Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Rights

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hadde hun latt være så hadde hun vært dum, og mistet støtte i folket og mistet momentum i målet om å samle hær og flåte for å ta jerntronen. 

Så handlingen var kynisk og kald (ovenfor sine "barn"). Kalkulert offer. 

Anonymkode: bf747...b08

Hun kunne brukt dragene sine, men det gjorde hun ikke. Hun la dem i lenker selv om det knuste henne. Det sier litt, uansett årsak til at hun la dem i lenker. 

Anonymkode: 15840...4fd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hadde hun latt være så hadde hun vært dum, og mistet støtte i folket og mistet momentum i målet om å samle hær og flåte for å ta jerntronen. 

Så handlingen var kynisk og kald (ovenfor sine "barn"). Kalkulert offer. 

Anonymkode: bf747...b08

For øvrig, få støtte i folket? Hun hadde ikke trengt å få støtte. Hun hadde unsullied, dothrakies og tre drager. Hun hjalp de svake, de som ikke kunne slåss for henne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, jabx skrev:

Nå har GRRM vist at det er mulig å lage en troverdig historie uten at den blir gørr kjedelig og forutsigbar. Det er bare serieskaperne Dumb & Dumber som ikke klarer det.

Ingen deler av GOT har vært helt troverdige etter min mening. I tidligere sesonger så folk det som var bra, og var villige til å overse ganske store glipp i realismen.

Hadde "The red wedding" skjedd nå ville episoden blitt slaktet. Garantert. Hvordan kunne hele kjempehæren til Robb bli utradert på den måten? Hadde de flere tusen mann, men INGEN som så seg litt rundt og la merke til at Freys forberedte seg? I sesong 8 ville mange hylt over hvor lite troverdig det var. Det var lite troverdig sånn som det ble fremstilt, men målet er å sjokkere og underholde. Skulle alt vært helt troverdig ville bøkene og serien blitt ganske annerledes.

Nå klarer ikke folk å se annet enn at endringen til Dany kom litt brått. Jeg er enig i det, men er det så forbaska nøye? Jeg synes utviklingen til Tyrion, Jamie Cersei etc er veldig bra i siste sesong og siste episode.

Uansett. Du har selvfølgelig lov til å ikke like GOT-serien, men jeg liker den. Vent på bøkene da. De gleder jeg meg til. De kan nok være en del forskjellig fra serien.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Vampen skrev:

Edit: jeg tror heller ikke det er en bevisst tanke i retning «Nå skal jeg ut og drepe noen barn, kvinner og uskyldige. Det blir bra.» Hun skal brenne byer. At de uskyldige ryker i samme slengen er en konsekvens, men ikke nødvendigvis et bevisst poeng. 

Jeg lurer på hva Churchill tenkte da han gikk inn for å brannbombe boligområder Dresden. Der døde nok mange flere uskyldige enn i lille KL, og det var ikke noen stor millitær gevinst. Strategien var terror. Han tenkte nok at de hadde "rett" siden Hitler bombet London først, og at de ville nå et større mål på sikt. Jeg tror ikke Churchill var ond eller gal. Han fikk jo fredsprisen.

Dany har litt andre motiv: Åpenbart gav hun opp den gamle strategien om å bli elsket, og satset alt på frykt. Hun ville oppfylle det siste ønsket til Missandei. En guddommelig rett til tronen, som folk i middelalderen var opptatt av, og mente hun hadde "rett" til å drepe de som sto i veien. Kanskje hun ikke orket å "face" restene av folket hun allerede hadde drept så mange av, og heller utraderte alt. Kanskje hun ble paranoid etter sviket fra Varys. Det er i alle fall sikkert at historiske konger kunne være fromme og empatiske i det ene øyeblikket, men herje og brenne byer som sto i mot deres "rett".

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Isambard said:

Jeg synes utviklingen til Tyrion, Jamie Cersei etc er veldig bra i siste sesong og siste episode.

Her må jeg si meg uenig og det er av de få ting i serien jeg har problemer med å svelge. Hva skjedde med Tyrion?

Før var han min absolutte favorittkarakter i hele serien. Han var en mester på å spille spillet, han pratet og manøvrerte seg akkurat der han ville, var en god menneskekjenner og spilte på dem alle for å få dem der han ville ha dem. Kom han i alvorlig knipe, så kunne han prate og kjøpslå seg ut av det meste.

Men etter han ble HoQ til Dany, så har han mistet alt dette. Alle planer han har feiler, alle hans tolkninger om mennesker han kjenner er feil. Han virker som om han har mistet gnisten av både humor, snert og intelligens som gjorde ham så vellykket tidligere. Nå er han bare redd, blind lojal og... nesten litt dum.

Det som gjør det så trist er om at han dør i neste episode så vil jeg ikke være i nærheten av så trist som jeg ville vært om han døde for noen sesonger siden. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Tyrion får en verdig sisteepisode. En episode som får fans til å ikke lenger tenke "kanskje det hadde vært bedre om de bare drepte karakteren for noen sesonger siden". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Tabris skrev:

Her må jeg si meg uenig og det er av de få ting i serien jeg har problemer med å svelge. Hva skjedde med Tyrion?

Før var han min absolutte favorittkarakter i hele serien. Han var en mester på å spille spillet, han pratet og manøvrerte seg akkurat der han ville, var en god menneskekjenner og spilte på dem alle for å få dem der han ville ha dem. Kom han i alvorlig knipe, så kunne han prate og kjøpslå seg ut av det meste.

Men etter han ble HoQ til Dany, så har han mistet alt dette. Alle planer han har feiler, alle hans tolkninger om mennesker han kjenner er feil. Han virker som om han har mistet gnisten av både humor, snert og intelligens som gjorde ham så vellykket tidligere. Nå er han bare redd, blind lojal og... nesten litt dum.

Det som gjør det så trist er om at han dør i neste episode så vil jeg ikke være i nærheten av så trist som jeg ville vært om han døde for noen sesonger siden. 

Han ble utmanøvrert før også.

Jeg tenker han mislykkes delvis fordi han har lojaliteten i flere retninger. Det å være smart er ingen garanti for å utfallet blir som man tror.

Jeg synes det er greit at han er feilbarlig, og kanskje utbrent av å støtte Dany. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ep05 veldig godt. En av de episodene som vil stå igjen som ikonisk etter at serien er over, på linje med Neds henrettelse, Battle of Blackwater, Red Wedding, Battle of Bastards, Hardhome og Light of the Seven (vet ikke om det er riktig navn på episoden, den der Cersei sprenger septen i KL).

Denne episoden vil huskes som "den der Dany ble den verste Targaryen noensinne." Veldig modig av D&D å gjøre dette.

Endret av Mann1979
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hun kunne brukt dragene sine, men det gjorde hun ikke. Hun la dem i lenker selv om det knuste henne. Det sier litt, uansett årsak til at hun la dem i lenker. 

Det var mange år siden.

Anonymkode: d6791...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Tabris said:

"Trist". Du vet at dette er fiksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tabris skrev:

Ja, hva har skjedd med Tyrion? Kan det være det faktum at tiltross for deres mislik ovenfor hverandre, så plaget det ham at Cersei var alene i KL med bare Qyburn og the Mountain ved sin side, og tilogmed Jamie slo hånden av henne? Når Tyrion var sitt geniale jeg, hadde han alltid en sterk familie i ryggen selv om mesteparten ikke brydde seg om han, så var de lenket sammen av blodsbånd. Tyrion har ved utallige anledninger brukt sin posisjon som Lannister for å komme seg frem i verden eller kjøpslå seg ut av en knipe. Kan det at familien hans er så godt som utryddet ha gjort noe med hans indre jeg? Kan være.

Tyrion har ved mange anledninger stått ovenfor skremmende situasjoner, så hvorfor skulle Danerys sin påvirkningskraft kue han så mye? Eller så Tyrion, som med sin manipuleringskraft må ha vært en utmerket god menneskekjenner, at Danerys var en krise unna et psykologisk sammenbrudd? En han ikke kunne bruke fornuften sin til å overtale henne? At Danerys er den farligste i Westeros pga sin uforutsigbarhet og sin makt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

"Trist". Du vet at dette er fiksjon?

Nei, er det? Er ikke dette en dokumentarserie?😮

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje hele denne suppa egentlig burde skiftet navn til "Hvordan ødelegge verdens aller mest populære TV-serie, i løpet av bare noen få episoder"  

:bond: 

Anonymkode: 882d3...32b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hele denne suppa egentlig burde skiftet navn til "Hvordan ødelegge verdens aller mest populære TV-serie, i løpet av bare noen få episoder"  

:bond: 

Anonymkode: 882d3...32b

Det er faktisk NCIS som er verdens mest populære tv serie. https://parade.com/580546/paulettecohn/ncis-remains-the-no-1-drama-in-the-world/

Anonymkode: 35ed5...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anwa said:

Kan det at familien hans er så godt som utryddet ha gjort noe med hans indre jeg? Kan være.

Enig i at det er en mulighet. Kanskje det er noe av hva som har blitt rushet vekk i serien? At serieskaperne ikke har fått tid til å få frem den delen av Tyrion?

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wow. Klarer ikke å finne noen andre ord akkurat nå. For en verdig og brilliant summering av Jamie Lannister, og hans karakterutvikling. 

Se denne, alle sammen! 

Anonymkode: aba6f...0b6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 hours ago, Isambard said:

Jeg tror ikke Churchill var ond eller gal. Han fikk jo fredsprisen.

Churchill fikk litteraturprisen. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/13/2019 at 11:25 PM, Tabris said:

Vel, Bronn vil vel ikke være interessert i å ta livet av Tyrion nå. Cersei er jo død og vil ikke kunne gi ham Riverrun uansett.

Vi får se hva som skjer. Tenker at alle scenene bør telle om man har lite tid på å runde av historien. Synes det er rart å ha med scenen med Bronn, Tyrion og Jaime om løftet om betaling for å slippe å bli drept ikke skal være relevant. 

Så tror nok Bronn og Tyrion får et møte i siste episode. Tyrion har jo ikke det i sin makt å gi Highgarden til Bronn.  Samtidig "A Lannister always pays his debt".  Kanskje slutter sesongen med at Tyrion ikke klarer å betale gjelden sin og det er sånn den siste? Lannister dør. Kanskje finner Tyrion på en måte å få betalt gjelden sin på. Da vil han kunne  få  vist at han fortsatt er den beste menneskekjenneren og forhandleren i hele Westeros. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...