Vampen Skrevet 1. mai 2019 #4041 Del Skrevet 1. mai 2019 5 minutter siden, Browncoat skrev: "Dermed blir planen å lokke ham fram, og forsøke å drepe ham med drageild. At de ikke går mer inn i detaljene på det som skjer på utsiden av WF tror jeg handler om at det ikke finnes så mange andre gode ideer. Man ser at sjansen er liten, så man topper laget og bruker sine beste kort, i håp om at det skal fungere godt nok til å kjøpe tid til å utføre hovedplanen." Det er akkurat på dette punktet jeg føler at serieskaperne har feilet. Dothraki-angrepet og hele strategien for forsvaret av Winterfell virket som det absolutt verste kortet de kunne spilt. Karakterene hadde ingen grunn til å tro at det ville fungere, de vet og sier tydelig at de døde har langt flere "soldater" enn de kan klare å slå og at de ikke føler frykt. De har ett mål, og vil kaste seg på det målet uten å nøle. Det er de levendes eneste håp, de må holde ut til NK viser seg. Derfor bør de holde seg innenfor murene og bruke dragene slik at NK er nødt til å komme ut for å snu slaget. Når jeg så episoden følte jeg ikke at det var noen grunn til at NK kom ut engang, han ville ha vunnet om han bare hadde ventet til alle var døde unntatt Bran (om han veldig gjerne ville drepe han selv), fordi slaget gikk så dårlig for heltene veldig raskt. Slaget om Helms Deep er noe helt annet, der gjør karakterne det de kan for å holde ut, selv om det virker håpløst og det ser ut som at de vil tape, sakte men sikkert. Det er ikke avansert strategi å bruke en borg og drager når man har det, når man vet at man er i mindretall. Jaime, Grey Worm, Dany, Davos, Tyrion, Tormund og Jon (og sikkert flere) har alle erfaring som burde gjort at de kunne tenkt ut en bedre plan. Og hvis serieskaperne vil si at nei, det klarte de ikke, da burde de ha tapt. Hvis de skal vinne vil jeg at det skal føles fortjent. Jeg sliter litt med å se at å bure seg inne i WF hadde fungert bedre? Det fungerer jo også dårlig når de først trekker seg tilbake. Hordene av skrømt kommer seg inn. De hadde jo som nevnt også en drage og minst en kjempe. BotB viser jo også at det ikke er så vanskelig å slå ned døra til WF om man har en kjempe. Boltons klarer jo ikke å holde WF mot en liten bande med en kjempe. Ved å møte dem ute, så kan man i det minste utnytte det som alltid har vært styrkene til de sterkeste delen av hæren. For som AB over her skriver, dothrakiene er chargers, de er kjent og fryktet for nettopp måten de angriper, på hest, i et åpent landskap. Du får ikke utnyttet den styrken om de skal stå inne i en borg. Og jeg sliter som nevnt med å se at å bemanne muren på WF ville ha holdt horden av dauinger som kan klatre opp vegger, en kjempe som kan slå ned døra og en drage som kan angripe fra lufta med en styrke som ødela muren mot nord, lenge nok til at det ville ha utgjort en forskjell. De hadde, tror jeg, blitt oversvømt. Antallet skrømt vil være et problem uansett hvordan du vrir og vender på det. Og det WF måtte ha av magiske barrierer, burde være ødelagt fordi Bran er der, på samme måte som hulen og muren. På mange måter taper de jo faktisk slaget. De vinner krigen på grunn av flaks, i form av Arya. Og flaks er vel historisk sett ikke helt usannsynlig. Britene vant agincourt fordi franskmennene endte opp med å skli rundt i søla på veien mot dem, slik at bueskytterne kunne skyte på sitting ducks. Jeg vet ikke om det heller teller som en strategisk og fortjent seier, men de vant okke som. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4042 Del Skrevet 1. mai 2019 6 timer siden, Riju skrev: Jeg syntes de bygget opp sneak-skillsa til Arya ganske tydelig. Når hun møter Jon er det første han sier "How did you sneak up on me?", og bibliotekscenen viser at hun beveger seg stillere enn lyden av dryppende blod. Vi ser også at en av WW oppdager henne rett før hun angriper. Hvor sannsynlig det er IRL kan jo diskuteres, klær f.eks. vil jo lage lyd uansett hvor stille man beveger seg. Hun er jo også født og oppvokst i WF og kan sikkert finne veier langs tak og murer som ikke nødvendigvis er fulle av wights. Hun snek seg opp bak Jon uten noen rundt seg. Man kan være så stille som bare det, uten at det hjelper om du må snike deg inntil folk. I biblioteket hadde hun alltid mulighet til en viss avstand. Se scenen en gang til. De døde står som sild i tønne, og omringer hele plassen rundt Bran og inntoget til Night King. Samme opplegg når det tetter seg rundt Jon, og i neste scene er han fri. Og hvorfor oppfører wights seg i denne scenen som om de tasser rundt i søvne, mens i de andre scenene feier over som bulldosere? Hadde det vært en viss sammenheng og lik logikk hadde Jon vært ferdig i den scenen. Isteden blir slike ting hele veien brukt som dramatiske virkemidler, fremfor å stemme overens. Her får Jon sjansen til å sakte lage en åpning mot wights som beveger seg i sirup. Dany hadde også vært ferdig da hun rullet seg av dragen, men av en eller annen grunn løper alle wights VEKK fra henne. Inntil et par wights faller av dragen og Jorah dukker opp ut av intet. Han var tidligere inne i Winterfell og så Dany sittende på drageryggen. Selv om det er et gjennomgående tema at folk har problemer med å se i snøstormen, og ikke minst er rimelig opptatt med å overleve mot en ubegrenset strøm av motstandere, har han underveis i kampen fått med seg hvor Dany landet lenge etterpå. Han vet ikke at hun har falt av, men har fått det for seg at hun sikkert hadde bruk for hjelp akkurat denne gangen. For en flaks. Hadde ikke dragen blitt overfalt, noe Jorah hadde ingen grunn til å mistenke (og hva har han å stille opp med, om ikke en drage kan hjelpe Dany?) hadde det vært helt meningsløst av Jorah å oppsøke dette området. Scenen eksisterer kun for å sette opp målet, som var at han skulle hjelpe Dany og dø en heroisk død. Jada, Arya har store evner, men er det så mye å be om at ting er litt troverdig visuelt sett? At scener ikke overtydelig kun er satt opp for dramatisk effekt, uten å egentlig presentere en virkelig fare? Lag en liten åpning, slik at ting gir mening. Det jeg misliker er hvordan scener mangler egen logikk, og kun brukes for å skape et resultat. Det går faktisk an å få til begge deler. Anonymkode: a0ce3...e69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4043 Del Skrevet 1. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun snek seg opp bak Jon uten noen rundt seg. Man kan være så stille som bare det, uten at det hjelper om du må snike deg inntil folk. I biblioteket hadde hun alltid mulighet til en viss avstand. Se scenen en gang til. De døde står som sild i tønne, og omringer hele plassen rundt Bran og inntoget til Night King. Samme opplegg når det tetter seg rundt Jon, og i neste scene er han fri. Og hvorfor oppfører wights seg i denne scenen som om de tasser rundt i søvne, mens i de andre scenene feier over som bulldosere? Hadde det vært en viss sammenheng og lik logikk hadde Jon vært ferdig i den scenen. Isteden blir slike ting hele veien brukt som dramatiske virkemidler, fremfor å stemme overens. Her får Jon sjansen til å sakte lage en åpning mot wights som beveger seg i sirup. Dany hadde også vært ferdig da hun rullet seg av dragen, men av en eller annen grunn løper alle wights VEKK fra henne. Inntil et par wights faller av dragen og Jorah dukker opp ut av intet. Han var tidligere inne i Winterfell og så Dany sittende på drageryggen. Selv om det er et gjennomgående tema at folk har problemer med å se i snøstormen, og ikke minst er rimelig opptatt med å overleve mot en ubegrenset strøm av motstandere, har han underveis i kampen fått med seg hvor Dany landet lenge etterpå. Han vet ikke at hun har falt av, men har fått det for seg at hun sikkert hadde bruk for hjelp akkurat denne gangen. For en flaks. Hadde ikke dragen blitt overfalt, noe Jorah hadde ingen grunn til å mistenke (og hva har han å stille opp med, om ikke en drage kan hjelpe Dany?) hadde det vært helt meningsløst av Jorah å oppsøke dette området. Scenen eksisterer kun for å sette opp målet, som var at han skulle hjelpe Dany og dø en heroisk død. Jada, Arya har store evner, men er det så mye å be om at ting er litt troverdig visuelt sett? At scener ikke overtydelig kun er satt opp for dramatisk effekt, uten å egentlig presentere en virkelig fare? Lag en liten åpning, slik at ting gir mening. Det jeg misliker er hvordan scener mangler egen logikk, og kun brukes for å skape et resultat. Det går faktisk an å få til begge deler. Anonymkode: a0ce3...e69 Skjønner veldig godt hva du mener. Jeg syns det var kult at Arya tok ut NK, men har etter å ha sett e3 2 ganger nå skjønt at jeg ikke må analysere denne fighten mer. Anonymkode: ad593...2a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 1. mai 2019 #4044 Del Skrevet 1. mai 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lett kavaleri som dothrakiene ville i klassisk stridskunst bli brukt anderledes enn her. For det første ville en del av de blitt brukt som som speidere for å samle informasjon om motstanderen. I selve slaget ville de blitt brukt på flankene for å angripe motstanderens flanker og også for å forsøke å komme rundt flanken for å angripe motstanderen bakfra. Anonymkode: 3710d...bd5 Tror du utfallet hadde blitt annerledes om de angrep fra en annen kant? De flyr på en vegg, og den tror jeg hadde vært like hard uansett hvor man hadde truffet den. Dothrakienes nærmeste historiske slektning er vel mongolske steppekrigere, og etter å ha googlet litt rundt (herregud så mye jeg lærer av denne diskusjonen! ), så ser de ut til å ha tre hovedstyrker, fart, styrke og organisasjon. De hadde raske, trente hester, ryttere som behersket flere våpen av god kvalitet, feks både sverd og bue, angrep med en bred front og kommuniserte godt seg i mellom. De hadde også en blanding av tungt og lett kavaleri, og også muligheten til å raskt trekke seg tilbake, fake tilbaketrekning, skyte piler fra avstand og angripe fra flere kanter. Mye av dette passer godt til dothrakiene, i motsetning til klassiske europeiske kavalerier, som hadde sin styrke i defensivt utstyr, men som igjen slet mer med rask manøvrering. Angrepet i TLN spiller på dothrakienes styrker. Joda, de angriper head on. Men her mot en fiende som ikke lar seg skremme eller slite ut, og under forhold som tilsier at flanking og luretaktikker blir vanskelig. Sett dem på bakken, inne i en borg, så kan de sikkert slåss, men de har også mistet hovedstyrkene sine. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Browncoat Skrevet 1. mai 2019 #4045 Del Skrevet 1. mai 2019 2 minutter siden, Vampen skrev: Jeg sliter litt med å se at å bure seg inne i WF hadde fungert bedre? Det fungerer jo også dårlig når de først trekker seg tilbake. Hordene av skrømt kommer seg inn. De hadde jo som nevnt også en drage og minst en kjempe. BotB viser jo også at det ikke er så vanskelig å slå ned døra til WF om man har en kjempe. Boltons klarer jo ikke å holde WF mot en liten bande med en kjempe. Ved å møte dem ute, så kan man i det minste utnytte det som alltid har vært styrkene til de sterkeste delen av hæren. For som AB over her skriver, dothrakiene er chargers, de er kjent og fryktet for nettopp måten de angriper, på hest, i et åpent landskap. Du får ikke utnyttet den styrken om de skal stå inne i en borg. Og jeg sliter som nevnt med å se at å bemanne muren på WF ville ha holdt horden av dauinger som kan klatre opp vegger, en kjempe som kan slå ned døra og en drage som kan angripe fra lufta med en styrke som ødela muren mot nord, lenge nok til at det ville ha utgjort en forskjell. De hadde, tror jeg, blitt oversvømt. Antallet skrømt vil være et problem uansett hvordan du vrir og vender på det. Og det WF måtte ha av magiske barrierer, burde være ødelagt fordi Bran er der, på samme måte som hulen og muren. På mange måter taper de jo faktisk slaget. De vinner krigen på grunn av flaks, i form av Arya. Og flaks er vel historisk sett ikke helt usannsynlig. Britene vant agincourt fordi franskmennene endte opp med å skli rundt i søla på veien mot dem, slik at bueskytterne kunne skyte på sitting ducks. Jeg vet ikke om det heller teller som en strategisk og fortjent seier, men de vant okke som. Når de trekker seg tilbake så har de allerede mistet mesteparten av soldatene sine - alle dothrakiene, ser ut som ca minst halvparten av unsullied og mange Northmen/Vale. Muren er sterkt underbemannet og derfor er det så lett for wights å klatre opp. De kunne likevel ha blitt oversvømt til slutt, men de ville kjøpt mer tid. Hvis de hadde barrieren og dragene klare ved første impact ser det ut til at de kunne holdt ut første wave uten tap. Drager i lufta vs kjemper på bakken er heller ikke noe problem for de levende. Ja, Viserion og night king er et problem, men de vil jo også at han skal vise seg. Planen kunne være at Drogon og Rhaegal holder seg nærme nok borgen til å støtte forsvaret frem til NK dukker opp, og da tar de umiddelbart opp kampen med disse forhåpentligvis før NK rekker å gjøre stor skade. Da oppnår de målet sitt om å tvinge NK til å komme til fronten. De kan fortsatt feile, NK leder dragene vekk fra borgen og da sliter forsvarerne mer uten flammende støtte fra lufta. Eller NK kan ødelegge en del av muren før de rekker å se at han er der. De får utnyttet soldatene sine mer ved å tynne ut mengen døde som kommer frem av gangen. At de kommer inn gjennom et hull i muren / over muren er likevel bedre enn å stå helt i det åpne. Å ha et område mellom de flammende barrierene og muren gjør også at de døde blir sakket ned litt og forsvarerne kan skyte ild/piler på dem mellom disse punktene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 1. mai 2019 #4046 Del Skrevet 1. mai 2019 (endret) 27 minutter siden, Browncoat skrev: Når de trekker seg tilbake så har de allerede mistet mesteparten av soldatene sine - alle dothrakiene, ser ut som ca minst halvparten av unsullied og mange Northmen/Vale. Muren er sterkt underbemannet og derfor er det så lett for wights å klatre opp. De kunne likevel ha blitt oversvømt til slutt, men de ville kjøpt mer tid. Hvis de hadde barrieren og dragene klare ved første impact ser det ut til at de kunne holdt ut første wave uten tap. Drager i lufta vs kjemper på bakken er heller ikke noe problem for de levende. Ja, Viserion og night king er et problem, men de vil jo også at han skal vise seg. Planen kunne være at Drogon og Rhaegal holder seg nærme nok borgen til å støtte forsvaret frem til NK dukker opp, og da tar de umiddelbart opp kampen med disse forhåpentligvis før NK rekker å gjøre stor skade. Da oppnår de målet sitt om å tvinge NK til å komme til fronten. De kan fortsatt feile, NK leder dragene vekk fra borgen og da sliter forsvarerne mer uten flammende støtte fra lufta. Eller NK kan ødelegge en del av muren før de rekker å se at han er der. De får utnyttet soldatene sine mer ved å tynne ut mengen døde som kommer frem av gangen. At de kommer inn gjennom et hull i muren / over muren er likevel bedre enn å stå helt i det åpne. Å ha et område mellom de flammende barrierene og muren gjør også at de døde blir sakket ned litt og forsvarerne kan skyte ild/piler på dem mellom disse punktene. Jeg mener å huske fra episode 2 at de var veldig bestemt på å holde dragene unna slagmarken, og jeg antar at det handler om frykten for å miste flere. De skal holdes på sidelinjen til de har muligheten til å gå rett på NK, sånn i følge planen. Vi ser jo også i episoden at drager på slagmarken på ingen måte fungerer optimalt, fordi de blir dratt inn i en snørstorm og mister oversikten over hvor de er eller hva som foregår på bakken. Jeg synes heller ikke det ser ut som NK bryr seg stort om hvordan krigen går, i den forstand at han kommer stormende for å redde dagen om de sliter. I sammenstøtet nord for muren gjør han vel ikke en døyt, han ser på, til han plukker Viserion. Det holder jo også å vekke litt flere, og siden dauingene i krypten våkner, så kan vel anta at vekkelsestrikset hans funker på en ok avstand? Så det blir litt sånn her gikk det dårlig, da får jeg bare vekke litt flere, så årner’e seg nok. Han har jo fordelen mtp antall, tilgang på nye soldater og en hær som ikke blir verken sliten, demotivert eller går tom for ressurser. I Helms deep mener jeg å huske (noen år siden sist) at orkene må bruke stiger for å komme seg opp muren, og da har man en taktisk fordel i forsvar, fordi det begrenser antallet som kommer av gangen. Her klatrer de opp veggen, og er mange nok til å gjøre det rundt hele WF. Brannmuren fikset de også ganske raskt. Viserion er også et problem. Vi vet at han tok muren ganske raskt, og for å se på drage-lore igjen, Balerion var årsaken til at Harrenhal er i ruiner. Og Harrenhal var vel større enn WF? Viserion alene bør altså kunne gjøre enorm skade på muren rundt WF, om de får behov for å slå den ned. Joda, de levende har også drager, og Dany og Drogon angriper jo også Viserion. Men det er ingen enkel kamp. Og for de levende vil jo også det å miste en drage være det samme som å gi en til til NK? Så de har mer å tape, fordi de ikke bare mister er viktig våpen, men effektivt gir det til fienden. Jeg er også usikker på om feks Drogon hadde overlevd samme type bitt som han gir Viserion? Viserion er død, så han dør ikke, til tross for at bittet er dypt nok til at han lekker ild ut av halsen. Isåfall har jo den døde dragen også en fordel over de levende. Kort oppsummert, jeg tror fortsatt ikke at en annen strategi hadde gitt et påfallende annerledes utfall. Edit: jeg gikk tilbake til episoden, og Viserion angriper jo WF så steinene spruter da NK går inn i slaget. De charger ham, men skaden er jo allerede gjort? Endret 1. mai 2019 av Vampen 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4047 Del Skrevet 1. mai 2019 6 minutter siden, Vampen skrev: Jeg mener å huske fra episode 2 at de var veldig bestemt på å holde dragene unna slagmarken, og jeg antar at det handler om frykten for å miste flere. De skal holdes på sidelinjen til de har muligheten til å gå rett på NK, sånn i følge planen. Vi ser jo også i episoden at drager på slagmarken på ingen måte fungerer optimalt, fordi de blir dratt inn i en snørstorm og mister oversikten over hvor de er eller hva som foregår på bakken. Jeg synes heller ikke det ser ut som NK bryr seg stort om hvordan krigen går, i den forstand at han kommer stormende for å redde dagen om de sliter. I sammenstøtet nord for muren gjør han vel ikke en døyt, han ser på, til han plukker Viserion. Det holder jo også å vekke litt flere, og siden dauingene i krypten våkner, så kan vel anta at vekkelsestrikset hans funker på en ok avstand? Så det blir litt sånn her gikk det dårlig, da får jeg bare vekke litt flere, så årner’e seg nok. Han har jo fordelen mtp antall, tilgang på nye soldater og en hær som ikke blir verken sliten, demotivert eller går tom for ressurser. I Helms deep mener jeg å huske (noen år siden sist) at orkene må bruke stiger for å komme seg opp muren, og da har man en taktisk fordel i forsvar, fordi det begrenser antallet som kommer av gangen. Her klatrer de opp veggen, og er mange nok til å gjøre det rundt hele WF. Brannmuren fikset de også ganske raskt. Viserion er også et problem. Vi vet at han tok muren ganske raskt, og for å se på drage-lore igjen, Balerion var årsaken til at Harrenhal er i ruiner. Og Harrenhal var vel større enn WF? Viserion alene bør altså kunne gjøre enorm skade på muren rundt WF, om de får behov for å slå den ned. Joda, de levende har også drager, og Dany og Drogon angriper jo også Viserion. Men det er ingen enkel kamp. Og for de levende vil jo også det å miste en drage være det samme som å gi en til til NK? Så de har mer å tape, fordi de ikke bare mister er viktig våpen, men effektivt gir det til fienden. Jeg er også usikker på om feks Drogon hadde overlevd samme type bitt som han gir Viserion? Viserion er død, så han dør ikke, til tross for at bittet er dypt nok til at han lekker ild ut av halsen. Isåfall har jo den døde dragen også en fordel over de levende. Kort oppsummert, jeg tror fortsatt ikke at en annen strategi hadde gitt et påfallende annerledes utfall. Slik slaget blir vist så mistet de mesteparten av folkene i det første angrepet utenfor murene, så da synes jeg det er logisk at de ville gjort det bedre ved å ha en mer forsvarsorientert strategi. Wights har evne til å komme seg over barrierene og muren, men de vil likevel være nødt til å spre seg mer ut, og blir sakket ned litt i det minste. Dragene mister oversikten fordi de flyr vekk fra slaget for å jakte på WW. For all del, jeg likte episoden, men jeg savnet den WOW-følsen og å bli dratt inn. Og jeg skulle ønsket vi fikk se noe litt mer innovativt fra heltene. Denne artikkelen beskriver nok bedre hvorfor mange føler serieskaperne "dropped the ball" med slaget: https://www.wired.com/story/game-of-thrones-winterfell-battle-tactical-analysis/?fbclid=IwAR3N_TAD5dI0C1j5chF7iov4nY2TlZoVn-Q4cyzAY8A3bKpwQNr6Myq33pc Anonymkode: cf652...908 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4048 Del Skrevet 1. mai 2019 På 30.4.2019 den 14.19, AnonymBruker skrev: Produsentene / manus-forfatterne fremstår egentlig som ufattelig høye på seg selv. I deres egne øyne er de sannsynligvis grenseløst kreative og fantastiske. Men i realiteten så er de faktisk ganske kjedelige. Ettersom de ikke lenger har noen av bøkene til George R. R. Martin til å holde seg oppdatert, så blir det stort sett Hollywood-aktige klisjeer og søppel. Anonymkode: 882d3...32b I Behind the scenes/ Game revealed (eller hva det heter) på Youtube virker serieskaperne helt uinteresserte. De virker utilpass og brydd. Skulle tro de kunne vise litt iver når de har tatt over tøylene til en av verdens mest sette serier. 20 timer siden, HarryDotter skrev: Mange feiler grovt i å dømme hver sesong for seg selv. GOT er ikke bare en og en sesong. Det er én lang historie som startet i 2011 og slutter i 2019. Karakterene har endret seg fint fra start til slutt. Se bare på karakteren Jamie. Nå har vi kommet til siste kapittel. Og i det kapittelet skal mange tråder syes sammen og allt skal få en tilfredstillende slutt. Skal det få en tilfredstillende slutt? Det er ikke i god GoT-ånd 😉 Forøvrig synes jeg ikke at det er syting bare for at folk er skuffet over at serien er annerledes enn før. Det handler ikke bare om at "det ikke passer med intriger lenger", det er mange faktorer som gjør at mange synes at serien har mistet det som gjorde den spesiell. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var en blanding av gode og dårlige øyeblikk. Sitter igjen med en bismak, og forstår dem som var skuffet over skribentene. Flott musikk, skuespillerprestasjoner, kostymer, omgivelser og CGI. Lyset fungerte bra på min tv. Dessverre en fordummende og klisjefylt handling og historiefortelling. Folk som synes episoden var så fantastisk må være mindre observante, eller ha svært lave forventninger. GoT er ikke ment å være realistisk. Men man har kunnet forvente en viss troverdighet og intelligens innenfor seriens egne rammer.Dothraki: Flott visuelt, og viser at en enkel fremstilling kan være vel så virkningsfull og dramatisk. Men idiotisk å sende dem ut alene, med eneste resultat å mate hæren til Night King og enda større trøbbel for resten.Strategi: Savnet oljehelling fra muren, og ventet på at det skulle komme hvert øyeblikk. Blir spennende å se hvordan kampen løses i bøkene, med tanke på at det der kun er ild som kan ta knekken på wights. Drageglass fungerer kun på white walkers, og dem er det få av. Resultatet blir kanskje det samme, men kampen må løses på en helt annen måte. Hvorfor ikke søle olje på hele plassen foran hæren, og la dragene tenne på mens de døde uvitende vandret over? Når katapulter først skal brukes, hvorfor ikke flere ganger? Grøften med trespyd kunne bremset angrepet ved å plasseres foran styrkene. Bål kunne lyst opp det stummende mørket foran dem, men hadde ikke gitt like god effekt og følelse av sårbarhet på tv-skjermen.Krypten: Her samles flere store ledere og en gjeng av de smarteste og mest erfarne folka i Westeros. Ingen av dem tenker på de døde i krypten. Dette var svakt og føles som en undervurdering av publikum. GoT har gjentatte ganger levert intelligente strategiske overraskelser, og spenning som trekker en helt inn i hendelsene. Dette var verken overraskende eller hadde sjokk-verdien de prøvde å skape. Enda mer ironisk ble det av at Tyrion tidligere snakket om hvordan han kunne gjøre en forskjell om han var oppe med de andre, og kanskje så noe som alle hadde oversett. Han overså isteden faren som lå rett rundt ham. Beleilig nok klarer alle kjente og kjære seg nede i krypten, uten noen måte å forsvare seg på annet enn å liste seg stille innover mens det pågår en massakre rundt dem.Dødsfall: Ingen flere trengte å dø. Jeg er fornøyd med alle som er igjen, og regner med at de trengs for å gjøre det siste store slaget viktigere. Men sett ikke da ubrukelige folk i umulige situasjoner. Sam fikk altfor mange frikort. Vi har sett umulige situasjoner før, som da Jon og gjengen var omringet av wights i nord. Men det balanserte akkurat på den fine linjen, der man fortsatt hadde hjertet i halsen og var virkelig usikker på hvordan det ville gå. Når man ser Sam falle eller gi opp 3-4 ganger slutter det å være spennende. Jon var fullstendig omringet av wights i et øyeblikk, og i neste scene har han plutselig laget en svær åpning. Lady Mormont, Theon og Jorah hadde alle fylt sine roller og hadde ingen større hensikt videre. Alle fikk en heltemodig og ærefull død. På den ene siden har GoT aldri handlet om å gi alle helter en rettferdig død der de ikke lenger har noe uoppgjort. På en annen side føles offeret deres helt meningsløst når 99% av deres medsoldater døde uansett.Night King og Brans rolle: Hele opplegget med Night King og Bran virker så overdrevent og ute av proposjoner i forhold til avrundingen på det hele. Gjennom 8 år blir man ledet til å tro at folk kjemper mindre, uviktige kamper seg imellom, mens den virkelige store faren henger over dem alle. Som om dette en dag skal gi dem en oppvekker. Men så viser det seg at det politiske dramaet og småkrigene egentlig var det store likevel. Plottet med at Night King er ute etter Bran virket også kunstig og forhastet, som noe de bare dyttet inn i første episode for å sette opp planen med Bran i hagen. Om Night King hadde drept Bran, hva da? Om dette var målet, hvorfor skulle han være motivert til å fortsette nedover? Jeg foretrekker vinklingen uten Night King, der man beholder mer av mystikken rundt white walkers og deres motivasjoner. Man trenger ikke lage flere nye spørsmål og scenarioer, spesielt når man ikke kan forsvare det med gjennomtenkte svar. Uten Night King involvert blir dette et stort slag som etterlater heltene våre sårbare og med sterkt reduserte styrker. Helt fair og interessant i seg selv. Det blir et steg på veien som bygger opp mot det siste store slaget, istedenfor at man blir litt snytt for noe man trodde var viktigere enn det var.Arya: Starter sterkt og bidrar i kampen. Hun tar imot ganske harde slag, og forståelig at dette vipper henne av pinnen. Men deretter bruker hun store deler av episoden på å løpe rundt, og gir inntrykk av fullstendig å ha mistet kontrollen og latt frykten overmanne seg. Borte er hennes overnaturlige evner og stålnerver som gjorde henne nærmest uovervinnelig i tidligere episoder. Når den røde damen minner henne på at hun er en drapsmaskin, går det liksom plutselig opp et lys opp for henne. «Ja, så klart, jeg bare stikker og kverker skurken nå jeg. At jeg ikke tenkte på det før. Ses da.» For deretter, som noen nevnte, at hun på ninjavis hopper ut av intet. Hun har i tillegg tatt seg forbi en massiv vegg av døde, selv om hun minutter tidligere strevde med å unngå et par stykker som gikk spredt rundt på måfå i biblioteket. Anonymkode: a0ce3...e69 Enig i mye her, men jeg hadde ingen problemer med hvordan Arya kom seg frem og drepte NK til slutt. Hun går inn i kampen med selvtillit, og innser at hun har tatt seg vann over hodet. Hun er litt panisk(?) en periode, før hun møter Melisandre og innser at det er "skrevet i historien" at det er hun som skal drepe NK. Hun gjenvinner selvtilliten, og sniker seg ut. At hun kan bevege seg lydløst og usynlig har de jo bygget opp til i alle sesongene, og de prøver å minne oss på det med bibliotekscenen. Jeg synes de gjorde en god jobb med Arya i denne episoden. Det er slik jeg ser det i hvert fall. 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er veldig interessant å lese innleggene i denne tråden, men nå er det mye whining, lite konstruktive innlegg hvor en ikke tar seg tid til å reflektere og forsøke å se «the bigger picture.» Denne lite konstruktive klagingen er bare kjedelig å lese. Anonymkode: 15840...4fd Igjen: jeg ser ikke på det som whining. Flere som er kritiske er da også konstruktive og reflekterte. De ser the bigger picture de også, de bare mener at det ikke henger bra nok sammen. Det må tåles at andre ser dette bildet annerledes, uten at man skal si at "dere tar feil". 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tipper at temmelig mange seere kommer til å avslutte abbonementet sitt hos HBO i samme sekund denne TV-serien er 100 % overstått? Anonymkode: 882d3...32b Nehei! Hbo har de beste seriene, betaler gladelig for det videre 🤗 kvaliteten på de andre seriene er også noe bedre. Mindre flammer og cgi der 😅 Jeg lurer på om Sansa kommer til å bli med til KL. Hun har vel ikke så mye å bidra med der, og hun har vist seg som en sterk leder for sitt folk. Kanskje hun vil bli igjen i nord, og hennes historie nesten er ferdig? Jeg føler jeg mangler noe fra henne foreløpig.. Jeg er fortsatt spent på profetien, og om Cercei drepes av en bror. Som noen andre nevnte, kanskje Arya tar et ansikt fra en av brødrene og tar henne. Om Jamie dreper henne er det nok ikke fordi han vil, men fordi han føler han må. Slik han gjorde med the mad king. Det er han jo ikke akkurat stolt over. Kanskje er det derfor de har nevnt utallige ganger at han er en king slayer, og at han er "illojal", fordi han også skal bli en queen slayer. Det er en langvarig forshadowing i tilfelle.. Ellers må jeg si at det jeg likte med episode 3 er at de var flinke til å veksle mellom kriging og roligere scener med spesifikke karakterer. Anonymkode: 9282d...77b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 1. mai 2019 #4049 Del Skrevet 1. mai 2019 Jeg skal ikke påstå at jeg har full oversikt over hele episoden, så jeg har noen spørsmål og kommentarer. 1. Jorah - vi ser ham inne i WF, men jeg synes det ser mer ut som om han hører dragelyder, og dermed løper ut for å sjekke? Dette skjer rett etter at dragene har braket samme i lufta, og Jon og Rhaegal har krasjlandet, og det er drageskrik i bakgrunnen. Så mitt inntrykk er at han hører dragene som skriker og derfor løper avgårde for å sjekke. Altså er han allerede på vei før Dany lander eller prøve er å brenne NK. Og joda, jeg kjøper at en av dronningens nærmeste beskyttere løper mot lyden, når han hører drager som hyler. 2. Dauinger i sirup - stemmer ikke det som skjer med alt vi har sett i måten de våkner på? I Hardhome har vi jo den samme, langsomme måten å våkne, reise seg opp og stabbe litt rundt. De går ikke rett i speedy charge, det gjør heller ikke de som våkner inne i WF samtidig. Det ser også ut som NK har kontrollen, for dauingene står først i ro rundt Jon, mens han er der, på samme måte som de står i ro når han kommer inn i the Gods wood. Når de først gikk til angrep i skogen, og NK ikke var der, løp de. Så jeg synes det ser ut som NK orkestrerer dem slik han vil, som å gå fra Jon, vel vitende om at han er angrepet. Eller holde dem passive mens han tusler inn for å ta en sitting raven. 3. Ruller Dany av Drogon? Jeg synes det ser ut som hun faller fordi hun har fått en dauing på seg. Jeg synes heller ikke det ser ut som de bevisst løper fra henne? En del er opptatt med å angripe Drogon, og en del andre ser ut til å være på vei inn i WF? Helt til en del faller av Drogon, lander rett ved henne og angriper? Og det er da Jorah dukker opp. Han ser vi ikke fra han løper ut av WF til han dukker opp, og det er for mørkt til å få ordentlig oversikt over geografi og avstander. Men jeg antar at det er resultatet på avstikkeren vi så etter dragekrasjen han muligens gikk for å sjekke. 4. Arya. For å begynne et sted, Her er et bilde av WF: Som det skrives over her, vi vet allerede at hun kan bevege seg raskt og lydløst. I biblioteket er hun ikke alltid på avstand, hun er tett på flere ganger, og det meste hun lager av lyd er blod som drypper. Da er hun borte fra under et bord før den nærmeste dauingen rekker å bøye seg ned. Og som vi ser på bildet, det er ikke akkurat snakk om en stor, åpen plass? Bran sitter foran treet, NK går inn porten, og det er både trær, vegger og noen høye strukturer i nærheten. (Jeg har spilt Assassins creed oppdrag med dårligere forhold. ) For hun er jo nettopp en trent assassin, som kan skifte ansikt og bli en annen. For min del er ikke det mer sannsynlig enn at hun klarer å snike seg lydløst fram her. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 1. mai 2019 #4050 Del Skrevet 1. mai 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik slaget blir vist så mistet de mesteparten av folkene i det første angrepet utenfor murene, så da synes jeg det er logisk at de ville gjort det bedre ved å ha en mer forsvarsorientert strategi. Wights har evne til å komme seg over barrierene og muren, men de vil likevel være nødt til å spre seg mer ut, og blir sakket ned litt i det minste. Dragene mister oversikten fordi de flyr vekk fra slaget for å jakte på WW. For all del, jeg likte episoden, men jeg savnet den WOW-følsen og å bli dratt inn. Og jeg skulle ønsket vi fikk se noe litt mer innovativt fra heltene. Denne artikkelen beskriver nok bedre hvorfor mange føler serieskaperne "dropped the ball" med slaget: https://www.wired.com/story/game-of-thrones-winterfell-battle-tactical-analysis/?fbclid=IwAR3N_TAD5dI0C1j5chF7iov4nY2TlZoVn-Q4cyzAY8A3bKpwQNr6Myq33pc Anonymkode: cf652...908 Som jeg skrev i editen, det er en scene hvor Viserion angriper WF. Og da har man hull i forsvaret på sekunder. For Jon rekker ikke å angripe ham før after the fact. Det er såpass langt ute i kampen at det ikke lenger er nødvendig med hull. Men i et scenario hvor de sitter inne i WF, og hordene sliter med å komme inn, så bør både nevnte drage og/eller kjempe raskt kunne sørge for at de kommer seg inn. Og hva da? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedersbrukeren Skrevet 1. mai 2019 #4051 Del Skrevet 1. mai 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Sesong 8 er i ferd med å bli en skikkelig nedtur. Hittil har ingen av de 3 episodene engasjert meg mye, og jeg frykter denne serien ender opp med en ekstremt skuffende sistesesong... Får virkelig håpe det tar seg opp. Anonymkode: 10b3b...705 Det er dårlig, ja, men ikke fullt så ille som sesong 7 foreløpig, så vil ikke kalle det nedtur, derimot omtrent som forventet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Riju Skrevet 1. mai 2019 #4052 Del Skrevet 1. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun snek seg opp bak Jon uten noen rundt seg. Man kan være så stille som bare det, uten at det hjelper om du må snike deg inntil folk. I biblioteket hadde hun alltid mulighet til en viss avstand. Se scenen en gang til. De døde står som sild i tønne, og omringer hele plassen rundt Bran og inntoget til Night King. Samme opplegg når det tetter seg rundt Jon, og i neste scene er han fri. Og hvorfor oppfører wights seg i denne scenen som om de tasser rundt i søvne, mens i de andre scenene feier over som bulldosere? Hadde det vært en viss sammenheng og lik logikk hadde Jon vært ferdig i den scenen. Isteden blir slike ting hele veien brukt som dramatiske virkemidler, fremfor å stemme overens. Her får Jon sjansen til å sakte lage en åpning mot wights som beveger seg i sirup. Dany hadde også vært ferdig da hun rullet seg av dragen, men av en eller annen grunn løper alle wights VEKK fra henne. Inntil et par wights faller av dragen og Jorah dukker opp ut av intet. Han var tidligere inne i Winterfell og så Dany sittende på drageryggen. Selv om det er et gjennomgående tema at folk har problemer med å se i snøstormen, og ikke minst er rimelig opptatt med å overleve mot en ubegrenset strøm av motstandere, har han underveis i kampen fått med seg hvor Dany landet lenge etterpå. Han vet ikke at hun har falt av, men har fått det for seg at hun sikkert hadde bruk for hjelp akkurat denne gangen. For en flaks. Hadde ikke dragen blitt overfalt, noe Jorah hadde ingen grunn til å mistenke (og hva har han å stille opp med, om ikke en drage kan hjelpe Dany?) hadde det vært helt meningsløst av Jorah å oppsøke dette området. Scenen eksisterer kun for å sette opp målet, som var at han skulle hjelpe Dany og dø en heroisk død. Jada, Arya har store evner, men er det så mye å be om at ting er litt troverdig visuelt sett? At scener ikke overtydelig kun er satt opp for dramatisk effekt, uten å egentlig presentere en virkelig fare? Lag en liten åpning, slik at ting gir mening. Det jeg misliker er hvordan scener mangler egen logikk, og kun brukes for å skape et resultat. Det går faktisk an å få til begge deler. Anonymkode: a0ce3...e69 Men ikke om hun kom inn ovenfra, wightsa stod på abkken, og på muren og i trærne? Se innlegget fra Vampen under. Ellers er jeg enig i mye av det som sies her altså, mye deus ex machina og ikke så troverdige hendelser med karakterne med sterkest plot armour, som du også beskriver. Men jeg synes fortsatt episoden til syvende og sist endte bedre enn fryktet, å forvente en slik type episode hvor alt henger på greip og er superlogisk er nok for mye å forvente. 2 minutter siden, Vampen skrev: Jeg skal ikke påstå at jeg har full oversikt over hele episoden, så jeg har noen spørsmål og kommentarer. 1. Jorah - vi ser ham inne i WF, men jeg synes det ser mer ut som om han hører dragelyder, og dermed løper ut for å sjekke? Dette skjer rett etter at dragene har braket samme i lufta, og Jon og Rhaegal har krasjlandet, og det er drageskrik i bakgrunnen. Så mitt inntrykk er at han hører dragene som skriker og derfor løper avgårde for å sjekke. Altså er han allerede på vei før Dany lander eller prøve er å brenne NK. Og joda, jeg kjøper at en av dronningens nærmeste beskyttere løper mot lyden, når han hører drager som hyler. 2. Dauinger i sirup - stemmer ikke det som skjer med alt vi har sett i måten de våkner på? I Hardhome har vi jo den samme, langsomme måten å våkne, reise seg opp og stabbe litt rundt. De går ikke rett i speedy charge, det gjør heller ikke de som våkner inne i WF samtidig. Det ser også ut som NK har kontrollen, for dauingene står først i ro rundt Jon, mens han er der, på samme måte som de står i ro når han kommer inn i the Gods wood. Når de først gikk til angrep i skogen, og NK ikke var der, løp de. Så jeg synes det ser ut som NK orkestrerer dem slik han vil, som å gå fra Jon, vel vitende om at han er angrepet. Eller holde dem passive mens han tusler inn for å ta en sitting raven. 3. Ruller Dany av Drogon? Jeg synes det ser ut som hun faller fordi hun har fått en dauing på seg. Jeg synes heller ikke det ser ut som de bevisst løper fra henne? En del er opptatt med å angripe Drogon, og en del andre ser ut til å være på vei inn i WF? Helt til en del faller av Drogon, lander rett ved henne og angriper? Og det er da Jorah dukker opp. Han ser vi ikke fra han løper ut av WF til han dukker opp, og det er for mørkt til å få ordentlig oversikt over geografi og avstander. Men jeg antar at det er resultatet på avstikkeren vi så etter dragekrasjen han muligens gikk for å sjekke. 4. Arya. For å begynne et sted, Her er et bilde av WF: Som det skrives over her, vi vet allerede at hun kan bevege seg raskt og lydløst. I biblioteket er hun ikke alltid på avstand, hun er tett på flere ganger, og det meste hun lager av lyd er blod som drypper. Da er hun borte fra under et bord før den nærmeste dauingen rekker å bøye seg ned. Og som vi ser på bildet, det er ikke akkurat snakk om en stor, åpen plass? Bran sitter foran treet, NK går inn porten, og det er både trær, vegger og noen høye strukturer i nærheten. (Jeg har spilt Assassins creed oppdrag med dårligere forhold. ) For hun er jo nettopp en trent assassin, som kan skifte ansikt og bli en annen. For min del er ikke det mer sannsynlig enn at hun klarer å snike seg lydløst fram her. 1. Det var slik jeg forstod det også. Han hører at noe skjer med dragene og forstår umiddelbart at Dany er i trøbbel. 2. Jeg mener ganske sikkert at vi har sett de kjapt komme på bena og angripe. F.eks. den de tok med til KL, den var stille i boksen en stund, men så fort boksen ble sparket overende var det ikke mye sirup. Det som irriterte meg mer med den scenen var hvorfor ikke Jon bare tok sjansen og charget NK fremfor å stå og vente på at alle wightsa våkna skikkelig. Han hadde jo en åpning. Og apropos Jon, hva var greia med å stå og skrike til Viserion? Har han spilt for mye Skyrim? 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agathe Skrevet 1. mai 2019 #4053 Del Skrevet 1. mai 2019 3 timer siden, Vampen skrev: Mnja.. jeg tror ikke det handler bare om å skape et øyeblikk som tar seg bra ut. Regien bestemmer vel alt, så det er ikke et poeng som er unikt for dette. Og jeg tror ikke tanken var så enkel som «vi ofrer dotharakiene, for det ser kult ut!». Det handler fortsatt om å få fram en historie. Om å illustrere både håp, desperasjon, maktesløshet og ha en trigger for å få Dany til å vike fra planen. På samme måte som Rickon trigget Jon i BotB. Jaime kommer med strategisk input i episoden før, nemlig at NK vil holde seg unna om han er nøkkelen. Dermed blir planen å lokke ham fram, og forsøke å drepe ham med drageild. At de ikke går mer inn i detaljene på det som skjer på utsiden av WF tror jeg handler om at det ikke finnes så mange andre gode ideer. Man ser at sjansen er liten, så man topper laget og bruker sine beste kort, i håp om at det skal fungere godt nok til å kjøpe tid til å utføre hovedplanen. For jeg sliter fortsatt litt med å se hva som hadde vært en knakende god alternativ plan. Det er dårlige odds uansett hvordan man vender og vrir på det. Jeg har også inntrykk av at serieskaperne har gjort et grundig forarbeid. De har snakket mye om at de har studert slaget ved Helms deep for inspirasjon. Og de har også tidligere brukt inspirasjon og ideer fra historiske slag, med militære strategier. BotB skal feks ha en del likhetstrekk med et av Hannibals mest kjente slag, med måten man kjører et overraskende angrep fra flanken. Og historien er full av eksempler på slag som går til helvete på grunn av diverse faktorer, fra vær og forsyninger, til dårlige eller feilslåtte strategier, og som ender opp som rene blodbad. Se feks på Agincourt, hvor en fatal avgjørelse sørget for at en overlegen styrke tapte tusenvis, mens den mindre styrken bare mistet et par hundre menn. Historisk sett er militærstrategi sjansespill, det kan være små detaljer som endrer alt. I dette tilfellet klarer de på et vis å hale i land målet med hovedplanen, selv om strategiene underveis fungerer dårlig. Personlig hadde jeg sett på det som mindre sannsynlig om alt gikk som planlagt, alt fungerte, eller Edd, Grey worm, Jaime eller en ridder fra the vale var eksepsjonelt mye bedre strateger enn sine historiske motparter. For å sitere Mat Cauthron: The best plan lasts until the first arrow leaves the bow, så det handler jo om å ha en plan, men være fleksibel. Men man bør jo i utgangspuktet ha en bedre plan enn å måke hele dothrakihæren rett inn i døden, de som fungerte var the unsullied som klarte å holde formasjonen og flytte troppene inn bak murene. Og akkurat nå virker det som den beste planen hadde vært å la Dany og hennes styrker være i sør, putte Bran i God's wood, gjemme Arya i et tre og heller gjenskape NK i 3-eyed raven-hula-situasjonen. Den eneste planen som lyktes var Cersei sin. Og siden du nevner Hannibal, så var det et slag der han vant med en betydelig mindre styrke basert på en briljant taktikk, så det burde være realistisk at noen skulle kunne legge en skikkelig plan i GOT også. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke fått med deg noe som helst eller? Hadde du sett serien så hadde du visst at dothrakiene sin måte å kjempe på er å stå i ro og vente på at kampen kommer til dem. De er chargers. Det er slik de alltid har slåss. Anonymkode: c86d3...1c2 Jeg går ut fra at Dothrakiene er basert på Djengis Khan og hans hær, om ikke så er de er iallefall veldig like. Og selv om de var aldri så mye chargers så smelte aldri mongolene hele styrken sin rett i fronten på fienden. De angrep i bølger. Og selv om dothrakiene hadde startet slaget med å angripe i bølger så hadde de ikke kunnet gjort så mye mot en hær av døde. De burde enten blitt satt et stykke unna som en reserve som kunne gripe inn ved behov. Eller enda bedre blitt plassert et trygt sted for å kunne brukes i slaget om tronen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 1. mai 2019 #4054 Del Skrevet 1. mai 2019 2 minutter siden, Riju skrev: Men ikke om hun kom inn ovenfra, wightsa stod på abkken, og på muren og i trærne? Se innlegget fra Vampen under. Ellers er jeg enig i mye av det som sies her altså, mye deus ex machina og ikke så troverdige hendelser med karakterne med sterkest plot armour, som du også beskriver. Men jeg synes fortsatt episoden til syvende og sist endte bedre enn fryktet, å forvente en slik type episode hvor alt henger på greip og er superlogisk er nok for mye å forvente. 1. Det var slik jeg forstod det også. Han hører at noe skjer med dragene og forstår umiddelbart at Dany er i trøbbel. 2. Jeg mener ganske sikkert at vi har sett de kjapt komme på bena og angripe. F.eks. den de tok med til KL, den var stille i boksen en stund, men så fort boksen ble sparket overende var det ikke mye sirup. Det som irriterte meg mer med den scenen var hvorfor ikke Jon bare tok sjansen og charget NK fremfor å stå og vente på at alle wightsa våkna skikkelig. Han hadde jo en åpning. Og apropos Jon, hva var greia med å stå og skrike til Viserion? Har han spilt for mye Skyrim? 🤣 Ah, jeg burde ha skjønt at han prøvde å fus ro dahe Viserion! Creds til Jon for å ha brukt en kjent og testet strategi! Angående 2, han i KL tok vel slumringen i boksen?😉 Ellers tenkte jeg mer på de ny-vekkede, han i boksen var vel ikke lenger helt fersk? Inne i WF står de jo også stille og ser på at de våkner til live og langsomt kommer seg opp. Det samme skjer i Hardhome. Strategisk hadde det vel lurt å hakke løs eller stikke mens de er i prosessen med å komme i gang, men jeg antar at de fryser i frykt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4055 Del Skrevet 1. mai 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Tipper de aller færreste som faktisk har lest high fantasy i 10+ år likte denne episoden. Enkelt og greit. Den var skrevet dårlig. For hollywood-consumers var den sikkert fantastisk, med bra regissering, musikk osv. Anonymkode: a7ee5...c4a Interessant å høre hva du mener var så dårlig skrevet med episoden, istedenfor at du bare slenger ut av deg at alle som likte episoden må være under 10 år eller ikke lest «high fantasy», som du så fint kaller det. 22 timer siden, Spiralis skrev: Jeg tror akilleshælen til GoT har blitt akkurat de flere titals millionene du nevner. Da serien startet var den ikke så stor. Nå investeres det så enorme summer. Da må ekstremt mange se og dermed så gjør man tilpassinger slik at bredere kundegrupper trekkes til. .... og selvfølgelig at færre blir fornærmet. Da nedprioriterer man de som så på fra starten, som setter pris på komplekse karakterer og historiefortelling. I stedet blir det forenklede historielinjer, mer klisje pregede karakterer. Seksualitet og nakenhet har for eksempel praktisk talt forsvunnet fra serien. Sikkert for ikke å støte bort enkelte kundegrupper. Og bare tenk på Dorne historien .. komplekst i bøkene, men degenerert til påkostet Xena i Got. . Man kan ikke gjøre alle fornøyde... så man prioriterer den store massen med lavest krav. Det hadde jo ikke blitt investert store summer i serien om den ikke var populær. Det er ikke sånn at det investeres store summer i en upopulær serie, for å prøve å tekkes flere serier. En upopulær serie tas av luften. Got har vært en populær serier fra starten av, og den har bare blitt mer og mer populær. Men seere flest har sett fra starten av, uavhengig av når de begynte å se serien, i og med at alle sesongene ligger på HBO. Dermed er det ikke behov for å gjøre endringer for å ikke støte bort kundegrupper, slik du påstår. Og at de prioriterer de med lavest krav faller på sin egen urimelighet, da ville jo GOT faktisk mistet seere. Hvem gidder vel å se en serie som stiller lave krav til seg selv? 23 timer siden, Hedersbrukeren skrev: For noe tull Dette var en gang en spennende serie hvor det uventede skjedde, mens nå er det fullstendig snudd til en masse «åh nei, nå dør han/hun vel? Nei! Ble reddet i siste hundredel!» Gårsdagens episode var tragisk, hadde de spart seg for alle «nå døde xxx nesten», så hadde den vært helt ok, men de klarer ikke dy seg, de må ha glemt hvordan denne serien faktisk var de første sesongene Tydeligvis var det mye uventet som skjedde i episoden, om så mange forventet at flere hovedpersoner døde, men så gjorde de ikke det likevel... Anonymkode: 1b6ff...02a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4056 Del Skrevet 1. mai 2019 16 minutter siden, Riju skrev: Men ikke om hun kom inn ovenfra, wightsa stod på abkken, og på muren og i trærne? Se innlegget fra Vampen under. Ellers er jeg enig i mye av det som sies her altså, mye deus ex machina og ikke så troverdige hendelser med karakterne med sterkest plot armour, som du også beskriver. Men jeg synes fortsatt episoden til syvende og sist endte bedre enn fryktet, å forvente en slik type episode hvor alt henger på greip og er superlogisk er nok for mye å forvente. 1. Det var slik jeg forstod det også. Han hører at noe skjer med dragene og forstår umiddelbart at Dany er i trøbbel. 2. Jeg mener ganske sikkert at vi har sett de kjapt komme på bena og angripe. F.eks. den de tok med til KL, den var stille i boksen en stund, men så fort boksen ble sparket overende var det ikke mye sirup. Det som irriterte meg mer med den scenen var hvorfor ikke Jon bare tok sjansen og charget NK fremfor å stå og vente på at alle wightsa våkna skikkelig. Han hadde jo en åpning. Og apropos Jon, hva var greia med å stå og skrike til Viserion? Har han spilt for mye Skyrim? 🤣 Leste et sted på Reddit at han egentlig roper go go go til Arya🤔 Anonymkode: 2234d...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 1. mai 2019 #4057 Del Skrevet 1. mai 2019 3 minutter siden, Agathe skrev: For å sitere Mat Cauthron: The best plan lasts until the first arrow leaves the bow, så det handler jo om å ha en plan, men være fleksibel. Men man bør jo i utgangspuktet ha en bedre plan enn å måke hele dothrakihæren rett inn i døden, de som fungerte var the unsullied som klarte å holde formasjonen og flytte troppene inn bak murene. Og akkurat nå virker det som den beste planen hadde vært å la Dany og hennes styrker være i sør, putte Bran i God's wood, gjemme Arya i et tre og heller gjenskape NK i 3-eyed raven-hula-situasjonen. Den eneste planen som lyktes var Cersei sin. Og siden du nevner Hannibal, så var det et slag der han vant med en betydelig mindre styrke basert på en briljant taktikk, så det burde være realistisk at noen skulle kunne legge en skikkelig plan i GOT også. Jeg går ut fra at Dothrakiene er basert på Djengis Khan og hans hær, om ikke så er de er iallefall veldig like. Og selv om de var aldri så mye chargers så smelte aldri mongolene hele styrken sin rett i fronten på fienden. De angrep i bølger. Og selv om dothrakiene hadde startet slaget med å angripe i bølger så hadde de ikke kunnet gjort så mye mot en hær av døde. De burde enten blitt satt et stykke unna som en reserve som kunne gripe inn ved behov. Eller enda bedre blitt plassert et trygt sted for å kunne brukes i slaget om tronen. Slaget til Hannibal var, som jeg skrev, en inspirasjon til deler av BotB, ikke denne episoden. Og et trygt sted? Nøyaktig hvor er det? Og er det logisk å stæsje en stor del av egen slagkraft langt unna, for å spare den til neste slag, når alle vet at det er en stor sjanse for å ikke overleve til neste runde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4058 Del Skrevet 1. mai 2019 Many Game of Thrones fans are now arguing that Jon was not merely screaming for the sake of it. Instead he was distracting Viserion and yelling at Arya to make a burst for the Godswood. There are two parts to this theory. Firstly, it's proposed that we can see Jon slightly tilt his head after noticing Arya (0:27), and secondly, that when he jumps up, what he actually screams is "GOOOOOO! GO! GO! (1:30)" Anonymkode: 2234d...5f3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 1. mai 2019 #4059 Del Skrevet 1. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interessant å høre hva du mener var så dårlig skrevet med episoden, istedenfor at du bare slenger ut av deg at alle som likte episoden må være under 10 år eller ikke lest «high fantasy», som du så fint kaller det. Det hadde jo ikke blitt investert store summer i serien om den ikke var populær. Det er ikke sånn at det investeres store summer i en upopulær serie, for å prøve å tekkes flere serier. En upopulær serie tas av luften. Got har vært en populær serier fra starten av, og den har bare blitt mer og mer populær. Men seere flest har sett fra starten av, uavhengig av når de begynte å se serien, i og med at alle sesongene ligger på HBO. Dermed er det ikke behov for å gjøre endringer for å ikke støte bort kundegrupper, slik du påstår. Og at de prioriterer de med lavest krav faller på sin egen urimelighet, da ville jo GOT faktisk mistet seere. Hvem gidder vel å se en serie som stiller lave krav til seg selv? Tydeligvis var det mye uventet som skjedde i episoden, om så mange forventet at flere hovedpersoner døde, men så gjorde de ikke det likevel... Anonymkode: 1b6ff...02a Godt poeng! Det er ironisk over at mange mener at GoT ikke overrasker lenger, samtidig som de største overraskelsene får mest tyn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2019 #4060 Del Skrevet 1. mai 2019 After rewatching the scene, with headphones on (an important tool) it certainly does sound like Jon is screaming 'Go.' If also fits perfectly timewise, as the next shot cuts to a white walker feeling a gust blow by as Arya entered the Godswood. However, I'm not for a second buying the arugment that Jon's head tilt is him noticing Arya. I would not be suprised if it did transpire that he was potentially sacrificing himself by distracting the dragon for his sister/cousin but the more likely case is that we're just a bunch of excited fans clutching at straws. Anonymkode: 2234d...5f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå