Gjest SVK Skrevet 30. april 2019 #4001 Del Skrevet 30. april 2019 (endret) 15 minutter siden, bippo said: Vet ikke hva jeg tror om Varys, men han har vært ganske uinteressant de siste episodene. Pleide å synes at han var en nesten like spennende figur som Little Finger, men nå bare er han der til pynt virker det som. Blir vel kanskje mer av han når de nærmer seg KL, han har vel flere kontakter der. Vi får se. Jeg er hvertfall spent på de neste episodene! Nettverket hans er kanskje dødt, men han har i hvert fall kunnskap om tunellene i Kings Landing. Kan være det blir relevant i krigen mot Cersei. Endret 30. april 2019 av SVK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4002 Del Skrevet 30. april 2019 2 minutter siden, Vampen skrev: Varys er jo i essens totalt ute av sitt element, og i krigen mot de døde er han også fullstendig ubrukelig. Men jeg ser ikke bort ifra at får en større rolle igjen, når vi skal i gang med tronekampen igjen. Hele hans rolle har jo vært bygget opp rundt at han har relativt sterke meninger om hva en god monark er, og hvem som er den beste kandidaten, uten selv å være med i løpet. Og han er heller ikke redd for å bytte side. Så hans karakter passer jo bedre til neste etappe. Bronn er jeg også spent på. Jeg blir dypt skuffet om han faktisk gjør som Cersei vil. Tenker at Varys har lite for seg i kalde nord. Han er jo en KL-mann slik jeg ser det. I tillegg er han jo in it for the realm, og dette var jo ikke hans krig. Anonymkode: ad593...2a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Walterwhite Skrevet 30. april 2019 #4003 Del Skrevet 30. april 2019 Veldige spent på Bronn. Jeg ønsker ikke å tro at han vil gjøre det. Sitat fra et intervju, kan dog bare være sagt for å lure oss " "I don't know, they might not love him as much as they do right now," actor Jerome Flynn (who plays Bronn) told INSIDER at the New York City final season premiere red carpet Wednesday when asked what people will think about his character after the finale. "But I hope they still do," he continued. "He is who he is and what he says, isn't he? And he'll do what he needs to get his castle."" https://www.insider.com/game-of-thrones-season-8-bronn-jerome-flynn-interview-2019-4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bippo Skrevet 30. april 2019 #4004 Del Skrevet 30. april 2019 7 minutter siden, Vampen skrev: Varys er jo i essens totalt ute av sitt element, og i krigen mot de døde er han også fullstendig ubrukelig. Men jeg ser ikke bort ifra at får en større rolle igjen, når vi skal i gang med tronekampen igjen. Hele hans rolle har jo vært bygget opp rundt at han har relativt sterke meninger om hva en god monark er, og hvem som er den beste kandidaten, uten selv å være med i løpet. Og han er heller ikke redd for å bytte side. Så hans karakter passer jo bedre til neste etappe. Bronn er jeg også spent på. Jeg blir dypt skuffet om han faktisk gjør som Cersei vil. Mhm, hadde han ikke vært nødvendig i de neste episodene ville jeg jo regnet med at de tok livet av han i denne episoden. Er litt spent på Tyrion også, føler det holder på å bygges opp en konflikt mellom han og Dany. 5 minutter siden, SVK skrev: Nettverket hans er kanskje dødt, men han har i hvert fall kunnskap om tunellene i Kings Landing. Kan være det blir relevant i krigen mot Cersei. Ja det kan hende, the golden company har jo ikke den samme fordelen der. Bortsett fra at de er flere, sannsynligvis. Jeg antar det ikke er så mange igjen av Danys styrker. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at Varys har lite for seg i kalde nord. Han er jo en KL-mann slik jeg ser det. I tillegg er han jo in it for the realm, og dette var jo ikke hans krig. Anonymkode: ad593...2a9 Enig. Håper vi ser han litt mer i de neste episodene. En ting som min lillesøster minnet med på, og som jeg ikke har tenkt over, er jo at hun dama til Oberyn (husker ikke navnet hennes) kanskje fremdeles henger nede i fangehullet og har det jævlig. Hun skulle jo være der lenge og se datteren sin råtne, så det kan jo hende hun fortsatt lever? Men det er kanskje en avsluttet del av historien. Jeg er spent på om Dany kommer til å ta med dragene inn i KL eller ikke. Hun vinner jo byen ganske lett om hun bruker dem, men det er taktisk kanskje ikke så smart, da omdømmet hennes allerede er ganske skadet pga faren hennes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 30. april 2019 #4005 Del Skrevet 30. april 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at Varys har lite for seg i kalde nord. Han er jo en KL-mann slik jeg ser det. I tillegg er han jo in it for the realm, og dette var jo ikke hans krig. Anonymkode: ad593...2a9 Yes, det er det jeg tenker også. Rosens krig hadde jo Richard Neville (?) som var en viktig kingmaker. Man har nok ikke en direkte parallell, men duoen Little finger og Varys har noe av den samme funksjonen. Der LF hadde personlige ambisjoner, så er Varys en litt annen story. Og han har jo en enorm kunnskap om maktens senter, etter å ha vært tett på både Aerys, Robert og Cersei. Han har rett og slett mer å bidra med i neste etappe. Og som @bippo nevner, om det bygger seg opp mot en konflikt mellom Dany og Tyrion, så kan de bli spennende å se hvor Varys står. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4006 Del Skrevet 30. april 2019 Jeg tipper at temmelig mange seere kommer til å avslutte abbonementet sitt hos HBO i samme sekund denne TV-serien er 100 % overstått? Anonymkode: 882d3...32b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 30. april 2019 #4007 Del Skrevet 30. april 2019 Siste episode av GOT hadde vært bra... Hadde jeg bare sett noe?! Bekmørkt jo. Gleder meg til hele GOT kommer som Blu Ray samlesett. Håper de lager noe kult ut av forpakningen, som en trone eller the wall 😄 eller en pop up bok med hele kartet. Jeg tipper Cersei tar etter yngstesønnen sin og kaster seg ut av tårnet eller så blir det gift som nevnt tidligere her. Hun vet at hun får en pinefull død med mindre hun har saken i egne hender. Men hun er også mye farligere nå, hun har tross alt ingen uvurderlige i livet sitt lenger å elske og beskytte. Alt står og faller på henne, hun driter i resten. Og det har blitt vist flere ganger at folket betyr nada for henne når man ser hvordan hun lot Jeffrey holde på. Jeg tror hun kommer til å sette mange liv i fare, men kjerringa dør, det er jeg sikker på. Og angående blikket dragene ga Jon i første episode etter flyveturen deres... Jeg tror ikke de blikket han fordi han klinte med morra deres, jeg tror de forstår mer enn vi tror og at de egentlig vet at Jon er den rette kongen og at det er han som har størst krav på å ri de. Eller så var det en advarsel - "hun er ikke så søt som hun ser ut." Jeg er faktisk redd for at hun kommer til å drepe Jon om hun føler posisjonen hennes blir truet. Hun har gradvis blitt mer og mer maktsyk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 30. april 2019 #4008 Del Skrevet 30. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tipper at temmelig mange seere kommer til å avslutte abbonementet sitt hos HBO i samme sekund denne TV-serien er 100 % overstått? Anonymkode: 882d3...32b Kødder du eller? For en elendig streaming tjeneste 😂 Forbrukerne har klaget i årevis på elendig kvalitet og tekniske problemer, men de driter i det, for de har GOT. Veeeel... De kommer til å angre om noen måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4009 Del Skrevet 30. april 2019 3 minutter siden, Vampen skrev: Yes, det er det jeg tenker også. Rosens krig hadde jo Richard Neville (?) som var en viktig kingmaker. Man har nok ikke en direkte parallell, men duoen Little finger og Varys har noe av den samme funksjonen. Der LF hadde personlige ambisjoner, så er Varys en litt annen story. Og han har jo en enorm kunnskap om maktens senter, etter å ha vært tett på både Aerys, Robert og Cersei. Han har rett og slett mer å bidra med i neste etappe. Og som @bippo nevner, om det bygger seg opp mot en konflikt mellom Dany og Tyrion, så kan de bli spennende å se hvor Varys står. Tyrion tror jeg får mange personlige konflikter fremover. Sansa, dany og og så Cersei. Interessant at Tyrion sa til jaime at han skulle ønske faren deres var der. Det sier en del om hvor dypt blodsbånd går. Føler at serien har fordummet Tyrion endel og at han er litt uinteressant. Dany er en helt intetsigende karakter for meg, syns hun fungerer dårlig i bøkene også. Skuespilleren hjelper ikke akkurat. Varys vet å velge sine venner. Han står der han overlever. Akk ja. Nå er det snart over. Jeg likte dog episode 3. Jeg er ikke egentlig glad i sånne store krigsepisoder men syns denne ga episode 1 og 2 mer dybde. Anonymkode: ad593...2a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4010 Del Skrevet 30. april 2019 1 minutt siden, BabyBlue skrev: Kødder du eller? For en elendig streaming tjeneste 😂 Forbrukerne har klaget i årevis på elendig kvalitet og tekniske problemer, men de driter i det, for de har GOT. Veeeel... De kommer til å angre om noen måneder. Må innrømme at selv om jeg har hbo laster jeg ned Amazon sin. Orker ikke den elendig kvaliteten Anonymkode: ad593...2a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4011 Del Skrevet 30. april 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dothrakiene er ubrukelige stående stand. De er best til å angripe, på hest, og det er det de kan. De tok nok hellet ikke høyde for hvor jævla mange det har blitt, og hvordan de sto plassert. De har vært klar over antallet lenge, som var enormt allerede på andre siden av veggen. Daenerys sier det er minst 100.000 i sesong 7. De visste også at alle nord for Winterfell var blitt del av hæren, og hadde antagelig en viss peiling på hvor mange som bodde i områdene. Dothrakiene kunne i det minste vært bedre støttet, med styrker følgende bak dem. For hva var egentlig planen her? Vente og se om dothrakiene klarte å ta dem på egenhånd? Alternativet, ved å ofre dothrakiene, var bare å gjøre fiendens hær enda større. Hvor skulle de fått olje fra? Om ikke olje, så noe brennbart. De brukte mye tid på å skaffe drageglass, og det virket en stund som om de helt hadde glemt eller avskrevet bruk av ild. Det var kun "flaks" at den røde damen kom og brakte inn ild-elementet, selv om dette også ble helt bortkastet i det store og hele. Når man har en fiende som løper en over ende uten evne til å føle smerte, må man tenke krigføring på en annen måte enn mot en vanlig, levende hær. Jeg er som sagt spent på hvordan bøkene håndterer dette. Dersom de ikke legger en plan med bruk av ild vil det være åpenbart selvmord å bli i Winterfell, der drageglass blir ubetydelig mot de store massene. Sjansene er dårlige i utgangspunktet, og det er nok ikke meningen at de skal ha så mye å kjempe imot med. Men dersom de har ingenting å stille opp med vil det være meningsløst å ta med seg hele hæren opp til Winterfell bare for å la dem slaktes. Jon og Tormund er de eneste som har sett the night king reise de døde på den måten, og det er også fjernt å tenke på at det kan skje, fordi de har vært døde så lenge. De var nok også opptatt med alt annet, og det VAR det tryggeste stedet selv om de døde kom til live. Det som ødela det var at de nevnte det seks ganger i forrige episode hvor trygdet det er der. Greit med frampek, men seriøst liksom 😂 Synes derimot det var en selvfølge at Jon skulle nevnt og tenkt over dette. Rickon f.eks hadde ikke vært der særlig lenge. Og en wight skaper raskt flere i et rom med forsvarsløse. Det kunne blitt en vemodig scene dersom de hadde bestemt seg for å fjerne de døde på forhånd. Ubehagelig for Jon og Starks, men det hadde vist at folk faktisk tenkte så langt, og hva de hadde vært villig til å gjøre for å beskytte sine egne. Stark-gjengen har måttet finne seg i mye, og dette kunne passet fint inn i rekken med urettferdigheter. Å la de døde være igjen i krypten ga kun mening for å gi Sansa og Tyrion et lite øyeblikk sammen i kampens hete, men hadde lite å si for resultatet og hvor mange overlevende som ble igjen. Det var få der i utgangspunktet, og ingen kjente ble dratt inn i det. Sam falt vel ikke og gav opp 4 ganger? Det var vel to, hvor han ble reddet den første gangen. Den andre gangen var for å vise Jons mål. Normalt ville Jon hjulpet Sam på flekken. Han så han falt, han ignorerte det for å gjøre det som var viktig: redde bran. Første gang blir Sam overfalt av en wight, blir reddet av Edd, for deretter å bli liggende nede på bakken fullstendig utsatt. Edd kommer til unnsetning ved å få han på beina, for deretter å selv bli drept. Senere blir han overmannet av 3 wights, fordi han står helt fryst og utmattet, og blir reddet av Jorah. (Da han ga familiesverdet til Jorah, og sa han ikke var sterk eller flink nok til å bruke det, tok jeg det som tegn på at han kom til å holde seg mer i bakgrunnen. Ikke i fronten.) Så ligger han i haugen og kjemper når Jon går forbi. Flere minutter senere ligger han fortsatt i haugen, men mirakuløst nok uten å bli angrepet av noen, selv om folk er i full krig rundt han. Liker Sam, men utrolig at han klarte å overleve. George RR Martin har alltid vært opptatt av menneskene i historien, og at det er menneskene som er "the bad guys". Supert at de følger dette, de fokuserer nok på at Cersei er den virkelige fienden. Enig i dette, hvilket er hvorfor det var litt unødvendig å ta med Night King i det hele tatt. Skjønner at det ble en TV-greie, men avslutningen føltes ganske tam etter så mye oppbygging rundt ham. Og som andre nevner var Brans viktige rolle tilsynelatende å sitte der og fly litt rundt i kråkene. Selvfølgelig ble hun redd av å få 10-15 weights etter seg i en trang gang når hun er skadet og fanget. De døde kan ikke sammenlignes med levende. Den røde damen fortalte henne om hva hennes hensikt er, ikke at hun er en drapsmaskin. At hun allerede i sesong to (?) så at Arya ville bli noe, stort. Arya har også siden sesong 1 lært seg å fange katter, snike seg inn på folk, drepe og danse mens hun sloss. For alt vi veit så kan hun tatt annsiktet til en weight eller noe. Eller hoppet fra et tre. Du så vel også selv hvor lydløst hun beveget seg på biblioteket. Den røde damen har bommet mye og var lenge overbevist om at Stannis var den viktigste i verden. Kanskje hun kunne nevnt Aryas hensikt før alle var drept? Jeg hadde godtatt forklaringen på at hun tok ansiktet til en wight, men skulle gjerne sett det, om så bare for et øyeblikk. Snikingen i biblioteket kan ikke sammenlignes med å ta seg gjennom en tett masse med døde, som om man beveger seg gjennom en folkemasse på konsert. Om kun én oppdager deg er du ferdig. Alle andre trær var for langt unna, om hun ikke var i det røde treet. Men da ville jeg sett det filmet ovenfra, akkurat i øyeblikket hun hopper ned fra greinen. Når dette ble overlatt til spekulasjon virker det hele altfor tilfeldig. I det store og hele koste jeg meg med episoden. Synes skuespillerne gjorde en flott jobb, og filmingen ga virkelig en følelse av kaos. Men noen irritasjonsmomenter var det samtidig. Greit at folk har ulike meninger, men tråden kan vel ikke være bare for folk som vil rose episodene eller si at de gleder seg til neste? Anonymkode: 8e5f8...436 Anonymkode: a0ce3...e69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 30. april 2019 #4012 Del Skrevet 30. april 2019 10 minutter siden, BabyBlue skrev: Siste episode av GOT hadde vært bra... Hadde jeg bare sett noe?! Bekmørkt jo. Gleder meg til hele GOT kommer som Blu Ray samlesett. Håper de lager noe kult ut av forpakningen, som en trone eller the wall 😄 eller en pop up bok med hele kartet. Jeg tipper Cersei tar etter yngstesønnen sin og kaster seg ut av tårnet eller så blir det gift som nevnt tidligere her. Hun vet at hun får en pinefull død med mindre hun har saken i egne hender. Men hun er også mye farligere nå, hun har tross alt ingen uvurderlige i livet sitt lenger å elske og beskytte. Alt står og faller på henne, hun driter i resten. Og det har blitt vist flere ganger at folket betyr nada for henne når man ser hvordan hun lot Jeffrey holde på. Jeg tror hun kommer til å sette mange liv i fare, men kjerringa dør, det er jeg sikker på. Og angående blikket dragene ga Jon i første episode etter flyveturen deres... Jeg tror ikke de blikket han fordi han klinte med morra deres, jeg tror de forstår mer enn vi tror og at de egentlig vet at Jon er den rette kongen og at det er han som har størst krav på å ri de. Eller så var det en advarsel - "hun er ikke så søt som hun ser ut." Jeg er faktisk redd for at hun kommer til å drepe Jon om hun føler posisjonen hennes blir truet. Hun har gradvis blitt mer og mer maktsyk. Advarsel: dragenerding incomming. Jeg tror også de skjønner mer, se feks på Drogons reaksjon da Dany sørger over Jorah. Men jeg har inntrykk av at dragene bånder med en rytter, og at det forblir den rytteren så lenge de lever. Dragen har ikke flere ryttere og rytteren rir ikke flere drager. Mens drage og rytter kan få et bånd med en ny motpart om den ene dør. Jeg mener å huske at kilden var lore som gikk på Targaryens forhold til drager, blant annet med et og annet fatalt forsøk på å ri på en drage som ikke tilhører en selv. Og det stemmer jo sånn sett med serien, Dany rir utelukkende på Drogon, og det er han som er den ivrigste forsvareren. Og da kan man vel anta at Rhaegal nå er Jons drage, og at retten til å være dragerytter handler om hvilken drage de to har blitt akseptert av? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 30. april 2019 #4013 Del Skrevet 30. april 2019 2 minutter siden, Vampen skrev: Advarsel: dragenerding incomming. Jeg tror også de skjønner mer, se feks på Drogons reaksjon da Dany sørger over Jorah. Men jeg har inntrykk av at dragene bånder med en rytter, og at det forblir den rytteren så lenge de lever. Dragen har ikke flere ryttere og rytteren rir ikke flere drager. Mens drage og rytter kan få et bånd med en ny motpart om den ene dør. Jeg mener å huske at kilden var lore som gikk på Targaryens forhold til drager, blant annet med et og annet fatalt forsøk på å ri på en drage som ikke tilhører en selv. Og det stemmer jo sånn sett med serien, Dany rir utelukkende på Drogon, og det er han som er den ivrigste forsvareren. Og da kan man vel anta at Rhaegal nå er Jons drage, og at retten til å være dragerytter handler om hvilken drage de to har blitt akseptert av? Uhh, den teorien likte jeg. Foreløpig så lever begge to, men jeg lurer på hvordan Dany reagerer om Drogon dør og Rhaegal har fått et sterkere forhold til Jon enn Dany og kun anerkjenner han som sin rytter? Eller vil det at hun fikk eggene til å klekke og ga de liv telle mest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 30. april 2019 #4014 Del Skrevet 30. april 2019 Sitat De har vært klar over antallet lenge, som var enormt allerede på andre siden av veggen. Daenerys sier det er minst 100.000 i sesong 7. De visste også at alle nord for Winterfell var blitt del av hæren, og hadde antagelig en viss peiling på hvor mange som bodde i områdene. Dothrakiene kunne i det minste vært bedre støttet, med styrker følgende bak dem. For hva var egentlig planen her? Vente og se om dothrakiene klarte å ta dem på egenhånd? Alternativet, ved å ofre dothrakiene, var bare å gjøre fiendens hær enda større. Jeg har sett så mange analyser det siste døgnet at jeg har gått helt i surr på hva jeg har sett hvor, men jeg så en interessant film om dette med dothrakiene. Det ble det diskutert dette med at hovedfeilen de levende gjør er å se på slaget nettopp som er tradisjonelt slag. For å sende en kavaleriet-styrke rett inn i fienden på den måten var visst en kjent taktikk fra middelalderen-ish, som handlet om å bryte rekkene og få motparten til å vike fra planen sin. Man prøver å sjokkere og destabilisere. Og det har vi sett tidligere i serien, at dothrakiene leder angrepet i første pulje. Det er det de er gode på, offensiv styrke og brutalitet. Problemet denne gangen er at det de møter ikke er en rekke, eller en taktisk plan. Det er en masse av døde kropper, som har et mål, ikke en plan å vike fra, og som ikke lar seg sjokkere eller skremme. Faller en, så fortsetter bare de andre. De døde er følelsesløse kropper uten frykt, som utfører. Og da går en plan om tradisjonell taktikk til helvete. Og det er kanskje der Arya kommer inn også. Man trengte en assassin, ikke en kriger. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4015 Del Skrevet 30. april 2019 9 minutter siden, Vampen skrev: Jeg har sett så mange analyser det siste døgnet at jeg har gått helt i surr på hva jeg har sett hvor, men jeg så en interessant film om dette med dothrakiene. Det ble det diskutert dette med at hovedfeilen de levende gjør er å se på slaget nettopp som er tradisjonelt slag. For å sende en kavaleriet-styrke rett inn i fienden på den måten var visst en kjent taktikk fra middelalderen-ish, som handlet om å bryte rekkene og få motparten til å vike fra planen sin. Man prøver å sjokkere og destabilisere. Og det har vi sett tidligere i serien, at dothrakiene leder angrepet i første pulje. Det er det de er gode på, offensiv styrke og brutalitet. Problemet denne gangen er at det de møter ikke er en rekke, eller en taktisk plan. Det er en masse av døde kropper, som har et mål, ikke en plan å vike fra, og som ikke lar seg sjokkere eller skremme. Faller en, så fortsetter bare de andre. De døde er følelsesløse kropper uten frykt, som utfører. Og da går en plan om tradisjonell taktikk til helvete. Og det er kanskje der Arya kommer inn også. Man trengte en assassin, ikke en kriger. Nettopp, og det er det som er poenget mitt. Angrepet er meningsløst og nærmest en ofring av dothrakiene. De døde blir ikke skremt, og det burde de ha forutsett. Anonymkode: a0ce3...e69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 30. april 2019 #4016 Del Skrevet 30. april 2019 6 minutter siden, BabyBlue skrev: Uhh, den teorien likte jeg. Foreløpig så lever begge to, men jeg lurer på hvordan Dany reagerer om Drogon dør og Rhaegal har fått et sterkere forhold til Jon enn Dany og kun anerkjenner han som sin rytter? Eller vil det at hun fikk eggene til å klekke og ga de liv telle mest? Gode spørsmål. Drogon ser ut til å ligne den mest kjente dragen (den store skallen i KL), Balerion the dread. En enorm svart og rød drage, som Aegon den første red når han erobret Westeros. I historien om ham ser det ut til å følge systemet med bånding strengt. Søstrene til Aegon rir utelukkende sine drager, og Balerion bytter bare rytter når en rytter dør og han bånder med en ny. Og i perioder hvor han ikke har et bånd, så er han rytterløs, og følger andre drager uten rytter. Det nevnes bla en Targaryen som venter med å bånde med en drage, fordi han venter på at Balerion skal bli ledig. Det samme systemet ser ut til å gjelde de to andre dragene fra erobringen, Vhagar og Meraxes. Meraxes dør med sin rytter, og Vhagar bytter bare rytter når den gamle dør og er rytterløs i årene uten bånd. Det nevnes bla en periode på 29 år uten rytter. Så i følge bøkene, så ser det ut til at båndet mellom en drage og rytter er essensielt. Slik har det i hvert fall vært. Så i følge tradisjonen, bør Rhaegal være Jons drage, også om Drogon dør, iom at han har akseptert Jon som sin rytter. Men serien kan jo velge å gjøre noe annet. Ellers er jo historien med erobringen interessant. Kong Aegon (erobreren og the first of his name) erobrer Westeros sammen med søstrene sine. Og alle tre er drageryttere, som tar landet ved hjelp av nettopp dragene. Nå har vi igjen to drageryttere, til og med en Aegon, og en drage som ligner på Balerion, og en kamp om Westeros. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 30. april 2019 #4017 Del Skrevet 30. april 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp, og det er det som er poenget mitt. Angrepet er meningsløst og nærmest en ofring av dothrakiene. De døde blir ikke skremt, og det burde de ha forutsett. Anonymkode: a0ce3...e69 En ofring indikerer at det er et bevisst valg at de skal dø. Her er det mer snakk om en feilvurdering. De bruker taktikker de kjenner, og det viser seg at de ikke funker. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4018 Del Skrevet 30. april 2019 15 minutter siden, Vampen skrev: En ofring indikerer at det er et bevisst valg at de skal dø. Her er det mer snakk om en feilvurdering. De bruker taktikker de kjenner, og det viser seg at de ikke funker. Legg merke til at jeg skrev nærmest en ofring. Det var jo ingen overraskelse? Ja, en feilvurdering, mildt sagt. De er allerede klar over at de døde verken lar seg skremme eller sjokkere. Dothrakiene gjennomførte ikke plutselig dette påfunnet på egenhånd uten den kunnskapen. Styrkenes plassering var planlagt og gjennomgått av lederne på forhånd, med taktikker som åpenbart ikke kom til å fungere. Jeg tenkte på det underveis da dothrakiene satte i gang med kampropene sine på vei mot fienden. Vanligvis er det sikkert del av å avskrekke, mens denne gangen ble det kun for å opprettholde egen moral og håp i en håpløs situasjon. Det gjorde egentlig scenen ganske trist. Greit at du har din oppfatning. Jeg klarer ikke å glatt godta tankegangen og synes som nevnt det er undervurdering av publikum. Anonymkode: a0ce3...e69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 30. april 2019 #4019 Del Skrevet 30. april 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tipper at temmelig mange seere kommer til å avslutte abbonementet sitt hos HBO i samme sekund denne TV-serien er 100 % overstått? Anonymkode: 882d3...32b Problemet med streaming og streaming "konkurransen" er at det egentlig ikke er konkurranse. Man ville forventet at flere som tilbyr streaming fører til at de andre må tilby bedre tjenester og flere funksjoner osv. Men slik det fungerer nå, så har ulike streamingtjenester monopol på ulike serier og filmer. Det betyr at de ulike streamingtjeneste ikke trenger tilby bedre UI, bedre funksjoner, bedre layout, fordi det de ulike tjeneste kjemper om, er hvem som kan tilby hvilken serie. Ikke hvem som kan gi de beste tjenesten eller beste prisen Så dess flere som tilbyr streaming, dess dårligere blir tilbudet. Fordi de ulike tjenestene tilbyr ulike programmer og brukere må velge serier og filmer, ikke hvem som har den beste tjenesten/ UI/ layout/ funksjonene Men det ble nå på siden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 30. april 2019 #4020 Del Skrevet 30. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Legg merke til at jeg skrev nærmest en ofring. Det var jo ingen overraskelse? Ja, en feilvurdering, mildt sagt. De er allerede klar over at de døde verken lar seg skremme eller sjokkere. Dothrakiene gjennomførte ikke plutselig dette påfunnet på egenhånd uten den kunnskapen. Styrkenes plassering var planlagt og gjennomgått av lederne på forhånd, med taktikker som åpenbart ikke kom til å fungere. Jeg tenkte på det underveis da dothrakiene satte i gang med kampropene sine på vei mot fienden. Vanligvis er det sikkert del av å avskrekke, mens denne gangen ble det kun for å opprettholde egen moral og håp i en håpløs situasjon. Det gjorde egentlig scenen ganske trist. Greit at du har din oppfatning. Jeg klarer ikke å glatt godta tankegangen og synes som nevnt det er undervurdering av publikum. Anonymkode: a0ce3...e69 Jeg er fullstendig klar over at det er greit at jeg har min oppfatning, men takk? Du skal også få kjøpe hva du vil. Det skinner vel ganske tydelig igjennom i hele planleggingsprosessen at de er usikre på hva de skal gjøre? For hva gjør man egentlig, med 100000 zombier på vei mot deg? Burer seg inne? De klatret jo opp veggene. Og de kom seg inn. Setter fyr på skyttergraver? Da lager de zombie-broer. Gjemmer seg i krypten? Nei, vent.. selv med en tom krypt vil jeg tro det hadde vært et spørsmål om tid før de kommer seg inn, de hadde minst en kjempe og en drage, og det skal være en jævlig stor krypt for å få plass til alle. La dragene grille dem fra lufta? Det endte med snøstorm. Og Viserion. Olje har vært nevnt. Hvor mye olje kan de ha? Og er det nok til å stagge nevnte 100000 zombier i parkour modus? Jeg tviler. Brent jord var nevnt tidligere i tråden, og det blir jo mindre effektivt med en fiende som ikke trenger forsyninger. Cluet er jo at de vet at de ikke kan slå hordene av skrømt. Planen i sin helhet er jo å prøve å ta ut NK, i håp om at det også dreper resten. Alt som foregår foran WF er å kjøpe seg tid, og gjøre et desperat forsøk på å ta NK. Styrkene som forsvarer WF skal holde dem tilbake så lenge de klarer, til de klarer å ta NK. Og i mangel på en bedre plan, så gjør styrkene det de kan best. Dothrakiene er den offensive styrken, Unsullied med sin mur er også gode på defensivt, og resten holder flankene. Og min tolkning er at selv om de vet det er et desperat forsøk med liten mulighet for å lykkes, så finnes det et håp. Det ser man bla på noen av reaksjonene når sverdene tar fyr, og på Danys reaksjon når hun ser Dothrakiene forsvinne. Kort oppsummert, jeg er enig i at planen funket dårlig. Men jeg sliter litt med å se at det fantes så mange gode alternativer. Om de hadde holdt dothrakiene tilbake og dumpet litt olje fra muren, så hadde nok fortsatt resultatet ha blitt det samme. Ned Stark sa en gang at man kan holde WF lenge, men da er det også snakk om mot en tradisjonell hær. Det er bokstavelig talt døden som kommer, og den er vanskelig å slå eller holde tilbake. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå