Gå til innhold

Leilighetsjakt


rødstrupe

Anbefalte innlegg

Hei. Min samboer og jeg har jaktet leilighet i Oslo i snart fire måneder. Vi ser etter en leilighet med to soverom, og minst 45 kvadrat. Problemet er at vi kun har lån på opp til 1.9 millioner, og det er forferdelig vanskelig å finne noe vi liker.

Vi har bydd på 4 leiligheter, og alle har gått over takst. Er det i det hele tatt et håp om at det blir færre om beinet på leiligheter i Oslo? Vi vurderer nesten å leie, for vi får jo aldri tilslaget på det vi har lyst og råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjå utanfor sentrum austover. Der vil det ikkje vere noko problem å få kjøpt noko som er stort nok til under 2 mill. Og kjøper de nær t-banestasjon vil det jo ikkje ta lange tida å kome seg til sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå utanfor sentrum austover. Der vil det ikkje vere noko problem å få kjøpt noko som er stort nok til under 2 mill. Og kjøper de nær t-banestasjon vil det jo ikkje ta lange tida å kome seg til sentrum.

Det er utenfor sentrum vi leter, for vi vil ikke bo i den berømte gryta. Men det er helt håpløst, og leilighetene blir revet vekk, gjerne 200 000 over takst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje noen krav dere stiller som dere bør senke? F.eks standard på kjøkken/bad, peis/ildsted, balkong osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede senket kravene, og har gått fra å lete i prisklassen 1.9 til å lete i prisklassen 1.6. Men der også blir leilighetene revet vekk. Er det noen som har opplevd å få solgt/kjøpt til takst i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må byrje gå på visninger på bustader som har prisantydning 1.5, kan hende 1.6 mill. Då vil de klare vere med på budrunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De må byrje gå på visninger på bustader som har prisantydning 1.5, kan hende 1.6 mill. Då vil de klare vere med på budrunden.

Lykke til med å finne en fin leilighet i et ålreit strøk til 1.5 millioner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være helt umulig, vel, se bare her.

Har sett de. Problemene er som sagt at alle leilighetene går for mye over takst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Min samboer og jeg har jaktet leilighet i Oslo i snart fire måneder. Vi ser etter en leilighet med to soverom, og minst 45 kvadrat.

Hva, pleier 45 m2 leiligheter å ha 2 soverom??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er strengt nødvendig så dropp kravet om to soverom. Det er ganske stor prisforskjell på to- og treroms leiligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velger å være ab nå. Var på visning i februar og den første jeg la inn bud på, gikk bare 80.000 over takst. Dessverre hadde jeg ikke pratet med banken og den gikk fra meg.

Vet om 2-3 leiligheter som gikk til prisantydning og som det var litt problemer med å selge, men disse var oppussingsobjekter, eller/og veldig små og med kjøkken med lite arbeidsplass og få muligheter til å gjøre forandringer.

Opplevde at alt av interesse gikk langt over takst, minst 2-300.000 tusen. Men fikk kjøpt en ok leilighet til slutt. Det var en helg med mange visninger i et område jeg kunne tenke meg å bo og jeg valgte å gi bud på den som virket minst attraktiv - ikke innglassert balkong foreksempel, men med romslig balkong og gode solforhold, den lå heller ikke i toppetasjen og hadde fem minutter lengre vei til buss og trikk enn de andre.

Mine krav var et kjøkken som er funksjonelt og et bad som ikke trenger oppussing og veranda. Jeg la inn første bud 60.000 over prisantydning i stedet for å begynne rett på prisantydning, og det kom ikke inn flere bud. Regner med at siden jeg hadde valgt bare et område og det var mange visninger på omtrent samme type boliger hva gjelder størrelse i bydelen ville jeg ha en brukbar sjanse. Men selger var ikke fornøyd med budet og jeg gikk ytterligere 20.000 opp, selv om jeg var den eneste som ga bud.

Må innrømme at jeg var både lei og oppgitt og ikke regnet med å ha en sjanse til å få kjøpt noe annet enn oppussingsobjekter, men det gikk bra. Rådet mitt er å konsentrere seg om et område der det er mange visninger en helg, siden sannsynligheten for at de andre vil legge inn bud på de andre boligene er stor. Dessverre bruker meglere å ha visninger slik at budrundene ikke går samme dag. Mandag bruker å være en dag med stort press, tirsdag og onsdag har de fleste som kan by over takst gitt seg, hvis man er heldig vel og merke.

Boligmarkedet er håpløst nå om dagen. Har vært på visninger der boliger det ikke har vært noe spesielt med har gått 400.000 over takst. Det som kjennetegner boliger som går mye over takst, er ofte at de er stylet og gjennomført interiørmessig slik at kjøper lures til å tro at de kjøper alt innboet og kunsten på veggene fordi de liker det de ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400 000 over takst på boliger det ikke er noe spesielt med? Det er jo helt håpløst. Ble ikke akkurat positiv av innlegget ditt, men takk for et godt og omfattende svar. Skal på ny visning på mandag, så krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carleigh-Ann

Hva med en obos-leilighet, kunne det vært noe? Der burde det være leiligheter til 1.9 og under også.. sjekk www.obos.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med en obos-leilighet, kunne det vært noe? Der burde det være leiligheter til 1.9 og under også.. sjekk www.obos.no

Dersom du kjøper i borettslag så må du inkludere fellesgjelden i det totale lånebeløpet som banken har gitt tilsagn om. Altså får du låne 2 mill, fellesgjelden er på 500 000 så kan kjøpesummen på boligen være maks 1,5 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i jakten, du finner nok en leilighet til slutt! Har flere venner som har lett lenge, men flere av dem har fått seg en nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Om man aksepterer en normalt sett beskjeden togtur ut fra Oslo S så er det muligheter for å finn ok leilighter som denne

Uansett hva dere velger så lykke til i jakten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...