kaprifolen Skrevet 29. april 2011 #21 Skrevet 29. april 2011 Kort og ufullstendig bidrag, men dog: En bekjent av min mann reparerer vaskemaskiner, og var tidligere i uken hos en eldre mann. Vaskemaskinen hans var 45 år gammel! Komnentaren var: Godt de ikje lager dem slik lenger, for da hadde ikke jeg hatt noen jobb. Det er jo et poeng, og gir tanker om hva for en total omstrukturering i verdenssamfunnet som må til for å løse problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #22 Skrevet 8. mai 2011 (endret) Man må få bruke pengene sine på det man vil, ens eget forbruk har ingen andre noe med. Endret 8. mai 2011 av Iah
HerbGirl Skrevet 8. mai 2011 #23 Skrevet 8. mai 2011 Jeg synes overhodet ikke det er greit å bare kjøpe og kjøpe alt mulig som man egentlig ikke trenger, kun fordi man har lyst på det. Det kommer til å gå ille med jorden om vi fortsetter sånn. Og verst går det ut over de som allerede har det vanskelig, i de fattigste landene. Og til spørsmålet hva skal vi gjøre med pengene våre? Vi skal tjene mindre penger, jobbe mindre og heller ha mere fritid! Er det ikke mere fritid mange drømmer om? 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #25 Skrevet 8. mai 2011 Dette er egentlig en ganske vanskelig sak. Folk må ha jobb for å overleve, og for å få jobb så trenger man arbeidsplasser. For å skape arbeidsplasser så trenger man mennesker som spytter inn penger. Litt avsporing men jeg fant denne boka interessant om hvordan vi snart har nådd et punkt hvor vi rett og slett ikke klarer å skaffe nok "vanlige" arbedsplasse på grunn av automatisering og masseproduksjon. Det er jo bare SÅ mye vi kan gidde å konsumere egentlig og jeg lurer på om ikke arbeidsledigheten vi ser i vesten nå er startenb på dette. http://www.thelightsinthetunnel.com/
Larsern Skrevet 8. mai 2011 #26 Skrevet 8. mai 2011 Man må få bruke pengene sine på det man vil, ens eget forbruk har ingen andre noe med. Med frihet kommer ansvar, og å oppfordre folk til å opptre ansvarsfullt er strengt tatt en borgerplikt. 2
Gjest Purple Haze Skrevet 8. mai 2011 #27 Skrevet 8. mai 2011 Man må få bruke pengene sine på det man vil, ens eget forbruk har ingen andre noe med. En bør se på sitt eget samfunnsansvar, og løfte blikket over sin egen nesetipp. Vi lever i et forferdelig bruk-og kastsamfunn her i vesten. Jordens ressurser er alt for ujevnt fordelt, og en kan lure på hvorfor verdenssamfunnet ikke sørger for en jevnere fordeling av alt det som går til spille. Men for at vi i de rike, vestlige landene skal kunne opprettholde vår høye levestandard, må de fattige landene suges tomme for ressurser ved å eksportere varer til skammelig lave priser. Helt forferdelig! Og trenden i dag er at shopping er kult, livsnødvendig og et bevis på at man er et vellykket menneske. Jeg tror at de som har shopping som hobby har et tomrom i livet sitt som må fylles, og shopping gir en høy, men kortvarig lykkefølelse. Helt til neste shoppingtur, som jo ikke er langt unna. Jeg kjøper stort sett bare det jeg trenger. En sjelden gang kan jeg slå meg løs og kjøpe litt unødvendig, men det skjer kanskje to ganger i året, og da er det ikke snakk om store mengder heller. Likevel ser jeg at jeg kan bli mye flinkere, spesielt når det gjelder mat og klær. Vi kaster alt for mye mat, og det stikker i meg hver gang. Og jeg kan begrense klesshoppingen min. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå