Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Rights

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tipper Jamie dør, Arya tar ansiktet hans og dreper Cercei. Tyrion tror jeg er halvt drage, siden han ble akseptert av dragene og fikk dem til å spise når Dany var borte fra Mereen.

Anonymkode: f15da...cbb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper at temmelig mange seere kommer til å avslutte abbonementet sitt hos HBO i samme sekund denne TV-serien er 100 % overstått? :fnise:                  

Anonymkode: 882d3...32b

Bortsett fra dem som har Riks-TV og ser HBO-serier via nettsiden/nettappen til Riks-TV :) Sparer noen penger på det.

Jeg ble egentlig litt paff over at de ble så fort ferdig med dauingene. Jeg hadde sett for meg at den store kampen mot the white walkers skulle spares til slutt, og være toppen og kremen på GOT-kaka. The big finale. Jeg trodde de skulle dra ut kampen over to eller tre episoder.
Men samtidig skjønner jeg jo at vi fremdeles har kampen om tronen og bøllekjerringa Cercei å ta for oss, så da kan man jo ikke gi seg bare fordi dauingene er ute av dansen.

Anonymkode: 431f6...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Varys, jeg vet at han «must die in this country», men hvem vet når det er da? Det trenger ikke nødvendgsvis bety i morgen, men kan hende han lever live sitt ut og dør, gammel og sliten i en seng :) 

Kan hende, tviler jo litt selvsagt, men kan hende.

Jeg har jo litt lyst til at Arya skal selv få krysse enda et navn av listen og drepe Cercei, men tror at det kommer til å være Jamie. Nå tok jo ikke tvserien med den delen av profetien, om lillebroren som skal drepe henne (med mindre jeg husker helt feil). Men «liker» tanken. Litt poetisk at mannen som har elsket henne blir den som dreper henne. Kanskje noen føler det blir for «hollywood», men jeg synes det hadde børt en episk slutt :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde godtatt forklaringen på at hun tok ansiktet til en wight, men skulle gjerne sett det, om så bare for et øyeblikk. Snikingen i biblioteket kan ikke sammenlignes med å ta seg gjennom en tett masse med døde, som om man beveger seg gjennom en folkemasse på konsert. Om kun én oppdager deg er du ferdig.  Alle andre trær var for langt unna, om hun ikke var i det røde treet. Men da ville jeg sett det filmet ovenfra, akkurat i øyeblikket hun hopper ned fra greinen. Når dette ble overlatt til spekulasjon virker det hele altfor tilfeldig.

Anonymkode: a0ce3...e69

Jeg syntes de bygget opp sneak-skillsa til Arya ganske tydelig. Når hun møter Jon er det første han sier "How did you sneak up on me?", og bibliotekscenen viser at hun beveger seg stillere enn lyden av dryppende blod. Vi ser også at en av WW oppdager henne rett før hun angriper. Hvor sannsynlig det er IRL kan jo diskuteres, klær f.eks. vil jo lage lyd uansett hvor stille man beveger seg. Hun er jo også født og oppvokst i WF og kan sikkert finne veier langs tak og murer som ikke nødvendigvis er fulle av wights.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg håper lore om drager avviker nok til at Tyrion får ri på en drage som han drømte om. :)

Anonymkode: bf747...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sesong 8 er i ferd med å bli en skikkelig nedtur. Hittil har ingen av de 3 episodene engasjert meg mye, og jeg frykter denne serien ender opp med en ekstremt skuffende sistesesong... Får virkelig håpe det tar seg opp.

Anonymkode: 10b3b...705

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, Ariana807 skrev:

Angående Varys, jeg vet at han «must die in this country», men hvem vet når det er da? Det trenger ikke nødvendgsvis bety i morgen, men kan hende han lever live sitt ut og dør, gammel og sliten i en seng :) 

Kan hende, tviler jo litt selvsagt, men kan hende.

Jeg har jo litt lyst til at Arya skal selv få krysse enda et navn av listen og drepe Cercei, men tror at det kommer til å være Jamie. Nå tok jo ikke tvserien med den delen av profetien, om lillebroren som skal drepe henne (med mindre jeg husker helt feil). Men «liker» tanken. Litt poetisk at mannen som har elsket henne blir den som dreper henne. Kanskje noen føler det blir for «hollywood», men jeg synes det hadde børt en episk slutt :) 

Det refereres jo til hele Westeros, så tipper han dør i kings landing 

Anonymkode: ad593...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om Sam kommer til å hevne sin far og bror.

Og så håper jeg på noe heftig med The Mountain. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, Mæn40 skrev:

Lurer på om Sam kommer til å hevne sin far og bror.

Og så håper jeg på noe heftig med The Mountain. 

Tviler vel på at stealer of books er så tøff. Tror Mountain dreper the hound og da dreper Arya mountain

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare, angående Dothrakiene så er mitt største problem at man bruker dem kun for å skape et øyeblikk som tar seg bra ut. For meg så er det hele motivasjonen, for gud det ser flott ut der der alle faklene fyker avgårde for å så slukke rimelig kjapt - det er regi som bestemmer hva de skal brukes til. Ikke militær taktikk.

For selv om man kanskje ikke har de beste militære strategene i Winterfell, så burde Grey Worm, Edd, Jamie og han der lederen for knights of the Vale vite bedre. Battle of the Bastards viste hva en rytterstyrke kan gjøre mot slutten av et slag. at Jon gjentatte ganger har holdt den talen sin om at ...our enemy knows no fear.. osv. De eneste som hadde noen egentlig effekr utenfor murene var the unsullied som kunne lage skjoldmur, og være organiserte i møte med kaoset av døde.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Tviler vel på at stealer of books er så tøff. Tror Mountain dreper the hound og da dreper Arya mountain

Litt kampvilje er det vel i han? Han var den første til å drepe en whitewalker,  blant annet.  🙂

Jeg tipper The Mountain dreper ganske mange før The Hound dreper han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men samtidig skjønner jeg jo at vi fremdeles har kampen om tronen og bøllekjerringa Cercei å ta for oss, så da kan man jo ikke gi seg bare fordi dauingene er ute av dansen.

Serien heter Game of Thrones, ikke Game of Life.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sesong 8 er i ferd med å bli en skikkelig nedtur. Hittil har ingen av de 3 episodene engasjert meg mye, og jeg frykter denne serien ender opp med en ekstremt skuffende sistesesong... Får virkelig håpe det tar seg opp.

Anonymkode: 10b3b...705

Virkelig? De to første var helt på det jevne, med i episode 3 satt jeg helt anspent den siste halvtimen for jeg var så spent og redd for hva som skulle skje.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NBA skrev:

Serien heter Game of Thrones, ikke Game of Life.

Ja, den gjør faktisk det. Og jo mer jeg tenker på det, jo mer liker jeg nettopp denne vrien. WWs var et viktig bakteppe lenge, men de var et bakteppe, mens vi fulgte mennesker, politikk, svik, heltemot og maktkamp i Westeros. Nå viser det seg med siste vri at selveste NK var en viktig boss, men hovedbossen er et menneske. De lurte oss, samtidig som de med det har snudd tilbake til start. Game of thrones. Og med det blir menneskelige allianser, lojalitet og svik plutselig viktigere igjen. Jeg synes det er kult. Martin har også uttalt at slutten blir svært lik det han har planlagt, så det overrasker meg på ingen måte om dette har vært den opprinnelig planen hele veien. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Agathe skrev:

Bare, angående Dothrakiene så er mitt største problem at man bruker dem kun for å skape et øyeblikk som tar seg bra ut. For meg så er det hele motivasjonen, for gud det ser flott ut der der alle faklene fyker avgårde for å så slukke rimelig kjapt - det er regi som bestemmer hva de skal brukes til. Ikke militær taktikk.

For selv om man kanskje ikke har de beste militære strategene i Winterfell, så burde Grey Worm, Edd, Jamie og han der lederen for knights of the Vale vite bedre. Battle of the Bastards viste hva en rytterstyrke kan gjøre mot slutten av et slag. at Jon gjentatte ganger har holdt den talen sin om at ...our enemy knows no fear.. osv. De eneste som hadde noen egentlig effekr utenfor murene var the unsullied som kunne lage skjoldmur, og være organiserte i møte med kaoset av døde.

Mnja.. jeg tror ikke det handler bare om å skape et øyeblikk som tar seg bra ut. Regien bestemmer vel alt, så det er ikke et poeng som er unikt for dette. Og jeg tror ikke tanken var så enkel som «vi ofrer dotharakiene, for det ser kult ut!». Det handler fortsatt om å få fram en historie. Om å illustrere både håp, desperasjon, maktesløshet og ha en trigger for å få Dany til å vike fra planen. På samme måte som Rickon trigget Jon i BotB. 

Jaime kommer med strategisk input i episoden før, nemlig at NK vil holde seg unna om han er nøkkelen. Dermed blir planen å lokke ham fram, og forsøke å drepe ham med drageild. At de ikke går mer inn i detaljene på det som skjer på utsiden av WF tror jeg handler om at det ikke finnes så mange andre gode ideer. Man ser at sjansen er liten, så man topper laget og bruker sine beste kort, i håp om at det skal fungere godt nok til å kjøpe tid til å utføre hovedplanen. For jeg sliter fortsatt litt med å se hva som hadde vært en knakende god alternativ plan. Det er dårlige odds uansett hvordan man vender og vrir på det. 

Jeg har også inntrykk av at serieskaperne har gjort et grundig forarbeid. De har snakket mye om at de har studert slaget ved Helms deep for inspirasjon. Og de har også tidligere brukt inspirasjon og ideer fra historiske slag, med militære strategier. BotB skal feks ha en del likhetstrekk med et av Hannibals mest kjente slag, med måten man kjører et overraskende angrep fra flanken. Og historien er full av eksempler på slag som går til helvete på grunn av diverse faktorer, fra vær og forsyninger, til dårlige eller feilslåtte strategier, og som ender opp som rene blodbad. Se feks på Agincourt, hvor en fatal avgjørelse sørget for at en overlegen styrke tapte tusenvis, mens den mindre styrken bare mistet et par hundre menn. Historisk sett er militærstrategi sjansespill, det kan være små detaljer som endrer alt. I dette tilfellet klarer de på et vis å hale i land målet med hovedplanen, selv om strategiene underveis fungerer dårlig. Personlig hadde jeg sett på det som mindre sannsynlig om alt gikk som planlagt, alt fungerte, eller Edd, Grey worm, Jaime eller en ridder fra the vale var eksepsjonelt mye bedre strateger enn sine historiske motparter. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, Vampen skrev:

Mnja.. jeg tror ikke det handler bare om å skape et øyeblikk som tar seg bra ut. Regien bestemmer vel alt, så det er ikke et poeng som er unikt for dette. Og jeg tror ikke tanken var så enkel som «vi ofrer dotharakiene, for det ser kult ut!». Det handler fortsatt om å få fram en historie. Om å illustrere både håp, desperasjon, maktesløshet og ha en trigger for å få Dany til å vike fra planen. På samme måte som Rickon trigget Jon i BotB. 

Jaime kommer med strategisk input i episoden før, nemlig at NK vil holde seg unna om han er nøkkelen. Dermed blir planen å lokke ham fram, og forsøke å drepe ham med drageild. At de ikke går mer inn i detaljene på det som skjer på utsiden av WF tror jeg handler om at det ikke finnes så mange andre gode ideer. Man ser at sjansen er liten, så man topper laget og bruker sine beste kort, i håp om at det skal fungere godt nok til å kjøpe tid til å utføre hovedplanen. For jeg sliter fortsatt litt med å se hva som hadde vært en knakende god alternativ plan. Det er dårlige odds uansett hvordan man vender og vrir på det. 

Jeg har også inntrykk av at serieskaperne har gjort et grundig forarbeid. De har snakket mye om at de har studert slaget ved Helms deep for inspirasjon. Og de har også tidligere brukt inspirasjon og ideer fra historiske slag, med militære strategier. BotB skal feks ha en del likhetstrekk med et av Hannibals mest kjente slag, med måten man kjører et overraskende angrep fra flanken. Og historien er full av eksempler på slag som går til helvete på grunn av diverse faktorer, fra vær og forsyninger, til dårlige eller feilslåtte strategier, og som ender opp som rene blodbad. Se feks på Agincourt, hvor en fatal avgjørelse sørget for at en overlegen styrke tapte tusenvis, mens den mindre styrken bare mistet et par hundre menn. Historisk sett er militærstrategi sjansespill, det kan være små detaljer som endrer alt. I dette tilfellet klarer de på et vis å hale i land målet med hovedplanen, selv om strategiene underveis fungerer dårlig. Personlig hadde jeg sett på det som mindre sannsynlig om alt gikk som planlagt, alt fungerte, eller Edd, Grey worm, Jaime eller en ridder fra the vale var eksepsjonelt mye bedre strateger enn sine historiske motparter. 

"Dermed blir planen å lokke ham fram, og forsøke å drepe ham med drageild. At de ikke går mer inn i detaljene på det som skjer på utsiden av WF tror jeg handler om at det ikke finnes så mange andre gode ideer. Man ser at sjansen er liten, så man topper laget og bruker sine beste kort, i håp om at det skal fungere godt nok til å kjøpe tid til å utføre hovedplanen."

Det er akkurat på dette punktet jeg føler at serieskaperne har feilet. Dothraki-angrepet og hele strategien for forsvaret av Winterfell virket som det absolutt verste kortet de kunne spilt. Karakterene hadde ingen grunn til å tro at det ville fungere, de vet og sier tydelig at de døde har langt flere "soldater" enn de kan klare å slå og at de ikke føler frykt. De har ett mål, og vil kaste seg på det målet uten å nøle.

Det er de levendes eneste håp, de må holde ut til NK viser seg. Derfor bør de holde seg innenfor murene og bruke dragene slik at NK er nødt til å komme ut for å snu slaget. Når jeg så episoden følte jeg ikke at det var noen grunn til at NK kom ut engang, han ville ha vunnet om han bare hadde ventet til alle var døde unntatt Bran (om han veldig gjerne ville drepe han selv), fordi slaget gikk så dårlig for heltene veldig raskt.

Slaget om Helms Deep er noe helt annet, der gjør karakterne det de kan for å holde ut, selv om det virker håpløst og det ser ut som at de vil tape, sakte men sikkert. Det er ikke avansert strategi å bruke en borg og drager når man har det, når man vet at man er i mindretall. Jaime, Grey Worm, Dany, Davos, Tyrion, Tormund og Jon (og sikkert flere) har alle erfaring som burde gjort at de kunne tenkt ut en bedre plan. Og hvis serieskaperne vil si at nei, det klarte de ikke, da burde de ha tapt. Hvis de skal vinne vil jeg at det skal føles fortjent.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Agathe said:

Har du ikke fått med deg noe som helst eller? Hadde du sett serien så hadde du visst at dothrakiene sin måte å kjempe på er å stå i ro og vente på at kampen kommer til dem. De er chargers. Det er slik de alltid har slåss.

Anonymkode: c86d3...1c2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke fått med deg noe som helst eller? Hadde du sett serien så hadde du visst at dothrakiene sin måte å kjempe på er å stå i ro og vente på at kampen kommer til dem. De er chargers. Det er slik de alltid har slåss.

Lett kavaleri som dothrakiene ville i klassisk stridskunst bli brukt anderledes enn her. For det første ville en del av de blitt brukt som som speidere for å samle informasjon om motstanderen. I selve slaget ville de blitt brukt på flankene for å angripe motstanderens flanker og også for å forsøke å komme rundt flanken for å angripe motstanderen bakfra.

Anonymkode: 3710d...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan likevel slåss på andre måter hvis det er det som trengs. Dothrakier på murene som kan møte de døde som løper opp er mer effektivt enn at det er totalt ubemannet der inne, selv om de generelt er best på hest. Eller hvis de absolutt måtte charge så vent i det minste til de døde har nådd den første barrieren/dragene har tynnet ut rekkene, jeg skjønner ikke hvordan noen kan forsvare å sende dem ut i totalt ukjent mørke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...