen som ville snakke litt om dette :) Har selv stusset over at lite har forandret seg over lang tid, man får litt det intrykket i serien også når de snakker om fortiden. Enig i at dette er veldig urealistisk. Drager, noe magi og white walkers eller the others er det jeg ser på som mest fantasy med hele serien. De evig lange årstidene er også urealistisk, men noe som gjør serien veldig interessant syntes jeg. Blir det aldri sommer og varmt i Winterfell?

Serien får meg til å tenke hvor lett man døde før, infeksjoner i sår og hvor lite hjelpemiddler de hadde. Ting vi lett ordner nå, døde de som fluer av da. I serien har de også noe medisink kunnskap. De vet hva koldbrann er for de snakker om spredning og sager over ben på slagmarken på en skadet soldat, eller ridder heter de kanskje. Også er det "milk of the puppy" hva er det? De gir det til folk som har smerte. Ellers har de snakket om ulike oljer osv.

Husker da Cat Stark skadet hendene på en kniv. Hva kunne hun egentlig gjøre? De drikker vin hele tiden, men det ser ikke ut til at de hadde sprit. Hun kunne vel bare vaske de med vann da og ta noe stofftørkler på det og håpe på det beste.

Lurer på hvor realitisk det er at folk så sånn ut før som de ser ut i serien. For det første vil jeg tro de var mye mindre på den tiden enn vi er nå, sånn rent høydemessig, de rike var vel runde og gode. Mye var vel likt som idag, men tennene.... de var nok ikke så fine. Og det var vel ikke uvanlig å mangle en tann eller to.

Lurer på hva annet som er likt renessansen, eller slutten av middelalderen. Kledde de seg som de gjør i serien? Når man tenker på "før i tiden" tenker man jo at de var sunnere og mer nærhet til naturen, men må le når de vandrer rundt i skogen med de enorme og sikkert blytunge rustningene. Kan ikke tro de gikk rundt sånn!

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg tenker også ofte over hvor urealistisk hvite og rette tenner de har i sånne serier. Ikke særlig sannsynlig at gladiatorer som levde av å få juling hadde de perleradene, sånn som i Spartacus for eksempel. Men man får bare prøve å overse slike detaljer og kose seg med serien likevel.

Jeg gleder meg skikkelg til å se Kristoffer Hivju i sesong 3 :D

Skrevet

Jeg tenker også ofte over hvor urealistisk hvite og rette tenner de har i sånne serier. Ikke særlig sannsynlig at gladiatorer som levde av å få juling hadde de perleradene, sånn som i Spartacus for eksempel. Men man får bare prøve å overse slike detaljer og kose seg med serien likevel.

Jeg gleder meg skikkelg til å se Kristoffer Hivju i sesong 3 :D

Er det ikkje sukker som øydelegger tennane? Er vel ikkje sikkert at sukker er så lett å få tak i for dei. Då er det nesten meir irriterande at alle ung-gutane er kjempekjekke, men det er slikt eg heller kosar meg med, haha.

Hivju blir artig - gledar meg eg og!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...