AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4261 Del Skrevet 7. mai 2019 6 minutter siden, Spiralis said: Her diskuterer jeg TV-serieutgaven. Det er ikke bokprat i denne tråden. Når du skriver, og jeg siterer: «...hvordan de er skrevet og framført som karakterer...», så gjør DU det relevant å dra inn bokversjonen. For Euron er, de facto, skrevet som en skikkelig, skikkelig kjip karakter. Anonymkode: c86d3...1c2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4262 Del Skrevet 7. mai 2019 Euron I bøkene var mørk som faen, verre enn Joffrey og Ramsey, så på seg selv som en halv gud, skar tungen ut av mannskapet sitt så de ikke kunne fortelle hva de så og var ond, ond, ond. I serien er han som en halvfull fratboy, enig i at han er som en tegneseriefigur. Men skulle de gjort ham 'rett' etter bøkene i serien, så måtte de vel lagt til en sesong til for utvikling av karakter og legge opp til stemning. Men det føles egentlig ut som de hadde hatt nok stoff til to sesonger til, og ikke trengt å rushe alt så veldig. Anonymkode: bf747...b08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4263 Del Skrevet 7. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Euron I bøkene var mørk som faen, verre enn Joffrey og Ramsey, så på seg selv som en halv gud, skar tungen ut av mannskapet sitt så de ikke kunne fortelle hva de så og var ond, ond, ond. I serien er han som en halvfull fratboy, enig i at han er som en tegneseriefigur. Men skulle de gjort ham 'rett' etter bøkene i serien, så måtte de vel lagt til en sesong til for utvikling av karakter og legge opp til stemning. Men det føles egentlig ut som de hadde hatt nok stoff til to sesonger til, og ikke trengt å rushe alt så veldig. Anonymkode: bf747...b08 Enig. Synes han er dødsteit. Men nå skal vi ikke diskutere bøkene i denne tråden da Anonymkode: c86d3...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4264 Del Skrevet 7. mai 2019 At det står "Bokprat ikke lov" i trådens tittel kommer vel av at den ble opprettet da tv-serien fremdeles lå bak bøkene i handling og folk ikke ville bli spoila, hvis jeg ikke husker feil. Anonymkode: 8d865...30f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4265 Del Skrevet 7. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Synes han er dødsteit. Men nå skal vi ikke diskutere bøkene i denne tråden da Anonymkode: c86d3...1c2 Stemmer, jeg mente egentlig mest første setningene som oppladning til resten.. At det er mye stoff å velge i bøkene og mye de kunne dykket dypere i. Men i en serie så må man velge bort noe og fokusere på annet, spesielt med så omfattende bøker og bokserier. Jeg, som "nerd", likte serien bedre på én måte når den fulgte bøkene, men det ble mer spennende etter at serien tok igjen bøkene og jeg ikke lengre vet hva som skal skje. Red Wedding var for eksempel en tøff episode, men forventet, og derfor lettere å godta uten å sitte og tenke HVORFOR KAT STARK DERE JÆVLER SÅ MENINGSLØST, mens med Missandei eller Rhegal så er det lettere å rive seg i håret og dissekere motiv, fremgangsmåte og alt på - fordi jeg ikke var forberedt, fordi jeg ikke har lest om hva som skjedde (og dermed motiv og vet hvordan det påvirker hva som skjer etterpå).. Så jeg kritiserer mer nå. Men jeg biter negler og følger med og er fortsatt en fan Anonymkode: bf747...b08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4266 Del Skrevet 7. mai 2019 I de aller første sesongene, så var det jo temmelig mange knallgode kommentarer / samtaler mellom de forskjellige karakterene. For eksempel Tyrion (i den aller første sesongen, tror jeg?) når han snakker med Jon Snow: Never forget who you are! The rest of the world will not. Wear it like armor, and it can never be used to hurt you! Men hvordan er egentlig manus i sesong syv eller åtte? "Boobies and tits" stort sett hele veien! Anonymkode: 882d3...32b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 7. mai 2019 #4267 Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) Jeg har sett noe noen hevder er sitat av grrm eller bøkene der han sier at det kun er 1 drage som har blitt tatt ned av luftprosjektiler i nedskrevet historie, og at voksne drager er nærmest uovervinnelige i luften. Vet ikke om dette sitatet kommer fra han eller boken eller om noen har diktet det opp, men han sier noe ala "Only one Dragon in recorded history has been brought down in the air by a projectile and it was a one in a million shot. A mature Dragon in the air is virtually invincible." Dragehud er visst litt mer hard enn at den enkelt kan penetreres. Grrm har også hele tiden sagt at det er viktig at man avslutter historien slik man planla det, selv om man innser at slutten er forutsigbar eller at mange klarer gjette den. Fordi man legger igjen hint om hva som har skjedd og vil skje, og det vil ødelegge historien om man endrer den bare for å skape sjokk, forvirring eller overraskelser. 26 minutter siden, AnonymBruker said: Euron I bøkene var mørk som faen, verre enn Joffrey og Ramsey, så på seg selv som en halv gud, skar tungen ut av mannskapet sitt så de ikke kunne fortelle hva de så og var ond, ond, ond. I serien er han som en halvfull fratboy, enig i at han er som en tegneseriefigur. Men skulle de gjort ham 'rett' etter bøkene i serien, så måtte de vel lagt til en sesong til for utvikling av karakter og legge opp til stemning. Men det føles egentlig ut som de hadde hatt nok stoff til to sesonger til, og ikke trengt å rushe alt så veldig. Anonymkode: bf747...b08 De har nok funnet ut at de ikke hadde tid til å ta for seg hele karakteren hans, samt at noe er kanskje litt for drøyt for TV. Men jeg tror hovedproblemet er at serieforfatterne ikke er gode på å skrive karakterer, så vi har den type merkelig person Euron er. Å skrive gode, komplekse karakterer er j vanskelig og noe de færreste serier (eller bøker eller annet format) klarer. Så når de skal skrive en uten grrm sine bøker, så har de en utfordring. Og de kan virke som om de ikke er av samme kaliber som for eks de som skrev Breaking Bad i form av å skape komplekse personligheter. Det er selvsagt veldig få som klarer det, så kan kanskje ikke klandre dem noe særlig for det. Vi ser også at det er et problem mtp å skrive god dialog eller realistiske reaksjoner Og når det gjaldt gendry: "oh, that's clever way to get an ally" "you're not the only one who can be clever" Den følelsen når serien forteller deg når en karakter oppfører seg smart i tilfelle du var for dum til å forstå det 🤣 (Sansa is the smartest person I've met 🤣🤣) (Husker ikke dialogen ordrett, men det var noe sånt) Endret 7. mai 2019 av Parkeringsvakt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4268 Del Skrevet 7. mai 2019 28 minutter siden, Parkeringsvakt said: Jeg har sett noe noen hevder er sitat av grrm eller bøkene der han sier at det kun er 1 drage som har blitt tatt ned av luftprosjektiler i nedskrevet historie, og at voksne drager er nærmest uovervinnelige i luften. Vet ikke om dette sitatet kommer fra han eller boken eller om noen har diktet det opp, men han sier noe ala "Only one Dragon in recorded history has been brought down in the air by a projectile and it was a one in a million shot. A mature Dragon in the air is virtually invincible." Vet ikke hva som er sagt i serien, men når man har fått vite at landet ble okkupert og styrt ved hjelp av noen få drager så må det jo nesten være sånn at dragene er et slags supervåpen som ikke kan slås. Hvis alt som skal til er å bygge noen store pilskytere så lurer man jo på hvordan dragene klarte å ta og kontrollere Westeros i utgangspunktet. Skjønner at ting ville blitt for lett for Danny om hun hadde uovervinnelige drager. Anonymkode: 0c089...a65 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiralis Skrevet 7. mai 2019 #4269 Del Skrevet 7. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når du skriver, og jeg siterer: «...hvordan de er skrevet og framført som karakterer...», så gjør DU det relevant å dra inn bokversjonen. For Euron er, de facto, skrevet som en skikkelig, skikkelig kjip karakter. Anonymkode: c86d3...1c2 Beklager om jeg har formulert meg dårlig. Jeg syntes både TV-manus til Joffrey og Ramsey samt skuespillerprestasjonen i formidlingen av rollen har vært strålende. Det at tråden her ikke omhandler bokprat står som en spesifikk del av tråd-tittelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agathe Skrevet 7. mai 2019 #4270 Del Skrevet 7. mai 2019 Jeg likte egentlig episoden. Men, hvordan kunne Jon bare reise i fra Ghost sånn, uten å gi han en kos eller noe. Stakkars Ghost som har mistet et øret, og så blir han forkastet for en ny og mer fancy drage 😢 Og det med at Dany skaffet seg en alliert i Gendry tror jeg kan komme tilbake å bite henne i ræva, for ved å legitimere han som Roberts sønn og arving så gir hun han også en rett på tronen. Som igjen, jeg tror ikke Arya blir noen Lady, men hun kan fort gifte seg med Gendry og ende opp som en warrior-queen ala Nymeria, som hun kalte ulven sin opp etter. Og yay, Arya og the Hound på tur igjen! Cersei og Jamie, det er jo som en narkoman som går gjennom ild og vann for å få dosen sin. Tror ikke det blir han som dreper henne, ikke har han to hender til å legge rundt halsen hennes heller. Jeg tror det blir enten The Hound eller Euron, men så finnes de der "Second Sons" leiesoldatene til Dany, som bokstavelig talt ER valonqar. Og så tror jeg Eurons skip må noen form for stealth-magi, har ikke det vært et poeng før? At skipet klarer å snike seg usett inn på fienden og hele det med å skjære tunga ut av mannskapet... Og, ja. Tror det blir battle of the mad queens. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 7. mai 2019 #4271 Del Skrevet 7. mai 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: At det står "Bokprat ikke lov" i trådens tittel kommer vel av at den ble opprettet da tv-serien fremdeles lå bak bøkene i handling og folk ikke ville bli spoila, hvis jeg ikke husker feil. Anonymkode: 8d865...30f Ikke bare derfor nei, men også fordi de som ikke har lest bøkene ikke ønsker å få bøkenes handling spoilet. Så ti stille om bøkene, er dere snille!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 7. mai 2019 #4272 Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) 4 timer siden, Parkeringsvakt skrev: Jeg har sett noe noen hevder er sitat av grrm eller bøkene der han sier at det kun er 1 drage som har blitt tatt ned av luftprosjektiler i nedskrevet historie, og at voksne drager er nærmest uovervinnelige i luften. Vet ikke om dette sitatet kommer fra han eller boken eller om noen har diktet det opp, men han sier noe ala "Only one Dragon in recorded history has been brought down in the air by a projectile and it was a one in a million shot. A mature Dragon in the air is virtually invincible." Dragehud er visst litt mer hard enn at den enkelt kan penetreres. Grrm har også hele tiden sagt at det er viktig at man avslutter historien slik man planla det, selv om man innser at slutten er forutsigbar eller at mange klarer gjette den. Fordi man legger igjen hint om hva som har skjedd og vil skje, og det vil ødelegge historien om man endrer den bare for å skape sjokk, forvirring eller overraskelser. De har nok funnet ut at de ikke hadde tid til å ta for seg hele karakteren hans, samt at noe er kanskje litt for drøyt for TV. Men jeg tror hovedproblemet er at serieforfatterne ikke er gode på å skrive karakterer, så vi har den type merkelig person Euron er. Å skrive gode, komplekse karakterer er j vanskelig og noe de færreste serier (eller bøker eller annet format) klarer. Så når de skal skrive en uten grrm sine bøker, så har de en utfordring. Og de kan virke som om de ikke er av samme kaliber som for eks de som skrev Breaking Bad i form av å skape komplekse personligheter. Det er selvsagt veldig få som klarer det, så kan kanskje ikke klandre dem noe særlig for det. Vi ser også at det er et problem mtp å skrive god dialog eller realistiske reaksjoner Og når det gjaldt gendry: "oh, that's clever way to get an ally" "you're not the only one who can be clever" Den følelsen når serien forteller deg når en karakter oppfører seg smart i tilfelle du var for dum til å forstå det 🤣 (Sansa is the smartest person I've met 🤣🤣) (Husker ikke dialogen ordrett, men det var noe sånt) Og det er nettopp dette, pluss en hel haug med klisjéer som nå gjør serien til en kjip serie i forhold til hva det var før. Før var serien skarp, nyskapende, sjokkerende og ikke minst: mystisk. Nå skjønner jo alle hva som vil skje i neste scene. Eller, vi vet ikke fordi serien er overraskende dårlig skrevet og full av logiske brister. Jeg sitter med følelsen av at en død og en kjip hendelse er helt jævlig av helt andre grunner enn at en karakter dør eller blir skadet. Jeg synes både død og overlevelse er så latterlig dårlig skrevet. Plot armour har aldri vært mer tydelig. Og dét er overraskende... overraskende dårlig. Jeg ser på GoT og forventer ikke kjipe løsninger som skapes bare for å skape spenning. Sam hadde ALDRI overlevd, og ikke Jon, Brienne, Gendry, Grey worm, Jamie, Dany eller noen av dem. Alle var flere ganger så utsatt og så fortapt i situasjonene de var i at det er helt tullete at alle klarte seg. Dette er en utrolig billig måte å skape "spenning" på! Fader altså!!! - Ikke sett karakterene i umulige situasjoner hvis de ikke skal dø!! - Iallefall ikke sett absolutt alle karakterene i sånne situasjoner!! - Og for pokker, IKKE gjør det repetativt i EN HEL TIME!!! Hva faen?? Endret 7. mai 2019 av loveli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4273 Del Skrevet 7. mai 2019 Åhhhh.. kunne ikke HBO/D&D ansatt denne karen da.. 😭 Anonymkode: 47aee...bd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4274 Del Skrevet 7. mai 2019 Jeg merker at jeg er irritert på grunn av at de drepte Rhaegal. Åh, det finnes egentlig ikke ord for å beskrive hvor irritert jeg blir når jeg tenker over det. Og Dany, stakkar. Hun har mistet så og si alle dothrakiene samt halvparten av unsullied i kampen for "the living" og "the north" og takken? Kald skulder fra de fleste - og nå konspirere hennes nærmeste rådgivere mot henne. Hun er så alene, slik hun var i starten, og det er ikke rart at hun blir hevgjerrig etter alt hun har opplevd. Og nå kommer hun høyst sannsynlig til å dø. Jeg orker ikke tanken på det, og Drogon...💔 Anonymkode: 15840...4fd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiralis Skrevet 7. mai 2019 #4275 Del Skrevet 7. mai 2019 Dette var tider .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4276 Del Skrevet 7. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg merker at jeg er irritert på grunn av at de drepte Rhaegal. Åh, det finnes egentlig ikke ord for å beskrive hvor irritert jeg blir når jeg tenker over det. Og Dany, stakkar. Hun har mistet så og si alle dothrakiene samt halvparten av unsullied i kampen for "the living" og "the north" og takken? Kald skulder fra de fleste - og nå konspirere hennes nærmeste rådgivere mot henne. Hun er så alene, slik hun var i starten, og det er ikke rart at hun blir hevgjerrig etter alt hun har opplevd. Og nå kommer hun høyst sannsynlig til å dø. Jeg orker ikke tanken på det, og Drogon...💔 Anonymkode: 15840...4fd Nå fikk jo Dany viljen sin, de marsjerte sørover og resultatet var jo bare enda flere av hennes soldater(og drage) døde. Skjønner for øvrig godt at det blir konspirert mot henne. Bare fordi hun har ofret mange av sine soldater og drager betyr jo ikke at hun egner seg som dronning. Å gi noen retten til å styre landet resten av livet som "takk for hjelpen" virker jo som galskap. Anonymkode: 0c089...a65 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4277 Del Skrevet 7. mai 2019 17 minutter siden, Spiralis said: Dette var tider .. RIP Rhaegal, Missandei og faktisk god dialog 💔 Anonymkode: c86d3...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. mai 2019 #4278 Del Skrevet 7. mai 2019 På 6.5.2019 den 12.46, Mrs Robinson skrev: Beste episode i denne sesongen. Serien gikk tilbake til det politiske spillet, plotting, man er usikre på hvem man kan stole på og hvem som kan dolke en i ryggen. Det er 3 episoder igjen, og alt kan skje. Men nå er vel DEEEEET også galt for dere som mener at alt bare er hollywoodinspirert møkk 🙄 Denne episoden var mye bedre enn episode 3, men det er fortsatt mye rart her... F.eks. tilsynelatende usynlige skip som kan skyte ned en drage uten at noen ser dem. De har altså dragen i skuddlinjen og har god tid til å sikte, men ingen der oppe i himmelen ser visst noe som helst. Og: https://www.reddit.com/r/gameofthrones/comments/bl6bu1/spoilers_euron_greyjoy_is_the_worst_written/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. mai 2019 #4279 Del Skrevet 7. mai 2019 På 6.5.2019 den 13.51, AnonymBruker skrev: Hvorfor ser dere på en serie dere ikke liker? Anonymkode: 35ed5...937 Jeg ser den fordi den begynte så bra, og nå har jeg investert mye tid i den og vil uansett vite hvordan den slutter. Selv om den er elendig nå på grunn av udugelige forfattere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. mai 2019 #4280 Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) På 6.5.2019 den 16.43, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke har forstått avstandene ila de 6 første sesongene, vil det ikke hjelpe med de 2 siste sesongene heller Anonymkode: 9bdf7...d7d Det er da for pokker ikke det vedkommende skriver. For en elendig måte du har å avvise kritikk av serien på. Endret 7. mai 2019 av jabx 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå