AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4641 Del Skrevet 14. mai 2019 2 minutter siden, Tabris skrev: Jeg synes utviklingen til Dany har vært helt fantastisk. Spent på neste episode! Det jeg har litt problemer med er utviklingen til Tyrion. Han gikk fra å være en av de mest intelligente og slu mennesker i Westeros til å bli... dum? Alt han gjør er feil. Jeg hadde heller virkelig ikke trodd at han var en av dem som skulle vise blind lojalitet. Han av alle har sett hvordan makt kan gjøre folk korrupt. Det overrasker meg også med Jon. Han har aldri brydd seg om konflikten rundt the iron throne og har alltid vært opptatt av å være nobel og rettferdig. Også viser han også blind lojalitet. Jeg er rimelig sikker på at Jon ikke kommer til å vise blind lojalitet i siste episode. Han kjemper jo for Dany på grunn av at hun stilte opp da de trengte henne. Hun tok med hæren sin og dragene sine til WF for å kjempe mot WW. Jon bøyde også kneet for henne og føler seg dermed pliktig til å kjempe for henne. Men nå som hun har brent ned KL, kommer han nok ikke til å støtte henne, kanskje han er den som tar livet hennes? Det gjenstår å se. Jeg er jo mest spent på Jons reaksjon i neste episode og hvordan Dany føler seg etter å ha drept så mange sivile, om hun viser anger eller om hun er «gone all mad.» Anonymkode: 15840...4fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Walterwhite Skrevet 14. mai 2019 #4642 Del Skrevet 14. mai 2019 2 minutter siden, Factum Factaria skrev: Jeg har aldri vært fan av Dany. Hverken i bøkene eller i serien. Og at hun endte opp som "mad queen" er på ingen måte overraskende. Jeg er helt 100% sikker på at det er der hun ville ha endt opp i bøkene også, dersom de noen gang ble fullført. Men jeg synes ikke utviklingen hennes i serien er god nok. Selv om det har ligget i kortene, så føles det forhastet. Det er akkurat som det mangler en sesong eller to, noe som for øvrig gjelder flere karakterer. Jeg kunne ha kjøpt at det kunne ha rablet for henne på denne måten, at hun gikk amok med dragen og ødela deler av KL. Men at hun sitter der og spyr ut ild og dreper hovedsaklig uskyldige i 45 minutter? Så langt synes jeg rett og slett ikke de har dratt henne. Det er forhastet ja, men ikke overaskende. Det var en ekstremt god regi her, men litt askesmak i munnen etterhvert. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anwa Skrevet 14. mai 2019 #4643 Del Skrevet 14. mai 2019 Jeg syns det er så merkelig at denne sesongen føles så ekstremt fattig. Det virker som de har spydd ut noe halvferdig for de vet folk kommer til å se den uansett. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 14. mai 2019 #4644 Del Skrevet 14. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er rimelig sikker på at Jon ikke kommer til å vise blind lojalitet i siste episode. Han kjemper jo for Dany på grunn av at hun stilte opp da de trengte henne. Hun tok med hæren sin og dragene sine til WF for å kjempe mot WW. Jon bøyde også kneet for henne og føler seg dermed pliktig til å kjempe for henne. Men nå som hun har brent ned KL, kommer han nok ikke til å støtte henne, kanskje han er den som tar livet hennes? Det gjenstår å se. Jeg er jo mest spent på Jons reaksjon i neste episode og hvordan Dany føler seg etter å ha drept så mange sivile, om hun viser anger eller om hun er «gone all mad.» Anonymkode: 15840...4fd Nei, jeg tror heller ikke han kommer til å være lojal lenger. Ang. det at sesongen er forhastet - det er ikke manusforfatternes feil. Slik jeg har forstått det så er det nå flere skuespillere som ønsker å gå videre og gjøre andre roller, så de hadde faktisk ikke mer tid. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4645 Del Skrevet 14. mai 2019 8 minutter siden, Vampen skrev: Hun har ikke gjort det før, fordi hun har blitt tøylet eller har vunnet fram på annet vis. Men hva med alle de gangene hun har snakket om å brenne byer? Så vi for oss at hun skulle leie de uskyldige ut av byen før hun satte fyr på den? Hun var svært mektig før hun kom til Westeros. Hun ble jo angrepet av slavedriverne, og da hun tok hevn, gikk det utover slavedriverne og ikke sivile. Hun viste tålmodighet ganske lenge. Hun sto alltid på «folkets side», da er det litt merkelig at hun angrep de hun ville redde. Først etter å ha angrepet sivile, fløy hun til the red keep. Anonymkode: 15840...4fd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4646 Del Skrevet 14. mai 2019 10 minutter siden, Rørleggerfrue skrev: Poenget er vel at Dany alltid har vært glad i å brenne folk, og har vært relativt kald når hun har gjort det. Og hun har snakket om å brenne ned byen i syv sesonger. Familien hennes er kjent for å ikke være helt riktig skrudd sammen, og spesielt når de får makt. I tillegg er en ensom Targaryan en farlig ting, som Aemon så fint sa. Alle rundt henne forakter henne eller dør. En av hennes rådgivere forsøker å forgifte henne. Hennes beste venn og to av hennes barn er døde. Mannen hun elsker kan ikke elske henne. Hun er helt aleine, og hun vil ha hevn, hun vil ha tronen. Jeg synes ikke det er overraskende, spesielt ikke etter de siste episodene. Dany har som mange andre i serien drept fiendene sine, og fiendene hennes har vært slavedrivere, voldtekstmenn, barnemordere, osv. Dragene er våpnene hennes, så da har hun brukt de når hun har angrepet. Hun har brukt ild fordi det er det som er våpenet hennes, et effektivt våpen. Jeg syns ikke hun er verre enn mange andre høyt respekterte karakterer. Men det du skriver er jo sant, hun har mistet barna sine, flere av sine nærmeste venner og rådgivere, store deler av hæren sin og blir avvist av mannen hun elsker, så jeg forstår reaksjonen hennes, men jeg forstår ikke hvorfor det gikk utover sivile. Jeg hadde hatt mer forståelse dersom hun bare angrep the red keep, drepte alle lannister-folk og ga Cersei en forferdelig død. Anonymkode: 15840...4fd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Walterwhite Skrevet 14. mai 2019 #4647 Del Skrevet 14. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dany har som mange andre i serien drept fiendene sine, og fiendene hennes har vært slavedrivere, voldtekstmenn, barnemordere, osv. Dragene er våpnene hennes, så da har hun brukt de når hun har angrepet. Hun har brukt ild fordi det er det som er våpenet hennes, et effektivt våpen. Jeg syns ikke hun er verre enn mange andre høyt respekterte karakterer. Men det du skriver er jo sant, hun har mistet barna sine, flere av sine nærmeste venner og rådgivere, store deler av hæren sin og blir avvist av mannen hun elsker, så jeg forstår reaksjonen hennes, men jeg forstår ikke hvorfor det gikk utover sivile. Jeg hadde hatt mer forståelse dersom hun bare angrep the red keep, drepte alle lannister-folk og ga Cersei en forferdelig død. Anonymkode: 15840...4fd Jeg tror det bare bikket over for hu. Bjellen ringer, og hun ser utover byen som hennes forfedre har skapt. Hennes familie som har blitt drept og utslettet. Hun er den eneste igjen, hun har mistet alt, og jeg tror at hun skjønner at uansett om Cersei gir seg, så vil hun ikke bli dronning pga Jon. Folket er i mot henne, uansett hva hun gjør.. Du ser sinnet og sorgen i ansiktet hennes, og hun er kjent for å være impulsiv.. Mulig vi får en konkret forklaring på hva hun tenkte, men jeg tror ikke hun tenkte spesielt mye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4648 Del Skrevet 14. mai 2019 Viserys Targaryen var den av de to som hadde krav på tronen. Han ble «groomet» hele livet sitt, i tro at at det var hans rett. Så får vi se i sesong 1, hvordan det påvirket Viserys at det plutselig var Daenerys som ble høyst elsket av dothrakiene og hyllet som en dronning uten at hun en gang ønsket det eller jobbet for det opprinnelig. Hun var i utgangspunktet lojal mot sin bror. Viserys ble sint og «gal» av sjalusi over at ikke HAN ble elsket og behandlet som en konge, da det var tross alt dette han var vokst opp til å tro at han hadde krav på. Den maktsyke siden kom frem umiddelbart, hvor han «snappet» på sin søster, som ledet til at Khal Drogo drepte han. Jeg føler dette er en av de første tegnene vi kan se, som er et tydelig parallell nå med Daenerys og Jon. Her har Daenerys nå gått i årevis å blitt «groomet» på samme måte som Viserys var først, at det er en Targaryen’s KRAV å sitte på tronen, dermed er det hennes fødte krav og rett. Hun vokste opp med Viserys og fikk høre de samme fortellingene som han, og barn blir påvirket av svært mye som kan lagres i ubevisstheten, og miljøskader kan forme et barns personlighet uten at det kommer tydelig frem før langt senere i livet. Å må være vitne til hvordan Jon blir hyllet og elsket av alle og enhver, og blir erklært som folkets Konge selv om han ikke ønsker det selv, og til tross for hvor hardt Jon har stått lojal med Daenerys sin sine og utnevnt henne som sin dronning, har folket i Westeros fortsatt å elske og hylle Jon. Slik det føltes for Viserys når han ble oversett til fordel for Daenerys, føltes det nøyaktig likt ut for Daenerys når hun ble oversett til fordel for Jon. Det sviket hun føler, og den sjalusien vi fikk se, var slik for Viserys også, som heller ikke taklet det. Tegnene og parallellene har vært sterke og tydelige fra starten av, det er det ingen tvil om. Anonymkode: aba6f...0b6 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4649 Del Skrevet 14. mai 2019 Anonymkode: aba6f...0b6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agathe Skrevet 14. mai 2019 #4650 Del Skrevet 14. mai 2019 Dany har gjort forferdelige ting gjennom hele serien, forskjellen nå er at vi ikke lenger syns det hun gjør er kan forsvares. Man kan forstå at hun korsfestet slaveeierne, brente en masse mennesker, men når det kommer til stykket så satte hun seg som dommer til hvem som skal leve og hvem som skal dø. Selv om hun absolutt startet med gode intensjoner så tror jeg mye at planen til GRRM var å vise hvordan en karakter kan synke ned i ondskapen. Ingen er født ond, men blir det i møte med verden. Ned sa, hvis du syns en person fortjener å dø så bør du se han i øynene og selv svinge sverdet. Dany dreper aldri selv, hun er mer i tråd med den morderne verdenen. Hun sier Dracarys og folk dør. Hun blir ikke en gang skitten på hendene. Og da mister man respekten for menneskelivet. Hun har et masseødeleggelsesvåpen, hun har potensialet til Targaryen-galskapen i blodet. Når hun har ofret alt og det ikke ender med en Mhysa-aktig scene så tror jeg det er dråpen som får begeret til å renne over. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 14. mai 2019 #4651 Del Skrevet 14. mai 2019 Jeg er også skuffet over at Dany ble madqueen, jeg syns ikke de har bygd opp den utviklingen i karakteren godt nok i det hele tatt. Ja jeg ser mange skriver om at det har vært små hint, men jeg er ikke enig i at hun skulle klikke til de grader ut i fra det. Det andre er at hun og EN drage klarte å utslette hele byen alene. Hva skulle hun egentlig med alle soldatene? De var omtrent bare statister. Tenk hva 3 drager i ugangspunktet kunne gjort. Så hele oppbyggingen til å ta Westeros med alle de årene hun har brukt på å samle en stor hær er jo egentlig helt bortkastet. Hva var egentlig hensikten med Jamie og Brienne? De fikk jo henne til å stå igjen der gråtende. Jeg syns de omtrent har torpedert alle de sterke kvinnelige hovedkarakterene. Jeg tror Tyron blir kongen til slutt. Jon vil ikke ha tronen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4652 Del Skrevet 14. mai 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Sant. Den eneste grunnen til at enkelte synes karakterutviklingen gir mening er fordi den stemmer med at hennes far sa at byen skulle brenne. Ingen hadde gjettet på at hun skulle gjort som hun gjorde om det ikke var for familietreet hennes. Ærlig sak det, men det er jo det samme som å si at det at Dany brant ned byen ikke er i tråd med hennes tidligere oppførsel. Ja, var mange hint i serien om at hun ville bli det Mad Queen, men alt bygger jo på profetier, syn, familiebakgrunn Ingenting bygger på hennes tidligere handlinger. Ja, Dany kan være emosjonell, spontan, osv. Hun er tydelig veldig skuffet over at ting ikke ble som hun ville. Men det betyr jo ikke at Det lå i kortene at Dany skulle brenne enormt mange uskyldige mennesker helt unødvendig. Jeg er emosjonell, spontan, osv. Jeg kan klikke, jeg kan gjøre mye dumt. Men jeg har jo sperringer mot å gjøre de mest grusomme ting mot uskyldige. Ingenting av Danys tidligere handlinger tyder på at hun skulle se at hun var sikret å vinne slaget om Kings Landing, se all lidelsen det medførte og tenke "innbyggerne har ikke lidd nok pga krigingen, la meg brenne samtlige helt uten annen grunn enn å spre frykt og for å straffe dem for noe helt andre mennesker har gjort". Anonymkode: b0541...93f Jo, det bygger mye på hva hun Ville gjøre, men hun ble alltid overtalt av rådgivere til å roe seg. Hun har vært ustabil lenge. Anonymkode: 42fa3...36c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4653 Del Skrevet 14. mai 2019 Dere som tror at The Mad Queen fortsatt kom helt ute av det blå... Anonymkode: aba6f...0b6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 14. mai 2019 #4654 Del Skrevet 14. mai 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Hun fikk jo viljen sin? Hun "vant" jo? Men siden hun nå er "mad", angrep hun etter at Cersei overga seg. Anonymkode: 15840...4fd Det er sant. Men med "viljen sin" i mitt innlegg så siktet jeg til å bli elsket og hyllet av folket, at folket ville ha henne som dronning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøkvit Skrevet 14. mai 2019 #4655 Del Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, Anwa skrev: Jeg syns det er så merkelig at denne sesongen føles så ekstremt fattig. Det virker som de har spydd ut noe halvferdig for de vet folk kommer til å se den uansett. Enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 14. mai 2019 #4656 Del Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, Anwa skrev: Jeg syns det er så merkelig at denne sesongen føles så ekstremt fattig. Det virker som de har spydd ut noe halvferdig for de vet folk kommer til å se den uansett. Jeg tror problemet er at de har for få episoder både sesong 7 og 8. Tror det hadde vært bedre om de hadde lagd 10 episoder i sesong 7 og 8 slik det var i sesong 1-6. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4657 Del Skrevet 14. mai 2019 Hun sa at tyrion ikke ville feile henne igjen. Han sa at klokkene ville ringe og portene til red keep åpnes. Og dørene ble ikke åpnet. Kanskje hun var redd for å bli lurt, mtp praten om at Cersei spiller på at hennes nåde er hennes akilles. Og rett og slett ikke stolte på det, og klokkene ble som en rød klut, et bevis på at de nok engang forsøker å felle henne. Hun er i sorg, har ikke spist på dager (uker om man tenker reisevei som karakterene må ha hatt etter Missandei ble henrettet.) og har nettopp før slaget fått det hun følte var beviset på at Jon ikke bare er troende til å forræde sine løfter til henne - men at han ikke elsker henne. Jeg synes det gir mening. Det var en grusom episode. Vond å se og vondt i magen. Og preview at neste episode gav meg faktisk litt nazi-stemning av Dany som ny tyrann. Tror den blir mørk, mørk, mørk. Jeg forbereder meg mentalt på Red Wedding opphøyd mange ganger i mente. Anonymkode: bf747...b08 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 14. mai 2019 #4658 Del Skrevet 14. mai 2019 Men kjære vene... Jeg har allerede sagt det en gang, jeg er ikke sjokkert over at Dany klikket eller syns at det kom ut av det blå. Ingenting sjokkerer meg i GoT, dessverre. Men jeg syns ikke serien har bygget opp den personlige utviklingen hennes mot fullstendig sprøyte gal særlig bra i det hele tatt. Derfor var det etter mitt syn ikke troverdig at hun i det ene øyeblikket vinner kampen, for så å bruke resten av dagen på å bevisst brenne ihjel uskyldige mennesker. Ikke når hun for to episoder siden risikerte hele hæren sin og eget liv for de samme menneskene, sammen med en haug av mennesker som har vist enda mer skepsis enn de sivile i King's Landing (dem har hun jo ikke møtt en gang). Settingen ble derfor veldig lite troverdig for meg, der hun satt oppå dragen og vurderte situasjonen til at i stedetfor å ta seieren, skulle hun nå grave sin egen grav ved å brenne uskyldige barn. Nei, sorry, jeg kjøper det ikke. Hadde de brukt litt mer tid på overgangen, eller i det minste satt henne i en presset situasjon der og da, men det gjorde de ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4659 Del Skrevet 14. mai 2019 Jeg elsker utviklingen til Danny. En happy ending i neste episode er det siste jeg har lyst til å se. Anonymkode: fdc5d...f23 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4660 Del Skrevet 14. mai 2019 20 timer siden, Albbas skrev: Aaargh, dette er overhodet ikke troverdig, at Dany plutselig skulle klikke SÅ fullstendig. Sorry. Det kjøper jeg bare ikke. Det burde de bygget mye bedre opp. Akkurat den syns jeg ikke er så rar. Det er faktisk den ene tingen jeg har forventet gjennom hele serien. Det har blitt bygd opp til det fra første sesong. Anonymkode: 1089e...0c0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå