Gjest Parkeringsvakt Skrevet 14. mai 2019 #4741 Del Skrevet 14. mai 2019 5 hours ago, Howl said: Hvilke tegn har vært der? Bran har nemlig vært den siste jeg tror skulle ende på tronen, så jeg hadde blitt skuffet om det er slik det slutter. Pls enlighten me. Se sesong 1 og 4 og ha i tankene at Bran vil sitte på tronen til slutt. Du vil se hva jeg mener. Jeg blir veldig overrasket om han ikke sitter på tronen til slutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 14. mai 2019 #4742 Del Skrevet 14. mai 2019 8 minutter siden, Parkeringsvakt said: Se sesong 1 og 4 og ha i tankene at Bran vil sitte på tronen til slutt. Du vil se hva jeg mener. Jeg blir veldig overrasket om han ikke sitter på tronen til slutt "Vil" som i "kommer til" eller "vil" som i "ønsker å"? Skjønner egentlig ikke hvorfor Bran skal på tronen. Er ikke han for opptatt med å drive med å reise i tid til å styre landet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 14. mai 2019 #4743 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) 9 minutter siden, SVK said: "Vil" som i "kommer til" eller "vil" som i "ønsker å"? Skjønner egentlig ikke hvorfor Bran skal på tronen. Er ikke han for opptatt med å drive med å reise i tid til å styre landet? Vil som i å kommer til å havne på tronen. Han hadde ikke vært mitt valg Endret 14. mai 2019 av Parkeringsvakt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4744 Del Skrevet 14. mai 2019 Det er flere her som har lest lekkasjene og prøver å leke smart her inne. Just sayin’. Anonymkode: f30d4...cdd 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 14. mai 2019 #4745 Del Skrevet 14. mai 2019 2 minutter siden, Parkeringsvakt said: Vil som i å kommer til å havne på tronen. Han hadde ikke vært mitt valg Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4746 Del Skrevet 14. mai 2019 35 minutter siden, Parkeringsvakt skrev: Vil som i å kommer til å havne på tronen. Han hadde ikke vært mitt valg Det skal jeg være enig i. Hvem hadde vært ditt valg? Anonymkode: aba6f...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 14. mai 2019 #4747 Del Skrevet 14. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det skal jeg være enig i. Hvem hadde vært ditt valg? Anonymkode: aba6f...0b6 Oi, vanskelig spørsmål. Jeg tror nok jeg alltid har tenkt at noen jeg ikke ønsket skulle få tronen får tronen. Det gjenspeiler kanskje det virkelige liv der jeg ser at de som kunne gjort godt med makt gjerne ikke er de som søker makt. Det man håper på er at noen mindre ille har makten med smarte mennesker rundt seg. Sådan kunne en rasjonell Dany med (bokversjonen) Tyrion som sin hånd fungert. Det nærmeste jeg har en favorittkarakter i got er nok Tyrion, men han kunne ikke fått tronen i got-universet. Uff, dette minner meg på hvor misantropisk syn jeg har på mennesker der jeg tenker ingen egentlig er gode ledere men der man må ta det man får 🐟 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 14. mai 2019 #4748 Del Skrevet 14. mai 2019 Jeg synes det hadde vært en passende avslutning på sesongen om Starbucks-koppen satt på tronen tilslutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 14. mai 2019 #4749 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) Selv håper jeg at de delene av kongedømmet som vil løsrive seg får gjøre det. Så kan de i nord få styre seg selv. Tror Jon Stark kunne vært en god konge i nord. Endret 14. mai 2019 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agathe Skrevet 14. mai 2019 #4750 Del Skrevet 14. mai 2019 Før sesongen startet så skrev jeg i tråden her at jeg trodde Sansa eller Bran kom til å havne på tronen, i løpet av sesongen har jeg tenkt at det er mer lagt opp til Gendry og Arya (kong Robert "I have a son, you have a daughter", Aryas ulv oppkalt etter krigerdronningen Nymeria, Arya som aldri vil bli en Lady, Gendry som på et vis ble legitimert som Roberts arving). Men basert på hvordan spillerne er plassert så skulle man tro at Sansa er best posisjonert til å bli dronning. I realiteten har hun vel tre om ikke fire kongedømmer bak seg. Hun har garantert the North og the Vale, via vennskapet med Theon så hadde hun i utgangspunktet Iron isles. Etter at Arya slaktet House Frey vil Riverrun sikkert også stille seg bak Sansa, hun var alltid den av Stark-ungene som hadde mest av Tullyene i seg. Og hun har et slags ekteskap med Tyrion som er rettmessig Lord of the Rock... Highgarden og Stormlands er uten hersker og ingen vet hvor Dorn har sin lojalitet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4751 Del Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er flere her som har lest lekkasjene og prøver å leke smart her inne. Just sayin’. Anonymkode: f30d4...cdd Ikke sant. Irriterende. Jeg har lest to spoilere i denne tråden. Mitt tips er å ikke skrive spoilere i denne tåden, ikke under spoilertags heller, da flere - som meg - tror at det er siste episode som er under spoilertags og ikke lekkasjer. Anonymkode: 15840...4fd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4752 Del Skrevet 14. mai 2019 Er så enig med skuespilleren som spilte lord Varys i at karakteren hans sluttet å være interessant for to sesonger siden. Han ble bygget opp og bygget opp uten at det endte i noe som helst. https://people.com/tv/game-of-thrones-conleth-hill-varys-dropped-off-edge/ Minner om at selv Peter Dinklage som spiller Tyrion mener at Tyrion ikke er så smart lenger. https://www.wearethemighty.com/entertainment/game-of-thrones-defense-winterfell Anonymkode: ef011...16a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 14. mai 2019 #4753 Del Skrevet 14. mai 2019 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4754 Del Skrevet 14. mai 2019 7 timer siden, Vampen skrev: Hint? Hun sier jo gjentatte ganger rett ut at hun vil brenne byer, knuse motstand, kreve hva som er sitt og svarer i tillegg ekstremt flere ganger. Det har ikke vært hint, det har vært solide frampek, samtidig som de har klart å lure oss til å tro at hun skal lykkes i å komme ut av det som en god dronning. Men dette har vært rettet mot folk som har misbrukt makten sin, ikke uskyldige mennesker. Hun er og har vært hevngjerrig og ønsker å ta tilbake makten som hun føler ble tatt fra henne og familien sin, men dette har aldri gått utover sivile. I siste episode angrep hun først og fremst sivile, kvinner og barn som var livredde. Anonymkode: 15840...4fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4755 Del Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, Parkeringsvakt skrev: Oi, vanskelig spørsmål. Jeg tror nok jeg alltid har tenkt at noen jeg ikke ønsket skulle få tronen får tronen. Det gjenspeiler kanskje det virkelige liv der jeg ser at de som kunne gjort godt med makt gjerne ikke er de som søker makt. Det man håper på er at noen mindre ille har makten med smarte mennesker rundt seg. Sådan kunne en rasjonell Dany med (bokversjonen) Tyrion som sin hånd fungert. Det nærmeste jeg har en favorittkarakter i got er nok Tyrion, men han kunne ikke fått tronen i got-universet. Uff, dette minner meg på hvor misantropisk syn jeg har på mennesker der jeg tenker ingen egentlig er gode ledere men der man må ta det man får 🐟 Nå vet jeg at Sansa er en upopulær karakter, men mitt drømmescenario har i lang tid vært at Sansa og Tyrion gjenforenes i ekteskap og sitter på tronen sammen som konge og dronning. Sansa har fått meg hatt en av de mest positive karakterutviklingene, ikke den største eller sterkeste, men hun har kommet mest styrket ut i denne historien. Hun virker til å være genuint opptatt av folkets beste, hun lytter og tar andres meninger i betraktning (bortsett fra Daenerys, med god grunn), hun er en god menneskekjenner, hun er respektert og har arvet gode trekk fra både mor og farssiden sin. Sammen med Tyrion tror jeg de kunne regjert på en fredelig og rettferdig måte. Men på grunn av sesong 8 og hvordan alt har utspilt seg, er det for lengst en utelukket mulighet at det kan skje.. Dessuten tror jeg dessverre ikke det er mye håp igjen for Tyrion som karakter. Om han i det hele tatt kommer til å overlever (ettersom Dany har lovet å drepe han i og med at han svek henne), så tror jeg ikke det er så mye mer igjen av Tyrion. Hans glød og håp har gradvis blitt svekket, og etter episode 5 tenker jeg at det har brutt han helt ned til kjernen av den han er. Å se hele King’s Landing brenne ned til grunne. Alle de uskyldige menneskene. At det var dronningen som han har kjempet for gjorde det. At resten av hans slekt ble utryddet. Jeg ser ikke for meg at Tyrion har mer igjen i seg etter dette, som også er helt forståelig. Anonymkode: aba6f...0b6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 14. mai 2019 #4756 Del Skrevet 14. mai 2019 50 minutter siden, Agathe skrev: Før sesongen startet så skrev jeg i tråden her at jeg trodde Sansa eller Bran kom til å havne på tronen, i løpet av sesongen har jeg tenkt at det er mer lagt opp til Gendry og Arya (kong Robert "I have a son, you have a daughter", Aryas ulv oppkalt etter krigerdronningen Nymeria, Arya som aldri vil bli en Lady, Gendry som på et vis ble legitimert som Roberts arving). Men basert på hvordan spillerne er plassert så skulle man tro at Sansa er best posisjonert til å bli dronning. I realiteten har hun vel tre om ikke fire kongedømmer bak seg. Hun har garantert the North og the Vale, via vennskapet med Theon så hadde hun i utgangspunktet Iron isles. Etter at Arya slaktet House Frey vil Riverrun sikkert også stille seg bak Sansa, hun var alltid den av Stark-ungene som hadde mest av Tullyene i seg. Og hun har et slags ekteskap med Tyrion som er rettmessig Lord of the Rock... Highgarden og Stormlands er uten hersker og ingen vet hvor Dorn har sin lojalitet. Hvis Gendry ender opp med tronen (eller eventuelt makten, Kings Landing er jo borte) så blir jo på en måte ringen sluttet. Det startet med en Baratheon på tronen. Det kan ende med en. Personlig syns jeg jo Sansa kunne passet. Jeg vet mange ikke liker henne, men hun er menneskelig og hun er smart. Derimot tror jeg ikke det ender sånn, men jeg tror hun kommer til å hvertfall overleve. Det er mange som tror Arya er den som skal ta livet av Dany (jeg antar D dør) også er hun en slags Azor Ahai. Da har hun drept is, og nå ild. Jeg derimot tipper på Jon. Da blir det "bittersweet" som det har vært så mye snakk om. Kjærligheten som dør. Personlig heiet jeg aldri på Jon og Dany som et par. Utover det har jeg heller aldri vært en sånn kjempe fan av Jon. Altså jeg har likt karakteren og ønsket han som en del av serien, men sånn rent personmessig syns jeg han alltid har vært så .. unnvikende? Og sta. Som f.eks nå. Han visste at noe ikke stemte med Dany. Men nektet å innse det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 14. mai 2019 #4757 Del Skrevet 14. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette har vært rettet mot folk som har misbrukt makten sin, ikke uskyldige mennesker. Hun er og har vært hevngjerrig og ønsker å ta tilbake makten som hun føler ble tatt fra henne og familien sin, men dette har aldri gått utover sivile. I siste episode angrep hun først og fremst sivile, kvinner og barn som var livredde. Anonymkode: 15840...4fd Jeg fant et intervju hvor GRRM snakket om Dany: Sitat I have tried to make it explicit in the novels that the dragons are destructive forces, and Dany (Daenerys Targaryen) has found that out as she tried to rule the city of Meereen and be queen there. She has the power to destroy, she can wipe out entire cities, and we certainly see that in Fire and Blood, we see the dragons wiping out entire armies, wiping out towns and cities, destroying them, but that doesn’t necessarily enable you to rule — it just enables you to destroy.” Dany er en kompleks figur. Hun har i løpet av 8 sesonger vist både et ønske om å gjøre godt og en vilje til å bruke nådeløs brutalitet for å få makt. Og som GRRM påpeker, hun har masseødeleggelsesvåpen til sin disposisjon. Jeg er helt enig i at valgene hun tok i Meereen kontra KL er forskjellig, men det er også omstendighetene. I Meereen hadde hun en sivilbefolkning av frigitte slaver som elsket henne og som ville ha henne som sin dronning. Da er det lettere å fokusere raseriet og makten mot de som opponerer og behandler andre dårlig. I Westeros har hun ofret langt mer, men fått lite tilbake i form av støtte og hengivenhet. Hun har blitt stadig mer isolert, samtidig som hun opplever å miste sine nærmeste og dårlige råd som koster henne altfor mye. I samtalene før angrepet på KL jobber jo Tyrion hardt for å appellere til samvittigheten hennes og stoppe henne fra å brenne ned byen. Uten at de ser ut til å trenge helt inn. Jeg tror ikke sivilbefolkningen i KL betyr noe for henne der og da. Hun føler seg sveket, ser at alt holder på å rakne, er redd for å stole på flere dårlige råd og har få mennesker rundt seg hun stoler på. Og jeg tror at det gjør at omstendighetene blir såpass forskjellig fra hva de har vært tidligere, at den destruktive siden til slutt seirer. Hun går for frykt, og for å demonstrere sin makt ved å knuse byen fullstendig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4758 Del Skrevet 14. mai 2019 23 timer siden, Mynona skrev: jeg synes ikke det var rart at Dany plutselig klikka. Hun så hvordan alle så på Jon etter klokkene ringte. Han fikk enda mer beundring fra folket, det var i grunn han som fikk de til å overgi seg. Og da ble hun forbannet. Jon som kommer til å ta fra henne tronen, som ikke elsker henne, som ikke vil kysse henne. Hun er emosjonell og forbannet. Og har ild! Ikke en god kombo. Hæ? Hva er det du snakker om? Hvem så på Jon? Ingen. Det var bare en haug med soldater der. Dany hadde ikke utsikt til Jon heller. Og det var Dany som fikk dem til å overgi seg. De så hvor dødelig dragen var. Det hadde ingenting med Jon å gjøre. Det virker som du bare dikter opp ting for å rettferdiggjøre den elendige "mad queen"-vendingen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4759 Del Skrevet 14. mai 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Så utdyp minst én annen retning som de «elendige» D&D kunne tatt istedenfor med Dany da, som ville vært litt mer «troverdig, spennende og ikke rushed»? Anonymkode: aba6f...0b6 Eh, en bedre oppbygging hvis hun først skulle bli "mad queen"? Ikke bare plutselig som om noen skrudde på en bryter? Husk at hittil har hun vært brutal, men kun mot folk som har truet eller forrådt henne. Dette er dama som i en tidligere sesong sperret inne sine elskede drager fordi en av dem muligens drepte et barn! Og nå er hun plutselig masse- og barnemorder helt uten videre?! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. mai 2019 #4760 Del Skrevet 14. mai 2019 22 timer siden, Tabris skrev: Jeg synes denne episoden var fantastisk og akkurat det jeg håpet på. Jeg håpet Dany ville bli the Mad Queen. For meg har det ligget i kortene lenge og er slett ikke noe som kommer plutselig eller uventet. En helt fantastisk karakterutvikling - først spak og undertrykket, så sterk og selvstendig, og så deretter maktsyk og gal. (Faktisk ganske likt karakterutviklingen til Walter White). Jeg er glad vi ikke får en slutt med Dany og Jon på tronen mens deres undersåtter og houses holder hender og jubler. Det hadde vært Hollywoodklisje, det! Veldig ulikt karakterutviklingen til Walter White, da hans utvikling faktisk skjedde over lang tid og med en troverdig oppbygning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå