Gå til innhold

Jeg fikk bot!


Gjest Elyssa

Anbefalte innlegg

En digesjon, men enkeltbilletter hos NSB blir jo IKKE stemplet i automaten, så hvis man er vant til å reise med tog, men ikke med t-bane Oslo, er det lett å gjøre feil. Med flere paralelle systemer i og utenfor byen er det ganske vanskelig å forholde seg til alle disse automatene når man ikke reiser fast i byen (synes i hvert fall jeg, som er fra Oslo, men har bodd endel år utenfor). En har jo heller ikke så mye tid på seg når en kjøper billetten, hvis en skal rekke noe og det står andre bak i køen, så en rekker ikke å lese all informasjon der og da. Men jeg skjønner også at kontrolløren "må" gi bot, da det ellers er mulig å bruke billetten to ganger som noen beskriver. Jeg vil uansett anbefale deg å klage, du har handlet i god tro og kan forklare hva som har skjedd. Så får vi håpe de ettergir boten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uglefot

Synes det høres ut som om de folka du møtte på har jobbet der såpass lenge at de bare er ute etter å ta folk,uansett.

Jeg mener de burde ha lyttet til deg og sett imellom fingrene her. Du får prøve å sende en klage slik flere nevner her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som om de folka du møtte på har jobbet der såpass lenge at de bare er ute etter å ta folk,uansett.

Eller det kan hende de bare gjør jobben sin...?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uglefot

Eller det kan hende de bare gjør jobben sin...?

Jeg skjønner at de ikke sitter å leker butikk..MEN man må se an folka (kundene) litt også.

Men jeg er overbevist om at enkelte liker å være litt nazi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sal love deg at billettprisen hadde skyte i veret om "dei skulle kike mellom fingrane". For ingen er så flinke til å ta til krokodilletårer som dei som snik.

Var ho usikker så kunne ho spurt nokon. Og ho burde no hatt god tid til å lese på billetten frå ho kjøpte han til ho stempla han lang tid etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Synes det er riktig å ta folk som sniker, men jeg har opplevd en del feilinformasjon også, eller at folk som ikke har kjørt så mye kollektivt før begår feil som de blir straffet for. F.eks. satte moren min og hennes venninner seg på månedskort-vognen selv om de hadde vanlig billett. De tar meget sjelden tog, og bare satte seg på en vogn i god tro, de hadde jo kjøpt billett og altting. Det var kontroll, de ble tatt for å sitte der de satt, og fikk bot. Alle ble ganske så overrasket, men da lærte de at de ikke skal sette seg på en slik vogn neste gang.

Jeg har ennå ikke fått bot, men jeg har fått advarsel fordi jeg ikke har visst hvordan det nye elektroniske systemet fungerer. Hadde kjøpt billett som var lagt inn på kortet, men visste ikke at den gamle billetten måtte "gå ut" først, før man måtte validere den nye... trodde den nye billetten ble validert når man hadde kjøpt den og "bippa" den inn rett etterpå. Menmen.

Jeg synes du skal prøve å sende inn en klage og se hva som skjer :) Jeg synes det er fint at billettkontrollørene gjør jobben sin altså, men noen av dem kan virke litt "nazi" som det blir nevnt her. "Jeg har makt! moahaha!" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at det er jobben dems og at de må gjøre det, men følte bare at det burde være litt forståelse også. Jeg har ikke akkurat for mange penger, så den boten ødela en del..

De har ingen grunn til å forstå at du er annerledes en alle de som sniker til vanlig. Man ser ikke ut som en skurk selv om man er en av de mange som sniker på t-banen, og man ser heller ikke ut som en skurk om man er av typen som kommer med falske tårer og kreative unnskyldninger for hvorfor de ikke har gyldig billett.

Det er nært opptil umulig for kontrollørene og skulle påta seg en rolle der de skal være nødt til å skille en som bare ikke har tatt seg tid til å lese på billetten, og på de som faktisk har den ekstrabilletten uansett og akter å bruke den som unnskyldning.

de MÅ følge regler, den dagen de begynner å bruke skjønn..... så er det heaven for de som sniker, for tro meg, DE blir flinke på å spille!!

Send inn klage og håp at du blir trodd, så har du lært til neste gang at det lønner seg å lese på billetten, og ikke bare lønner det seg, det er ditt ansvar å gjøre det rett. ;)

Synes det høres ut som om de folka du møtte på har jobbet der såpass lenge at de bare er ute etter å ta folk,uansett.

Jeg mener de burde ha lyttet til deg og sett imellom fingrene her. Du får prøve å sende en klage slik flere nevner her :)

De som har jobbet der litt, VET jo at det er så utrolig mange som sniker og kommer med falske grunner og tårer at er det noen som nok IKKE ser mellom fingrene bare pga en som påstår å ha misforstått, begynner å gråte.

man lærer vel raskt at man ikke bør se mellom fingrene, for man ser faktisk ikke nødvendigvis på folk om de er ærlige eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Oslo siden August, og jeg ante ingenting om at disse billetene er ferdigstempla, så skjønner godt at du gjorde feil! Har fått bot selv (automaten funka ikke), så jeg vet hvor kjipt det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så greit med disse kontrollørene.. Jeg har Flexus månedskort, og første gang jeg fikk det (har studentbillett) la de tydeligvis inn fullt navn og fødselsdato på kortet? Jeg viste legitimasjon.

Så var det kontroll på banen, den ene kontrolløren scannet kortet mitt i en sånn håndholdt ting de har for å sjekke flexus kort, og da sa han med streng stemme at "DETTE KORTET ER IKKE DITT!!!". Jeg ble ganske sjokkert, for jo, det er mitt. Nei, studentbeviset mitt stemte ikke overens med den infoen som var lagt inn om meg på flexus kortet, for jeg er født 8 august, men de på Trafikanten hadde visst tastet inn 7. august, så da kom kontrolløren frem til at det ikke var mitt kort?! HÆÆÆÆ? Jeg skjønte ingenting, prøvde å si at det måtte være gjort en feil hos Trafikanten, men han bare snakket strengt til meg... :kjefte:

Jeg kom meg av på neste stasjon uten at de holdt meg igjen eller krevde at jeg skulle betale bot, men herregud, har aldri opplevd no sånt verken før eller senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid så greit med disse kontrollørene.. Jeg har Flexus månedskort, og første gang jeg fikk det (har studentbillett) la de tydeligvis inn fullt navn og fødselsdato på kortet? Jeg viste legitimasjon.

Eh. Når det er de på Trafikanten som har driti seg ut, hvorfor kjefter du på kontrollørene? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt du skal sende inn en klage til #Ruter

Du hadde jo i god tro faktisk kjøpt billett. Det er heller ikke lett å forstå av disse automatene at du ikke kan kjøpe enkeltbillett for senere bruk.

Problemet til Ruter er at det er masse stoppesteder uten automat, så en må kjøpe billett på forhånd. Det er da langt fra godt å vite at disse billettene på kjøpes hos Trafikanten, på Narvesen, 7-Eleven, e.l. og ikke på automat på andre stasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt du skal sende inn en klage til #Ruter

Du hadde jo i god tro faktisk kjøpt billett. Det er heller ikke lett å forstå av disse automatene at du ikke kan kjøpe enkeltbillett for senere bruk.

"God tro" er ikke en unnskyldning for å ikke sette seg inn i reglene. Det står PÅ billetten at den kun er gyldig i en time, og det står regler ved alle automatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle t-banestasjoner stempler enkeltbillettene man kjøper på automat med det samme, så de er ferdigstemplet. Kjøper du to har du altså to fra der og da og én time framover.

Men jeg skjønner godt at dette kan være vanskelig å skjønne når man ikke er kjent med systemet! Det står jo ingen forklaring på automatene, man regner bare med at folk kan det.

Trist at du fikk bot, du kan sikkert klage og fortelle at du ikke hadde vært i Oslo før og derfor ikke visste hvordan det funker. Er visstnok mange som får medhold i klagene sine. Det er jo ikke sikkert du får det, men kan jo være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Synes det er riktig å ta folk som sniker, men jeg har opplevd en del feilinformasjon også, eller at folk som ikke har kjørt så mye kollektivt før begår feil som de blir straffet for. F.eks. satte moren min og hennes venninner seg på månedskort-vognen selv om de hadde vanlig billett. De tar meget sjelden tog, og bare satte seg på en vogn i god tro, de hadde jo kjøpt billett og altting. Det var kontroll, de ble tatt for å sitte der de satt, og fikk bot. Alle ble ganske så overrasket, men da lærte de at de ikke skal sette seg på en slik vogn neste gang.

Jeg har ennå ikke fått bot, men jeg har fått advarsel fordi jeg ikke har visst hvordan det nye elektroniske systemet fungerer. Hadde kjøpt billett som var lagt inn på kortet, men visste ikke at den gamle billetten måtte "gå ut" først, før man måtte validere den nye... trodde den nye billetten ble validert når man hadde kjøpt den og "bippa" den inn rett etterpå. Menmen.

Jeg synes du skal prøve å sende inn en klage og se hva som skjer :) Jeg synes det er fint at billettkontrollørene gjør jobben sin altså, men noen av dem kan virke litt "nazi" som det blir nevnt her. "Jeg har makt! moahaha!" :ler:

Dette er tull! På månedskort kunne du sitte med periodebillett eller gyldig enkeltbillett. Dette kunne leses på veggene og dørene. Nå er navnet endre til ubetjent, men systemet er det samme. Her skal du ha gyldig billett elles kan du få bot akkurat som på t-banen. Billetter selges kun i betjent vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...