AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4661 Del Skrevet 14. mai 2019 Jeg kjøper ikke Daenerys sin utvikling. Det er mange gode poenger/teorier osv som fansen har kommet med, men likevel synes jeg det har gått fra 0-100 (eller kanskje heller 20-100) alt for fort. Dany har alltid delt ut "rettferdighet" fra toppen og vært svært forståelsesfull og sympatisk mot vanlige folk. Spesielt barn, som vi så i Slavers Bay da hun tok seg tid til å se på hvert eneste og lot seg ikke skåne seg fra den harde sannheten. Hun planla en forhastet og brutal straff, det er sant, men jeg kunne likevel følge tankegangen og se hvorfor hun mente det var det rette (og jeg føler det samme om andre kontroversielle hendelser - jeg er ikke enig - men jeg forstår motivasjonen). Jeg kunne kjøpt en mer paranoid og brutal Dany, men dette gikk alt for langt til at jeg tror på karakteren. Joffrey hadde sin brand av crazy, men utviklingen og eskalasjonen over tid virket troverdig. Jeg forstår også tanken bak frykt vs kjærlighet, men likevel overgår dette alt vi har sett tidligere. Aerys og søstrene hans brukte frykt effektivt, men de ga alltid fienden sin muligheten til å snu, derfor lyktes de. Harrenhall er fortsatt beryktet 300 år etter hendelsen, men selv om Lord Harren nektet å overgi seg så brente ikke Aegon resten av Riverlands etter han var ferdig med borgen. Det var det, og Harrens lojale menn som ikke brant inne fikk muligheten til å overgi seg på lik linje som alle andre. Aerys ble gradvis mer og mer paranoid og brutal, og hans bruk av frykt gikk til slutt over til the point of no return, selv om selv ikke han hadde tenkt til å bruke Wildfire før alt allerede var tapt. Frykt fungerer bare hvis det er en grad av nåde i bildet, det er en fin linje og ikke alle klarer det (se f.eks. Roose vs. Ramsay). Dany hadde allerede vunnet, hun hadde ingen grunn til å ødelegge hele byen som forfedrene hennes hadde bygget opp. Og ingen grunn til å gå målrettet etter sivile (som ikke hadde noe med den uretten hun har blitt utsatt for). Skadene på murene og ev. the Red Keep hvis hun hadde bestemt seg for å gi Cersei en dose med god, gammeldags "Dany Justice", hadde ført til nok sivile tap allerede til at hun hadde hatt frykt i bøtter og spann. Hun tok tross alt hele byen helt alene på fem minutter. Jeg kan kjøpe at Dany etter hvert slutter seg å bry om sivile som "collateral damage", at deres død er et nødvendig onde for å nå målet sitt. Men "galskap" i den gaden vi så i siste episode mener jeg det overhode ikke har vært nok oppbygging til, det er ingenting i tidligere sesonger som har hintet til denne typen brutalitet. Anonymkode: cf652...908 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 14. mai 2019 #4662 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) 11 hours ago, AnonymBruker said: Så utdyp minst én annen retning som de «elendige» D&D kunne tatt istedenfor med Dany da, som ville vært litt mer «troverdig, spennende og ikke rushed»? Anonymkode: aba6f...0b6 Om man skulle løse det i 1 episode: For eks at hun fløy til slottet og brant det ned, og mange sivilie ble skadet. Hun landet på et hus e.l nær bakken, og blir så først angrepet av en som tørr snike seg nær nok til å kaste noe på henne (som er rasende fordi noen han kjente ble drept i raseringen av slottet). Det gjør andre modige og flere begynner kaste ting (råtten mat, stein) på henne, kaller henne tyrann (eller noe) og viser henne forakt. Hun kom dit for å ta tilbake det som var hennes, ønsket å verne om de uskyldige, men så bli hun møtt med den behandlingen etter å ha drept cercei. Hun snur dragen mot dem og brenner dem. Men nå har flere begynt å bevege seg og rope ut av hun dreper uskyldige, og alle går i rampage mode. 9 hours ago, AnonymBruker said: Sant. Den eneste grunnen til at enkelte synes karakterutviklingen gir mening er fordi den stemmer med at hennes far sa at byen skulle brenne. Ingen hadde gjettet på at hun skulle gjort som hun gjorde om det ikke var for familietreet hennes. Ærlig sak det, men det er jo det samme som å si at det at Dany brant ned byen ikke er i tråd med hennes tidligere oppførsel. Ja, var mange hint i serien om at hun ville bli det Mad Queen, men alt bygger jo på profetier, syn, familiebakgrunn Ingenting bygger på hennes tidligere handlinger. Ja, Dany kan være emosjonell, spontan, osv. Hun er tydelig veldig skuffet over at ting ikke ble som hun ville. Men det betyr jo ikke at Det lå i kortene at Dany skulle brenne enormt mange uskyldige mennesker helt unødvendig. Jeg er emosjonell, spontan, osv. Jeg kan klikke, jeg kan gjøre mye dumt. Men jeg har jo sperringer mot å gjøre de mest grusomme ting mot uskyldige. Ingenting av Danys tidligere handlinger tyder på at hun skulle se at hun var sikret å vinne slaget om Kings Landing, se all lidelsen det medførte og tenke "innbyggerne har ikke lidd nok pga krigingen, la meg brenne samtlige helt uten annen grunn enn å spre frykt og for å straffe dem for noe helt andre mennesker har gjort". Anonymkode: b0541...93f Arya var glad da hun drepte alle freys for hevn, kanskje hun blir gal også? 🤔 Arya har jo ikke en gang snakket om å hjelpe de uskyldige, hun vil bare drepe alle som har gjort henne personlig urett. Det er ganske koko, er det ikke Endret 14. mai 2019 av Parkeringsvakt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 14. mai 2019 #4663 Del Skrevet 14. mai 2019 20 timer siden, Albbas skrev: Aaargh, dette er overhodet ikke troverdig, at Dany plutselig skulle klikke SÅ fullstendig. Sorry. Det kjøper jeg bare ikke. Det burde de bygget mye bedre opp. Madking-tendensene har bygget seg sakte men sikkert opp. Man må følge med i denne serien.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 14. mai 2019 #4664 Del Skrevet 14. mai 2019 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Browncoat Skrevet 14. mai 2019 #4665 Del Skrevet 14. mai 2019 6 minutter siden, Parkeringsvakt skrev: Om man skulle løse det i 1 episode: For eks at hun fløy til slottet og brant det ned, og mange sivilie ble skadet. Hun landet på et hus e.l nær bakken, og blir så først angrepet av en som tørr snike seg nær nok til å kaste noe på henne (som er rasende fordi noen han kjente ble drept i raseringen av slottet). Det gjør andre modige og flere begynner kaste ting (råtten mat, stein) på henne, kaller henne tyrann (eller noe) og viser henne forakt. Hun kom dit for å ta tilbake det som var hennes, ønsket å verne om de uskyldige, men så bli hun møtt med den behandlingen etter å ha drept cercei. Hun snur dragen mot dem og brenner dem. Men nå har flere begynt å bevege seg og rope ut av hun dreper uskyldige, og alle går i rampage mode. Arya var glad da hun drepte alle freys for hevn, kanskje hun blir gal også? 🤔 Arya har jo ikke en gang snakket om å hjelpe de uskyldige, hun vil bare drepe alle som har gjort henne personlig urett. Det er ganske koko, er det ikke Jeg er helt enig, Arya er faktisk den karakteren de har bygget opp mest til å bli psykopat ut av de to. Alle Frey-ene deltok ikke i Red Wedding, men likevel massarkerte hun alle i Lady Stoneheart-stil. Og for å få muligheten måtte hun også drepe en helt uskyldig tjener som ikke var Frey engang, for å stjele ansiktet hennes for å kunne komme innpå Walder Frey. Men det er ingen konsekvenser for det, Arya er litt kaldere, men blir likevel fremstilt som sympatisk. Jeg er dessverre ikke særlig fornøyd med de tre siste episodene og snarveiene de har tatt med alle karakterene og plottet for å fortelle oss (gjerne i behind the episode i stedet for i episoden) og ikke vise oss karakterenes motivasjoner. I de første sesongene hadde jeg en følelse av at karakterene drev plottet på en naturlig måte, nå sitter jeg igjen med at karakterene gang etter gang bare gjør ting for at plottet skal ende opp der serieskaperne vil ha det. Det er ingen intern logikk lenger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 14. mai 2019 #4666 Del Skrevet 14. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan kjøpe at Dany etter hvert slutter seg å bry om sivile som "collateral damage", at deres død er et nødvendig onde for å nå målet sitt. Men "galskap" i den gaden vi så i siste episode mener jeg det overhode ikke har vært nok oppbygging til, det er ingenting i tidligere sesonger som har hintet til denne typen brutalitet. Anonymkode: cf652...908 Helt enig, du forklarer det mye bedre enn meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 14. mai 2019 #4667 Del Skrevet 14. mai 2019 14 minutter siden, Macro said: Madking-tendensene har bygget seg sakte men sikkert opp. Man må følge med i denne serien.. Nei, jeg syns absolutt ikke Danys personlige tendenser til full galskap av den graden vi så nå har bygget seg opp i det hele tatt. Godt beskrevet av AB i innlegg 4661. Det holder ikke med hint gjennom ørten sesonger om at hun kommer til å klikke - man må fortsatt ha en troverdig historie og overgang til full galskap. For dette var full galskap, intet mindre. Overgangen er ganske brå fra de forrige episodene. Samtidig er hintene så kraftige (men lite troverdige), at det ikke blir en sjokkfaktor en gang, det bare blir forventet men lite troverdig. Skuffende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4668 Del Skrevet 14. mai 2019 39 minutter siden, Agathe said: Dany har gjort forferdelige ting gjennom hele serien, forskjellen nå er at vi ikke lenger syns det hun gjør er kan forsvares. Man kan forstå at hun korsfestet slaveeierne, brente en masse mennesker, men når det kommer til stykket så satte hun seg som dommer til hvem som skal leve og hvem som skal dø. Selv om hun absolutt startet med gode intensjoner så tror jeg mye at planen til GRRM var å vise hvordan en karakter kan synke ned i ondskapen. Ingen er født ond, men blir det i møte med verden. Synes det er spesielt om det var det forfatteren ønsket å vise med Dany. Ja, Dany starter med et ønske om å redde verden(det ønsket har hun kanskje fortsatt), og ja for å oppnå dette ønsket så tyr hun til vold og nå til slutt langt mer vold enn hva som kan forsvares utifra forholdsmessighet og det gode formål. MEN hvorfor blir Dany som hun blir? I serien kommer de hele tiden med hint om at det er pga genene til hennes far. Hun er "født sånn". Synes om noe så drives Dany-karakteren av hvem hun er født som. Hvorfor samler Dany en stor hær og drar til Westeros for å bli dronning? Det er jo fordi hennes far hadde tronen. Hvordan klarer hun å få dothrakiene til å følge henne, pga hennes gener som gjør at hun tåler ild og kan klekke drageegg. Som igjen gjør Dany enda mer overbevist om at hun både har rett på og vil få tronen hennes far hadde. Hun kan få drager til å gjøre som hun sier pga hennes gener. Så ender man til slutt i dagens episode med at Dany brenner ned Kings Landing, hun ble det hun hele tiden har sagt hun har kjempet i mot, for hun har jo drageblod i årene. Anonymkode: 0c089...a65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4669 Del Skrevet 14. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøper ikke Daenerys sin utvikling. Det er mange gode poenger/teorier osv som fansen har kommet med, men likevel synes jeg det har gått fra 0-100 (eller kanskje heller 20-100) alt for fort. Dany har alltid delt ut "rettferdighet" fra toppen og vært svært forståelsesfull og sympatisk mot vanlige folk. Spesielt barn, som vi så i Slavers Bay da hun tok seg tid til å se på hvert eneste og lot seg ikke skåne seg fra den harde sannheten. Hun planla en forhastet og brutal straff, det er sant, men jeg kunne likevel følge tankegangen og se hvorfor hun mente det var det rette (og jeg føler det samme om andre kontroversielle hendelser - jeg er ikke enig - men jeg forstår motivasjonen). Jeg kunne kjøpt en mer paranoid og brutal Dany, men dette gikk alt for langt til at jeg tror på karakteren. Joffrey hadde sin brand av crazy, men utviklingen og eskalasjonen over tid virket troverdig. Jeg forstår også tanken bak frykt vs kjærlighet, men likevel overgår dette alt vi har sett tidligere. Aerys og søstrene hans brukte frykt effektivt, men de ga alltid fienden sin muligheten til å snu, derfor lyktes de. Harrenhall er fortsatt beryktet 300 år etter hendelsen, men selv om Lord Harren nektet å overgi seg så brente ikke Aegon resten av Riverlands etter han var ferdig med borgen. Det var det, og Harrens lojale menn som ikke brant inne fikk muligheten til å overgi seg på lik linje som alle andre. Aerys ble gradvis mer og mer paranoid og brutal, og hans bruk av frykt gikk til slutt over til the point of no return, selv om selv ikke han hadde tenkt til å bruke Wildfire før alt allerede var tapt. Frykt fungerer bare hvis det er en grad av nåde i bildet, det er en fin linje og ikke alle klarer det (se f.eks. Roose vs. Ramsay). Dany hadde allerede vunnet, hun hadde ingen grunn til å ødelegge hele byen som forfedrene hennes hadde bygget opp. Og ingen grunn til å gå målrettet etter sivile (som ikke hadde noe med den uretten hun har blitt utsatt for). Skadene på murene og ev. the Red Keep hvis hun hadde bestemt seg for å gi Cersei en dose med god, gammeldags "Dany Justice", hadde ført til nok sivile tap allerede til at hun hadde hatt frykt i bøtter og spann. Hun tok tross alt hele byen helt alene på fem minutter. Jeg kan kjøpe at Dany etter hvert slutter seg å bry om sivile som "collateral damage", at deres død er et nødvendig onde for å nå målet sitt. Men "galskap" i den gaden vi så i siste episode mener jeg det overhode ikke har vært nok oppbygging til, det er ingenting i tidligere sesonger som har hintet til denne typen brutalitet. Anonymkode: cf652...908 Du snakker om hvordan hun var før vs nå, og at det ikke gir mening, men tror du glemmer at tidligere hadde Daenerys ALLTID rådgivere som holdt henne i tøylene og klarte å snakke fornuft med henne og veilede henne på rett spor. Hun har hatt Jorah fra dag én. Hun hadde Ser Barristan Selmy som var en høyst viktig rådgiver som holdt henne jordet og på rett spor. Det ble aldri helt det samme etter hans død, og Tyrion har aldri klart å balansere og trygge samt veilede henne på den måten som når hun hadde Jorah og Barristan ved sin side. Hun har hatt Missandei ved sin side, som var hennes valgte familie og en stor del av henne. Det var gang på gang på gang der Daenerys viste seg fra en mørk og farlig side der hennes rådgivere tydelig kunne se Targaryen-genene skinne gjennom, hvor hennes rådgivere var de som jordet henne på rett spor. Mange. Og man merker forandringen gradvis i Daenerys for hver gang hun mistet en av disse lojale rådgiverne hennes, og for hver gang hun har fått en ny alliert på teamet hennes. Så jeg skjønner ikke helt hva som er så vanskelig å forstå. Tror flere her trenger å se hele serien på nytt i sammenheng. Dette har vært en gradvis forandring som har pågått over lang tid, men da det er først nå at som alt plutselig har gått i mot henne at det tiltet over. Og hun hadde ikke vunnet noen ting. Skjønner ikke at det er så vanskelig å skjønne. Ja, klokkene ringte, men så hva? Daenerys var fryktet og hatet av hele Westerns. Hun reddet nettopp hele menneskeheten i Winterfell, og likevel frykter og hater de alle sammen henne. Til og med hennes få allierte hun har igjen har vendt seg mot henne. Tenk for en følelse. Plutselig har det spredt seg at Jon er den som har krav på tronen, og slikt sprer seg som ild i tørt gress nå som så mange allerede vet om det. Jon som allerede er utnevnt Konge av folket, og er elsket og hyllet av alle. Selv om han ikke ønsker tronen, er det bare han folket vil ha. Tenk for en følelse. Og alt dette var Daenerys NØYAKTIG klar over for dum er hun ikke. Så at krigen var vunnet spiller ingen verdens rolle og det skjønte hun meget godt. At hun klikket totalt og brant ned hele byen, var gjort i blindt sinne og vilt raseri, over sviket hun følte, og sinne er en følelse som veldig mange ikke kan kontrollere seg selv i. Legg på alt det andre i tillegg, og da tiltet det for henne. Hun satt ikke å planla at hun fysisk ville drepe alle menn, kvinner og uskyldige barn. Det var verken planlagt eller drap hun utførte fysisk selv. Når man sitter der høyt oppe på dragen sin og den spyr ut flammer, merker man ikke på samme måte at man utføre drap på uskyldige. Hun er ikke en drapsmaskin på den måten, selv om hun er en drapsmaskin og alltid har vært en drapsmaskin i løpet av de 8 sesongene. Anonymkode: aba6f...0b6 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Browncoat Skrevet 14. mai 2019 #4670 Del Skrevet 14. mai 2019 16 minutter siden, Macro skrev: Madking-tendensene har bygget seg sakte men sikkert opp. Man må følge med i denne serien.. Når har vi sett at Dany har vært så nådesløs mot hundre tusenvis av menneskeliv? Hennes brutalitet har alltid hatt en viss begrunnelse og vært reservert til de som "fortjener det", og ikke egentlig vært så bemerkelsesverdig i konteksten av verden hun lever i. Det hun har gjort som mange nå sier er hint og gjør galskapen hennes troverdig, er ikke noe værre enn det andre lords og monarker gjør hver eneste dag i Westeros og Essos, spesielt i krig. Det Dany gjorde i forrige episode er verre enn alt Lannisters, the Mountain, Aegon og Aerys har gjort til sammen. Vi snakker om å bevisst massakrere godt over en million mennesker som allerede hadde overgitt seg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4671 Del Skrevet 14. mai 2019 14 minutter siden, Albbas skrev: Nei, jeg syns absolutt ikke Danys personlige tendenser til full galskap av den graden vi så nå har bygget seg opp i det hele tatt. Godt beskrevet av AB i innlegg 4661. Det holder ikke med hint gjennom ørten sesonger om at hun kommer til å klikke - man må fortsatt ha en troverdig historie og overgang til full galskap. For dette var full galskap, intet mindre. Overgangen er ganske brå fra de forrige episodene. Samtidig er hintene så kraftige (men lite troverdige), at det ikke blir en sjokkfaktor en gang, det bare blir forventet men lite troverdig. Skuffende. Kåtheten på makt har økt over tid. Hun er ikke "gal" i den forstand...det er ikke bare Dany de har rusha frem... Anonymkode: c284d...0dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4672 Del Skrevet 14. mai 2019 Er enig med de som skriver dette: "Dany has never killed innocent women and children. I wonder what she was thinking when commanding every single fire breath to kill the innocent. She looked down on the streets, looking down on kids and women running away, as she burned them. This is so out of character. What we've seen is that she has had a temper, but she always directed that temper to people who deserved it. Such as the slave owners, the dothraki raping women and even the family of Sam was executed, she gave them a choice. People are acting like not every leader did not execute people. (Jon, Ned, Robbert.) "It would have been in-character for Dany to lose her Targaryen temper after those bells rang by BURNING THE RED KEEP. There would have been plenty of collateral damage and innocent lives lost from that alone. Burning every man, woman and child in the city before she even reached Cersei makes no sense for her character, even if she's losing it a bit. It's called balance of plausibility and the writers failed at it." Anonymkode: 15840...4fd 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4673 Del Skrevet 14. mai 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Syns ikke dette var «spot on» i det hele tatt. De eksemplene som ramses opp her gjelder ikke uskyldig mennesker, men slavedrivere, mordere, kidnappere, løgnere og tyver. Dany har ikke vist nåde til slike mennesker, noen som har gjort henne populær. Nå angrep hun sivile, noe hun aldri før har gjort. Når hun har sagt at hun vil ta det som er hennes med «fire and blood» gjaldt det fiendene hennes/de som satt med makten, ikke uskyldige mennesker. Anonymkode: 15840...4fd 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er enig med de som skriver dette: "Dany has never killed innocent women and children. I wonder what she was thinking when commanding every single fire breath to kill the innocent. She looked down on the streets, looking down on kids and women running away, as she burned them. This is so out of character. What we've seen is that she has had a temper, but she always directed that temper to people who deserved it. Such as the slave owners, the dothraki raping women and even the family of Sam was executed, she gave them a choice. People are acting like not every leader did not execute people. (Jon, Ned, Robbert.) "It would have been in-character for Dany to lose her Targaryen temper after those bells rang by BURNING THE RED KEEP. There would have been plenty of collateral damage and innocent lives lost from that alone. Burning every man, woman and child in the city before she even reached Cersei makes no sense for her character, even if she's losing it a bit. It's called balance of plausibility and the writers failed at it." Anonymkode: 15840...4fd Enig, med deg. Anonymkode: 0c089...a65 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullik Skrevet 14. mai 2019 #4674 Del Skrevet 14. mai 2019 Det hadde vært bedre om de kuttet serien etter sesong 7. De siste episodene får hele serien til å fremstå som en kalkun. Møtet mellom Euron og Jamie var liksom toppen av kransekaka når det kommer til lavmål. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4675 Del Skrevet 14. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du snakker om hvordan hun var før vs nå, og at det ikke gir mening, men tror du glemmer at tidligere hadde Daenerys ALLTID rådgivere som holdt henne i tøylene og klarte å snakke fornuft med henne og veilede henne på rett spor. Hun har hatt Jorah fra dag én. Hun hadde Ser Barristan Selmy som var en høyst viktig rådgiver som holdt henne jordet og på rett spor. Det ble aldri helt det samme etter hans død, og Tyrion har aldri klart å balansere og trygge samt veilede henne på den måten som når hun hadde Jorah og Barristan ved sin side. Hun har hatt Missandei ved sin side, som var hennes valgte familie og en stor del av henne. Det var gang på gang på gang der Daenerys viste seg fra en mørk og farlig side der hennes rådgivere tydelig kunne se Targaryen-genene skinne gjennom, hvor hennes rådgivere var de som jordet henne på rett spor. Mange. Og man merker forandringen gradvis i Daenerys for hver gang hun mistet en av disse lojale rådgiverne hennes, og for hver gang hun har fått en ny alliert på teamet hennes. Så jeg skjønner ikke helt hva som er så vanskelig å forstå. Tror flere her trenger å se hele serien på nytt i sammenheng. Dette har vært en gradvis forandring som har pågått over lang tid, men da det er først nå at som alt plutselig har gått i mot henne at det tiltet over. Og hun hadde ikke vunnet noen ting. Skjønner ikke at det er så vanskelig å skjønne. Ja, klokkene ringte, men så hva? Daenerys var fryktet og hatet av hele Westerns. Hun reddet nettopp hele menneskeheten i Winterfell, og likevel frykter og hater de alle sammen henne. Til og med hennes få allierte hun har igjen har vendt seg mot henne. Tenk for en følelse. Plutselig har det spredt seg at Jon er den som har krav på tronen, og slikt sprer seg som ild i tørt gress nå som så mange allerede vet om det. Jon som allerede er utnevnt Konge av folket, og er elsket og hyllet av alle. Selv om han ikke ønsker tronen, er det bare han folket vil ha. Tenk for en følelse. Og alt dette var Daenerys NØYAKTIG klar over for dum er hun ikke. Så at krigen var vunnet spiller ingen verdens rolle og det skjønte hun meget godt. At hun klikket totalt og brant ned hele byen, var gjort i blindt sinne og vilt raseri, over sviket hun følte, og sinne er en følelse som veldig mange ikke kan kontrollere seg selv i. Legg på alt det andre i tillegg, og da tiltet det for henne. Hun satt ikke å planla at hun fysisk ville drepe alle menn, kvinner og uskyldige barn. Det var verken planlagt eller drap hun utførte fysisk selv. Når man sitter der høyt oppe på dragen sin og den spyr ut flammer, merker man ikke på samme måte at man utføre drap på uskyldige. Hun er ikke en drapsmaskin på den måten, selv om hun er en drapsmaskin og alltid har vært en drapsmaskin i løpet av de 8 sesongene. Anonymkode: aba6f...0b6 Jeg har både sett serien og lest bøkene flere ganger, så det er ikke slik at jeg ikke har fulgt med selv om jeg synes at Daenerys' omvending har vært alt for brå og lite forståelig. Jeg er helt uenig i at Dany's rådgivere er det eneste som har holdt henne tilbake. Hun har sin har sitt eget moralske kompass som på en måte overstyrer det hun får råd om, selv om hun tar deres synspunkt i betraktning. Hun bestemte seg for å henrette like mange slaveeiere som barn som hadde blitt drept. Hun henrettet noen folk etter at de hadde nektet å overgi seg. Hun matet én master i Mereen til dragene og giftet seg med en annen for å prøve å stabilisere kaoset i byen. Hennes moralske kompass gjorde også at hun var uvillig til å la Khalasaren hennes voldta og drepe i hennes nervær selv om Jorah sa at "sånn er det bare, du må godta kulturen deres". Jorah ga også råd om å bruke the Unsullied som slavesoldater, hun godtok at hun måtte gjøre noen moralske kompromiss men gjorde det likevel på en måte som ga mening ut fra hennes synspunkt. Det var noen konsekvenser hun ikke hadde vett nok til å forutse pga impulsiviteten, men avgjørelsene ble alltid tatt ut fra et persektiv av rettferdighet, ikke bare brutalitet for brutalitetens skyld. Hun ga også Tyrion en sjanse, til tross for familien hans, og bestemte seg for å hjelpe Jon og Nord før han knelte for henne. Jeg kan forstå at all motgangen kan gjøre henne hardere og mer hensynsløs, bare ikke i så stor grad. For eksempel kan jeg forstå at hun velger å ta byen til tross for collateral damage av sivile i krig. Eller å henrette Varys, Tyrion eller fått Grey Worm til å sørge for at Jon hadde en "tragisk ulykke" i slaget om Kings Landing. Anonymkode: cf652...908 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 14. mai 2019 #4676 Del Skrevet 14. mai 2019 Just now, Gullik said: Det hadde vært bedre om de kuttet serien etter sesong 7. De siste episodene får hele serien til å fremstå som en kalkun. Møtet mellom Euron og Jamie var liksom toppen av kransekaka når det kommer til lavmål. Jeg lo høyt da Euron poppet opp på stranden nøyaktig der Jaime var. "Joho, her er jeg", liksom. "Den eneste som overlevde og jeg svømte selvsagt i land akkurat der Jaime var akkurat når han var der" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4677 Del Skrevet 14. mai 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Når man sitter der høyt oppe på dragen sin og den spyr ut flammer, merker man ikke på samme måte at man utføre drap på uskyldige. Anonymkode: aba6f...0b6 Dany sitter noen titalls meter over bakken når hun bestemmer seg for å brenne byen. Hun har den BESTE utsikten over all lidelsen hun påfører andre. La oss ikke late som noen annet. Er nok vanskeligere å forstå omfanget om man står på bakken, da er man midt i alt kaoset pluss må fokusere 100% på å overleve Dany sitter ikke i et moderne bombefly, ti tusen meter over bakken og ute av stand til å se hvor store lidelser hun påfører mennesker. Anonymkode: 0c089...a65 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullik Skrevet 14. mai 2019 #4678 Del Skrevet 14. mai 2019 Akkurat nå, Parkeringsvakt skrev: Jeg lo høyt da Euron poppet opp på stranden nøyaktig der Jaime var. "Joho, her er jeg", liksom. "Den eneste som overlevde og jeg svømte selvsagt i land akkurat der Jaime var akkurat når han var der" Hehe ja, var bare toppen av fjolleri. Ikke minst supertroverdig hvor fort Jamie kom seg etter å ha å ha fått sverdet til Euron stukket helt inn til skjeftet TO ganger i siden 😀 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4679 Del Skrevet 14. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dany sitter noen titalls meter over bakken når hun bestemmer seg for å brenne byen. Hun har den BESTE utsikten over all lidelsen hun påfører andre. La oss ikke late som noen annet. Er nok vanskeligere å forstå omfanget om man står på bakken, da er man midt i alt kaoset pluss må fokusere 100% på å overleve Dany sitter ikke i et moderne bombefly, ti tusen meter over bakken og ute av stand til å se hvor store lidelser hun påfører mennesker. Anonymkode: 0c089...a65 Du misforstod altså hele poenget, ser jeg.. Anonymkode: aba6f...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 14. mai 2019 #4680 Del Skrevet 14. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke huske at Hitler hadde en forhistorie og et ønske som bestod av å være en rettferdig hersker og barmhjertelig samaritan. Han drepte heller ikke millioner av jøder med egne hender. Dany brente ned hele byen selv om hun ikke trengte det. Alle mennneskene som hun mente led under Cersei, brente hun til døde i et langt flammeshow. Bygningsmassen ligger også i ruiner. Dere unnskylder det med at Westeros ikke ble som hun trodde. Men alle steder hun har vært har hun kjempet for folkets tillitt. Skulle folket i westeros juble for en person de ikke kjenner? Ja, man kan gjøre mye dumt når man er sint, men når man brenner tusenvis av mennesker levende så handler det ikke om sinne og sårbarhet lenger. Ble Dany plutselig «gal»? Hva slags mental sykdom er dette? Psykose? Eller en GOT-mental illnes? Ja, familien har sin forhistorie, men personlig syns denne plutselige switchinga fra ok til gal ikke er troverdig. Anonymkode: aaec5...c5d Her var nok poenget at vi skulle bli sjokkert og overrasket, ellers ville ikke oppførselen til Tyrion eller Jon Snow vært troverdig. Vi har fått små hint om at hun kan være grusom. Hun kan drepe folk med steinansikt på en helt annen måte en Jon Snow eller Tyrion. Hun reagerte knapt da Viserys ble drept, noe som tyder på at det er noe alvorlig galt. Hun har nok likt å se seg selv som en fokehelt og frelser, men det viktigste har hele tiden vært Iron Throne. Jeg tipper dette er en personlighetsforstyrrelse som kom til overflaten. Psykopati kanskje. Noe som gir alvorlig mangel på empati, men evne til å fremstå som OK til vanlig. Når hun føler seg truet og hatet fra alle kanter sprekker fasaden. Uansett: Dette er GRRM sin historie og ikke din. Han er Gud når det gjelder hvordan Dany "egentlig er". Serieskaperne har skrevet mye, men det er forfatteren som har bestemt hvordan det skal ende. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå