Quinden Skrevet 5. november 2003 #1 Del Skrevet 5. november 2003 Pusekatten min spydde nettopp og opp kom det slim og noe langt hvitt som beveget seg. Gjett om jeg var rask med ny ormekur. Noen som vet hva dette hvite lange var for noe... Hvilken orm?? Fysj så kvalm jeg ble!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 5. november 2003 #2 Del Skrevet 5. november 2003 Sikkert vanlig mark. MEn ÆSJ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 5. november 2003 #3 Del Skrevet 5. november 2003 Å jesus, blir kvalm av å lese dette. Tror jeg må ta meg en tur på apoteket i morgen. Vet ikke hvilken orm det er, heldigvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 5. november 2003 #4 Del Skrevet 5. november 2003 Kan det kanskje være en bendelorm? Jeg vet ikke, trodde det skulle mye til å kaste opp en bendelorm, men vet de er ganske store... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 5. november 2003 #5 Del Skrevet 5. november 2003 Shit! Ta en ormekur, og gjenta den om ikke så lang tid.... Håper det ordner seg. Dakar pus... - glad jeg har innepus.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 5. november 2003 #6 Del Skrevet 5. november 2003 Innvollsorm? Det er enten spolorm eller bendelorm, ihvertfall. Har dårr ormdritten på bikkja nå også. Så at det lå et par lange, hvite greier i avføringen hans i går. Så nå går han på Panacur! Katter som går ute kan få innvollsorm. Dette forebygges ved å gi Banminth pasta og Droncit tabletter 2-4 ganger i året. Droncit tar bendelorm, mens Banminth tar øvrige former. Begge deler fås reseptfritt på apoteket. Hvis du er sikker på at katten har orm, bør kuren gjentas etter 14 dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vampie Skrevet 5. november 2003 #7 Del Skrevet 5. november 2003 da gamlekatta mi var fyllsjuk etter å ha blitt kastrert spøy han i søvne.... jeg var ikke tilstede da det skjedde men da jeg fikk se det, hadde spyet fått tørka og jeg trodde han hadde spist spaghetti etterpå fikk jeg se ham spy opp levende ekle hvite ormer :D men de som kryper ut av ræva på stakkars pus er grusomt ekle.... uff jeg savner pus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheba Skrevet 6. november 2003 #8 Del Skrevet 6. november 2003 Hva det nå enn er min lillepus har så kommer det ut av rompa hans ihvertfall. Så de som sagt første gangen tirsdag kveld, og det var megaekkelt! Litt blankt slim og 3-4 hvite ormer på ca 10 cm lengde, og de beveget seg...vlæk! Vetten vi ringte til sa at det nok var spolorm, og vi var på apotoket tirsdag kveld og kjøpe ormekur, en slags pasta som vi blandet i maten hans. I går kunne jeg skimte en orm eller to i bæsjen hans, men de så døde ut. Han hadde lagt en diger larve i dag tidlig også, men i dag fulgte det ingen orm med! Håper det betyr at vi har tatt knekken på det. Men han skal definitivt få en kur til om 2 uker, ingen tvil om det :D Han er bare 11 uker gammel, men har vært litt ute sammen med moren sin før vi fikk han. Har ikke helt bestemt enda om han skal bli innekatt eller "kombi-katt", men med dette ormestyret på gang blir det uansett en god stund til han skal få lov å prøve seg utendørs... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 6. november 2003 #9 Del Skrevet 6. november 2003 Fy spyle! Håper det fikser seg med kattene og ormekurer! Så fælt å se slike guffne ting.... Pus har aldri vært ute, men siden vi kjøpte henne, har vi gitt henne tre ormekurer. Tror jeg skal gi en til, og så regner jeg med at det holder med en gang i året. Uff... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #10 Del Skrevet 6. november 2003 Jeg skal DEFINITIVT ha innekatt! De får vel ikke orm...eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 6. november 2003 #11 Del Skrevet 6. november 2003 Jeg skal DEFINITIVT ha innekatt! De får vel ikke orm...eller? Det tror jeg skal mye til. Jeg tror de får orm ved å spise andre smådyr og fugler ? Som muligens kan ha orm eller ha ligget litt lenge ? Er søren ikke helt sikker. ( correct me if I am wrong... ) Men innekatter som ikke er ute I DET HELE TATT, får det nok ikke. Jeg har vært påpasselig med ormekurer siden puseflokken jeg kjøpte snuppa vår fra, bodde sammen med en utepus. Bare sånn for sikkerhets skyld, så er det lurt å gi noen få ganger i allefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 6. november 2003 #12 Del Skrevet 6. november 2003 Dette er antagelig bendelorm! Husk at ikke alle ormekurer tar bendelorm, sjekk på pakken før du kjøper. Katten til venninnen min spydde noe voldsomt og ormene bare fosset ut... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheba Skrevet 6. november 2003 #13 Del Skrevet 6. november 2003 Jeg skal DEFINITIVT ha innekatt! De får vel ikke orm...eller? Nei, det tror jeg ikke. Gamlepusen min som døde tidligere i høst levde 18 som innekatt og 18 år uten orm... :D Uff, det er så hyggelig å ha fått en kattunge igjen, men jeg savner fortsatt så skrekkelig gamlepusen, min aller beste venn... Han var en perserkatt, og rimelig laidback og avslappa. Vårt nye kattebarn er en blanding av skogskatt og "vanlig" pus, og helt propell! Men det har sikkert noe med det å gjøre at han bare er 12 uker gammel enda, bare barnet jo! :D Håper han blir en fin pus som jeg kan bli like glad i som jeg var i den gamle...Jeg kommer uansett aldri til å glemme min kjære, kjære gamlepus. Håper han har det helt storveis på de "evige jaktmarker", og at han ikke er sint på meg fordi vi har skaffet oss en ny... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petruska offline Skrevet 7. november 2003 #14 Del Skrevet 7. november 2003 Det er to typer ormer kattene får her hjemme: spolorm og bendelorm. Spolorm kan katten kaste opp og det ser ut som en klyse med spaghetti... , og bendelorm. Bendelormen kastes ikke opp men av og til kan man se et av leddene til bendelormen bevege seg rundt endetarmsåpningen til katten. De er da 1-2 mm. lange og ligner litt på riskorn. De fleste voksne katter i god form er motstandsdyktige mot spolorm, men de har det i blodet. Kattungen blir som regel smittet første gang gjennom morens melk, innekatter også. Derfor skal man gi første ormekur når kattungen er avvent, ved 10-12 ukers alder. Bendelorm får katten i seg hver gang den spiser mus og fugler. Derfor skal utekatter ha ormekur 3-4 ganger i året. Det er visst ikke lurt å gi det oftere fordi det kan svekke den naturlige motstandskraften som katten får mot disse snylterne. Ekkelt er det, ingen tvil om det. Men det er heldigvis ingen sak å gi ormekur. Mange bruker pasta, men den beskytter kun mot spolorm (og hakeorm men det har vi ikke i Norge). Det lureste er å velge en kur som tar både spolorm og bendelorm, og som kun består av 1 tablett! F.eks. Drontal. 1 tablett holder til 4 kilo katt. Hver pakke består av 2 tabletter og koster rundt 70 kroner. Den enkleste måten å gi tabletter på er å forsiktig åpne munnen til katten mens den allerede er avslappet, og legge tabletten kjapt langt bak på tunga. Så holder du kattens munn lukket mens du stryker den på halsen for å få den til å svelge. Som regel svelger katten kjapt, og rekker ikke å forstå hva som skjedde før det er over. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå