AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #1 Skrevet 30. april 2011 Jeg bor i Bergen og ser så utrolig mange som har havnet på kjøret rundt omkring. Også unge helt ned i 16-årsalderen. Blir trist og tenker på at alle disse har en familie og historie. Er det sånn at de fleste narkomane kommer fra "vanskelige" og belastede hjem? Kjenner dere noen, og var dette en type person som var utsatt for å bli narkoman?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #2 Skrevet 30. april 2011 Kjenner flere eksnarkomane. Kun en av de hadde ikke gode hjemmeforhold. De andre hadde en tilsynelatende god/grei oppvekst. Jeg tror at foreldre som ser og kjemper noen ganger kan få snudd en ungdom fra å skli helt ut. Jeg sier ikke at man ikke er en god forelder om man ikke klarer det.
Sandin Skrevet 30. april 2011 #3 Skrevet 30. april 2011 De jeg kjenner har alle hatt enten psykiatriske diagnoser eller vanskelige hjemmeforhold.
Gjest Consensio Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 Kjenner en god del narkomane, og de kommer fra forskjellige hjem med forskjellige bakgrunner, akkurat som alle oss andre. Ja, det er nok "lettere" å bli narkoman når man har kommet fra fattige kår med foreldre som drikker, mishandler osv, men det finnes ganske så mange av dem som kommer fra kjærlige hjem, ressurssterke hjem og foreldre som går lengre enn langt for å redde sine barn fra narkomiljøet uten hell.
Tears.of.the.Sun Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Jeg kjenner noen narkomane ja. Det er èn ting at du ser narkomane på gaten i Bergen by, men det fins utrolig mange narkomane som befinner seg i hjem rundt om i landet og som ligger inne i mørket hele dagen, og er ute på natten. Disse er mennesker som har begynt med rusmidler som veldig ung eller senere i livet. Det er mange forskjellige årsaker til at mennesker blir narkomane, og historien er vel skjelden den samme. Det er ikke bare mennesker fra vanskelige hjem og familie -forhold som blir rusmisbrukere. Det gjelder helt friske, opplagte ungdommer fra gode familier og trygge hjem, som ender opp i feil vennekrets på skolen og som ender opp i feil miljø som ungdom. Det kan også være litt eldre mennesker som har begynt med rusmidler senere i livet etter å ha opplevd en livskrise eller en vanskelig situasjon.
sequin Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 Ja kjenner en del faktisk. Alle fra forskjellige hjemmeforhold. En del av vennene mine fra ungdomskolen havnet veldig utpå da dealere herjet i skolegården på US, og det er mange av dem som fortsatt er i det miljøet. Ellers kjenner jeg også mange fra VGS som startet da, og ikke har stablet seg på bena igjen. De fleste jeg kjenner startet vel fordi det var litt kult, men det er jo også folk som har slitt en del psykisk...
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Jeg kjenner moren min. Hun ble narkoman da jeg var 4 år gammel pg at hun taklet ikke skillsmissen med pappa særlig bra... Nå er jeg 26 år og hun har ennå ikke kommet seg ut av det, blir bare værre. "Heldigvis" er hun uføretrygdet pga en bilulykke da hun var yngre så hun har penger nok til en bolig og slipper å bo på gata og ikke ha penger til mat og normale klær.
Kassiopeia Skrevet 30. april 2011 #8 Skrevet 30. april 2011 (endret) Jeg kjenner mange som driver med stoff på fest osv, men vil ikke kalle dem narkomaner. 90 % av dem kommer fra helt normale hjem med gode foreldre hvor de har fått en bra oppvekst. Dette er snakk om ungdommer alt fra 15-25 år. For de yngste er det lettere og billigere å få tak i dop enn alkohol, så det er vel derfor mange tyr til det. Kjenner en hardbarska narkoman i slutten av 20 årene. Han har vært innom alle typer dop, og har vært stor misbruker av både heroin og crack osv, og har vel holdt på med dop siden han var 14-15 år. Han er også bra en bra familie, hvor han fikk en normal oppvekst. Jeg kjenner broren hans også, og både denne broren og resten av familien har kuttet all kontakt med fyren. De maktet ikke mere. Fyren har vært innlagt på forskjellige avdelinger opptil flere ganger, og har blitt helt ødelagt i hodet. Nå går det ikke ann å ha en normal samtale med karen. Jeg hadde en del problemer med han selv for to år siden, da han ble helt sykelig besatt av meg etter jeg møtte han på en fest en gang. Det hele tok helt av, og jeg ble bare redd til slutt. Synes virkelig synd i narkomaner, spesielt de som ikke klarer å slutte når det er nødvendig. Endret 30. april 2011 av Suvana
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #9 Skrevet 30. april 2011 ja, jeg har vært i nær kontakt med dem, og de har virkelig satt et positivt spor i hjertet mitt. 1
Gjest Raindrops Skrevet 30. april 2011 #10 Skrevet 30. april 2011 (endret) Jeg kjenner opptil flere, da jeg har vanket i feil miljø i alle år, og jeg har enda til gode å se noen "fasit" på hva slags bakgrunn de har. Noen ville sikkert kalt meg narkoman i den perioden jeg var på mitt verste (15-16 års alderen), og jeg kommer fra en kjernefamilie uten sidestykke, der alle går i kirken, ingen krangler og alle klemmer hverandre hver dag. Endret 30. april 2011 av Raindrops
Sweetpea25 Skrevet 30. april 2011 #11 Skrevet 30. april 2011 Halvbroren min har vært narkoman. Han er heldigvis ut av det nå, etter 2-3 års behandling. :-)
Gjest Silvermist Skrevet 30. april 2011 #12 Skrevet 30. april 2011 Kjenner og kjenner..jeg kjenner til en del narkomane, en del av dem er dessverre døde. De fleste har kommet fra tilsynelatende normale gjennomsnittfamilier.
Gjest Reproductivist Skrevet 30. april 2011 #13 Skrevet 30. april 2011 Virker som om dere nesten har skjønt at de problemene "narkomane" har ikke kommer av sjelve rusen/avhengigheten, men var der allerede fra før pga psykiske forstyrrelser, dårlige sosialt nettverk og at dop er ulovlig og dyrt. 1
Gjest Iah Skrevet 30. april 2011 #14 Skrevet 30. april 2011 Kommer an på definisjonen av narkoman. Jeg kjenner flere som regelmessig bruker ulike rusmidler på fest o.l, men disser ser ikke jeg på som narkomane. Ellers har jeg tidligere klassekamerater og bekjente som sitter med sprøyta i armen, men vil ikke si at jeg kjenner disse. Vi er utelukkende facebookvenner og folk jeg er på hils med. Disse kommer fra tilsynelatende normale hjem, men alle kommer fra familier med relativt lav sosioøkonomisk status.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #15 Skrevet 30. april 2011 Jeg bor i Bergen og ser så utrolig mange som har havnet på kjøret rundt omkring. Også unge helt ned i 16-årsalderen. Blir trist og tenker på at alle disse har en familie og historie. Er det sånn at de fleste narkomane kommer fra "vanskelige" og belastede hjem? Kjenner dere noen, og var dette en type person som var utsatt for å bli narkoman? Narkomani rammer i alle sammfunnslag. fra topp til bunn,om en kan si det slik. Vet om flere,men ingen kommer fra vanskelige eller belastede hjem. Personig kjenner jeg en x narkoman som jeg er venn med. Desverre så sliter denne personen med sine valg enda. Personen har vært rusfri i 16 år,men folk glemmer ikke. Personen jobber og står på. Klarer ikke å skaffe seg venner som ikke har vært borti stoff,jeg er den eneste. Synd vi mennesker stiller oss i et slikt lys at vi mener vi er bedre enn de andre.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #16 Skrevet 25. januar 2013 Vel, han jeg holder på med er narkoman :-P Smart og intelligent gutten som kunne blitt alt han ville! Kommer fra oslos østkant. Tidligere kriminell og har sittet inne. Etter en ulykke som gjør at han har kroniske sterke smerter, ble han tung narkoman. Det siste året er han blitt sterkt avhengig av Heroin. Utover det så er hans største avhengighet "pepper" (amfetamin) og piller. Også Weed og Hasj da selvfølgelig. Syntes det er ganske jævlig å sitte og se han skyte heroin og pepper i årene sine.. Prøver så godt jeg kan å hjelpe han med å trappe ned. og det med suksess! Men det skjer ikke at han skal på avrusning.. og den beslutningen holder jeg med i :-P Selv om han er tung narkoman så lever han ikke på gata og har det relativt greit, selv om han til tider lever på nesten ikke noe mat. Jeg vil dog ikke anbefale noen andre å havne i et kjæresteforhold med tung narkomane. Det er MYE psykisk belastning og du bør kunne litt... Jeg er selv 100% nykter, men det tar på - selv for meg som har mange venner i fest-narkomiljøet og det litt mer kriminelle. Men det er forskjell på dem som snorter en lisse med Kokain og amfetamin på fest, fra de som er på gata og de som er litt mer i det skjulte og driver en litt mer kriminell business, til de som gjør det MEGET godt i arbeidslivet og tjener store penger i firmaene sine (eller som f.eks. Politiker). - Disse som tar drugs til fest (knips, kokain, amfetamin) sliter sjeldent med barndom slik at de tyr til rusmidler for å flykte fra virkelighet og hodet sitt. de vil bare ha det gøy. - Disse skjulte, de som ofte tjener penger ved å pushe og deale samt. andre ting som f.eks. torpedo osv. Mange av dem har dårlig barndom og oppvekst. Mange er også bare ute etter raske penger, så man trenger ikke nødvendigvis bruke drugs som en unnskyldning. Ofte har man bare havnet i feil miljø. - Businessmennene som driver med dette, gjør det ofte for å fungere optimalt hele tiden. Være våken og produktiv, og eller slappe av. Ofte fungerer de fint som familiemenn og venner trenger ikke engang å ha mistanke. Anonym poster: 704fea8d1514377c2d7066e90830cd4a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #17 Skrevet 25. januar 2013 Vel, han jeg holder på med er narkoman :-P Smart og intelligent gutten som kunne blitt alt han ville! Kommer fra oslos østkant. Tidligere kriminell og har sittet inne. Etter en ulykke som gjør at han har kroniske sterke smerter, ble han tung narkoman. Det siste året er han blitt sterkt avhengig av Heroin. Utover det så er hans største avhengighet "pepper" (amfetamin) og piller. Også Weed og Hasj da selvfølgelig. Syntes det er ganske jævlig å sitte og se han skyte heroin og pepper i årene sine.. Prøver så godt jeg kan å hjelpe han med å trappe ned. og det med suksess! Men det skjer ikke at han skal på avrusning.. og den beslutningen holder jeg med i :-P Selv om han er tung narkoman så lever han ikke på gata og har det relativt greit, selv om han til tider lever på nesten ikke noe mat. Jeg vil dog ikke anbefale noen andre å havne i et kjæresteforhold med tung narkomane. Det er MYE psykisk belastning og du bør kunne litt... Jeg er selv 100% nykter, men det tar på - selv for meg som har mange venner i fest-narkomiljøet og det litt mer kriminelle. Men det er forskjell på dem som snorter en lisse med Kokain og amfetamin på fest, fra de som er på gata og de som er litt mer i det skjulte og driver en litt mer kriminell business, til de som gjør det MEGET godt i arbeidslivet og tjener store penger i firmaene sine (eller som f.eks. Politiker). - Disse som tar drugs til fest (knips, kokain, amfetamin) sliter sjeldent med barndom slik at de tyr til rusmidler for å flykte fra virkelighet og hodet sitt. de vil bare ha det gøy. - Disse skjulte, de som ofte tjener penger ved å pushe og deale samt. andre ting som f.eks. torpedo osv. Mange av dem har dårlig barndom og oppvekst. Mange er også bare ute etter raske penger, så man trenger ikke nødvendigvis bruke drugs som en unnskyldning. Ofte har man bare havnet i feil miljø. - Businessmennene som driver med dette, gjør det ofte for å fungere optimalt hele tiden. Være våken og produktiv, og eller slappe av. Ofte fungerer de fint som familiemenn og venner trenger ikke engang å ha mistanke. Anonym poster: 704fea8d1514377c2d7066e90830cd4a Hvor gamle er dere og hvor lenge har dere vært sammen? Det kommer ikke til å komme noe godt ut av dette forholdet i lengden, kom deg vekk mens du kan. Anonym poster: 837dcf45e6679c398047097fcaa0d9b7 3
Gjest Badabing Skrevet 25. januar 2013 #18 Skrevet 25. januar 2013 Kjenner 4-5 hardbarka heroinister. Alle hadde sine ting. Den ene hadde en flott barndom, men ble utsatt for overgrep som ungdom. Resten hadde en oppvekst preget av omsorgssvikt og/eller traumer på et eller annet vis.
Sugerøret Skrevet 25. januar 2013 #19 Skrevet 25. januar 2013 De jeg kjenner har hatt til dels normal oppvekst,om en kan regne skilsmisse for "normalt" . Noen av de døde var utsatt for overgrep.
Gjest SpaceBaby Skrevet 25. januar 2013 #20 Skrevet 25. januar 2013 Jeg bor i Bergen og ser så utrolig mange som har havnet på kjøret rundt omkring. Også unge helt ned i 16-årsalderen. Blir trist og tenker på at alle disse har en familie og historie. Er det sånn at de fleste narkomane kommer fra "vanskelige" og belastede hjem? Kjenner dere noen, og var dette en type person som var utsatt for å bli narkoman? Jeg tror IQ er en viktig faktor også, at det i mange tilfeller er det som skiller en hobbynarkis fra en ordentlig narkis. De jeg kjenner som blei narkiser var aldri de skarpeste knivene i skuffa, for å si det sånn. Hvilke hjem de kom fra er mer variabelt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå