Gå til innhold

Skravletråd 2012

Miss moneypenny

Anbefalte innlegg

Har vært en relativt hektisk helg, så har blitt lite med kg-tid på meg... men tenkte jeg måtte skrive litt nå før trøttheten tar meg helt :Gjesp:

Minimus: Tøft av deg å dele bulimihistorien din med oss, og jeg synes absolutt du har mye gode tanker i riktig retning! :jepp: Men jeg må si at 5-7 kg høres alt for lite ut for total vektoppgang i løpet av en graviditet. Barn + morkake + økt muskulatur i livmor + fostervann osv bør veie hvertfall 7 kg totalt sammen, så å skulle ligge under dette synes jeg høres litt skummelt ut... :sjenert: I uke 12-13 skulle det være mulig å høre fosterlyd (det er mulig noe tidligere også) men det kommer litt an på leie, så man kan være uheldig og ikke høre noe uten at det betyr at det er noe galt med barnet...

Velkommen Pjusk! :hoppe:

Trist lesing fra Joyce's side... :tristbla: Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spennende med kontroll:) Jeg skal til legen på ryggoppfølging på fredag så da skulle vi ta første kontroll i samme slengen sa hun:) Må finne dagboken min fra sist slik at jeg kan se når jeg gjorde hva da:)

Men har noen av dere begynt å kjenne stikkinger?

Når jeg blir veldig sliten så er det akkurat som om livmoren knyter seg og blir en hard klump. Snodig forklaring men.. Jeg har tenkt på om det liksom kan være en slags type kynnere? Ikke egentlig men at det kjennes likt ut?

Ellers så har jeg vært dårlig i hele dag og gleder meg til morgendagen siden kvalmen har vært litt sånn annenhver dag. Føler meg som en jamrete 80 åring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje ikke umulig at det er kynnere du kjenner Skytte? Eller? Ikke le av meg da, jeg har ikke peiling.. hehe. Det er overraskende hvor lite jeg husker fra forrige svangerskap, må grave frem den gamle graviditetsdagboka mi jeg og.. Også er det lov å jamre i terminklubben da :)

Jeg synes også 5-7 kg høres litt lite ut, så jeg fant frem den oversikten jeg hadde lest, skriver den inn her :)

(Siterer fra barn i magen-boka mi):

Man regner det som normalt å gå opp mellom 12-20 kg ved en graviditet. Er du i utgangspunktet overvektig, er det ikke så farlig om du ikke legger på deg så mye nå du blir gravid. Men dersom du har en normalvekt eller er tynn, bør du definitivt legge på deg. Det viser seg at babyen blir påvirket av mors vekt, slik at mødre som ikke legger på seg nok, er i faresonen for å få barn som blir mindre. De som er store i utgangspunktet vil også føde større barn. (Dette må taes med en klype salt da men..).

Man regner i snitt at ved termin vil vektøkningen din fordele seg på disse forholdene:

Blodet ditt vil øke med 1,5 kg

Væske i kroppen vil øke med 1,5 kg

Livmoren vil øke med 1,0 kg

Fett i kroppen vil øke med 3,5 kg (nødvendig for å ha noe å gå på under amming)

Morkaken vil veie 0,6 kg

Fosteret vil veie 3,5 kg

Fostervannet vil veie 0,5 kg

Brystene vil øke med til sammen 0,4 kg

Til sammen utgjør dette 12,5 kg.

Det er ikke meningen å gjøre deg lei deg eller noe, vil bare at du skal se at disse kiloene er nyttige liksom.. :)

Endret av Miss moneypenny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter,

Hvis det går greit blir jeg gjerne med og skravler her og!

Forholdsvis nygravert, og tørr egentlig ikke håpe på alt for mye enda. Men testen lyste gravid, og blodprøven viste fine HCG-verdier, så da får vi prøve å stole på at dette går veien :hoppe:

Min mor la visst på seg 30 kg i alle svangerskapene sine, så håper egentlig ikke at jeg arver den evnen :lol:

Min ene søster derimot gikk ned i vekt (hadde et tøft svangerskap og var mye sengeliggende), og håper heller ikke at jeg følger henne.

12 kg høres greit ut - da legger jeg meg nesten i midten, så tror jeg legger inn en bestilling på det :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en relativt hektisk helg, så har blitt lite med kg-tid på meg... men tenkte jeg måtte skrive litt nå før trøttheten tar meg helt :Gjesp:

Minimus: Tøft av deg å dele bulimihistorien din med oss, og jeg synes absolutt du har mye gode tanker i riktig retning! :jepp: Men jeg må si at 5-7 kg høres alt for lite ut for total vektoppgang i løpet av en graviditet. Barn + morkake + økt muskulatur i livmor + fostervann osv bør veie hvertfall 7 kg totalt sammen, så å skulle ligge under dette synes jeg høres litt skummelt ut... :sjenert: I uke 12-13 skulle det være mulig å høre fosterlyd (det er mulig noe tidligere også) men det kommer litt an på leie, så man kan være uheldig og ikke høre noe uten at det betyr at det er noe galt med barnet...

Takk skal du ha :)

Hmm, eg håpte eg slapp unna fleire kg enn det, men...får berre fortsette å ete sunt og gå tur. Da har eg iallefall gjort det eg kan! Skal ringe jordmor neste veke, og kanskje eg er heldig og får kome til før veke 18 :)

Velkommen Pjusk! :hoppe:

Trist lesing fra Joyce's side... :tristbla: Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel kanskje ikke umulig at det er kynnere du kjenner Skytte? Eller? Ikke le av meg da, jeg har ikke peiling.. hehe. Det er overraskende hvor lite jeg husker fra forrige svangerskap, må grave frem den gamle graviditetsdagboka mi jeg og.. Også er det lov å jamre i terminklubben da :)

Jeg synes også 5-7 kg høres litt lite ut, så jeg fant frem den oversikten jeg hadde lest, skriver den inn her :)

(Siterer fra barn i magen-boka mi):

Man regner det som normalt å gå opp mellom 12-20 kg ved en graviditet. Er du i utgangspunktet overvektig, er det ikke så farlig om du ikke legger på deg så mye nå du blir gravid. Men dersom du har en normalvekt eller er tynn, bør du definitivt legge på deg. Det viser seg at babyen blir påvirket av mors vekt, slik at mødre som ikke legger på seg nok, er i faresonen for å få barn som blir mindre. De som er store i utgangspunktet vil også føde større barn. (Dette må taes med en klype salt da men..).

Man regner i snitt at ved termin vil vektøkningen din fordele seg på disse forholdene:

Blodet ditt vil øke med 1,5 kg

Væske i kroppen vil øke med 1,5 kg

Livmoren vil øke med 1,0 kg

Fett i kroppen vil øke med 3,5 kg (nødvendig for å ha noe å gå på under amming)

Morkaken vil veie 0,6 kg

Fosteret vil veie 3,5 kg

Fostervannet vil veie 0,5 kg

Brystene vil øke med til sammen 0,4 kg

Til sammen utgjør dette 12,5 kg.

Det er ikke meningen å gjøre deg lei deg eller noe, vil bare at du skal se at disse kiloene er nyttige liksom.. :)

Takk for opplysningane :) Neida, eg blir ikkje lei meg ;) Har berre ikkje lyst til å blåse opp overalt, og...ja.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter,

Hvis det går greit blir jeg gjerne med og skravler her og!

Forholdsvis nygravert, og tørr egentlig ikke håpe på alt for mye enda. Men testen lyste gravid, og blodprøven viste fine HCG-verdier, så da får vi prøve å stole på at dette går veien :hoppe:

Min mor la visst på seg 30 kg i alle svangerskapene sine, så håper egentlig ikke at jeg arver den evnen :lol:

Min ene søster derimot gikk ned i vekt (hadde et tøft svangerskap og var mye sengeliggende), og håper heller ikke at jeg følger henne.

12 kg høres greit ut - da legger jeg meg nesten i midten, så tror jeg legger inn en bestilling på det :nigo:

Velkomen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Zia, kjempekoselig at klubben vokser ;) Er med på 12 kg jeg og! La på meg 13 sist, og de forsvant lett etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi burde døpes om til 12-kilo's klubben da :ler:

Høres mer ut som et Grete Roede-kurs enn en terminklubb, men pytt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha:) 12kilos klubben ja:)

Nei det er skrekkelig hvor lite man husker fra sist. Jeg venter på at kjelleren skal bli ferdig innredet slik at jeg får tømt boden og kan finne boksen med den forrige graviditets dagboken og refresh my memories:)

Har litt vondt nedi livmorområdet nå:( Ekkelt... Og mannen sover og jeg var sur på han før vi la oss... Jeg sov litt sammen med snupp da han la seg så nå er jo ikke jeg trøtt. Eller, jeg er trøtt men får ikke sove. Hater når jeg legger meg og er irritert:(

Jeg er en grumphy preggie biatch:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi burde døpes om til 12-kilo's klubben da :ler:

Høres mer ut som et Grete Roede-kurs enn en terminklubb, men pytt :ler:

Hehe ja vi må passe oss så vi ikke blir helt besatt av vekt :fnise:

Det er egentlig ikke så ille om jeg går opp mer da, det meste kommer antageligvis på slutten uansett og da er det jo ikke lenge igjen :)

Under forrige svangerskap datt sengebunnen ut bare jeg snudde meg om natta! Våkna hver natt av et BRAAAAAK og der lå jeg halvveis på gulvet :kjefte: Tror mannfolket tilslutt skjønte at han måtte slå inn noen spiker.. hehe.

Også var den en gang vi skulle kjøre til byen, times kjøring på dårlig og humpete vei. Bilen slo nedi hele tiden, men selvfølgelig bare på min side :sjenert: Ahh de kiloene de kiloene!

Huff da Skytte, hva var mannen gjort for å fortjene din vrede? :fnise: Han tilgir deg sikkert for at du er sur da, spørsmålet er vel heller om du tilgir han for det han har gjort :) Hvordan går det med deg i dag, er det fremdeles vondt i livmor-området? Var sikkert bare litt voksing på gang da :)

Flinke lille jenta mi har sovet natta igjennom 2 netter i strekk nå! Deilig å få sove i fred :) Men nå driver hun og sier "mamma?" så jeg får vel gå og hente det lille trollet :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en grumphy preggie biatch:)

:fnise: Ja, det begynner tidlig :ler:

Under forrige svangerskap datt sengebunnen ut bare jeg snudde meg om natta! Våkna hver natt av et BRAAAAAK og der lå jeg halvveis på gulvet :kjefte: Tror mannfolket tilslutt skjønte at han måtte slå inn noen spiker.. hehe.

Også var den en gang vi skulle kjøre til byen, times kjøring på dårlig og humpete vei. Bilen slo nedi hele tiden, men selvfølgelig bare på min side :sjenert: Ahh de kiloene de kiloene!

:ler: Da er det kanskje ikke så artig nei. Men som du sier, man får passe seg for å ikke bli kilo-fokusert. Det er jo ganske uviktig om man legger på seg 12 eller 30 kg, så lenge babyen har det bra i magen, og blir sunn og frisk :hjerte:

Vekten klarer man jo alltids å få ristet av seg igjen. Mamma ble tynn som en spiker igjen etter alle sine svangerskap. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good morning:)

Så deilig med litt ordentlig søvn på deg, Miss mp:) Hehe, har dere kjøpt ny seng nå?:)

Jeg la på meg tolv kg sist og så lenge jeg holder meg under femten skal det gå greit. Men du verden det blir trimming neste år! Baby i januar og bryllup i august...! Vi får se!

Mannen blir aldri tilgitt... Jeg var sur( les dritsur og fresete) fordi ene eksen hans stadig driver å må kommentere ting han legger ut på fb. Fniser og fjaser som en fjortiss!

Jeg er ikke sjalu nå men hater ekser rett og slett. Men mannen er en sånn type som er venn med alle og inkluderer alle og ser noe godt i alle..!! Jeg vet at de ikke har noe kontakt og hun bor ikke her og jeg frykter ingen ting. Men jeg blir så irritert for at hun eksisterer og at han ikke kan drite i å være venn med gud og hvermann! Og at han bare går når jeg blir forbanna!! Da blir jeg værtfall forbanna!! Kunne liksom vært litt god og prøøøvd å si noen fine ord...

Jeg vet det er teit men det er den mest plagsomme delen av forholdet vårt:( Jeg ser helst at ekser dør.... Tja, det hadde vært fint:)

Er bare at han har gjort så mye gøy og reist overalt med disse fehodene:( Og vi har jo reist en del men jeg nekter å dra noe sted han har feriert med andre:(

Og nå har ikke disse tankene plaget meg på lenge men nå blusset alt opp igjen:(

Huff, ikke meningen å kuppe hele tråden med tåpeligheten min:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser helst at ekser dør.... Tja, det hadde vært fint:)

:ler:

Ikke meningen å le av deg altså - men forstår så godt frustrasjonen din :fnise: Irriterende når mannen din ikke kan si nei til å være venn med slike, når det plager deg at de informeres om alt. Kunne han ikke i det minste begrenset innsynet deres? Går jo ann å ha henne som venn, men uten at hun ser wall'en f.eks?

Mannen min er stikk motsatt av din, så han holder veeeeldig avstand til ekser. Helt greit kjenner jeg :Nikke:

Og du kupper ikke tråden - det heter jo skravletråd, ergo kan man skravle om ALT :jepp:

:klem:

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen preggisene.

Jeg sitter i sengen og ser på det fine været. Orker ikke tanken på å røre meg herifra, skal bare sakte gli ned i liggeposisjon og lukke øynene.

Ble sykemeldt på mandagen, blæææ... Hater å være kvalm. Føler meg fyllesjuk på danskebåten i dårlig vær. Bare 8 uker til jeg blir bra;)

Prøver å manne meg opp til å ta en dusj, men blir så kvalm av varmen og av å måtte stå så lenge.

Det var dagens syting fra meg.

Håper dere andre kan nyte finværet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at dere syter litt!!! Da slenger jeg meg like godt med:) Inne i uke 9 nå og håper at denne kvalmen kan gi seg, begynner å bli rimlig lei av kornmo med brunost for å si det sånn. Lakris er min største venn, og kjøleskapet er min største fiende! Men håper alt er verdt det etterhvert!

Ha en strålende dag! ( faktisk et glimt av sol i trøndelag i dag, og det ekke verst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg, god bedring Puserjenta og kvn84!

Jeg forstår også frustrasjonen din Skytte! Typen har også en eks som jeg ønsker vekk fra jordas overflate, for å si det sånn! De var sammen i et år før vi ble sammen, og da vi hadde vært sammen i 7 år klarte hun fremdeles ikke å la han være. Nå har det roet seg virker det som, men jeg var veldig på tuppa over det i forrige svangerskap. Skjønner at det plager deg at hun kommenterer alt på fb. Men kanskje du kan prøve å tenke på det som så at å kommentere ting er det eneste hun får, mens du faktisk får han irl :)

Nei vi har ikke kjøpt ny seng enda, men det er på lista :) Senga er noen spiker rikere da, så kanskje den holder ut dette svangerskapet også :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sliter fælt med kvalme, hvor langt var dere da det virkelig begynte?

Jeg har egentlig kjent meg små-uggen i perioder siden rett før IKM, og er sånn fremdeles. Når kan jeg forvente at det VIRKELIG begynner? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...