Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!

Rights

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun dama i rødt sa jo at Arya skulle lukke brune, blåe og grønne øyne. Kan være at grønne øyne viser til Dany  Når det er sagt så er jo disse profetiene noe som ikke følges slavisk(og bra er det!).  

Anonymkode: 0c089...a65

Det er utilfredstillende at de har gjort så mye ut av de, og så blir det ikke mer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, megda said:

Tenker det ligger i kortene at Arya knerter daenerys i siste episode. Håper også Jon dør og at Tyrion blir Kung. Om det går i boks, så er den siste episoden god.

Ikke les bak spoiler hvis du vil bevare spenningen.

Noen lekket dette for 9 måneder siden, og de hadde avslørt massevis av ting som skjedde i episode 5. At Dany brente Varys, Jaime tatt til fange, Tyrion satte han fri, Jaime drepte Euron, Cleganebowl, Jaime og Cersei dør sammen, Dany brente ned byen etter at klokkene ringer.

For siste episode og avslutningen har de lekket:

Tyrion blir stilt for retten og dømt til døden.

Han dør, men de har ikke lekket hvordan/hvem som dreper han.

Mange adelsfolk fra Westeros til stede.

Sansa er der, og hun har forrådt Tyrion.

Uklart hvordan. Har hun utnyttet hans svakhet for henne, til å lure han i en felle?

Dany er enda galere.

Jon får vite at de han regner som sin familie (Starks) aldri vil være trygge så lenge Dany lever.

Jon dreper Dany.

Drogon flyr bort med hennes lik, vi ser han aldri igjen.

Jon avslår tronen og drar nord for å leve og dø som en ensom nattens vokter. Ja, de oppretter Nights Watch igjen.

Gjensyn med Tormund og Ghost.

Bran blir hersker, men styrer sammen med et råd av adelige fra hele Westeros.

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, ops2 said:

Det er utilfredstillende at de har gjort så mye ut av de, og så blir det ikke mer.

Ikke så utilfredstillende som ni år med "winter is coming" og så var vinteren over på noen minutter gitt! :rolleyes:

Anonymkode: ef011...16a

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor var det ikke troverdig? 

Du skriver jo to helt motsiende ting, «ikke bygget det opp på en troverdig måte, for det skjedde veldig brått» for så å si «det var jo ikke sjokkerende, fordi vi har fått disse hintene».  

Anonymkode: aba6f...0b6

Fordi prosessen fra normal og oppegående til full klikkings skjedde på et blunk. Det var ingenting som trigget det under kampen, og det hun gjorde var ikke nødvendig for å vinne tronen - helt ulikt henne altså. 

Det er jo ingenting som sjokkerer meg i GoT lenger, og det er kanskje seriens største svakhet per nå. Men at jeg ikke blir sjokkert gjør ikke at historiene er troverdige. Jeg syns ikke rådene fra Varys og Tyrion har vært troverdige heller, de har ikke vært i tråd med deres karakterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Albbas said:

Fordi prosessen fra normal og oppegående til full klikkings skjedde på et blunk. Det var ingenting som trigget det under kampen, og det hun gjorde var ikke nødvendig for å vinne tronen - helt ulikt henne altså. 

Det er jo ingenting som sjokkerer meg i GoT lenger, og det er kanskje seriens største svakhet per nå. Men at jeg ikke blir sjokkert gjør ikke at historiene er troverdige. Jeg syns ikke rådene fra Varys og Tyrion har vært troverdige heller, de har ikke vært i tråd med deres karakterer. 

Synes hun har vært på brinken til full klikkings lenge. Emosjonell, impulsiv og korttenkt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes Arya var troverdig I hele episoden med ett unntak, og det var at hun gav seg for lett når The Hound sendte henne ut. 

At hun ble forskrekket over hva hun så og løp fra drageild er ikke så rart. 

Selv hardbarka, erfarne og trente militære kan kollapse i et skikkelig helvete. Og hva skulle hun gjøre annet enn å løpe? Finne et hustak og skjelle ut dragen? 

Anonymkode: bf747...b08

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest loveli
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er Jon som kommer til å drepe Dany

Anonymkode: 35ed5...937

Jeg tror du har rett. Lurer bare på hvordan.

Virker som veldig mange har fått med seg spiolere her inne, håper ikke noen spioler for mye nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det klikket for Dany kunne vært gjort på en bedre måte, men samtidig så har det lagt i kortene lenge. Og det som skjedde stemmer med det synet hun hadde der hun kom inn i tronerommet som lå i ruiner og det snødde /regnet aske. Hun har blitt stadig mer isolert gjennom hele sesongen, f.eks da Theon kom til WF og var høflig og alt sånn mot henne, men nærmest kastet seg om halsen på Sansa. Hvordan ved festen etter slaget ved WF så var Jon den store helten. Hun har mistet de som elsket henne: Jorah, Missandei, to drager. Varys svikter henne, hun syns Jon svikter henne. Hun er vant til å være en frelser, Mhysa. Når hun innser at det ikke skjer i Westeros så skal hun bli en hersker som hersker vha frykt. Og så klikker det for henne, følelsene tar overhånd.

Men! Tror dere Arya egentlig døde? Og så ble vekket igjen av Lord of Light (evt Bran). Og at en av de sendte hesten til henne? For hvis ikke så var det noe voldsomt med plot armour...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, ops2 skrev:

Ja, da snur Arya 360 grader igjen.

Hun har blitt trent til en iskald og grusom morder som stakk ut øynene på Ser Trant og så stakk han gang på gang, til hun skar over halsen hans, skar over halsen over på gamle Frey og forgiftet hele Frey-klanen, drepe en masse WW og NK, til å bli en vanlig tenåring som springer rundt i byen.

For ikke å glemme at hun serverte gamle Frey kjøttet av hans egne sønner i en pai.

Hvor mange andre har Arya drept? https://www.thewrap.com/game-of-thrones-everyone-arya-stark-killed-night-king-season-8/

Arya denne episoden:

- Jeg har kommet for å drepe Cersei

- Jenta mi, du vil ikke bli som meg

- Takk, Sandor

- Løpe fra drageild

- Nærbilde av redde barn

- Løpe fra drageild

- Brente kropper

- Brente barn

- Løpe fra drageild

- Falle og bli tråkket på

- Mer tragisk død for barn + mor

- Brente kropper, hender, leker, mer brente lik, masse brente lik

- Våkne dekket av aske

- Hvit hest som har overlevd og ikke blitt livredd og galoppert bort

- Ri gjennom asken og ut av byen

At hun er en «islad og grusom morder» som har drept mange mennesker på brutal måte har da ingen sammenheng med hvordan hun reagerte under angrepet på Kings landing. Mennesker kan ikke forutsi eller bestemme hvordan kroppen reagerer på sjokk. Det er totalt ute av sin egen kontroll. Spiller ingen rolle hvor trent man er på forhånd i å slåss. Synes hennes reaksjon var totalt realistisk og forståelig og helt på sin plass.

Anonymkode: aba6f...0b6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ops2 skrev:

Ja, da snur Arya 360 grader igjen.

Hun har blitt trent til en iskald og grusom morder som stakk ut øynene på Ser Trant og så stakk han gang på gang, til hun skar over halsen hans, skar over halsen over på gamle Frey og forgiftet hele Frey-klanen, drepe en masse WW og NK, til å bli en vanlig tenåring som springer rundt i byen.

For ikke å glemme at hun serverte gamle Frey kjøttet av hans egne sønner i en pai.

Hvor mange andre har Arya drept? https://www.thewrap.com/game-of-thrones-everyone-arya-stark-killed-night-king-season-8/

Arya denne episoden:

- Jeg har kommet for å drepe Cersei

- Jenta mi, du vil ikke bli som meg

- Takk, Sandor

- Løpe fra drageild

- Nærbilde av redde barn

- Løpe fra drageild

- Brente kropper

- Brente barn

- Løpe fra drageild

- Falle og bli tråkket på

- Mer tragisk død for barn + mor

- Brente kropper, hender, leker, mer brente lik, masse brente lik

- Våkne dekket av aske

- Hvit hest som har overlevd og ikke blitt livredd og galoppert bort

- Ri gjennom asken og ut av byen

Sitat

I looked, and behold, an ashen horse; and he who sat on it had the name Death; and Hades was following with him.

Fra Johannes åpenbaring. Jeg antar at den hvite hesten var et bilde på enten the white horse eller the pale/ashen horse, som er to av hestene apokalypsens fire ryttere rir på. 

Edit: her er sitatet med den hvite hesten også: 

Sitat

2 And I saw, and behold a white horse: and he that sat on him had a bow; and a crown was given unto him: and he went forth conquering, and to conquer.

Endret av Vampen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på Dany, jeg antar at vi husker hva som er mottoet til House Targaryen? 

B0E31609-11D2-4B8B-80FA-E35B75E559FA.thumb.png.d0642c84bc46d98f810367bfa4f01ff6.png

Stort mer Fire and blood blir det vel ikke. Danys forfedre erobret Westeros med tre drager, og de brukte dem som masseødeleggelsesvåpen for å holde makten, inntil de ødela dragene. Legg til en lang linje med incest og noen tilfeller av galskap (ref. Flip a coin), så er ikke Danys utvikling helt ut av det blå. Faren hennes ble også gal av en grunn, og hun fullfører egentlig det han ble drept for å stoppe. 

Endret av Vampen
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt rart at de klarte å treffe Rhaegal i forrige episode, men ikke Drogon...

Ellers var det en grei episode, men jeg merker at GOT ikke er det samme som før. Veldig bra skuespill av Lena Headey!

Anonymkode: 20f2f...a05

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, SVK skrev:

:blink:

Greit at Dany ikke har det noe kjekt, men litt spesielt å dra frem det i samme setning som hun brenner ned en by med uskyldige mennesker. 

Jeg sier ikke at det er greit at hun brant ned uskyldige mennesker, men jeg sier at det var ikke noe ondskapsfullt smil eller andre tegn på at hun syntes det var gøy da hun bestemte seg for å gjøre det. Hun var regelrett drevet av hat, og bestemte seg for å gjøre dette til noe personlig for alt hun har mistet. Jeg tror hun innså at hun aldri vil få jerntronen, aldri vil bli elsket av folket, og at ryktet om Jon ville spre seg, så dermed hadde hun ikke mer å miste. Jeg tror hun tenkte, "hvis jeg går ned skal alt gå ned med meg". 

Så noen på Youtube påpekte at hun ikke presenterte seg som "queen of the andals and the first men" og basically westeros da hun brente Varys. Kanskje hun hadde skjønt det allerede da.

- - -

Alt i alt likte jeg episoden. :) Satt med hjertebank da Dany først angrep, livredd for at Drogon skulle bli skadet. Nå skal det sies at Dany (+ dragene) har vært mine favoritter siden sesong én (sammen med Jon, Sandor og Tyrion). 

Så lenge dragen overlever er jeg fornøyd... :tongue:

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble litt mye vold for meg. Ble kvalm på et tidspunkt og det grenset nesten til å være splatter.

Hadde ventet lenge på at dragedronningen skulle klikke og nå skjedde det. Jamie og cercei døde sammen, ingen overraskelse der heller. Men kom brått på den henrettelsen av vary gitt.

Anonymkode: 29aa7...191

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Albbas skrev:

Aaargh, dette er overhodet ikke troverdig, at Dany plutselig skulle klikke SÅ fullstendig. Sorry. Det kjøper jeg bare ikke. Det burde de bygget mye bedre opp. 

Det er jo bygget opp over flere sesonger

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Synes Arya var troverdig I hele episoden med ett unntak, og det var at hun gav seg for lett når The Hound sendte henne ut. 

At hun ble forskrekket over hva hun så og løp fra drageild er ikke så rart. 

Selv hardbarka, erfarne og trente militære kan kollapse i et skikkelig helvete. Og hva skulle hun gjøre annet enn å løpe? Finne et hustak og skjelle ut dragen? 

Uten at jeg har kommentert Arya i denne episoden så tror jeg du misforstår kritikken. Poenget er nok at Arya  hadde superduperkrefter i episode 3 sesong 8, da er det lite poeng i å si "selv hardbarka, erfarne og trente militære kan kollapse i et skikkelig helvete". Handlingene hennes må jo sees i sammenheng med hennes karakter og universet hun lever i og ikke hva som gjelder i virkeligheten. 

Det blir som om Supermann blir blir slått i koma av Mike Tyson. Ingen ville vel sagt at det stemmer med Supermann-universet siden "selv ikke de tøffeste journalister ville klart å stå oppreist etter ett slag fra Mike Tyson". 

Virker ikke som om det er noen konsistente regler for hva Arya kan og ikke kan. I dagens episode må man se henne i sammenheng med hvordan vanlig dødelige ville oppført seg, i episode 3 må man bare godta at hun er Supermann. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang at Dany "plutselig klikket". Hun har jo alltid vært brutal på mange vis, men har blitt holdt tilbake av Tyrion, Ser Barristan og selvfølgelig hennes Jorah. Hun korsfestet slaveeierne, har gitt uttrykk for "de kan leve i min nye verden eller dø i sin gamle", ønsket å brenne/angripe KL med en gang hun kom dit, brente en av de adelsfolka i Mereen om jeg husker riktig osv osv osv osv... Hun har jo alltid hatt vold i seg, hun har bare blitt holdt i tøylene av mennesker hun stoler på og elsker. 

Anonymkode: e4464...741

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Howl skrev:

Jeg sier ikke at det er greit at hun brant ned uskyldige mennesker, men jeg sier at det var ikke noe ondskapsfullt smil eller andre tegn på at hun syntes det var gøy da hun bestemte seg for å gjøre det. Hun var regelrett drevet av hat, og bestemte seg for å gjøre dette til noe personlig for alt hun har mistet. Jeg tror hun innså at hun aldri vil få jerntronen, aldri vil bli elsket av folket, og at ryktet om Jon ville spre seg, så dermed hadde hun ikke mer å miste. Jeg tror hun tenkte, "hvis jeg går ned skal alt gå ned med meg". 

Så noen på Youtube påpekte at hun ikke presenterte seg som "queen of the andals and the first men" og basically westeros da hun brente Varys. Kanskje hun hadde skjønt det allerede da.

- - -

Alt i alt likte jeg episoden. :) Satt med hjertebank da Dany først angrep, livredd for at Drogon skulle bli skadet. Nå skal det sies at Dany (+ dragene) har vært mine favoritter siden sesong én (sammen med Jon, Sandor og Tyrion). 

Så lenge dragen overlever er jeg fornøyd... :tongue:

Enig. Enten er har hun et veldig anstrengt forhold til bjeller, eller så var det øyeblikket var hun snappet fullstendig. For å sitere Ibsen, «Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme».  Dany har brukt lang tid på å overleve, lytte til historier om at familien hennes er elsket i Westeros, for så å bygge et liv på målet om å ta sin rettmessige plass som dronning. Og i det øyeblikket glipper vel livsløgnen, hun innser realiteten og går i full fire and blood-modus. De vil ikke elske henne, altså får de frykte henne. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uten at jeg har kommentert Arya i denne episoden så tror jeg du misforstår kritikken. Poenget er nok at Arya  hadde superduperkrefter i episode 3 sesong 8, da er det lite poeng i å si "selv hardbarka, erfarne og trente militære kan kollapse i et skikkelig helvete". Handlingene hennes må jo sees i sammenheng med hennes karakter og universet hun lever i og ikke hva som gjelder i virkeligheten. 

Det blir som om Supermann blir blir slått i koma av Mike Tyson. Ingen ville vel sagt at det stemmer med Supermann-universet siden "selv ikke de tøffeste journalister ville klart å stå oppreist etter ett slag fra Mike Tyson". 

Virker ikke som om det er noen konsistente regler for hva Arya kan og ikke kan. I dagens episode må man se henne i sammenheng med hvordan vanlig dødelige ville oppført seg, i episode 3 må man bare godta at hun er Supermann. 

Jeg forstår, men er helt uenig. I episode 3 var hun forberedt på slag, et kamp de forberedte seg på å ikke klare. Hun var i tillegg hjemme, og forsvarte familie og hjem. Og det var mørkt og lite oversikt. 

I dagens episode så hun alt. Og det var ikke soldater i kamp som ble drept, tusen av dem. Det var uskyldige, og barn. Millioner. 

Og hun er ikke supermann. Hun er en ung kvinne, herdet og trent til å drepe. Men ikke fra en annen planet og ikke med tegneseriestyrke. At hun var over the top heltinne i ep 3, kan jeg være enig i. Med at drapene på Grey osv skal bety at hun burde klart ep 5 "bedre", det tar jeg ikke som naturlig. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...