Agathe Skrevet 1. mai 2019 #4061 Del Skrevet 1. mai 2019 1 minutt siden, Vampen skrev: Slaget til Hannibal var, som jeg skrev, en inspirasjon til deler av BotB, ikke denne episoden. Og et trygt sted? Nøyaktig hvor er det? Og er det logisk å stæsje en stor del av egen slagkraft langt unna, for å spare den til neste slag, når alle vet at det er en stor sjanse for å ikke overleve til neste runde? Jeg så du skrev det men det var mer en kommentar til at du sa det var urealistisk at noen i got var suverene strateger, når det har feilet så ofte i opp gjennom historien. Hannibal, Djengis, Lysander, Kutuzov - det er massevis med gode strateger i historien Og hvor skal man gjøre av dothrakiene, jeg vet ikke. Sammen med dragene, sørsiden for winterfell. Egentlig hvor som helst bortsett fra der de var. De kastet bort så stor slagkraft, for absolutt ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Browncoat Skrevet 1. mai 2019 #4062 Del Skrevet 1. mai 2019 1 time siden, Vampen skrev: Som jeg skrev i editen, det er en scene hvor Viserion angriper WF. Og da har man hull i forsvaret på sekunder. For Jon rekker ikke å angripe ham før after the fact. Det er såpass langt ute i kampen at det ikke lenger er nødvendig med hull. Men i et scenario hvor de sitter inne i WF, og hordene sliter med å komme inn, så bør både nevnte drage og/eller kjempe raskt kunne sørge for at de kommer seg inn. Og hva da? Da har de NK i sikte, og de har levende folk inne som står klare for å ta imot de døde, som vil bevege seg saktere og i mindre antall av gangen enn det de gjorde helt i starten. Et hull i forsvaret er likevel bedre enn ikke noe forsvar i det hele tatt mellom soldatene og hele svermen. Det er en ting å like episoden og ikke ha noe imot den dårlige strategien fordi det var virkningsfult og skapte spenning, stemning, følelser og action. Men jeg tror likevel det var objektivt en kjempedårlig strategi, det kommer sikkert flere analyser i løpet av de neste dagene som kan argumentere for det bedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 1. mai 2019 #4063 Del Skrevet 1. mai 2019 15 minutter siden, Agathe skrev: Jeg så du skrev det men det var mer en kommentar til at du sa det var urealistisk at noen i got var suverene strateger, når det har feilet så ofte i opp gjennom historien. Hannibal, Djengis, Lysander, Kutuzov - det er massevis med gode strateger i historien Og hvor skal man gjøre av dothrakiene, jeg vet ikke. Sammen med dragene, sørsiden for winterfell. Egentlig hvor som helst bortsett fra der de var. De kastet bort så stor slagkraft, for absolutt ingenting. Ja, selvfølgelig er det det. Jeg har vel ikke påstått at det ikke var det? Og navnene du nevner der er kjent av en grunn. De var eksepsjonelt gode strateger. Men selv gode strateger gjør feil. Nevnte Hannibal tapte vel fortsatt krigen? Jeg tror heller ikke noen av våre karakterer rundt bordet er helt på høyde med disse. De historiske strategene slåss også mot en hær av levende mennesker. Jeg er ikke sikker på om Hannibal eller Djengis hadde klart seg spesielt godt mot en hær av døde, de heller. Ja, det gjorde de. Det er kjipt. Jeg har aldri påstått at planen var verken spesielt god eller funket særlig bra. Men jeg sliter fortsatt med å se at det var så mange gode alternativer. Vi gjør akkurat det samme som karakterene gjør feil, diskuterer strategi med basis i tradisjonell krigføring. Jeg tror det var en lost cause fra start, hvor alt stod og falt på å ta NK. Alt fram til det hadde endt opp ganske likt, tror jeg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 1. mai 2019 #4064 Del Skrevet 1. mai 2019 22 minutter siden, Browncoat skrev: Da har de NK i sikte, og de har levende folk inne som står klare for å ta imot de døde, som vil bevege seg saktere og i mindre antall av gangen enn det de gjorde helt i starten. Et hull i forsvaret er likevel bedre enn ikke noe forsvar i det hele tatt mellom soldatene og hele svermen. Det er en ting å like episoden og ikke ha noe imot den dårlige strategien fordi det var virkningsfult og skapte spenning, stemning, følelser og action. Men jeg tror likevel det var objektivt en kjempedårlig strategi, det kommer sikkert flere analyser i løpet av de neste dagene som kan argumentere for det bedre. Som jeg akkurat skrev, mitt poeng var aldri at strategien var god, men heller at gode råd var eksepsjonelt dyre. De taper jo så det synger, inntil Arya redder dagen. Hadde ikke Arya klart å spidde NK, så hadde det vært the end. Mitt poeng er heller at jeg synes det er merkelig at det er så fokus på den dårlige strategien, for jeg har fortsatt ikke sett et alternativt forslag som ikke også har store svakheter. For om du samler alle inne i borgen, på veggen og i borggården, så kan jo også en drage som flyr over potensielt gjøre enorm skade på mer enn WF. Det er jo også en potensiell grillfest. Balerion i sin tid smeltet deler av Harrenhal, dragene er masseødeleggelsesvåpen, og WF er ikke en bunker. Jeg antar også at det rent historiemessig faktisk var meningen at de skulle lide store tap, fordi det snur maktforholdet inn i neste etappe. Så da blir det, for min del, hipp som happ om de møtte dauingene på slagmarken, eller om de blir banket inne i WF. Ikke glem at karaktergalleriet vårt heller ikke har en plettfri vandel mtp strategi. De har vunnet noe, de har gått på noen smeller, nå står de overfor en fiende som er nærmest umulig å slå i tradisjonell kamp. Og ja, jeg hadde synes det var noe pussig om de klarte å holde WF veldig godt, etter en kjempe og en håndfull menn tok det på minutter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4065 Del Skrevet 1. mai 2019 7 minutter siden, Agathe said: Og hvor skal man gjøre av dothrakiene, jeg vet ikke. Sammen med dragene, sørsiden for winterfell. Egentlig hvor som helst bortsett fra der de var. De kastet bort så stor slagkraft, for absolutt ingenting. Nettopp. Tilleggsmoment er logistikken. Krever enormt med vann og mat for å holde krigerne og hestene i kampform. Bedre å ha hestene i sør hvor de kan drikke vann og spise gress. Dette er jo noe de skulle tenkt på lenge før de kom opp til Winterfell. Synes egentlig det burde vært mer fokus på logistikk i serien. De ymter jo borti det i serien når Sansa sier i sesongspremieren at hun ikke har hamstret mat med tanke på å fore alle soldatene som kommer til Winterfell. Men dette får jo absolutt ingen konsekvenser. I virkeligheten er det jo galskap å flytte en enorm mengde soldater langt nord uten å ha sikret matforsyninger. Skjønner at logistikk ikke er like sexy som slagene man får i Game of Thrones, men hadde jo gått an å få til begge deler. Er få serier og filmer som får med seg de logistikkmessige utfordringene, men i virkeligheten så er det jo logistikken som har styrt utfallet av mange kriger. Anonymkode: 0c089...a65 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiralis Skrevet 1. mai 2019 #4066 Del Skrevet 1. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det hadde jo ikke blitt investert store summer i serien om den ikke var populær. Det er ikke sånn at det investeres store summer i en upopulær serie, for å prøve å tekkes flere serier. En upopulær serie tas av luften. Got har vært en populær serier fra starten av, og den har bare blitt mer og mer populær. Men seere flest har sett fra starten av, uavhengig av når de begynte å se serien, i og med at alle sesongene ligger på HBO. Dermed er det ikke behov for å gjøre endringer for å ikke støte bort kundegrupper, slik du påstår. Og at de prioriterer de med lavest krav faller på sin egen urimelighet, da ville jo GOT faktisk mistet seere. Hvem gidder vel å se en serie som stiller lave krav til seg selv? Anonymkode: 1b6ff...02a De fleste har ikke sett fra starten. Det er seks ganger så mange som ser på nå som i sesong 1. Budsjettene per episode har gått opp fra 4-6 mil dollar pr episode og er nå over 15 millioner per episode. Du ser utviklingen i seertallene nedenfor. De har m.a.o. investert stadig mer i serien etter hvert som den har øket i popularitet... og for å trekke til seg et seks ganger så stort publikum må man nødvendigvis appellere til bredere og flere grupper. Bredere når det gjelder alder, kjønn, etnisitet, religion, og så videre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Browncoat Skrevet 1. mai 2019 #4067 Del Skrevet 1. mai 2019 43 minutter siden, Vampen skrev: Som jeg akkurat skrev, mitt poeng var aldri at strategien var god, men heller at gode råd var eksepsjonelt dyre. De taper jo så det synger, inntil Arya redder dagen. Hadde ikke Arya klart å spidde NK, så hadde det vært the end. Mitt poeng er heller at jeg synes det er merkelig at det er så fokus på den dårlige strategien, for jeg har fortsatt ikke sett et alternativt forslag som ikke også har store svakheter. For om du samler alle inne i borgen, på veggen og i borggården, så kan jo også en drage som flyr over potensielt gjøre enorm skade på mer enn WF. Det er jo også en potensiell grillfest. Balerion i sin tid smeltet deler av Harrenhal, dragene er masseødeleggelsesvåpen, og WF er ikke en bunker. Jeg antar også at det rent historiemessig faktisk var meningen at de skulle lide store tap, fordi det snur maktforholdet inn i neste etappe. Så da blir det, for min del, hipp som happ om de møtte dauingene på slagmarken, eller om de blir banket inne i WF. Ikke glem at karaktergalleriet vårt heller ikke har en plettfri vandel mtp strategi. De har vunnet noe, de har gått på noen smeller, nå står de overfor en fiende som er nærmest umulig å slå i tradisjonell kamp. Og ja, jeg hadde synes det var noe pussig om de klarte å holde WF veldig godt, etter en kjempe og en håndfull menn tok det på minutter. De kunne ikke ha hatt en totalt vanntett plan. Men likevel så sier Jon i episode 2 at «we can’t beat them head on» og senere så går planen ut på å gjøre nettopp dette, de plasserer hele hæren sin bortsett fra Greyjoys og Mormonts ute, foran grøfta. Som sagt så trenger de ikke noen perfekt strategi, men noe som gir litt mer mening ut fra det karakterene vet. Viserion har samme skadepotensiale ute som inne, det er fordelen med drager og veldig farlig for forsvarerne. Han kunne like enkelt ha laget grillfest på de som sto utenfor Winterfell, tenk på field of fire? Men når de står utenfor så er de i større fare for å bli svermet i tillegg til i fare fra Viserion, og det utgjør en stor forskjell. De burde prøvd å begrense skadene så mye som mulig. Boltons hadde ikke drager og hadde også kastet bort mesteparten av mennene sine ved å kjempe ute, siden de ikke visste om Knights of the Vale, Theon og Ironborn snek seg inn totalt uventet når Winterfell var sårbart og hadde sendt bort alle krigerne sine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4068 Del Skrevet 1. mai 2019 3 timer siden, Riju skrev: 2. Jeg mener ganske sikkert at vi har sett de kjapt komme på bena og angripe. F.eks. den de tok med til KL, den var stille i boksen en stund, men så fort boksen ble sparket overende var det ikke mye sirup. Det som irriterte meg mer med den scenen var hvorfor ikke Jon bare tok sjansen og charget NK fremfor å stå og vente på at alle wightsa våkna skikkelig. Han hadde jo en åpning. Men den de tok med til KL var jo ikke gjenreist fra de døde NETTOPP. Den bare "hvilte". Disse som er rundt Dany og Jon har nettopp blitt vekket fra de døde, enten for første gang, eller en senere gang. Anonymkode: 178de...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4069 Del Skrevet 1. mai 2019 Folk må slutte å se serien utifra bøkene. Dette er en serie som er basert og inspirert av bøkene - ikke mer. Anonymkode: 4375c...bdb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nanette Skrevet 1. mai 2019 #4070 Del Skrevet 1. mai 2019 .Jon dreper Dany, eller Dany dreper Jon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti.09 Skrevet 1. mai 2019 #4071 Del Skrevet 1. mai 2019 Jeg så nettopp den scenen når Dany prøver å brenne Night King med drageild, og der lå jeg merke til at han smilte etterpå! 😂Mener jeg også så et lite smil i ansiktet hans etter han gikk gjennom flammene for å komme seg til hulen der Bran, Meera, Hodor og The three eyed oppholdt seg i episoden "The door". Nesten litt trist at han er død, jeg hadde likt å sett ansiktsuttrykket til både Cersei og Euron når han dukket opp.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4072 Del Skrevet 1. mai 2019 22 timer siden, Vampen skrev: Det skinner vel ganske tydelig igjennom i hele planleggingsprosessen at de er usikre på hva de skal gjøre?Cluet er jo at de vet at de ikke kan slå hordene av skrømt. Planen i sin helhet er jo å prøve å ta ut NK, i håp om at det også dreper resten. Alt som foregår foran WF er å kjøpe seg tid, og gjøre et desperat forsøk på å ta NK. Styrkene som forsvarer WF skal holde dem tilbake så lenge de klarer, til de klarer å ta NK. Og i mangel på en bedre plan, så gjør styrkene det de kan best. Dothrakiene er den offensive styrken Det ser egentlig ut til at du stort sett er enig i at de ofret styrkene med hensikt å kjøpe seg mer tid. For som du er inne på har de ikke spesielt gode odds eller planer, noe de er smertelig klar over. De vet også at når de mister folk vokser utfordringene deres seg ut av proporsjoner. Ikke bare blir de selv færre, men fienden blir enda flere. Bør man ikke da gjøre omtrent alt for å unngå direkte konfrontasjon, og heller hale ut forsvaret så lenge som mulig? Slik det var serverer de praktisk talt hele hæren til Night King, og gjør det bare enda mer sannsynlig at han kommer frem til Bran. 9 timer siden, Vampen skrev: Mnja.. jeg tror ikke det handler bare om å skape et øyeblikk som tar seg bra ut. Regien bestemmer vel alt, så det er ikke et poeng som er unikt for dette. Og jeg tror ikke tanken var så enkel som «vi ofrer dotharakiene, for det ser kult ut!». Det handler fortsatt om å få fram en historie. Om å illustrere både håp, desperasjon, maktesløshet og ha en trigger for å få Dany til å vike fra planen. På samme måte som Rickon trigget Jon i BotB. Jaime kommer med strategisk input i episoden før, nemlig at NK vil holde seg unna om han er nøkkelen. Dermed blir planen å lokke ham fram, og forsøke å drepe ham med drageild. At de ikke går mer inn i detaljene på det som skjer på utsiden av WF tror jeg handler om at det ikke finnes så mange andre gode ideer. Man ser at sjansen er liten, så man topper laget og bruker sine beste kort, i håp om at det skal fungere godt nok til å kjøpe tid til å utføre hovedplanen. For jeg sliter fortsatt litt med å se hva som hadde vært en knakende god alternativ plan. Det er dårlige odds uansett hvordan man vender og vrir på det. Ja, som du sier trengte de en trigger for Dany med dothrakiene. Med andre ord at målet rettferdiggjør midlene, selv om scenen har ingen fornuft i seg selv. Argumentet ditt over handler kun om hva dothrakiene er best på, ikke hva som er best i situasjonen. Det er jo ett fett om man spiller på hva som er dothrakienes sterkeste egenskap i en ideell kamp. Si du skal konkurrere i løping. Men du stiller opp med kajakk isteden, fordi du er flinkest på det. Det er ikke hva situasjonen krever. Istedenfor å bruke kajakken og ha ingenting å stille opp med, må du heller løpe så godt du kan. Dothrakiene kunne helt klart vært brukt på en mer verdifull måte underveis, selv om utfallet hadde endt noenlunde samme sted. Stiller også spørsmålstegn ved dothraki og unsullieds utømmelige lojalitet, i krig etter krig, og til slutt et rent selvmordsoppdrag. De kunne levd glade dager i Essos. Den siste tiden har disse gruppene blitt litt tomme og karakterløse, der de kun eksisterer for å fylle behovet for en hær, uten egen motivasjon til å beskytte landet de dør for. Serieskaperne insisterer på at Bran ble brukt som lokkemat. Når setter man lokkemat innerst bak alle styrker og forsvar, best beskyttet av alle bortsett fra dem i krypten? De kunne like gjerne dratt sør og latt Bran sitte i hagen. Man ender opp samme sted uansett - hos Bran. Det er så klart meningen å ta ut Night King før det skjer, men som jeg påpeker setter de raskt kjepper i sine egne hjul. 8 timer siden, Browncoat skrev: Det er akkurat på dette punktet jeg føler at serieskaperne har feilet. Dothraki-angrepet og hele strategien for forsvaret av Winterfell virket som det absolutt verste kortet de kunne spilt. Karakterene hadde ingen grunn til å tro at det ville fungere, de vet og sier tydelig at de døde har langt flere "soldater" enn de kan klare å slå og at de ikke føler frykt. De har ett mål, og vil kaste seg på det målet uten å nøle. Det er de levendes eneste håp, de må holde ut til NK viser seg. Derfor bør de holde seg innenfor murene og bruke dragene slik at NK er nødt til å komme ut for å snu slaget. Når jeg så episoden følte jeg ikke at det var noen grunn til at NK kom ut engang, han ville ha vunnet om han bare hadde ventet til alle var døde unntatt Bran (om han veldig gjerne ville drepe han selv), fordi slaget gikk så dårlig for heltene veldig raskt. Enig. Anonymkode: a0ce3...e69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4073 Del Skrevet 1. mai 2019 Er ganske skuffet helt ærlig. Synes det skjedde alt for lite og at vi fikk vite alt for lite med tanke på hvor mange sesonger de har brukt på å bygge opp til dette slaget. Men glad for at det nå er over så serien kan gå over til å fokusere på andre ting også. Anonymkode: 14f7d...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4074 Del Skrevet 1. mai 2019 6 timer siden, Vampen skrev: Jeg skal ikke påstå at jeg har full oversikt over hele episoden, så jeg har noen spørsmål og kommentarer. 1. Jorah - vi ser ham inne i WF, men jeg synes det ser mer ut som om han hører dragelyder, og dermed løper ut for å sjekke? Dette skjer rett etter at dragene har braket samme i lufta, og Jon og Rhaegal har krasjlandet, og det er drageskrik i bakgrunnen. Så mitt inntrykk er at han hører dragene som skriker og derfor løper avgårde for å sjekke. Altså er han allerede på vei før Dany lander eller prøve er å brenne NK. Og joda, jeg kjøper at en av dronningens nærmeste beskyttere løper mot lyden, når han hører drager som hyler. 2. Dauinger i sirup - stemmer ikke det som skjer med alt vi har sett i måten de våkner på? I Hardhome har vi jo den samme, langsomme måten å våkne, reise seg opp og stabbe litt rundt. De går ikke rett i speedy charge, det gjør heller ikke de som våkner inne i WF samtidig. Det ser også ut som NK har kontrollen, for dauingene står først i ro rundt Jon, mens han er der, på samme måte som de står i ro når han kommer inn i the Gods wood. Når de først gikk til angrep i skogen, og NK ikke var der, løp de. Så jeg synes det ser ut som NK orkestrerer dem slik han vil, som å gå fra Jon, vel vitende om at han er angrepet. Eller holde dem passive mens han tusler inn for å ta en sitting raven. 3. Ruller Dany av Drogon? Jeg synes det ser ut som hun faller fordi hun har fått en dauing på seg. Jeg synes heller ikke det ser ut som de bevisst løper fra henne? En del er opptatt med å angripe Drogon, og en del andre ser ut til å være på vei inn i WF? Helt til en del faller av Drogon, lander rett ved henne og angriper? Og det er da Jorah dukker opp. Han ser vi ikke fra han løper ut av WF til han dukker opp, og det er for mørkt til å få ordentlig oversikt over geografi og avstander. Men jeg antar at det er resultatet på avstikkeren vi så etter dragekrasjen han muligens gikk for å sjekke. 4. Arya. For å begynne et sted, Her er et bilde av WF: Som det skrives over her, vi vet allerede at hun kan bevege seg raskt og lydløst. I biblioteket er hun ikke alltid på avstand, hun er tett på flere ganger, og det meste hun lager av lyd er blod som drypper. Da er hun borte fra under et bord før den nærmeste dauingen rekker å bøye seg ned. Og som vi ser på bildet, det er ikke akkurat snakk om en stor, åpen plass? Bran sitter foran treet, NK går inn porten, og det er både trær, vegger og noen høye strukturer i nærheten. (Jeg har spilt Assassins creed oppdrag med dårligere forhold. ) For hun er jo nettopp en trent assassin, som kan skifte ansikt og bli en annen. For min del er ikke det mer sannsynlig enn at hun klarer å snike seg lydløst fram her. 1. Dragene høres jevnlig gjennom episoden. Hvorfor er det annerledes for Jorah denne gangen? Kjenner han dragene så godt at han hører forskjell på dem tross bråket rundt seg? Det er jo ikke Jon han løper for å redde, selv om Rhaegal skriker en del under kampen med Viserion. Hvordan vet han hvor Dany er? Scenen der Jorah reagerer på dragene er jo ikke i nærheten av der Dany ender opp. Etter å ha feilet i å brenne opp NK flyr hun i full fart i en annen retning, og i det minste over andre siden av Winterfell. Har Jorah tatt seg en løpetur rundt hele borgen? Tja, litt tynt, men kanskje. 2. I Hardhome har de jo ingen igjen å angripe. Jon og gjengen er i båt på vannet, og det er ingen flere levende igjen å løpe etter. De går gjerne sakte og rolig når de vandrer, ledet av white walkers. Synes det er en fin kontrast som lager en ganske kald stemning. Men med en gang det er noe levende i rekkevidde er det rett på, av hva jeg kan huske. Bortsett fra et tilfelle med Sam, igjen, som må være immun. Ja, det ser ut til at NK har kontroll over wights. Men at Jon ikke ble overmannet i den scenen ser jeg kun som en dramatisk effekt. NK har ingen grunn til å ikke bare bli ferdig med Jon raskt og effektivt, istedenfor å uten hensikt gi han en sjanse. Men jeg er selvfølgelig glad for at Jon overlevde, for det hadde vært ganske bortkastet om han gikk dukken der.3. Inntrykket mitt er at Dany med vilje slipper taket fordi wight holder på å få tak i beinet hennes.4. Igjen, hun beveger seg ikke gjennom en folkemasse i biblioteket. Det er møbler, vegger, stolper å gjemme seg ved. Ja, det er trær i Godswood. Men det er også ganske tette rekker med wights mellom trærne og Bran. Om du ser på scenen, og ikke kartet. Men jeg forstår samtidig avgjørelsen med å ikke vise hvordan hun snek seg frem. Litt på bekostning av flyten, men det skulle være en overraskelse i siste liten. 4 timer siden, Vampen skrev: Jeg tror det var en lost cause fra start, hvor alt stod og falt på å ta NK. Alt fram til det hadde endt opp ganske likt, tror jeg. Ja, enig i dette. 4 timer siden, Vampen skrev: Som jeg akkurat skrev, mitt poeng var aldri at strategien var god, men heller at gode råd var eksepsjonelt dyre. De taper jo så det synger, inntil Arya redder dagen. Hadde ikke Arya klart å spidde NK, så hadde det vært the end. Mitt poeng er heller at jeg synes det er merkelig at det er så fokus på den dårlige strategien, for jeg har fortsatt ikke sett et alternativt forslag som ikke også har store svakheter. For om du samler alle inne i borgen, på veggen og i borggården, så kan jo også en drage som flyr over potensielt gjøre enorm skade på mer enn WF. Det er jo også en potensiell grillfest. Balerion i sin tid smeltet deler av Harrenhal, dragene er masseødeleggelsesvåpen, og WF er ikke en bunker. Jeg antar også at det rent historiemessig faktisk var meningen at de skulle lide store tap, fordi det snur maktforholdet inn i neste etappe. Så da blir det, for min del, hipp som happ om de møtte dauingene på slagmarken, eller om de blir banket inne i WF. Ikke glem at karaktergalleriet vårt heller ikke har en plettfri vandel mtp strategi. De har vunnet noe, de har gått på noen smeller, nå står de overfor en fiende som er nærmest umulig å slå i tradisjonell kamp. Og ja, jeg hadde synes det var noe pussig om de klarte å holde WF veldig godt, etter en kjempe og en håndfull menn tok det på minutter. Poenget er jo ikke at utfallet skulle blitt annerledes. For historiens del er de tydeligvis ment å tape, stort sett, ved at de svekkes og mister mesteparten av styrkene. Ja, det skal gi dem større utfordringer for det siste slaget. Hadde fortsatt likt at strategien var gjennomtenkt. Ikke ved at heltene nødvendigvis klarte seg så mye bedre, men ved at det så ut som om de ga alt og likevel ble fullstendig overkjørt. Dårlige og svake strategier er en ting. Å sende inn dothrakiene ga like mye mening som å sende dem hjem, bare at de ville overlevd det siste. Heller svake strategier, fremfor ingen strategi i det hele tatt. Jeg liker episoder der jeg glemmer at dette er en produksjon. Uten distraksjoner som får meg til å lure på hvordan serieskaperne har tenkt og planlagt scenene. Der det føles som en egen verden og man lever seg inn i bobla hele den tiden det varer. Det synes jeg ikke helt denne episoden leverte. Visuelt var det formidabelt. Anonymkode: a0ce3...e69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4075 Del Skrevet 1. mai 2019 Jeg synes denne sesongen har vært preget av lite logikk så langt, for eksempel at Sansa og de i nord ikke har noen ekstra matforsyninger men det får likevel ingen konsekvenser at de plutselig har fullt av dothrakis og hester å mate. Og selv om jeg er glad for at så mange karakterer klarte seg er det ikke akkurat helt realistisk at Sam overlever med tanke på at han ligger omringet av døde og gråter under nesten hele episoden, og at han nesten blir drept 4-5 ganger eller noe. De kunne løst det på en annen måte. En viktig del av GOT er jo at det er uforutsigbart og at man aldri vet hvem som klarer seg og ikke, men så langt synes jeg det har vært veldig forutsigbart og da taper serien mye av spenningen. Anonymkode: 14f7d...45b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4076 Del Skrevet 1. mai 2019 Her står det mye bra om hvorfor strategien var dårlig og ulogisk: (Trykk på tweeten for å lese kommentarene hans under) Anonymkode: 14f7d...45b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4077 Del Skrevet 1. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes denne sesongen har vært preget av lite logikk så langt, for eksempel at Sansa og de i nord ikke har noen ekstra matforsyninger men det får likevel ingen konsekvenser at de plutselig har fullt av dothrakis og hester å mate. Og selv om jeg er glad for at så mange karakterer klarte seg er det ikke akkurat helt realistisk at Sam overlever med tanke på at han ligger omringet av døde og gråter under nesten hele episoden, og at han nesten blir drept 4-5 ganger eller noe. De kunne løst det på en annen måte. En viktig del av GOT er jo at det er uforutsigbart og at man aldri vet hvem som klarer seg og ikke, men så langt synes jeg det har vært veldig forutsigbart og da taper serien mye av spenningen. Anonymkode: 14f7d...45b De har forsyninger som skal være gjennom vinteren. Når de må kjempe mot den verste fienden de noensinne har stått ovenfor, tror jeg helt ærlig første prioritet er å samle nok folk til å få størst mulig hær. Anonymkode: 9bdf7...d7d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 1. mai 2019 #4078 Del Skrevet 1. mai 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Folk må slutte å se serien utifra bøkene. Dette er en serie som er basert og inspirert av bøkene - ikke mer. Anonymkode: 4375c...bdb Nettopp. 9 av 10 analyser i avisene kommer med at episode 3 ikke stemmer med Azor Ahai - profetien, som er en sak i bøkene, ikke i tv-serien. Samme med isdrage som skulle sove i WF og lignende. Bokprofetier og bokplott. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4079 Del Skrevet 1. mai 2019 4 timer siden, Spiralis skrev: De fleste har ikke sett fra starten. Det er seks ganger så mange som ser på nå som i sesong 1. Budsjettene per episode har gått opp fra 4-6 mil dollar pr episode og er nå over 15 millioner per episode. Du ser utviklingen i seertallene nedenfor. De har m.a.o. investert stadig mer i serien etter hvert som den har øket i popularitet... og for å trekke til seg et seks ganger så stort publikum må man nødvendigvis appellere til bredere og flere grupper. Bredere når det gjelder alder, kjønn, etnisitet, religion, og så videre. Men er dette statistikk for hvor mange seere som så episoden da den kom ut, eller hvor mange som har sett episoden fra den kom ut? For det er jo litt merkelig at det er mange som begynner å se på GOT f.o.m siste episode i sesong 7, uten å få med seg episodene i forkant. Og det er jo som jeg sier, med økende popularitet vil de også ha mer penger å rutte med pr. episode. Men de hadde ikke gått fra 4-6 mill dollar pr. episode til over 15 millioner per episode om serien ikke hadde vært populær.. Anonymkode: 1b6ff...02a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 1. mai 2019 #4080 Del Skrevet 1. mai 2019 En av de "millitære grunnene" til at menneskenes hær gikk utenfor murene og angrep White walkers, var nettopp det at de kunne ikke ha holdt ut en beleiring. De døde spiser ikke. Egentlig var WW uovervinnelige. En "normal" hær reagerer på kavalleriangrep, disse bare lot Dothraki ride inn og svermet de fra alle kanter. Den massive styrkeforskjellen i hæren av WW mot menneskene, gjør det til rått parti. De brukte kroppene til å skape broer over ilden og til å danne "stiger" for de andre som svermet opp murene. Dothraki - angrepet var vel bevisst taktikk for å få oss til å tro de skulle gjøre en innsats, og så bli helt i sjokk når de brennende sverdene sluknet. Fin effekt av hestene som kom løpende tilbake i panikk, det skal serieskaperene ha. Jeg er vel litt skuffet. Jeg hadde tenkt at Arya kunne drepe Nattkongen, men at så mange helter skulle overleve, var tyyypisk klisje. Vi vet jo, og dette er en sannhet i serien også, at Jaime er elendig med venstre hånd i forhold til høyre. Han skulle dødd. Eventuelt skulle Brienne dødd fordi hun måtte hjelpe Jaime hele tiden. Gendry har aldri kjempet før, men han overlevde selvfølgelig, æsj. Bare fordi han er pen. Sam overlever alt, fordi han er Sam. Antagelig kommer Sam til å bli den siste overlevende, som setter seg på tronen i Kings Landing. (Ok, det var en overdrivelse) Arya er en figur som har irritert meg så lenge. Jeg synes både bøkene og serien bruker himla mye tid på henne, å være ute i skogen med Gendry, tjener hos Tywin, på flukt med Sandor, og så all den tiden i "House of Black and White". Men da fikk man uttelling, siden hun vant slaget på egenhånd. Mange har sagt hun er en Mary Sue, men hun er trenet for kamp. Antagelig hadde GRRM også tenkt at hun skal komme inn i en viktig kamp. For hun har en himla masse plass i bøkene. (Og hvorfor kan ikke GRRM få rompa opp av stolen og gi ut de siste bøkene?) Jeg synes det var en dårlig død, at Drogon skulle bli drept av zombier. Det var liksom for svakt. Men så ser jeg i traileren til neste episode, at det er to drager som flyr. Hvis ikke det er en kjip bløff, så har Drogon overlevd. Noe å tenke på, hvor er dragen Jon red på mens Dany blir angrepet fra alle kanter? Hverken Jon eller Dany får noen hjelp fra denne levende og uskadde dragen Rhaegal, eller fra den skadede Drogon, mens de kjemper for å holde seg i live på bakken. Man skulle tro at Rhaegal andrep isdragen Viserion når han prøvde å drepe Jon. Samtidig er det svakheter her. Viserion blåser hull i den store muren, og gjør også kort prosess med muren rundt Vinterfell. Likevel kan Jon stupe i sikkerhet bak en vegg. Som er mye tynnere enn borgmurene. Synes det er synd at vi ikke får noen kjennskap til hvem nattkongen er. Er han en Stark - forfader? Hvorfor tåler han drageild, men ikke Valyriansk stål? Er han en tidlig Targaryen? Drageild? Det er så varmt at stein smelter. Ok, så er det fantasy, og alle kan overleve hva som helst som står i manus. Men jeg ville gjerne vite hvorfor. Jeg er vel ikke helt fornøyd, men slakter ikke episoden heller. Irriterende svakheter, men bra underholdning. Synes likevel at serien har tapt seg, for hver sesong siden sesong 4. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå