jabx Skrevet 14. mai 2019 #4761 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) 22 timer siden, Tabris skrev: Vel, Bronn vil vel ikke være interessert i å ta livet av Tyrion nå. Cersei er jo død og vil ikke kunne gi ham Riverrun uansett. Under den søte gjenforeningen mellom Jaime og Cersei så hadde vist serieskaperne glemt at hun sendte Bronn for å drepe ham... Mye de glemmer, disse skaperne. Er det tidlig demens tro? Endret 14. mai 2019 av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4762 Del Skrevet 14. mai 2019 11 minutter siden, Francoise skrev: Hvis Gendry ender opp med tronen (eller eventuelt makten, Kings Landing er jo borte) så blir jo på en måte ringen sluttet. Det startet med en Baratheon på tronen. Det kan ende med en. Personlig syns jeg jo Sansa kunne passet. Jeg vet mange ikke liker henne, men hun er menneskelig og hun er smart. Derimot tror jeg ikke det ender sånn, men jeg tror hun kommer til å hvertfall overleve. Det er mange som tror Arya er den som skal ta livet av Dany (jeg antar D dør) også er hun en slags Azor Ahai. Da har hun drept is, og nå ild. Jeg derimot tipper på Jon. Da blir det "bittersweet" som det har vært så mye snakk om. Kjærligheten som dør. Personlig heiet jeg aldri på Jon og Dany som et par. Utover det har jeg heller aldri vært en sånn kjempe fan av Jon. Altså jeg har likt karakteren og ønsket han som en del av serien, men sånn rent personmessig syns jeg han alltid har vært så .. unnvikende? Og sta. Som f.eks nå. Han visste at noe ikke stemte med Dany. Men nektet å innse det. Enig med alt du skriver. Gendry er også en som jeg kunne fint godtatt på tronen, ikke med Arya som sin ektefelle da det rett og slett ikke ligger i henne å regjere. Jeg tror ikke Gendry kommer til å ha noe stor del av siste episode dog, tror fokuset blir først og fremst på de store karakterene. Anonymkode: aba6f...0b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4763 Del Skrevet 14. mai 2019 22 timer siden, HarryDotter skrev: Har du/dere fulgt med på serien?? Dany's fall er 100% logisk og høyst sansynlig. Det eneste sansynlige. Det er som brukeren du diskuterer med skriver, hun har vist i 7 år, stadige større og større tendenser til å oppfylle Targaryen skjebnen. Hun er helblods og har jevnt og trutt fått motstand og bekymringer fra de rundt seg om at hun vil ende som sin slekt: The mad king! Hun har selv benektet dette, men alle har visst at dette ville skje! Tenk logikk. Hva ville skjedd med en hersker, som offrer hæren sin og to av dragene (barna sine) på å redde et land med kyniske, skeptiske og ganske hatefulle og utakknemlige borgere. Legg til at hennes nærmeste venn og beskytter dør i slaget mot night king. Hun mister Jon's kjærlighet. Hun blir sveket av sine to rådgivere! Og der står hun til slutt med dragen...rett foran kvinnen som er skyld i allt sammen. Det koker i drageblodet hennes for å si det mildt! Dette var profetien fra starten! At Dany plutselig skulle tilgi og ende opp som en balansert og nobel dronning, vil jo være stikk i strid med allt som finnes av GOT standard! At noen mener hennes utvikling er unaturlig, kan ikke ha fulgt godt med. Dette er ikke Disney! Dette ER OG VAR Martin's avgjørelse. Han har selv bekreftet at han har gitt skjebnen til alle de sentrale karakterene. Ja ting går raskt nå. Hadde håpet på flere sesonger, men slik er det nå. Jeg har ingen problemer med at hun ble gal. Problemet er at det ble gjort på en elendig måte. Ingen reell karakterbygging. Jeg håper GRRM har gjort det bedre i bøkene... Danys fall gir ingen mening etter det man ser i serien, fordi hun alltid har rettet sin brutalitet mot skyldige mennesker og aldri uskyldige. Og hun ble helt ødelagt da en av dragene hennes skal ha drept bare et eneste barn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4764 Del Skrevet 14. mai 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville folk virkelig ha en happy Hollywood-slutt med Jon/Dany bryllup med dragene som brudedrager og så levde de lykkelig i alle sine dager? 🤮 Anonymkode: d6791...df2 Hvem har sagt at de vil ha en Hollywood-slutt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4765 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) 21 timer siden, HarryDotter skrev: Er så enig! Og folk syter over at dette har blitt for mye hollywood?! Om de to hadde havnet på tronen sammen ville vært skikkelig teit! Hvor i all verden har du det fra at noen ønsket en Hollywood-slutt? Ser du virkelig ingen mellomting mellom Hollywood-slutt og en elendig skrevet "mad queen"-slutt? Endret 14. mai 2019 av jabx 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4766 Del Skrevet 14. mai 2019 20 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev: Om du faktisk hadde fulgt med på denne serien så ville du ha sett at de har bygd opp til det siden sesong 1. På hvilken måte? