Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Rights

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart at de klarte å treffe Rhaegal i forrige episode, men ikke Drogon...

Ellers var det en grei episode, men jeg merker at GOT ikke er det samme som før. Veldig bra skuespill av Lena Headey!

Anonymkode: 20f2f...a05

Enig mtp Lena Headey. :) Jeg likte egentlig den slutten for Cersei og Jaime. 

Med tanke på dragene, måten de fløy på var jo helt forskjellig? Rhaegal var skadd, og de fløy rolig rundt, høyt oppe. Denne gangen gjør hun det hun ikke turte da, flyr rett inn, lavt og raskt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg håper ikke Arya får mer "heltestatus", hun har gjort sitt. Synes hun kan reise avgårde i eksil eller returnere til Winterfell.

Anonymkode: e4464...741

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår, men er helt uenig. I episode 3 var hun forberedt på slag, et kamp de forberedte seg på å ikke klare. Hun var i tillegg hjemme, og forsvarte familie og hjem. Og det var mørkt og lite oversikt. 

I dagens episode så hun alt. Og det var ikke soldater i kamp som ble drept, tusen av dem. Det var uskyldige, og barn. Millioner. 

Og hun er ikke supermann. Hun er en ung kvinne, herdet og trent til å drepe. Men ikke fra en annen planet og ikke med tegneseriestyrke. At hun var over the top heltinne i ep 3, kan jeg være enig i. Med at drapene på Grey osv skal bety at hun burde klart ep 5 "bedre", det tar jeg ikke som naturlig. 

Anonymkode: bf747...b08

Og hun har jo også noen freak out-øyeblikk i TLN. Hun får jo bla en pep-talk av Melisandre. Så hun er ikke iskald der heller. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grey = Frey. 

Og mente å legge til at de som fulgte Dany neppe så for seg dette scenarioet. Med mindre de var Varys, Tyrion eller andre som har sett henne og kjent henne godt. 

Vet ikke, men jeg føler ikke hun reagerte unaturlig eller som hodeløs kylling. Hun var fanget i urbant miljø med rasende bygninger, brann og luftangrep. Og var hverken den eneste som løp eller den eneste som overlevde. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart at de klarte å treffe Rhaegal i forrige episode, men ikke Drogon...

Ellers var det en grei episode, men jeg merker at GOT ikke er det samme som før. Veldig bra skuespill av Lena Headey!

Anonymkode: 20f2f...a05

Sier som Vampen; Daenerys fløy med taktikk denne gangen. Først direkte ned fra solen for å overraske, dermed lavt med stor fart for å komme seg forbi skorpionene. Du så jo at Drogon vendte raskt og kom seg unna flere av pilene. Rhaegal ble skutt mens han fløy sakte og forutsigbart gjennom luften uten at han så skorpionene, dermed fikk de mulighet til å sikte lenge og skyte uten problemer. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ang at Dany "plutselig klikket". Hun har jo alltid vært brutal på mange vis, men har blitt holdt tilbake av Tyrion, Ser Barristan og selvfølgelig hennes Jorah. Hun korsfestet slaveeierne, har gitt uttrykk for "de kan leve i min nye verden eller dø i sin gamle", ønsket å brenne/angripe KL med en gang hun kom dit, brente en av de adelsfolka i Mereen om jeg husker riktig osv osv osv osv... Hun har jo alltid hatt vold i seg, hun har bare blitt holdt i tøylene av mennesker hun stoler på og elsker. 

Joda. Men Daenerys har aldri drept uskyldige sivile før nå. Det er vel dét som er poenget, at få hadde forventet at hun gjorde det. Det hadde vært mye merk logisk om hun fløy rett mot The Red Keep og drepte Cersei i stedet, som hevn for Missandei og Rhaegal.

Anonymkode: c86d3...1c2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som klager over at Cersei ikke fikk en mer spesiell død. Personlig trodde jeg faktisk at Jaime skulle drepe henne brutalt og nådeløs, men da de først stod der med armene rundt hverandre og Cersei gråt før de ble begravd i stein så ble jeg rørt. Å se Cersei i en så sårbar posisjon i armene på mannen hun elsker og deres felles barn i magen... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Men Daenerys har aldri drept uskyldige sivile før nå. Det er vel dét som er poenget, at få hadde forventet at hun gjorde det. Det hadde vært mye merk logisk om hun fløy rett mot The Red Keep og drepte Cersei i stedet, som hevn for Missandei og Rhaegal.

Hun så dem vel ikke som uskyldige da, hehe... men som et folk som støtter Cersei og som så vil støtte alle andre enn henne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å ta et par sitater: 

Sitat

"When my dragons are grown, we will take back what was stolen from me and destroy those who wronged me! We will lay waste to armies and burn cities to the ground!"

Sitat

"They can live in my new world or they can die in their old one."

Sitat

"I'm not going to stop the wheel, I'm going to break the wheel."

At hun ikke har gjort det betyr ikke at viljen ikke har vært der. Å brenne byer har vært høyt opp på to do-lista lenge. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så får vi bare vente på siste episode hvor Jon Snow dreper Dany, tar dragen og brenner alle som har overlevd hittil i serien. Han har jo galskap i blodet han også, i tillegg har han jo drept mange tidligere så ingen bør etter en slik slutt si at: denne oppførselen virker ikke i å stemme med karakteren Jon Snow. Kanskje sier også Jon  før han dreper Dany «Jeg skal brenne samtlige slik at ingen noensinne vil kunne ta i fra meg tronen».  Da burde ikke kritikerne kunne klage for da er jo alt forklart.  

Anonymkode: b0541...93f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@Vampen <- enig i alt fra denne kanten de siste sidene.

Synet hun hadde for seks sesonger siden, at hun ofte har villet ty til lette utveier og at hun har vært rask til å være sint og brenne folk før. 

Feks når hun brant alle Khal'ene. Effektivt, rått, brutalt. Hun følte hun måtte, trengt opp i et hjørne og da rydder hun vei i vellinga, og det startet med brorens gullkrone. I sesong 1.

Jeg følte dette komme for lenge siden, men i sesong 6 og 7 så begynte jeg å tenke at neeei.. Hun blir ikke gal. Hun skal vi heie på.. 

Men hun tapte alt i Westeros. Venner, kjære, støttespillere og folkets gunst. Alt. 

Og så kan vi huske at hun kommer fra en lang linje gal innavl. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra at Cersei fikk en død som ikke var så spektakulær som ventet. Jeg likte faktisk senen godt. Senen med Jaime og Tyrion likte jeg også. 

Bryr meg egentlig ikke så mye om hvem som sitter på tronen til slutt, men setter en femmer på at Dany er dæv. Regner med at hun blir drept for å hindre at hun henretter enten Jon, Tyrion eller Sansa. Er ikke så mange andre kandidater. Og at det blir utført av enten Jon, Tyrion,  .... eller muuuuligens Arya, men da blir jeg litt skuffet. Ser Davos er også en potensiell queenslayer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper neste episode ender med at Jon the Crow vandrer nord og møter Ghost nord for muren. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så får vi bare vente på siste episode hvor Jon Snow dreper Dany, tar dragen og brenner alle som har overlevd hittil i serien. Han har jo galskap i blodet han også, i tillegg har han jo drept mange tidligere så ingen bør etter en slik slutt si at: denne oppførselen virker ikke i å stemme med karakteren Jon Snow. Kanskje sier også Jon  før han dreper Dany «Jeg skal brenne samtlige slik at ingen noensinne vil kunne ta i fra meg tronen».  Da burde ikke kritikerne kunne klage for da er jo alt forklart.  

Anonymkode: b0541...93f

Nei, for Jon har ikke noe i sin story som bygger opp under det. Se feks på hva Varys sier om the flip of a coin, han er sikker på hvor Jons mynt landet. Jon er også halvt Stark, ikke ren Targaryen, og Starkene har en helt annen mentalitet. Se feks på Ned Stark, Jons viktigste mentor. Jon har gjennom mange sesonger vist at han setter rettferdighet og å beskytte de som trenger det, høyere enn seg selv. Han vil ikke ha tronen. La oss ta litt flere sitater fra Dany: 

Sitat

“I am not your little princess. I am Daenerys Stormborn of the blood of old Valyria and I will take what is mine, with fire and blood I will take it”

Sitat

“I am a Khaleesi of the Dothraki. I am the wife of the great Khal and I carry his son inside me. The next time you raise a hand to me, will be the last time you have hands”

Sitat

“I am Daenerys Stormborn, of House Targaryen, of the blood of Old Valyria – I am the Dragon’s Daughter. And I swear to you, that those who would harm you will die screaming”

Sitat

“If I give everyone what they deserve I’ll have no one left to rule”

Sitat

“We both want to help people. We can only help them from a position of strength. Sometimes strength is terrible”

I motsetning til med Jon har viljen og potensialet til å bruke ekstrem vold alltid vært en del av Danys karakter. Som andre her påpekte, hun har kunnet støtte seg på støttespillere som har tøylet den siden av henne, de er nå borte. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier at galskapen til Dany kom plutselig men det gjorde den ikke, den har kommet sakte men sikkert siden sesong 1.

Men det har veldig gradevis noe som gjør at folk tror det kom plutselig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Et par tanker fra en snikleser her:

1. Hvorfor drepe Varys? Javisst konspirerte han og spredde sannheten om John, men er ikke John og Tyrion like skyldig i foræderi?

2. Hvofor reagerte ingen i Team Dany når Jamie rømte? Det burde vel bli oppdaget at fangen var borte etterhvert?

3. Clegane Bowl var skuffende

4. Dany og dragene var jo helt latterlig dårlig i kamp i tidligere episoder, men plutselig treffsikker til tusen i sist episode (motsatt for de som håndterre Skorpion-våpenet)

5. Skuffende sessong så langt, altfor mange lettvindte og utrolige løsninger på det meste ☹

Anonymkode: 9c08d...29e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg så skuffet over vendingen GOT har tatt i sin siste sesong. Forventet meg en episk avslutning, men i stedet har de svært dårlig tid - og må ta forhastede avgjørelser.

Føler at mange karakterer tar valg som ikke er troverdige for deres person gjennom 7 sesonger. 
Spesielt det at Jaime dro tilbake til Cersei! Det irriterer meg grønn. Når han først dro fra henne på den måten han gjorde, og endelig fikk han sitt øyeblikk med Brienne - for så gjøre en 360 vending og returnere til den drittsekken han var i sesong 1. Snakk om å kaste bort karakterutviklingen.

Synes også at Cersei ikke fikk en verdig død, begravet under en kollaps med mannen hun elsket. Fra å ha bygd opp hennes karakter som en av de mest kyniske, ondskapsfulle til å la henne få alt hun noen gang kunne ønske seg på slutten. Det hadde vært mer rettferdig om hun døde alene - at hun mistet alt.

Ser at flere nevner Arya, og hun var for mennskelig i denne episoden.
Dette er vel første gang hun er tilbake i King´s Landing etter at Ned ble henrettet i sesong 1, og mye av det som skjedde i gatene i dag bringer nok tilbake minner om den dagen for Arya. Samtidig har hun jo heller aldri vært noen kald, maskin som f.eks Bran. Hun har alltid vært Arya, og menneskelig - selv om hun har hatt sine øyeblikk med brutal vold. Tenker også at så mye vold som hun har opplevd siden sesong 1, er hun et resultat av sine omgivelser, og sin trening. 

Er også svært skuffet over utviklingen av Tyrion som karakter. Han har bare tapt seg sesong etter sesong. Føler på en måte at D&D sakte, men sikkert tar livet av Martins favoritt karakter. Kan aldri se for meg at han overlever neste episode, har vørt for mange hint om hans død frem til nå. 

Tenker det skal bli godt når siste episode er over. Vi vet alle at det er Jon som er ment til å herske, men at han aldri vil gå med på dette. Dany kommer aldri til å knele for ham, eller gi fra seg tronen for at Jon skal herske i harmoni. Hun må stoppes for at hjulet ikke skal fortsette å rulle, og etterpå kanskje Sansa blir dronning som hun alltid har ønsket seg. Er ikke så mange andre jeg kan se for meg på jerntronen av de som lever etter dagens episode. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne episoden ble ikke som jeg hadde sett for meg! Men jeg digget begynnelsen da Drogon viste at drager ikke bare er lett å kvitte seg med! 

Jeg tenker at når klokkene ringte, så kanskje Dany var redd for at hun hadde blitt sveket enda en gang. Alle valgene Tyrion har tatt for henne har gått til helvete, så da så hun ikke en annen utvei. 

Eneste jeg håpet på skulle overleve er Drogon, så da krysser jeg fingrene for neste episode også. Regner med at Dany dør, men tanken på at de skal henrette Drogon gjør meg kvalm. 

Anonymkode: d0b47...1f4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jaggu bra for Jorah at han ikke vitnet dette. Samtidig hadde det kanskje ikke skjedd uten at hun tapte også ham. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...