Gå til innhold

Jeg fikk bot!


Gjest Elyssa

Anbefalte innlegg

Gjest Elyssa

I går var jeg ute i Oslo og skulle ta T-banen for aller første gang, helt alene.

Jeg har kun tatt en t-bane i Tyskland en gang, men da var jeg 15 år og var sammen med pappaen min så jeg har ikke peiling på hvordan noe fungerer.

I hvert fall skjønte jeg ikke mye av den automaten, men kom fram til at jeg måtte trykke på enkeltbilett Oslo, siden jeg skulle holde meg innenfor bygrensen.

Det jeg jo selvfølgelig gjorde var å kjøpe to enkeltbiletter med en gang (skulle jo tilbake igjen på kvelden), siden jeg tenkte at kanskje ikke alle stasjonene har automater og at det var like greit å gjøre det med en gang. Det gjør man jo på tog! :sjenert:

Så når jeg skulle hjem om kvelden stemplet jeg min engangsbilett (man skal tydeligvis ikke stemple disse :fnise: )

og tok t-banen tilbake til sentralstasjonen.

Selvfølgelig var det jo kontroll denne dagen, og jeg gikk stolt bort til kontrolløren og rakte ham biletten min.

Han studerte den lenge og sa at 'denne har jo gått ut!' 'Nei, det er ikke mulig', sa jeg. 'Jeg har jo akkurat stemplet den!'

Uten noen nærmere forklaring enn at man ikke stempler engangsbiletter, ble jeg dyttet bort til et bord med noen damer og bankterminaler, hvor de gjorde klart til meg og vinket etter kortet mitt.

Jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare at jeg bare hadde missforstått, jeg hadde jo faktisk kjøpt bilett, og jeg viste henne de to bilettene kjøpt på samme tidspunkt men med ulikt tidspunkt på stemplingen.

Jeg ble faktisk så fortvilet til slutt at jeg begynte å gråte. Men nei, ingen medlidenhet her, jeg måtte ut med 750,-! Der og da! :kjefte:

Hun sa jeg bare fikk klage til kundeservice..

Hva synes dere?

Endret av Elyssa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner frustrasjonen. Jeg har også flere ganger kjøpt mer enn én billett i slengen, og har funnet ut at på t-banestasjoner er de gjerne stemplet når de kommer ut. På trikkestoppene er de, etter det jeg kan se, alltid ustemplet. Ellers ser de i grunn ganske like ut. Jeg har heldigvis oppdaget det og kjøpt en ny billett senere, men det er jo synd å sløse bort penger fordi Ruter ikke gir opplysning om hvilke automater som stemper billetten med én gang (så vidt jeg kan se, i alle fall).

Kjipt, og jeg synes det er dårlig at det er varierende fra maskin til maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var strengt og jeg syns det var leit, men samtidig så forstår jeg dem godt også. Det er utrolig mye sniking og utrolig mange har de mest kreative forklaringer på hvorfor de ikke har billett osv - likevel - når du hadde to enkeltbilletter kjøpt samtidig osv, så burde de kanskje ha vist mer forståelse, syns jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollørene forholder seg bare til de fakta som foreligger der og da -med andre ord at du ikke hadde gyldig billett. Det betyr ikke at du ikke kan få forståelse og medhold når du klager, men det er ikke kontrollørene som skal ta den diskusjonen.

*har hatt klagesak hos sporveiene*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har begge billettene fremdeles, kan du forresten ta deg en tur på Trafikanten og høre om du kan få tilbakebetalt litt av de pengene. Jeg slapp å betale en giro en gang, men det avhenger nok veldig av hvilken kundebehandler du får. Dessuten vet jeg ikke hvordan de gjør det om man betaler med kort.

Det er jo uansett mulig å klage!

Endret av chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig aldri vært borti at billettautomatene gir annet enn ferdigstemplede billetter, men ustemplede enkeltbilletter kan kjøpes bl.a. hos Narvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt at dette var surt, da du kjøpte billettene dine i god tro, men her lærte du altså en liten lekse. Det står faktisk på dem at de ikke skal stemples og at de er gyldige en time. Kontrollørene er nødt til å forholde seg tid dette, ellers kunne jo alle brukt disse billetene to ganger: Først mens den er gyldig, så stemple den og si at de ikke visste bedre. Ustemplede billetter kan du kjøpe hos Narvesen og 7-eleven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Oslo i 2 år nå, og aldri visst at man ikke skal stemple engangsbilletter! Syns ikke det står veldig godt beskrevet noe sted. De gangene det har vært kontroll og jeg har hatt stemplet engangsbillett, har det vært gyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at dette var surt, da du kjøpte billettene dine i god tro, men her lærte du altså en liten lekse. Det står faktisk på dem at de ikke skal stemples og at de er gyldige en time. Kontrollørene er nødt til å forholde seg tid dette, ellers kunne jo alle brukt disse billetene to ganger: Først mens den er gyldig, så stemple den og si at de ikke visste bedre. Ustemplede billetter kan du kjøpe hos Narvesen og 7-eleven.

Men det finnes jo automater hvor billettene ikke er stemplet. Har man først brukt en sånn, ser man kanskje ikke så nøye på billetten nesten gang?

Det er en stund siden jeg har kjøpt engangsbilletter nå, men sist jeg kjøpte var den ikke stemplet. Når det varierer sånn synes jeg man har grunn til å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det burde vært rom for skjønn i slike tilfeller... Samtidig som jeg på en måte kan forstå at det ikke er det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes jo automater hvor billettene ikke er stemplet. Har man først brukt en sånn, ser man kanskje ikke så nøye på billetten nesten gang?

Det er en stund siden jeg har kjøpt engangsbilletter nå, men sist jeg kjøpte var den ikke stemplet. Når det varierer sånn synes jeg man har grunn til å klage.

Eingongsbillettar frå automat er alltid ferdig stempla. Men ein kan kjøpe enkeltbillettar på til dømes Narvesen som ikkje er stempla. Desse er blå. Det står òg klart på enkeltbillett frå automat at dei ikkje skal stemplest, og ikkje ein gong mor mi, som har budd på landet i heile sitt liv og knapt reist med anna kollektivtransport enn NSB Langdistanse, har klart å gjere det feil. Om enkeltbillett frå automat blir stempla vil kontrolløranse sjå på tidspunktet den vart stempla i automaten, og det er vel det dei har gjort her, og dei konstaterte då at det hadde gått meir enn ein time sidan den vart kjøpt. Ergo 750 kr i snikegebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok veldig an på kontrolløren det der. Jeg skjønner egentlig ganske godt at de bare velger å følge reglene slik de er - det står slått opp billettregler på alle t-bane-stasjonene, og det står på billetten hvor lenge den er gyldig.

...samtidig så synes jeg jo at hvis du har tatt vare på den første billetten, så er det verdt å klage. Du har helt tydelig handlet i god tro. Jeg kjenner etterhvert ganske mange som har tabbet seg ut på ulike måter og som har sluppet å betale boten. Verdt et forsøk, ihvertfall? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eingongsbillettar frå automat er alltid ferdig stempla. Men ein kan kjøpe enkeltbillettar på til dømes Narvesen som ikkje er stempla. Desse er blå. Det står òg klart på enkeltbillett frå automat at dei ikkje skal stemplest, og ikkje ein gong mor mi, som har budd på landet i heile sitt liv og knapt reist med anna kollektivtransport enn NSB Langdistanse, har klart å gjere det feil. Om enkeltbillett frå automat blir stempla vil kontrolløranse sjå på tidspunktet den vart stempla i automaten, og det er vel det dei har gjort her, og dei konstaterte då at det hadde gått meir enn ein time sidan den vart kjøpt. Ergo 750 kr i snikegebyr.

Sist jeg kjøpte en automatbillett var den ikke stempla. Dette var på et trikkestopp. Det kan ikke være mer enn et halvt år siden. Det står på automatene som er stemplet at de ikke kan stemples og er gyldige en time, men når det finnes automater som ikke stempler dem automatisk, er det ikke så rart at folk gjør feil?

Det stemmer ikke at automatene alltid er stemplet, det varierer fra automat til automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj, så dumt da! Jeg kjenner ikke systemet, jeg har tatt T-banen en gang og noen andre kjøpte bilett til meg.

Opplegget høres veldig forvirrende ut! Jeg skjønner at kontrollørene må gjøre det de skal, men det må da være mulig å vise litt skjønn i et tilfelle der du tydeligvis bare har misforstått.

Men jeg hadde klaget! Du kan skrive et brev med samme innhold som i innlegget ditt her og legge ved billettene om du har dem?

Lykke til!

P.S. Jeg hadde også begynt å gråte. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg kjøpte en automatbillett var den ikke stempla. Dette var på et trikkestopp. Det kan ikke være mer enn et halvt år siden. Det står på automatene som er stemplet at de ikke kan stemples og er gyldige en time, men når det finnes automater som ikke stempler dem automatisk, er det ikke så rart at folk gjør feil?

Det stemmer ikke at automatene alltid er stemplet, det varierer fra automat til automat.

Kan det ikkje vere at stempelet var så svakt at du ikkje klarte sjå det? Hander at automatane held på å gå tom for blekk, eller har gått tom for blekk, og då ser ikkje billetten stempla ut. Men det er han, og dei skal klare å tyde stempelet som er prega inn grunna trykket frå stempelet.

No vart eg veldig i stuss, altså, for eg har aldri vore borti automat som ikkje stemplar. Ogi periodar har eg reist byen rundt på enkeltbillettar. Kvar var det her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må ha vært en feil på den automaten -billetter kjøpt fra automat på stasjonen skal være stemplet. Jeg har aldri opplevd noe annet, og jeg har reist mye kollektivt i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan det ikkje vere at stempelet var så svakt at du ikkje klarte sjå det? Hander at automatane held på å gå tom for blekk, eller har gått tom for blekk, og då ser ikkje billetten stempla ut. Men det er han, og dei skal klare å tyde stempelet som er prega inn grunna trykket frå stempelet.

No vart eg veldig i stuss, altså, for eg har aldri vore borti automat som ikkje stemplar. Ogi periodar har eg reist byen rundt på enkeltbillettar. Kvar var det her?

Nei, disse billettene hadde en litt annen farge og et felt hvor det sto at der skulle billetten stemples. Ellers hadde de lik utforming som de ferdigstemplede. Tror det var på Holtet eller Kastellet. Jeg har opplevd flere ganger at automatene ikke har stemplet på trikkestopp, men det kan jo være det er gamle automater som de er i ferd med å bytte ut/omprogrammere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyssa

Takk for svar.

Ja, jeg håper jo at vi får pengene tilbake.

Skjønner at det var dumt av meg, jeg burde jo ha lest på biletten, men hadde ikke så god tid mellom tog og t-bane, så jeg gjorde bare det jeg trodde var riktig.

Skjønner at det er jobben dems og at de må gjøre det, men følte bare at det burde være litt forståelse også. Jeg har ikke akkurat for mange penger, så den boten ødela en del..

Desverre har jeg ikke begge bilettene, hun ville ikke la meg beholde den ene, den måtte hun sende inn sa hun. Men jeg har kvitteringen på at jeg betalte boten og den andre biletten.

Tok ikke giro fordi jeg fikk valget mellom 750,- på kort eller 900,- på giro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyssa

Er kanskje verdt å nevne at jeg har bodd i en liten by hvor jeg kjører bil selv, og synes til og med det er litt ubehaglig å ta toget siden det er så uvant. :fnise:

Men samtidig er jeg liksom litt opptatt av å klare meg selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så skjønner jeg at dette var utrolig kjedelig for deg, og jeg føler med deg, men jeg kjenner litt behov for å vifte med pekefingeren også: Det er faktisk ikke noen andres enn din egen skyld at du ikke tar deg tid til å lese reglene når du skal benytte et system du ikke er vant til. T-banene går hvert kvarter, du kunne lest reglene på nett, det er brosjyrer på alle t-banene... Det finnes egentlig ingen unnskyldning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...