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4767 Del Skrevet 14. mai 2019 4 minutter siden, jabx skrev: Eh, en bedre oppbygging hvis hun først skulle bli "mad queen"? Ikke bare plutselig som om noen skrudde på en bryter? Husk at hittil har hun vært brutal, men kun mot folk som har truet eller forrådt henne. Dette er dama som i en tidligere sesong sperret inne sine elskede drager fordi en av dem muligens drepte et barn! Og nå er hun plutselig masse- og barnemorder helt uten videre?! Nei, ikke hvilken retning de kunne gjort med The mad queen. Du sier at dette er det mest elendige utfallet D&D kunne skrevet. Dermed spør jeg hva du mener kunne skjedd med Daenerys sin karakter i episode 5 da (og 6) istenfor den retningen som det ble med the Mad Queen. Kom med et annet eksempel da for hvilken retning Danys karakter kunne tatt etter episode 4, på de resterende 2 episodene som skal fordeles med sine totalt 3 timer på alle karakterene og handlingene. Hva ville vært mindre elendig mener du? Anonymkode: aba6f...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4768 Del Skrevet 14. mai 2019 20 timer siden, Isambard skrev: Hitler var heller ikke troverdig. Helt usannsynlig at en kunstmaler skulle drepe millioner. Han skulle bare drept noen få russere i affekt. Terningkast 1 til WW2. WW1 var bedre. Forskjellen er at Hitler utviklet seg over flere år, mens med Dany var det ingen reell karakterutvikling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4769 Del Skrevet 14. mai 2019 20 timer siden, Tanuki skrev: Jeg tolket episoden som at Dany endelig skjønte at den eneste måten hun kan herske på er med frykt, for folket vil aldri støtte henne fremfor Jon. Det var ikke det serieskaperne tenkte på, i følge snutten som kom etter at episoden var ferdig. I følge dem var det bare at hun klikket der og da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4770 Del Skrevet 14. mai 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte slik at hun har mistet barna sine. Det var det siste som gjorde utslaget. Anonymkode: 3cdc4...49c Da burde hun jo ha klikket da de faktisk ble drept da, og ikke lenge etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4771 Del Skrevet 14. mai 2019 15 timer siden, Vampen skrev: Hun har gjentatte ganger snakket om å brenne byer. Ikke fordi hun har behov for å drepe sivile, men fordi hun er villig til å gjøre det fordi å få makten. Hun hadde makten alt da hun begynte sitt massedrap på uskyldige menn, kvinner og barn. Alt var over. Hun hadde vunnet. Sitat Jeg tror dette plottet fra GRRM selv. For denne ideen, at en karakter går fra å være undertrykket og svak, til å prøve å gjøre de rette valgene, for så å knekke sammen og gi etter for sine mørkeste sider, er så GoT som man kan få det. Det kan godt være, men jeg håper han gjør det bedre i bøkene enn det ble gjort i serien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4772 Del Skrevet 14. mai 2019 15 timer siden, Vampen skrev: Nei, hun vil det ikke, i sine gode øyeblikk, og det er det som gjør twisten god. Faren hennes var heller ikke nødvendigvis ond, men han blir etter hvert paranoid og gal. Sitatet du har med viser jo også denne kjernen av vilje til vold. Jeg skal gjøre verden bedre, min motstander er den onde, tro på meg, støtt meg, eller dø. Også der er hun kompromissløs. Faren hennes var ond og gal lenge før han ble drept. Han var kjent for sin hensynsløshet og brutalitet. Han ble slik over mange år, og det ble bare tydeligere og tydeligere. I motsetning til Dany, som ved å skru på en bryter plutselig ble massemorder. Hun har vilje til vold ja - mot de som prøver å gå mot henne. Det hadde Ned Stark også, som henrettet noen i første sesong. Eller Jon som henrettet en guttunge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 14. mai 2019 #4773 Del Skrevet 14. mai 2019 Man må ha i bakhodet at D&D nærmest ble "tvunget" til å skrive slutten på ganske få episoder, fordi - slik jeg har forstått det - flere av skuespillerne ønsker nå og gå videre og gjøre andre prosjekter. Noe som selvsagt er fullt forståelig. De hadde dermed ikke tid til å utvikle slutten noe mer enn den tiden de hadde til rådighet. For min del synes jeg Danys utvikling har vært særdeles bra, og jeg synes ikke hennes Mad Queen-scene var brå eller plutselig i det hele tatt. Jeg hadde sett det komme lenge som et alternativ til hennes utvikling og satt og håpet på nettopp det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4774 Del Skrevet 14. mai 2019 14 timer siden, Rørleggerfrue skrev: Felles for alle disse er at volden hennes går ut over noen som har gjort henne vondt eller prøvd å gå imot henne. På den annen side har du den episoden midt oppi alle disse eksemplene dine, der hun gråtkvalt sperret inne dragene sine fordi en av dem muligens drepte et eneste barn... Prøv igjen, du. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4775 Del Skrevet 14. mai 2019 14 timer siden, Vampen skrev: Her er forresten litt av bakhistorien til Aerys Targaryen 2, Danys far: Her er det ganske mange paralleller til Dany. Både mtp et innledende ønske om å gjøre godt og være en god hersker, til å bli skeptisk til andres makt og sin nære rådgiver fra house Lannister. Dany er sin fars datter, og hun arvet til og med en del av folka som var rundt ham da han ble gal. Det er ingen paralleller til Dany. Aerys ble "became increasingly erratic and murderous", noe Dany ikke ble. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4776 Del Skrevet 14. mai 2019 14 timer siden, Vampen skrev: Hun har ikke gjort det før, fordi hun har blitt tøylet eller har vunnet fram på annet vis. Ja, akkurat som hun vant fram denne gangen da klokkene ringte og hun dermed hadde overtatt tronen? Du roter fælt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4777 Del Skrevet 14. mai 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som tror at The Mad Queen fortsatt kom helt ute av det blå... Anonymkode: aba6f...0b6 Jeg vet at de udugelige produsentene prøvde å få til en utvikling, men poenget er at det man ser i serien ikke er troverdig. Det er ikke gjort på en troverdig måte. Det er forhastet og uten reelt grunnlag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 14. mai 2019 #4778 Del Skrevet 14. mai 2019 4 minutter siden, jabx skrev: Hun hadde makten alt da hun begynte sitt massedrap på uskyldige menn, kvinner og barn. Alt var over. Hun hadde vunnet. Det kan godt være, men jeg håper han gjør det bedre i bøkene enn det ble gjort i serien. Med tanke på hvor godt det er gjort, så synes jeg Daniel Silvermint hadde den beste gjennomgangen av forskjellen i måten GRRM og D&D skriver på. Om en eventuell slutt fra GRRM blir bedre er jo en smakssak, men jeg tror definitivt den blir lengre og mer detaljert. På godt og vondt. Hun hadde vunnet slaget om KL og slått Cersei, ja. Men hadde hun egentlig løst noen av de problemene hun var mest opptatt av? At hun kan brenne byer for å knuse all motstand har jo ligget i korta hele veien. 2 minutter siden, jabx skrev: Faren hennes var ond og gal lenge før han ble drept. Han var kjent for sin hensynsløshet og brutalitet. Han ble slik over mange år, og det ble bare tydeligere og tydeligere. I motsetning til Dany, som ved å skru på en bryter plutselig ble massemorder. Hun har vilje til vold ja - mot de som prøver å gå mot henne. Det hadde Ned Stark også, som henrettet noen i første sesong. Eller Jon som henrettet en guttunge. Aerys begynte som en klok og god konge. Ja, det tok lenger tid, men situasjonen var også annerledes. Dany står i en erobringskrig, og hun har tapt mye. Aerys satt på tronen, over flere år, og hadde tid til å utvikle en mer langsom paranoia. Ned Stark opererte etter lover og regler. Dany operer etter egen overbevisning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4779 Del Skrevet 14. mai 2019 11 timer siden, Macro skrev: Madking-tendensene har bygget seg sakte men sikkert opp. Man må følge med i denne serien.. Problemet er at det ikke har bygget seg sakte men sikkert opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Walterwhite Skrevet 14. mai 2019 #4780 Del Skrevet 14. mai 2019 Akkurat nå, jabx skrev: Problemet er at det ikke har bygget seg sakte men sikkert opp. Mener du. Betyr ikke at det stemmer for resten av verden. Alle har rett på sin egen mening, og tolkning av serien. Noen ser Dany sin reise som et stort frempek, andre gjør ikke det. Tenk så kjedelig serien hadde vært hvis alle forutså alt ☺️ Folk er ekstremt delt etter denne episoden, og den skaper mye engasjement. Enten elsker folk episoden, eller så hater de den virker det som! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå