Walterwhite Skrevet 3. mai 2019 #4121 Del Skrevet 3. mai 2019 Hvis Cersei og Euron gifter seg, og Cersei "tilfeldigvis" dør, hvordan blir det da? Går tronen til Euron? Evt noen andre som er "passende"? (nå ser vi bort ifra Jon, Dany og Gendry) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #4122 Del Skrevet 3. mai 2019 Fant denne reaksjons-videoen på youtube, når Arya dreper the night king. Fantastisk! Anonymkode: 15840...4fd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 3. mai 2019 #4123 Del Skrevet 3. mai 2019 6 timer siden, Muscae skrev: Nå går jeg ganske off topic her, og så får moderatorene heller slette om det er for ille. Serien vi diskuterer er jo likevel straks slutt.. Men jeg lurer på hvilke fantasy-bøker dere som liker asoiaf bøkene liker å lese? Har hørt at Malazan-bøkene er noe av det aller aller beste når det kommer til fantasy-univers, men jeg kommer aldri lenger enn de første 150ish sidene før jeg har ramla totalt av. Har både bøker og lydbøker, men klarer ikke å komme inn i det.. Hadde nok hjulpet å kunne lese de første på norsk, selv om jeg foretrekker engelsk, bare for å få det enklere inn under huden. Personlig elsker jeg Narnia, selv om det er enkelt, og gjennomsyret av religiøse henvisninger. Harry Potter kan jeg snart utenat, etter at Stephen Fry har lest meg til søvn i aldri så mange år. Ringenes herre er selvfølgelig høyt på lista, selv om det ble mainstream å like det, og dermed ikke "kult" for "eliten" av fantasy-folk. Og jeg innrømmer at jeg liker både Eragon-bøkene og The kingkiller chronicles. Hva er high fantasy i deres øyne? Ja, det er OT. Ta det et annet sted. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 3. mai 2019 #4124 Del Skrevet 3. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: En annen ting som jeg synes er ganske sprøtt å tenke på. Hadde det ikke vært for at Dany dro for å redde Jon hadde ikke NK endt opp med en drage som kunne bryte gjennom veggen. Og Jon var der kun for å hente en dauing for å vise Cersei og co hva som var på vei. Men for å kunne vise frem denne dauingen ender de opp med å forårsake at de kan komme seg gjennom. Virker ikke som om noen av de involverte har tenkt så langt, eller føler noe skyld over dette? Vet ikke om NK hadde en annen plan uansett, men de virket jo ganske forberedt på å sikre seg en drage. Anonymkode: a0ce3...e69 De involverte er ikke relevante her. Alt du skriver om er et resultat av udugelige produsenter som tenker mer på hvordan de kan lage Hollywood-action enn å holde seg til GoT-konseptet. Det du skriver om er nok bare enda et eksempel på at historien blir fullstendig idiotisk og meningsløs bare fordi produsentene vil lage spenning og kule scener. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sweet Ingrid Skrevet 3. mai 2019 #4125 Del Skrevet 3. mai 2019 Føler meg litt dum egentlig som trodde at mange skulle dø i denne episoden, og som ikke skjønte at Night King ville bli slått. Utfallet av episode tre var jo åpenbar. Seks episoder, der man vet at det skal være to episoder med slag. Og serien heter Game of THRONES, altså er det tronen serien handler om. Ikke historien med zombier. Selvfølgelig måtte serien bli ferdig med Night King i episode tre da, og fordi vi skal gjennom enda et slag kan ikke en haug dø allerede. Det vil eventuelt bli i episode fem, og selv da er jeg usikker på om så mange vil dø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2019 #4126 Del Skrevet 3. mai 2019 2 timer siden, Sweet Ingrid skrev: Føler meg litt dum egentlig som trodde at mange skulle dø i denne episoden, og som ikke skjønte at Night King ville bli slått. Utfallet av episode tre var jo åpenbar. Seks episoder, der man vet at det skal være to episoder med slag. Og serien heter Game of THRONES, altså er det tronen serien handler om. Ikke historien med zombier. Selvfølgelig måtte serien bli ferdig med Night King i episode tre da, og fordi vi skal gjennom enda et slag kan ikke en haug dø allerede. Det vil eventuelt bli i episode fem, og selv da er jeg usikker på om så mange vil dø. Som Melisandre påpekte; Lord of the Light lar menneskene leve inntil de har fullført sin misjon. Heltene våre overlevde krigen i episode 3 fordi lyskongen trenger dem fortsatt.... Selv Melisandre hadde levd i uminnelige år - og endelig kunne hun gå og legge seg og dø. Anonymkode: c80b3...ec6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 4. mai 2019 #4127 Del Skrevet 4. mai 2019 Skuffet over storyen til Night King. Trodde kanskje det lå en dypere mening med hans rolle i serien. Kanskje kommer det frem noe? Jeg syns også det var rart og overraskende at kampen mot White Walkers skulle bli avgjort før kampen mot Cersei. Tenkte dette ville være den største kampen og den naturlige avslutningen på serien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 4. mai 2019 #4128 Del Skrevet 4. mai 2019 https://www.theverge.com/2019/4/30/18522060/game-of-thrones-got-season-8-hbo-final-melisandre-tyrion-lannister-long-night-prophecies-tactics Syns denne er ganske spot on. Har innfunnet meg med at got nå er blitt a show loosely based on the best show based on books ever, men det gjør fortsatt vondt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 4. mai 2019 #4129 Del Skrevet 4. mai 2019 Produksjonsmessig er got helt fantastisk fra s6 og ut. Manus og plotmessig not so much. Ser godt hvor grrm forsvinner. Det må være lov å være skuffet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 4. mai 2019 #4130 Del Skrevet 4. mai 2019 2 timer siden, Takida skrev: https://www.theverge.com/2019/4/30/18522060/game-of-thrones-got-season-8-hbo-final-melisandre-tyrion-lannister-long-night-prophecies-tactics Syns denne er ganske spot on. Har innfunnet meg med at got nå er blitt a show loosely based on the best show based on books ever, men det gjør fortsatt vondt. "Over and over throughout the last few seasons, we’ve seen this pattern repeat: the showrunners keep their prophets and geniuses dull and unaware to make it easier to spring surprises on the audience. That’s why the Night King can survive fire, defying the story’s established rules for the undead. It’s not because of some secret history; it’s because surprises make for startling entertainment." Spot on ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 4. mai 2019 #4131 Del Skrevet 4. mai 2019 Akkurat nå, jabx skrev: "Over and over throughout the last few seasons, we’ve seen this pattern repeat: the showrunners keep their prophets and geniuses dull and unaware to make it easier to spring surprises on the audience. That’s why the Night King can survive fire, defying the story’s established rules for the undead. It’s not because of some secret history; it’s because surprises make for startling entertainment." Spot on ja. Et svik rett og slett. En ting serien var tro mot før var at gjorde man dumme ting så døde man. Om alle i winterfell skulle overleve så ikke sett de i idiotiske situasjoner hvor de skal dø. Å påstå at man må gi nye seere noe er også helt hårreisende å forsvare; got er likt fordi det er got og grunnet kompleksiteten o serien. Hva er poenget med Jons gjenoppstandelse nå som det var Arya som var ment å beskytte? Hva med brans visions, danys i Qarth? Godt jobba å glemme alt man har startet på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #4132 Del Skrevet 4. mai 2019 4 minutter siden, Takida said: Produksjonsmessig er got helt fantastisk fra s6 og ut. Manus og plotmessig not so much. Ser godt hvor grrm forsvinner. Det må være lov å være skuffet. Jepp. Tror deler av problemet også er hvordan TV-serier lages. Manus lages ofte fra sesong til sesong for å kunne ta hensyn til seertall. Da ender man med mindre indre sammenheng i serien. Virker også som galskap å ta alt på sparket når man hele tiden har visst at Martin slet og sliter med å få skrevet slutten på historien. Tenker at i så dyre serier som Game og Thrones burde man ta seg råd til å planlegge mye mer på forhånd. Anonymkode: 0c089...a65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elhaym Skrevet 4. mai 2019 #4133 Del Skrevet 4. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Tror deler av problemet også er hvordan TV-serier lages. Manus lages ofte fra sesong til sesong for å kunne ta hensyn til seertall. Da ender man med mindre indre sammenheng i serien. Virker også som galskap å ta alt på sparket når man hele tiden har visst at Martin slet og sliter med å få skrevet slutten på historien. Tenker at i så dyre serier som Game og Thrones burde man ta seg råd til å planlegge mye mer på forhånd. Anonymkode: 0c089...a65 Ja. Men samtidig er d og d ganske late her. Tenk så mange som kunne skrevet istedet? De har rett og slett gjort en dårlig jobb. Det er veldig mye som kunne vært gjort annerledes her. Feks er tempoet helt absurd fra s5 og ut. Før tok ting mer tid. Jeg så spoils of war igjen igår og tenkte gud hvilken bra episode. For det er den. Men historien? Nope. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 4. mai 2019 #4134 Del Skrevet 4. mai 2019 20 hours ago, Muscae said: Nå går jeg ganske off topic her, og så får moderatorene heller slette om det er for ille. Serien vi diskuterer er jo likevel straks slutt.. Men jeg lurer på hvilke fantasy-bøker dere som liker asoiaf bøkene liker å lese? Ville anbefalt Dune av Frank Herbert. Er sci fi, men det er ikke teknologifokusert sådan, og på noen måter føles det litt som fantasy. Så selv om du misliker star wars eller annen type sci fi serier, så tror jeg Dune kan likes av mange som liker fantasy. Set in the distant future amidst a feudal interstellar society in which various noble houses control planetary fiefs, Dune tells the story of young Paul Atreides, whose family accepts the stewardship of the planet Arrakis. While the planet is an inhospitable and sparsely populated desert wasteland, it is the only source of melange, or "the spice", a drug that extends life and enhances mental abilities.[7] As melange can only be produced on Arrakis, control of the planet is a coveted and dangerous undertaking. The story explores the multi-layered interactions of politics, religion, ecology, technology, and human emotion, as the factions of the empire confront each other in a struggle for the control of Arrakis and its spice https://en.wikipedia.org/wiki/Dune_(novel) Tror det skal komme en serie om denne, men det blir sikkert elendig. (Finnes allerede noen filmer og minst en serie fra før av, men tror ikke det appellerer til de standarderne man har for spesialeffekter osv idag) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #4135 Del Skrevet 4. mai 2019 I de aller første sesongene (basert på bøkene til George R. R. Martin) så var det cirka 90 % politikk / politiskw intriger. Så var det resterende 10 % "fantasy" og action. Men i det siste så er det vel 100 % svart-hvitt. "the good guys" mot zombie white walkers... Anonymkode: 882d3...32b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #4136 Del Skrevet 4. mai 2019 Men Bran så ikke lykkelig ut. Det gjør han jo egentlig aldri, men likevel. Hva skjer egentlig i de siste minuttene der? Night King kommer opp til Bran, Bran møter blikket til NK, deretter seg Bran over skulderen til NK. NK ser litt sånn lurt på Bran, tenker enten "jasså, tror du jeg går på den" eller "ja, Bran, der er sverdet jeg vil bruke til å drepe deg med". Deretter kommer Arya hoppende inn, med venstre arm løftet med kniv - som om hun vet at hun vil bli stanset av NK - men hun er forberedt; slipper kniven i den låste armen, fanger kniven med høyre hånd og hugger til. Arya puster ut og smiler til Bran. Bran leer ikke et øyelokk. (Og så er muligheten: har Bran på forhånd varget inn i NK, eller NK varget inn i Bran. Det blir så umulig å tenke på at jeg ikke orker det engang. Ikke stemmer det med at han sa "Du er en bra mann" til Theon heller. Brans kråkereise bort til NK var vel bare for å få NK til å komme etter Bran, da.) Anonymkode: c80b3...ec6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 4. mai 2019 #4137 Del Skrevet 4. mai 2019 (endret) For min del har serien og bøkene alltid vært to forskjellige ting. De har likheter, de krysser over i hverandre, men det er til syvende og sist to forskjellige medium. La oss høre hva GRRM selv sier: GRRM forklarer altså selv at adaptasjonen av ASOIAF har vært svært trofast, men at det er forskjeller og at det er helt naturlig. Nettopp fordi mediene bok og film har to helt forskjellige måter å fortelle en historie. Detaljene forsvinner i filmatiseringen, og slik pleier det å være. I dette tilfellet sier han også at det nok vil være både likheter og ulikheter i sluttspillet, det er to forskjellige versjoner av samme historie. GRRM har også uttalt for at serien skulle ha kunnet få med alt han ser for seg, så burde den ha vært 13 sesonger lang. Det hadde ikke vært meg i mot, snarere tvert i mot. Men jeg har forståelse for at det er vanskelig å få til for serien. GRRM kan klimpre i vei på skrivemaskinen sin så lenge han orker, og bruke den tiden han trenger. Og vi vet at han tar seg den friheten. For serien blir det annerledes. De er involverte er ikke nødvendigvis villig til å bruke så mange år av livet sitt på å fortsette arbeidet med GoT. Og det har jeg respekt for. Altså må de lande så godt de kan innenfor rammene de har. Vi har alle ting vi har likt og mislikt i GoT, og sikkert også i bøkene. Det er flere storylines i serien jeg ikke akkurat har elsket, på samme måte som ikke alle liker denne sesongen eller episoden. Det er helt fair. Med så mange millioner seere skal det godt gjøres å please alle. Men se på denne lille reaksjonsvideoen: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2191664547812750&id=1818365651809310 GoT klarer fortsatt å overraske, røre og engasjere mange i sitt publikum. Og disse reaksjonsvideoene er ikke spesielt ulike de som ble laget etter feks Red Wedding. Det er altså en subjektiv opplevelse som avgjør om det er bra eller dårlig, det er ikke objektiv fakta. Likte du ikke episoden/sesongen/deler av serien? Kjipt. Likte du det? Flott. Jeg synes altså ikke det er spesielt rart eller problematisk at vi er uenig i hva vi synes om en episode eller utviklingen i serien. Jeg synes derimot en del av kritikken er merkelig. Derfor tillater jeg meg å ta for meg et par ting. 1. Det var ikke mange nok som døde i TLN, og flere karakterer har plottrustning: jeg hadde også trodd flere skulle dø, men at vi endte opp med 6 karakterer plager meg ikke. Vi vet allerede at GRRM selv har gitt fem store karakterer (Dany, Tyrion, Jon, Arya og Bran) rustning, fordi han siden starten på 90-tallet har tenkt at de skal ha en rolle i sluttspillet. Da er det ikke så fryktelig mange hovedkarakterer igjen. I mine øyne er det vel egentlig bare to, Jaime og Sansa. Hvorfor de overlevde TLN vil jeg tro vi får se senere. Sam var den jeg var mest sikker på at skulle overleve, fordi jeg fullt og helt kjøper teorien om at han er publikums representant og den som til slutt skriver GoT. Resten hadde jeg overlevd om døde, og jeg overlever at de overlevde. Vi får se hva de skal brukes til senere. 2. GoT har mistet realismen, fordi ikke hvem som helst dør lenger. Tja, serien leder over Martin når det gjelder antall dødsfall. GRRM selv har uttalt at han kan nevne et tyvetalls karakterer som lever i bøkene, men er døde i serien. Serien har altså i større grad enn GRRM brukt karakterdød for sjokk og overraskelse, og for å fjerne karakterer de ikke trenger. På samme måte som de i starten også kjørte på med nakenhet, sex og vold, i en litt annen skala enn GRRM. Jeg hadde ikke problemer med disse grepene i starten, selv om jeg i min tid stusset over hvor raskt Dany og Drogos forhold gikk fra vil ikke, tårer og voldtekt-ish, til dyp kjærlighet, i serien. Det som fascinerer meg mest her er at folk roper Hollywood nå, når serien har tatt disse grepene hele veien. Det er en del av nevnte adaptasjon, for å fortelle historien i et serieformat, og også for sjokkeffekt. Men nå er vi altså inne i slutten, og det endrer ting. Karakterenes skjebne avgjøres av hvem de trenger for å drive fram slutten, og antallet overflødige karakterer er færre enn i starten. 3. Det er Hollywood, fanservice eller dårlig skriving å bruke teknikker som Dothrakiene til å trigge Dany eller gi Lyanna Mormont en stor død. Igjen, tja.. GRRM har selv snakket om at noe av årsaken til at han har så mange karakterer er at han trengte noen til å trigge eller få fram en scene med en hovedkarakter, men endte opp med å like en del av disse i utgangspunktet uviktige karakterene, slik at de ble med videre. Altså mye av det samme som serieskaperne sier når de forklarer Lady Mormont. Både bøkene og serien har denne formen for triggere for å drive handlingen framover. Man kan like eller mislike de forskjelle eksemplene, men nytt er det ikke, ei heller unikt for W og B. 4. Serien har blitt konsekvent dårligere siden sesong 4. Igjen. Dette er nok en subjektiv opplevelse. Jeg har som sagt hatt mine storylines som jeg mislikte, både i bok og serie, Arayas faceless-greie var en av dem, selv om den nå gir mer mening. Men her skal det også sies at noen av de største hendelsene (i mine øyne) etter sesong 4, fortsatt kommer fra GRRM. Hodor-historien er ett eksempel, Jons opphav et annet. Mye av scenen som avslører L+R kommer allerede i bok 1, i form av Neds tilbakeblikk, og dette er også ting GRRM spesifikt har avslørt for serieskaperne. Vi ser også i sluttspillet hvor mye av det som skjer nå som har ligget mellom linjene i mange år. Så litt planlegging har de nok drevet med. 5. GRRM har også sagt at han har fortalt W+B hva som skal foregå i de to siste bøkene, i grove trekk. Serien har altså fortsatt en del å støtte seg på, men må også fylle inn hull selv, og få det til å passe inn i sitt medium. Hva som er likt og forskjellig vet vi ikke før de to siste bøkene eventuelt kommer, og jeg blir overrasket om bokserien i det hele tatt blir ferdig. Vi se hvor godt GRRMs folk lykkes med å lenke ham til skrivemaskinen og tvinge ham til å spise sunt (hans ord). Men jeg synes faktisk man også skal ha med seg i tankene at serieskaperne faktisk jobber utifra en relativt krevende situasjon. GRRM var jo tydeligvis helt overbevist om at serien ikke kom til å gå forbi ham, han ledet jo med fem bøker. Men så gjorde den altså det, iom at GRRM ikke har blitt ferdig med bok seks på 8 år. Serien kan ikke ta en vernepause på så lang tid, for å se om GRRM kommer seg i mål. Altså må den fortsette, med et litt mer krevende utgangspunkt enn i starten. Og jeg synes de gjør mye av dette på en god måte. Jeg skal ærlig tilstå at scenen fra Tower of Joy var et høydepunkt for min del, nettopp fordi de fikk liv i en subtil storyline fra helt tilbake i bok 1, med ymse hint underveis, på en god måte. Sansa er ikke lenger Sansa fra boka, men herregud så mye bedre jeg liker dagens serie-Sansa. Kapitlene hennes i boka var til tider er ork, og i de første sesongene var hun et irriterende mehe. Jeg håper GRRM gir henne en lignende utvikling, om bøkene noensinne ser dagens lys. Det handler ikke om «YAAAAASS QUEEN», men om en god karakterutvikling. Jeg liker karakterer som utvikler og forandrer seg, slik at de ikke bare er flate typer. Jaime faller i samme kategori for meg. Theon, som jeg også har hatet hardt til tider, like så. Kort oppsummert, var episoden perfekt? Nei, jeg synes ikke det. Jeg trengte også noen timer på å summe meg. Men jeg vil også påstå at få episoder har vært helt perfekt. Jeg liker den allikevel, det er er det også andre gjør, samtidig som andre er misfornøyd. Det er greit. Jeg forstår også en del av kritikken, og er også enig i noe av det. Men jeg synes også noe av kritikken er snodig, og/eller interessant å diskutere. (Edit: arrrrrgh! Tro det eller ei, til tross for at dette innlegget er 5 km langt, så hadde jeg et punkt 6 og 7, som har forsvunnet. 🤨 Nå husker jeg selvfølgelig ikke hva det var, så jeg får eventuelt skrive det inn om jeg kommer på det.) Det som derimot var helt perfekt, var mengden memes som kom ut av episoden. Så jeg lar et lite knippe perler avslutte: Endret 4. mai 2019 av Vampen 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #4138 Del Skrevet 4. mai 2019 Hilarious Jeg tenkte halvveis vi ville få se Hodor igjen - i NKs hær av udøde. Too grim, eh? Anonymkode: c80b3...ec6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2019 #4139 Del Skrevet 4. mai 2019 For ikke å nevne gjenoppstandelsen av pappa Stark. Men han ligger kanskje ikke i krypten han. Anonymkode: c80b3...ec6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 4. mai 2019 #4140 Del Skrevet 4. mai 2019 Ah, jeg kom på det.. 6. ASOIAF og GoT har alltid handlet om karakterene. Det ser vi blant annet på mengden PoVs i bøkene og hvor hyppig synsvinkelen skifter. Det har aldri vært en historie med en hovedperson, som vi ser verden utifra, med mer eller mindre utviklede bipersoner. Historien drives fram av opplevelsene til de forskjellige karakterene. Noen faller fra, andre kommer til. Jeg synes derfor det er helt på plass at W+B er bevisst på hvordan arken til de forskjellige karakterene slutter. Noen ganger får vi en viktig død, som Neds tragiske henrettelse, som setter i gang en bøtteballett av hendelser. Andre ganger et det en død som Oberyn, som ikke egentlig betyr så mye i det store bilder, men som er sjokkerende og tragisk unødvendig. Og noen ganger får vi en død som Theon, som heller ikke betyr så mye i hovedhistorien, men som fullfører karakterens historie. Det betyr ikke at alle karakterene må overleve, eller få en følelsesmessig eller heroisk død. Men jeg synes det er på sin plass at karakterene får en grei slutt på sin story, siden dette er karakterer vi har levd med i mange år. Det er også en faktor at vi nå er i sluttfasen. Det gir en annen dynamikk i karakterenes skjebne, enn når vi startet og ikke ante hvor mange karakterer som ikke var viktig som noe mer enn en trigger eller en del av bakteppet. 7. Serien har blitt lite realistisk. Tja og tjo. Serien og bøkene har alltid balansert mellom det realistiske og det urealistiske. Mellom menneskelige intriger og unaturlig fantasy. Og joda, jeg er enig i at Sams evne er et eksempel på noe som kanskje er litt lite realistisk, det er flaks og en god rustning fordi han fortsatt har en rolle. Men for å ta et par av de tingene som også skjedde, som er omdiskutert, hva er mest realistisk? At en gammel legende om en mytisk helt avgjør hvem som skal drepe the big bad? Eller at den som faktisk er best trent til jobben griper sjansen og gjør det? At the big bad stopper for å fortelle om seg og sitt, og utdyper motivasjonen din? At vi alle får ta del i et kollektiv klarsyn som forklarer alt? Eller at vi må deale med en situasjon som er farlig eller truende, selv om vi ikke fullt ut forstår den og motivasjonen? Det er mye som kan diskuteres fram og tilbake mtp hva som er realistisk eller ikke. 8. (Jepp, det ble ett til.) Jeg tror mye av «problemet» er at vi har hatt år til å ruge på teorier, fundere og se for oss hva som vil skje. Jeg er feks litt snurt over at Arya drepte NK, fordi jeg var langt inne i alle teoriene om Jon og Azor Ahai. Og ja, jeg føler meg litt snytt, selv om jeg ser at det er flere ting som kan forsvare den twisten. Det var ikke det jeg tenkte skulle skje, som jeg var engasjert og investert i, altså føltes det litt off. Samtidig er det andre som trodde det skulle bli slik, og/eller er fornøyd med den twisten. Jeg er også strålende fornøyd med at det ikke ble noen stor Bran er NK-greie, for de teoriene har jeg alltid mislikt, de ble for brainfuck og out there for meg. Samtidig er andre skuffet over at det ikke var slik. TLN tok mange av teoriene og forventningene våre, kastet dem opp i lufta, oppfylte noen og knuste andre. Uten at vi var helt forberedt på at det skulle komme nå. Slikt blir det føleri av. Jeg var også klar for å se biter falle på plass, og en dramatisk kamp mot NK, med tap, sverd i hjertet, flammende sverd, profetier og bakhistorie. Slik ble det ikke. Og det er også ting jeg føler at jeg mangler svar på. Allikevel har jeg som kjent kommet fram til at jeg liker episoden, etter å ha fått summet meg litt. En del av meg liker at den lurte meg, og jeg liker at vi er tilbake til en menneskelig fiende. Andre liker den ikke. Sånn har det vært med mange episoder, sesonger og til og med andre filmer eller serier. Men jeg tror som sagt hva vi ønsket/så for oss/trodde ville skje, også er en faktor i måten vi opplevde episoden. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå