Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Rights

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
44 minutter siden, Tørrfisk skrev:

Jeg tror Jamie kommer til å drepe Cersei. Hun har jo indirekte forårsaket alle barnas dødsfall - og Jamie ser vel snart at galskapen hennes må stoppes. Han satt nok heller ikke pris på å bli manipulert til å tro at Tyrion drepte Joffrey, da han med en gang det skjedde sa at han ikke kunne tro at Tyrion kunne gjort det, og nå vet med sikkerhet at han skulle stolt på seg selv.

Når det kommer til to riker eller demokrati, kommer det an på hvem som seirer. Hvis Dany "vinner" får nok Jon være king in the north = to riker. Men hvis Dany dør (noe jeg faktisk tror hun gjør, kanskje ofrer seg for Jon mens de slåss i nord?) og Jon blir valgt til konge i 7 kingdoms på rettferdig måte, så blir det nok et slags demokrati.

Ja, det er jo også det profetien sier - at hun vil bli drept av sin bror.

Men ærlig talt så tror jeg aldri Dany ville ofret seg selv etter at hun har gått igjennom, om noen skal ofres er det vel heller helten Jon som ofrer seg for henne.

43 minutter siden, Lord Friendzone skrev:

Ja, dette har jeg stusset litt over. Trolig føler Bran at sannheten om Jons opphav er så sensitiv at den må gis ansikt til ansikt. Jeg er også temmelig spent på eventuelt når og hvordan Daenerys vil la seg overbevise om at deres slektsskap er reelt, og ikke minst partenes reaksjoner på det.

Spørsmålet da er, hvem er the rightful heir to the throne? Er det barnet til kongen (Dany), førstefødte, eller får en sønn alltid tronen først bare fordi han er en mann? Dany er jo datteren til kongen, så sånn sett er det vel hun som er tronarving, ikke barnebarnet til kongen (med mindre menn får førsteprioritet uansett da).

Anonymkode: c86d3...1c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sitronmelisse

Hva om Littlefinger endte opp på tronen til slutt da. Verden er slett ikke rettferdig. Feil mennesker kan ende på tronen.. (Caos is a ladder...)

Ellers ser jeg fram til å følge med på utviklingen til Theon. Han seilte inn så selvsikkert i siste episode (i hvert fall inntil han oppdaget Jon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo også det profetien sier - at hun vil bli drept av sin bror.

Men ærlig talt så tror jeg aldri Dany ville ofret seg selv etter at hun har gått igjennom, om noen skal ofres er det vel heller helten Jon som ofrer seg for henne.

Spørsmålet da er, hvem er the rightful heir to the throne? Er det barnet til kongen (Dany), førstefødte, eller får en sønn alltid tronen først bare fordi han er en mann? Dany er jo datteren til kongen, så sånn sett er det vel hun som er tronarving, ikke barnebarnet til kongen (med mindre menn får førsteprioritet uansett da).

Tradisjonen i Westeros har vært at kongens nærmeste mannlige etterkommer har rett på tronen. Nå har jo Cersei utnevnt seg selv som regjerende dronning, og sånn sett er det vel åpnet for at Dany kan bli regjerende dronning. Om Jon er ektefødt sønn av Rhaegar vil han ha sterkere krav enn Dany, men han er en uekte sønn, og har dermed ikke krav på arv, og i alle fall ikke en krone. Rhaegar kunne valgt å anergkjenne han som sin sønn, og gitt han rettighetene til en sønn, slik som Bolton gjorde for sin bastard, men han ville nok ikke blitt godtatt som arving til kronen sånn helt uten videre. Da ville nok de fleste foretrukket en kvinnelig ektefødt arving. 

Til og med i Norge har ikke kvinner kunnet arve kronen tidligere. Martha Luise er eldre enn Kronprins Haakon, men hun kunne aldri bli dronning. Hennes niese blir det, som den første i Norge. :) Enkelte andre land, som Danmark og Storbritannia har hatt regjerende dronninger i mange år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Muscae skrev:

Tradisjonen i Westeros har vært at kongens nærmeste mannlige etterkommer har rett på tronen. Nå har jo Cersei utnevnt seg selv som regjerende dronning, og sånn sett er det vel åpnet for at Dany kan bli regjerende dronning. Om Jon er ektefødt sønn av Rhaegar vil han ha sterkere krav enn Dany, men han er en uekte sønn, og har dermed ikke krav på arv, og i alle fall ikke en krone. Rhaegar kunne valgt å anergkjenne han som sin sønn, og gitt han rettighetene til en sønn, slik som Bolton gjorde for sin bastard, men han ville nok ikke blitt godtatt som arving til kronen sånn helt uten videre. Da ville nok de fleste foretrukket en kvinnelig ektefødt arving. 

Til og med i Norge har ikke kvinner kunnet arve kronen tidligere. Martha Luise er eldre enn Kronprins Haakon, men hun kunne aldri bli dronning. Hennes niese blir det, som den første i Norge. :) Enkelte andre land, som Danmark og Storbritannia har hatt regjerende dronninger i mange år. 

Men spørsmålet er også om Jon i det hele tatt vil ha tronen- Im gonna go with no. Tror han ville gitt den videre fremfor å sitte i KL og kope.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Hva om Littlefinger endte opp på tronen til slutt da. Verden er slett ikke rettferdig. Feil mennesker kan ende på tronen.. (Caos is a ladder...)

Ellers ser jeg fram til å følge med på utviklingen til Theon. Han seilte inn så selvsikkert i siste episode (i hvert fall inntil han oppdaget Jon).

Er det én han ikke kan manipulere så er det Bran, han kan nok sette stopper for planene hans. Sansa virker også å være mindre naiv nå.

Det så ut som at Theon var mer seg selv i siste episode.

Anonymkode: 15840...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe jeg syns er fascinerende er at noen reagerer på at Dany er prinsippfast, sta og autoritær - alle disse kvalitetene gjør at noen stempler henne som en heks og maktsyk. Men når menn innehar disse kvalitetene da viser det styrke og mot. Vi har hatt utrolig mange menn i serien som har utført grufulle handlinger for å få makt. Vi snakker barnedrap, barn som blir brent og drept før de blir født, voldtatt, osv. 

De "slemme" lordene har gjort meget groteske ting, men selv de "gode" lordene har gjort verre ting enn Dany. Stannis hadde ingen problemer med å ofte datteren sin og brenne folk som ikke trodde på "the lord of light", samt drepe kongen til wildingsene da han ikke ville "bend the knee." Robert som ville drepe alle Targaryan-barna og han havnet i konflikt med Ned da han sendte leiemordere for å få Dany drept. Tywin som ga ordre om å myrde Targaryan barna og mødrene mens de sov, osv. Alle som het Targaryan til etternavn ble drept, unntatt Dany og broren. De utryddet hele slekten. Det er nesten merkelig at Dany ikke fremstår som mer hevnsyk. Når hun er nådeløs overfor fiendene sine er hun plutselig en heks og man glemmer at de midt i en krig. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe jeg syns er fascinerende er at noen reagerer på at Dany er prinsippfast, sta og autoritær - alle disse kvalitetene gjør at noen stempler henne som en heks og maktsyk. Men når menn innehar disse kvalitetene da viser det styrke og mot. Vi har hatt utrolig mange menn i serien som har utført grufulle handlinger for å få makt. Vi snakker barnedrap, barn som blir brent og drept før de blir født, voldtatt, osv. 

De "slemme" lordene har gjort meget groteske ting, men selv de "gode" lordene har gjort verre ting enn Dany. Stannis hadde ingen problemer med å ofte datteren sin og brenne folk som ikke trodde på "the lord of light", samt drepe kongen til wildingsene da han ikke ville "bend the knee." Robert som ville drepe alle Targaryan-barna og han havnet i konflikt med Ned da han sendte leiemordere for å få Dany drept. Tywin som ga ordre om å myrde Targaryan barna og mødrene mens de sov, osv. Alle som het Targaryan til etternavn ble drept, unntatt Dany og broren. De utryddet hele slekten. Det er nesten merkelig at Dany ikke fremstår som mer hevnsyk. Når hun er nådeløs overfor fiendene sine er hun plutselig en heks og man glemmer at de midt i en krig. 

Nå har jeg riktignok aldri hatt noe positivt inntrykk av hverken Stannis eller Robert i denne serien. Jeg digga scenen når Stannis døde. Han fortjente det. Samme med Robert. Grunnen til at så mange likte både Ned, Rob og Jon Snow, er at de alle hadde rene motiver. Ja de kan drepe folk som prøver drepe dem. De kan være harde når det trengs, men grunnmotivene og handlingene deres er basert på et ønske om å tjene kongeriket og folket til det beste. Ikke deres egoistiske trang til tronen og kronen.

Dany VAR der hun også i de første 4 sesongene. Jeg heiet på henne! Hun viste ikke fienden nåde! Var beinhard mot de som gjorde urettferdighet, men også god og rettferdig mot de som fortjente det. Nå går hun stort sett bare rundt å syter. Hun snerrer mot alle som rådgir henne. Truer med å brenne dem levende. "Bend your knee to me Snow!!" Litt andre takter enn det vi er vandt med fra den kanten. Desto nærmere hun har kommet tronen, desto større bitch har hun blitt. Jeg tror hun arver galskapen slekta hennes har ved å sitte ved makten. Tipper hun kommer til å klikke med dragene sine og brenne lorder og folk som viser tegn til motstand mot henne. Da vil selv Tyrion vende seg mot henne. Dany er ikke skikket til å sitte på tronen. Det er kun Snow som er igjen, som bør ta den plassen. Han har hatt en lang vei å gå og har aldri veket fra sin moral eller sine prinsipper. Derfor liker alle Jon Snow, mens flere nå vender seg mot Dany.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ut fra bildet under, hvor to hester rir i vannkanten og to individer er på vei mot vannet, hvor dypt kan det være? 10 cm? 50 cm? Kan det være så dypt som en meter?

Neida, det var visst hundrevis av meter dypt, ja! På et magisk vis havnet de midt i en dyp innsjø, kanskje en del av teleporteringstankegangen til D&D?

Herregud, så håpløst dårlig regissert.

IMG_1773.JPG

Anonymkode: 82242...6a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg vært Cersei eller Jaime, så hadde jeg nok vært møkk lei av at folk til stadighet omtaler dem som Cercei og Jamie, for øvrig.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enhver fandom finnes det alltid noen av typen "I am the greatest fan there is, no one hates this more than me:" Et rart fenomen, men har sett det mange ganger før.

Jeg for min del synes forrige episode var en av de beste i hele serien, utrolig spennende! Jeg vil jo Targaryen skal vinne over Lannisters, samtidig vil jeg ikke at verken Jaime eller Bronn skal dø (men det vil de nok, med tanke på hva slags serie det er :P ).

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også Dany kommer til å bli mad king 2.0. Hun er på god vei dit. Siste episode var så spennende! Pga jamie visste jeg ikke hvem jeg skulle heie på. Ble veldig fan av jamie etter sesongen han spilte mye sammen med brianne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, HarryDotter skrev:

Nå har jeg riktignok aldri hatt noe positivt inntrykk av hverken Stannis eller Robert i denne serien. Jeg digga scenen når Stannis døde. Han fortjente det. Samme med Robert. Grunnen til at så mange likte både Ned, Rob og Jon Snow, er at de alle hadde rene motiver. Ja de kan drepe folk som prøver drepe dem. De kan være harde når det trengs, men grunnmotivene og handlingene deres er basert på et ønske om å tjene kongeriket og folket til det beste. Ikke deres egoistiske trang til tronen og kronen.

Dany VAR der hun også i de første 4 sesongene. Jeg heiet på henne! Hun viste ikke fienden nåde! Var beinhard mot de som gjorde urettferdighet, men også god og rettferdig mot de som fortjente det. Nå går hun stort sett bare rundt å syter. Hun snerrer mot alle som rådgir henne. Truer med å brenne dem levende. "Bend your knee to me Snow!!" Litt andre takter enn det vi er vandt med fra den kanten. Desto nærmere hun har kommet tronen, desto større bitch har hun blitt. Jeg tror hun arver galskapen slekta hennes har ved å sitte ved makten. Tipper hun kommer til å klikke med dragene sine og brenne lorder og folk som viser tegn til motstand mot henne. Da vil selv Tyrion vende seg mot henne. Dany er ikke skikket til å sitte på tronen. Det er kun Snow som er igjen, som bør ta den plassen. Han har hatt en lang vei å gå og har aldri veket fra sin moral eller sine prinsipper. Derfor liker alle Jon Snow, mens flere nå vender seg mot Dany.

Hun er jo fremdeles slik du beskriver henne - men nå er hun nærmere tronen enn hun noen gang har vært, derfor er hun så alvorlig. Hun er kommet til Westeros, vet ikke helt hvem hun skal stole på, hun har blitt forrådt tidligere, er usikker og livredd på å gjøre feil. Hvis du har lest bøkene har du blitt bedre kjent med Dany. I TV-serien kommer det ikke fram hva hun tenker. Ved å komme med advarsler/trusler forteller hun at uærlighet har konsekvenser. Det er jo et smart trekk. I Westeros/Kings Landing vet man aldri hvem skal stole på, der dolker man fort hverandre i ryggen. Tyrion er en lannister, selv om Dany stoler på ham så har Oleanna plantet usikkerhet i Dany.

Dette med at Dany vil at Jon skal bøye kneet for henne, er jo ikke rart i det hele tatt. Det som hadde vært merkelig er om Dany bare gjorde akkurat det Jon ber henne om å gjøre - uten å kjenne ham, vite hva han står for, om han er en løgner, osv. For henne er han en bastard som kaller seg for «king in the north» og som ønsker at hun skal kjempe for ham og folket hans uten at han skal gjøre noe for det. Det eneste som Dany krever at er at han skal bøye kneet for henne. Hva forventer man egentlig? At hun skal skyve vekk sunn skepsis og opptre naivt? Hun vet jo ikke det vi TV-seerne vet. Da kan en heller si at det er Jon som burde skjerpe seg - hva er viktigst for ham: æren hans eller at folket hans skal overleve? Nå er Dany muligens den eneste som kan redde Westeros fra white walkerne. Hvorfor er det så vanskelig å bøye kneet for å redde folket sitt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra bildet under, hvor to hester rir i vannkanten og to individer er på vei mot vannet, hvor dypt kan det være? 10 cm? 50 cm? Kan det være så dypt som en meter?

Neida, det var visst hundrevis av meter dypt, ja! På et magisk vis havnet de midt i en dyp innsjø, kanskje en del av teleporteringstankegangen til D&D?

Herregud, så håpløst dårlig regissert.

Du dummer deg bare ut. Et stikkord til deg: m-a-r-b-a-k-k-e. Håpløst å uttale seg når du ikke engang vet hva du snakker om.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt litt over siste episode, og kommet fram til mye og mangt.

Dragonstone-hulen: Hehe, måtte le av hele scenen. The children of the forest laget simple tegn som rare spiraler osv, men plutselig ser vi et ganske detaljert bilde av WW, skurrer. Lurer på om det blir avslørt at Jon tegnet de helleristningene med White Walkers på Dragonstone selv, kan jo godt være noe han gjorde for å påvirke Daenerys.

Flere som reagerte på hvor ufattelig "gjesp" gjenforeningsscenene mellom Stark-barna var? D&D viser seg fra sin sanne side, som vanlig.

Også scenen mellom "super-Arya" og Brienne da. Vi har knapt sett Arya trene og bli god til noe som helst, i Bravos ble hun banket gul og blå med en pinne, og nå plutselig er hun verdens største badass, når var det egentlig vi så hun ble en "master water dancer"? De kunne vel gitt oss litt mer kjøtt på bena først. 

Alt med Arya var grusomt å se på i denne episoden, Super-Arya og Super-Bronn er i beste fall kun komiske. Pluss på scenen med Arya og portvaktene, poengløs og elendig skrevet. Arya blir jo bare mer og mer iriterende.

Lannisterhæren har med seg dragearmbrøsten i tilfelle drageangrep, hvorfor skulle de ellers ha den der? Og når de blir angrepet har de ingen (blant alle de tusen lannistersoldatene) som sitter klar, heller ingen som kan bruke den eller i det minste hjelpe til, nei, det er Super-Bronn må ta affære og gjøre alt selv såklart. Herregud, for noen elendige manusforfattere. Glemte da nesten D&D`s prompe-humor på sitt verste hele den greia med Dickon-navnet, grusomt.

Du vet du ikke trenger å se på?

Sutringa de her begynner nemlig å bli ganske ødeleggende for tråden.. 

Anonymkode: 1089e...0c0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om dette har blitt spurt om tidligere, men hvorfor ble sansa så mutt når hun så arya i duell med brienne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, murray skrev:

Beklager om dette har blitt spurt om tidligere, men hvorfor ble sansa så mutt når hun så arya i duell med brienne?

Mitt inntrykk var at hun så Arya som en trussel. At Arya faktisk har fått til noe, og at Sansa kanskje blir mindre viktig i andres øyne, fordi Arya har større nytteverdi og får mer respekt, og dermed mer innflytelse enn Sansa. Men vi får se om det utvikler seg til en konflikt mellom dem, eller om det bare var at Sansa var oppgitt over Aryas manglende femininitet, som Sansa var veldig plaget av i første sesong. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i følge KG sine regler er det ikke lov å være kritisk til TV-serier. Da må innleggene slettes og brukeren kastes ut. Eller hva?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i følge KG sine regler er det ikke lov å være kritisk til TV-serier. Da må innleggene slettes og brukeren kastes ut. Eller hva?

Lov å være kritisk, men du skriver utelukkende negative ting på en provoserende måte. Det ødelegger ja.

Anonymkode: ee0ad...f48

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lov å være kritisk, men du skriver utelukkende negative ting på en provoserende måte. Det ødelegger ja.

Anonymkode: ee0ad...f48

Det er vanskelig å ta vedkommende seriøst. Dette med marbakke har jeg nevnt tidligere, men det spiller visst ingen rolle, vedkommende bare fortsetter å argumentere med hvor rart det er at det plutselig blir brådypt. Flaut egentlig. Det er bare å overse negativiteten, tenker jeg. Alt fra AB 6a7 er negativt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du dummer deg bare ut. Et stikkord til deg: m-a-r-b-a-k-k-e. Håpløst å uttale seg når du ikke engang vet hva du snakker om.

Om man blir kastet i sjøen noen cm fra kanten av en marbakke, da burde man kanskje se kanten og ikke plutseilg bli teleportert til et sted med sjø så langt øyet kan se på alle kanter?

Du later til å være hjernevasket, og godtar alt som skjer som fantastisk og perfekt. Lik tyskerne var blendet av alt Hitler sa på 30-tallet. 

Hva blir det neste? Daenerys får plutselig følelser for Davos, og alle hjerter gleder seg. "Ja, dette var fantastisk godt laget av de suverene manusforfatterne!". Spiller ingen rolle hva de gjør, alt er genialt, alt er utrolig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...