AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4621 Del Skrevet 14. mai 2019 5 timer siden, Vampen skrev: Nei, for Jon har ikke noe i sin story som bygger opp under det. Se feks på hva Varys sier om the flip of a coin, han er sikker på hvor Jons mynt landet. Jon er også halvt Stark, ikke ren Targaryen, og Starkene har en helt annen mentalitet. Se feks på Ned Stark, Jons viktigste mentor. Jon har gjennom mange sesonger vist at han setter rettferdighet og å beskytte de som trenger det, høyere enn seg selv. Han vil ikke ha tronen. La oss ta litt flere sitater fra Dany: I motsetning til med Jon har viljen og potensialet til å bruke ekstrem vold alltid vært en del av Danys karakter. Som andre her påpekte, hun har kunnet støtte seg på støttespillere som har tøylet den siden av henne, de er nå borte. I siste sesong sa hun jo dette: "I know what Cersei has told you. That I have come to destroy your cities, burn down your homes, murder you and orphan your children. That’s Cersei Lannister, not me. I’m not here to murder, and all I want to destroy is the wheel that has rolled over rich and poor, to the benefit of no one but the Cersei Lannisters of the world. I offer you a choice: Bend the knee and join me. Together, we will leave the world a better place than we found it. Or refuse… and die." Handlingen hennes i siste femte episode oppfatter jeg som en impulsiv handling, ikke noe som er planlagt. Hun ble "mad", men dette var aldri noe hun ville, hun snakket jo, som nevnt tidligere, at hun ikke er faren sin, han som ville brenne alle. Anonymkode: 15840...4fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4622 Del Skrevet 14. mai 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nok litt irritert når det gjelder utviklingen til Dany i de siste episodene. Dany kan være nådeløs mot fiendene sine, men at hun skulle brenne ned en hel by er trist. At en Targaryen gjorde det er kanskje ikke sjokkerende, men i hele serien har det kommet fram at Dany er annerledes enn resten av familien hennes. Anonymkode: 15840...4fd Enig. At Dany var nådeløs mot sine fiender det vet vi. Men det er noe annet enn at skulle være brenne ned en hel by av uskyldige. Varys snakker senest i den siste episoden om at det slås mynt og kron om en Targaryan blir gal. Det er jo bare nok et eksempel på at disse profetiene og det at galskap ligger i blodet er noe man bør ta med en klype salt. Om Gudene slår kron og mynt så vil man jo få ting til å stemme med profetier uansett hva som skjer. Blir Dany Mad Queen så kan man si det var jo det vi spådde og om hun ikke blir Mad Queen så stemmer det også for det viser jo bare at det ble kron i stedet for mynt. Anonymkode: b0541...93f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 14. mai 2019 #4623 Del Skrevet 14. mai 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Nei de droppet den biten. De tok kun med det at hun skulle bli dronning, få tre barn og alle skulle dø. Jeg er nesten sikker på at de ikke hadde med siste biten. Anonymkode: 7d651...06b Åh ok, det kan være ja, da er jeg litt mindre skuffa hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4624 Del Skrevet 14. mai 2019 Det gjorde egentlig vondt å se på episoden. Vondt å se Dany bare miste grepet hele hel, særlig det øyeblikket når klokkene ringer og hun fortsatt har ett valg før hun bestemmer seg for å brenne alt og alle. Vondt å faktisk se Cersei på slutten med tårer i øynene. Men fantastisk jobb av Lena Headey! Hun har levert cersei så sykt bra. Anonymkode: 7d651...06b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4625 Del Skrevet 14. mai 2019 2 timer siden, SVK skrev: Jeg fikk vel hva jeg håpte på. Dany fikk ikke viljen sin og vi fikk se hva slags person hun er. Må innrømme at hun var lengt mørkere enn jeg hadde trodd. Men er jo greit å bli litt overrasket! Hun fikk jo viljen sin? Hun "vant" jo? Men siden hun nå er "mad", angrep hun etter at Cersei overga seg. Anonymkode: 15840...4fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4626 Del Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, Tanuki skrev: ... Jon elsker henne ikke lenger.. Har Dany noensinne egentlig skjønt hvorfor familien hennes ble forhatt? For meg har det alltid virket som hun rosemalte farens vanstyre og galskap. Uansett, veldig blandene føleser om episoden. Det stemmer jo ikke at Jon ikke elsker henne. Han sa til og med i den siste episoden at han elsker henne, men ettersom de er i slekt klarer ikke Jon å være i et intimt forhold med henne. Hun har heller aldri "rosemalt" familien sin, hun har da gjentatte ganger snakket om faren sin/the mad king, at han ikke var et godt menneske. Anonymkode: 15840...4fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 14. mai 2019 #4627 Del Skrevet 14. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker heller at det var broren til Dany, Viserys, som lyttet og trodde på historiene om hvor elsket Targaryen familien var i Westeros. Daenerys har alltid snakket om at hun ikke er sin far, hun var klar over hvor ondskapsfull han var. Hun trodde jo også at broren hennes, Rhaegar, kidnappet og voldtok Lyanna. Hun siterte også hva de pleide å si til Viserys: «The people drink secret toasts to your health. They cry out for their true king.» Han trodde på dette fordi han, i følge Dany, var en «fool.» Jeg er nok litt irritert når det gjelder utviklingen til Dany i de siste episodene. Dany kan være nådeløs mot fiendene sine, men at hun skulle brenne ned en hel by er trist. At en Targaryen gjorde det er kanskje ikke sjokkerende, men i hele serien har det kommet fram at Dany er annerledes enn resten av familien hennes. Anonymkode: 15840...4fd Se på hva hun har kalt dragene sine. De er oppkalt etter mannen hun elsket og brødrene hennes. Hun snur ikke mot Visherys for han var rape gal, men fordi han var svak. Han var ikke en drage. Hun har gjentatte ganger snakket om å brenne byer. Ikke fordi hun har behov for å drepe sivile, men fordi hun er villig til å gjøre det fordi å få makten. Hun er, i likhet med andre tyranner, overbevist om at hennes ide om hvordan verden skal være er best, koste hva det koste vil. Hun har blitt tøylet av folk rundt henne. Uten dem, og uten tro på at de vil hennes beste, så følger hun egentlig et annet råd hun har fått. Be a dragon. Hun er ikke svak, hun er Danerys Stormborn, dragen. Jeg tror dette plottet fra GRRM selv. For denne ideen, at en karakter går fra å være undertrykket og svak, til å prøve å gjøre de rette valgene, for så å knekke sammen og gi etter for sine mørkeste sider, er så GoT som man kan få det. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 14. mai 2019 #4628 Del Skrevet 14. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I siste sesong sa hun jo dette: "I know what Cersei has told you. That I have come to destroy your cities, burn down your homes, murder you and orphan your children. That’s Cersei Lannister, not me. I’m not here to murder, and all I want to destroy is the wheel that has rolled over rich and poor, to the benefit of no one but the Cersei Lannisters of the world. I offer you a choice: Bend the knee and join me. Together, we will leave the world a better place than we found it. Or refuse… and die." Handlingen hennes i siste femte episode oppfatter jeg som en impulsiv handling, ikke noe som er planlagt. Hun ble "mad", men dette var aldri noe hun ville, hun snakket jo, som nevnt tidligere, at hun ikke er faren sin, han som ville brenne alle. Anonymkode: 15840...4fd Nei, hun vil det ikke, i sine gode øyeblikk, og det er det som gjør twisten god. Faren hennes var heller ikke nødvendigvis ond, men han blir etter hvert paranoid og gal. Sitatet du har med viser jo også denne kjernen av vilje til vold. Jeg skal gjøre verden bedre, min motstander er den onde, tro på meg, støtt meg, eller dø. Også der er hun kompromissløs. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4629 Del Skrevet 14. mai 2019 5 timer siden, Isambard skrev: Hitler var heller ikke troverdig. Helt usannsynlig at en kunstmaler skulle drepe millioner. Han skulle bare drept noen få russere i affekt. Terningkast 1 til WW2. WW1 var bedre. Jeg kan ikke huske at Hitler hadde en forhistorie og et ønske som bestod av å være en rettferdig hersker og barmhjertelig samaritan. Han drepte heller ikke millioner av jøder med egne hender. Dany brente ned hele byen selv om hun ikke trengte det. Alle mennneskene som hun mente led under Cersei, brente hun til døde i et langt flammeshow. Bygningsmassen ligger også i ruiner. Dere unnskylder det med at Westeros ikke ble som hun trodde. Men alle steder hun har vært har hun kjempet for folkets tillitt. Skulle folket i westeros juble for en person de ikke kjenner? Ja, man kan gjøre mye dumt når man er sint, men når man brenner tusenvis av mennesker levende så handler det ikke om sinne og sårbarhet lenger. Ble Dany plutselig «gal»? Hva slags mental sykdom er dette? Psykose? Eller en GOT-mental illnes? Ja, familien har sin forhistorie, men personlig syns denne plutselige switchinga fra ok til gal ikke er troverdig. Anonymkode: aaec5...c5d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Walterwhite Skrevet 14. mai 2019 #4630 Del Skrevet 14. mai 2019 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 14. mai 2019 #4631 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) Her er forresten litt av bakhistorien til Aerys Targaryen 2, Danys far: Sitat Aerys fought for his father, Aegon V Targaryen, in the War of the Ninepenny Kings. He took on the tradition of Targaryen inbreeding in order to keep bloodlines pure by marrying his sister Rhaella Targaryen. After his father and brother died at the Tragedy of Summerhall, he became Aerys Targaryen, the Second of His Name. While Aerys initially appeared to be generous and wise, he later became spiteful of the power of others, especially that of his Hand, Tywin Lannister, who had once been one of his closest friends. He eventually grew paranoid of his own family members and his small council. Commonly remembered as "the Mad King", his reign became increasingly erratic and murderous. Her er det ganske mange paralleller til Dany. Både mtp et innledende ønske om å gjøre godt og være en god hersker, til å bli skeptisk til andres makt og sin nære rådgiver fra house Lannister. Dany er sin fars datter, og hun arvet til og med en del av folka som var rundt ham da han ble gal. Endret 14. mai 2019 av Vampen 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 14. mai 2019 #4632 Del Skrevet 14. mai 2019 Akkurat nå, Rørleggerfrue skrev: Spot on! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 14. mai 2019 #4633 Del Skrevet 14. mai 2019 Og hvorfor klager noen på at folk syter over denne sesongen? Vi er jo her for å diskutere. Tilhører dere snowflake-generasjonen som ikke er vant til å høre konstruktiv kritikk? Eller har dere ikke sett andre TV-serier? Serier som the wire, dexter, six feet under, Sopranos, downtown abbey, mm - altså serier som strekker seg over mange sesonger? Det er en kunst å holde nivået oppe og få til en god avslutning. Noen serier greier ikke å fullføre den gode historien helt ut, og GoT ser ut til å bli en slik serie. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 14. mai 2019 #4634 Del Skrevet 14. mai 2019 Jeg skulle ønske vi kunne se Dany etter at hun plutselig «ble gal». Vi så at hun var ved et bristepunkt, men etter det så vi bare en illsprutende drage i periferien. Var Dany sint, eller gråt hun? Trillet øynene rundt opp i hodet som en korka gal? Apatisk? I og med at seansen varte såpass lenge så syns jeg man burde vist mer av henne. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 14. mai 2019 #4635 Del Skrevet 14. mai 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke huske at Hitler hadde en forhistorie og et ønske som bestod av å være en rettferdig hersker og barmhjertelig samaritan. Han drepte heller ikke millioner av jøder med egne hender. Dany brente ned hele byen selv om hun ikke trengte det. Alle mennneskene som hun mente led under Cersei, brente hun til døde i et langt flammeshow. Bygningsmassen ligger også i ruiner. Dere unnskylder det med at Westeros ikke ble som hun trodde. Men alle steder hun har vært har hun kjempet for folkets tillitt. Skulle folket i westeros juble for en person de ikke kjenner? Ja, man kan gjøre mye dumt når man er sint, men når man brenner tusenvis av mennesker levende så handler det ikke om sinne og sårbarhet lenger. Ble Dany plutselig «gal»? Hva slags mental sykdom er dette? Psykose? Eller en GOT-mental illnes? Ja, familien har sin forhistorie, men personlig syns denne plutselige switchinga fra ok til gal ikke er troverdig. Anonymkode: aaec5...c5d Joda, selv Hitler hadde jo en visjon om å gjøre livet bedre for de han anså som sine folk. Deler av den sosiale politikken hans var ikke halvgal, om vi ser bort i fra ønsket om å utslette alle de ikke anså som verdige eller sine folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #4636 Del Skrevet 14. mai 2019 21 minutter siden, Rørleggerfrue skrev: Syns ikke dette var «spot on» i det hele tatt. De eksemplene som ramses opp her gjelder ikke uskyldig mennesker, men slavedrivere, mordere, kidnappere, løgnere og tyver. Dany har ikke vist nåde til slike mennesker, noen som har gjort henne populær. Nå angrep hun sivile, noe hun aldri før har gjort. Når hun har sagt at hun vil ta det som er hennes med «fire and blood» gjaldt det fiendene hennes/de som satt med makten, ikke uskyldige mennesker. Anonymkode: 15840...4fd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 14. mai 2019 #4637 Del Skrevet 14. mai 2019 Jeg synes utviklingen til Dany har vært helt fantastisk. Spent på neste episode! Det jeg har litt problemer med er utviklingen til Tyrion. Han gikk fra å være en av de mest intelligente og slu mennesker i Westeros til å bli... dum? Alt han gjør er feil. Jeg hadde heller virkelig ikke trodd at han var en av dem som skulle vise blind lojalitet. Han av alle har sett hvordan makt kan gjøre folk korrupt. Det overrasker meg også med Jon. Han har aldri brydd seg om konflikten rundt the iron throne og har alltid vært opptatt av å være nobel og rettferdig. Også viser han også blind lojalitet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 14. mai 2019 #4638 Del Skrevet 14. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns ikke dette var «spot on» i det hele tatt. De eksemplene som ramses opp her gjelder ikke uskyldig mennesker, men slavedrivere, mordere, kidnappere, løgnere og tyver. Dany har ikke vist nåde til slike mennesker, noen som har gjort henne populær. Nå angrep hun sivile, noe hun aldri før har gjort. Når hun har sagt at hun vil ta det som er hennes med «fire and blood» gjaldt det fiendene hennes/de som satt med makten, ikke uskyldige mennesker. Anonymkode: 15840...4fd Hun har ikke gjort det før, fordi hun har blitt tøylet eller har vunnet fram på annet vis. Men hva med alle de gangene hun har snakket om å brenne byer? Så vi for oss at hun skulle leie de uskyldige ut av byen før hun satte fyr på den? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Factum Factaria Skrevet 14. mai 2019 #4639 Del Skrevet 14. mai 2019 Jeg har aldri vært fan av Dany. Hverken i bøkene eller i serien. Og at hun endte opp som "mad queen" er på ingen måte overraskende. Jeg er helt 100% sikker på at det er der hun ville ha endt opp i bøkene også, dersom de noen gang ble fullført. Men jeg synes ikke utviklingen hennes i serien er god nok. Selv om det har ligget i kortene, så føles det forhastet. Det er akkurat som det mangler en sesong eller to, noe som for øvrig gjelder flere karakterer. Jeg kunne ha kjøpt at det kunne ha rablet for henne på denne måten, at hun gikk amok med dragen og ødela deler av KL. Men at hun sitter der og spyr ut ild og dreper hovedsaklig uskyldige i 45 minutter? Så langt synes jeg rett og slett ikke de har dratt henne. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Walterwhite Skrevet 14. mai 2019 #4640 Del Skrevet 14. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns ikke dette var «spot on» i det hele tatt. De eksemplene som ramses opp her gjelder ikke uskyldig mennesker, men slavedrivere, mordere, kidnappere, løgnere og tyver. Dany har ikke vist nåde til slike mennesker, noen som har gjort henne populær. Nå angrep hun sivile, noe hun aldri før har gjort. Når hun har sagt at hun vil ta det som er hennes med «fire and blood» gjaldt det fiendene hennes/de som satt med makten, ikke uskyldige mennesker. Anonymkode: 15840...4fd Poenget er vel at Dany alltid har vært glad i å brenne folk, og har vært relativt kald når hun har gjort det. Og hun har snakket om å brenne ned byen i syv sesonger. Familien hennes er kjent for å ikke være helt riktig skrudd sammen, og spesielt når de får makt. I tillegg er en ensom Targaryan en farlig ting, som Aemon så fint sa. Alle rundt henne forakter henne eller dør. En av hennes rådgivere forsøker å forgifte henne. Hennes beste venn og to av hennes barn er døde. Mannen hun elsker kan ikke elske henne. Hun er helt aleine, og hun vil ha hevn, hun vil ha tronen. Jeg synes ikke det er overraskende, spesielt ikke etter de siste episodene. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå