AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #21 Skrevet 25. januar 2013 Jeg skjønner ikke hvordan noen kan rettferdiggjøre det at narkotika skal bli legalisert når så mange lider nettopp på grunn av stoffene. Jeg kjenner 2 narkomane. Den ene er schizofren og har mange psykiske lidelser. Den andre var bestevenninna mi fra ung.skolen. Hun hadde et greit hjem, men tror hun slet mye med at faren hennes ikke ville ha kontakt med henne. Kranglet mye med bestemoren sin, som da bodde sammen med dem, mens moren ikke deltok spesielt mye i oppdragelsen. Hun var en omsorgsfull mor, men hun satt ikke grenser for henne. Syns det er veldig synd og har veldig lyst til å hjelpe henne, men jeg tar avstand fra det miljøet, da jeg har en datter og vil ikke bli innblandet i noe. Hun skryter mye av dette er noe hun virkelig ELSKER, men jeg vet at hun sliter veldig og har tidligere prøvd å få orden på livet sitt. Anonym poster: 32cc6e9bdcd36ad153baa92411fe9222
Gjest SpaceBaby Skrevet 25. januar 2013 #22 Skrevet 25. januar 2013 Jeg skjønner ikke hvordan noen kan rettferdiggjøre det at narkotika skal bli legalisert når så mange lider nettopp på grunn av stoffene. Fordi det blir helt feil at dumme og uansvarlige mennesker skal få sette agendaen for alle andre. Man er ansvarlig for sine egne valg her i livet.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #23 Skrevet 25. januar 2013 Mitt barn har vært rusavhengige. Han kommer fra et 'møblert' hjem og har gode skoleprestasjoner, langt over gjennomsnittet. Er sosialt sett veldig oppegående men uheldige omstendigheter (uforståelig for alle rundt ham) gjorde at han havnet i det. Hans far og jeg har stått på i flere år for å få tilbake godgutten vår. Vi har lykkes, han har lykkes, og grunnen til det er en blanding av vår iherdige innsats og hans eget intellekt og vilje til å greie det - samt et godt nettverk av venner som aldri sviktet ham til tross for at han sviktet dem så mange ganger. Anonym poster: 45e6a51599a87eec1d5f8ffcddbfee86 1
Gjest meh Skrevet 27. januar 2013 #24 Skrevet 27. januar 2013 Jeg skjønner ikke hvordan noen kan rettferdiggjøre det at narkotika skal bli legalisert når så mange lider nettopp på grunn av stoffene. Bl.a siden det vil gjøre livet mye enklere for narkomane: http://www.businessinsider.com/portugal-drug-policy-decriminalization-works-2012-7
Heart Skrevet 27. januar 2013 #25 Skrevet 27. januar 2013 Bl.a siden det vil gjøre livet mye enklere for narkomane: http://www.businessi...on-works-2012-7 Den artikkelen snakker ikke om legalisering, men "dekriminalisering", som bl.a. innebærer at de som tas for besittelse nå dømmes til behandling i stedet for fengsel. Både salg og besittelse er fortsatt forbudt i Portugal (som artikkelen handler om). Jeg kjenner flere narkomane, inkludert heroinister. Noen har hatt en fær oppvekst, andre har hatt det helt alminelig, og minst én kommer fra et meget ressurssterkt hjem med kjærlige foreldre. Felles for de alle er at det er stoffbruken i seg selv som gjør dem ute av stand til å leve et normalt liv. Det er helt uproblematisk å få fatt i stoffene uten å risikere arrestasjon (jeg har selv vært med når kjøp har blitt foretatt på åpen gate), og det er ikke engang veldig dyrt (300-700 kroner dagen for heroin, avhengig av "markedssituasjonen"), men når man ikke er i stand til å føre en normal samtale fordi man er sløv eller hyperaktiv eller bare veldig rar, når livet stadig styres av paranoide vrangforestillinger og reell frykt for ustabile personer i miljøet, og når personlig hygiene neglisjeres slik at alle skjønner at vedkommende har et stoffproblem, da får man verken venner, jobb, leilighet eller reell hjelp hos NAV, 1
Gjest meh Skrevet 27. januar 2013 #26 Skrevet 27. januar 2013 Den artikkelen snakker ikke om legalisering, men "dekriminalisering", som bl.a. innebærer at de som tas for besittelse nå dømmes til behandling i stedet for fengsel. Både salg og besittelse er fortsatt forbudt i Portugal (som artikkelen handler om). Ja, og hvilken stor negativ forskjell tror du det hadde gjort for de narkomane hvis narkotika hadde blitt legalisert og seriøse aktører hadde sluppet til i markedet, i stedet for kriminelle? Lavere priser, mindre forurensing av stoffer, enda lettere tilgang til sterilt og korrekt brukerutstyr osv. Besittelse av små mengder narkotika er forresten lovlig i Portugal.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå