Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er vel ei kjend sak at me har eit høgt forbruk av det meste her i landet, mykje av det heilt unødvendig. Eg har deltatt i, eller lest i, fleire trådar i det siste som har handla om å kjøpe seg nye ting ein eigentleg ikkje treng. Mange har skrivi ulike variantar av "så lenge du har råd til det, er det jo greit". Er det det?

Eg meiner nei (og har difor fått høyre opptil fleire gonger at eg er misunneleg på dei som er rikare enn eg ;) ) - både utifrå miljøperspektiv og etisk perspektiv. Veldig mange har utruleg mykje meir ting enn dei treng. Forbruksvarer har rett og slett blitt for billeg. For berre nokre tiår tilbake kjøpte folk flest kun det dei trong, og tok vare på det. No verkar det som om folk berre kjøper ukritisk nytt kvar gong dei har lyst. Kva slags syn er dette å vidareføre til neste generasjon?

Så spørsmålet blir - er det greit å berre kjøpe nye ting ein ikkje treng, kvar gong ein har lyst? Kvifor? Og i motsatt fall, kor går i så fall grensa for kva som er greit og ikkje?

For ordens skuld: Eg er ikkje misunneleg på dei med betre råd enn eg ;)

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, men hva skal vi da bruke pengene våre på? Og hvor skal produsentene av varene få seg jobb om vi slutter å kjøpe det de produserer?

Skrevet

Tja, men hva skal vi da bruke pengene våre på? Og hvor skal produsentene av varene få seg jobb om vi slutter å kjøpe det de produserer?

Tja, etter mitt syn krevas ein omlegging av heile samfunnet (med det blir på sida av denne debatten). Det er faktisk ikkje berekraftig på sikt med så høg produksjon og forbruk, sjølv om det lønner seg på kort sikt. Og tenkj på alt avfallet! Det er jo for så vidt også mogleg å lage veldig mange produkter på ein meir miljøvennleg måte - som er meir tidkrevande og dyrare, men etterspørslen er jo ikkje stor nok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det går mer på misunnelse.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nei det er ikke greit å kjøpe bare fordi man kan. Skaff heller en sunnere hobby, som ikke går på verdens naturresurser.

Greit nok at man sysselsetter slummen i Mumbai ved å kjøpe klær, men det drives rovdrift på naturen for å skaffe bomull ol til disse klærne. Og det drives også rovdrift på de fattige, for at de skal sy disse klærne så billig som mulig. Samt at alle disse klærne skal fraktes hit også. I digre skip som spyr ut avgasser og bruker tonnevis med brennstoff.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det gikk en dokumentar på nrk for ikke så lenge siden som het "Garantert kort levetid". Her tok de for seg blant annet lyspærern, og hvordan produsentene bevisst avkortet lyspærens levetid over flere år for å få solgt flere lyspærer. Mange av dagens produkter er rett og slett designet for å gå i stykker etter en viss tid. Programmet er dessverre ikke tilgjengelig på nettsiden lenger.

Jeg reagerer også på at shopping i dag regnes som en hobby. Vi kjøper ikke lengre nye ting fordi det er noe vi har bruk for, men for å få tiden til å gå. Hva er egentlig logikken?

Selv er jeg typen som kan finne på å lappe på klesplagg for å få dem til å vare lenger. Men kun hvis det kan gjøres på en slik måte at det ikke synes for andre. Dette er ikke fordi jeg ikke har råd til å kjøpe nytt, men fordi det i veldig mange tilfeller er både enklere, billigiere og tar kortere tid en å dra ut for å kjøpe et tilsvarende plagg. Dessverre er det så dårlig kvalitet på enkelte klær at de blir ødelagt etter et par vask, så nå har jeg blitt flinkere til å vurdere kvaliteten før jeg kjøper.

• Liker 5
Skrevet

Det gikk en dokumentar på nrk for ikke så lenge siden som het "Garantert kort levetid". Her tok de for seg blant annet lyspærern, og hvordan produsentene bevisst avkortet lyspærens levetid over flere år for å få solgt flere lyspærer. Mange av dagens produkter er rett og slett designet for å gå i stykker etter en viss tid. Programmet er dessverre ikke tilgjengelig på nettsiden lenger.

Jeg reagerer også på at shopping i dag regnes som en hobby. Vi kjøper ikke lengre nye ting fordi det er noe vi har bruk for, men for å få tiden til å gå. Hva er egentlig logikken?

Selv er jeg typen som kan finne på å lappe på klesplagg for å få dem til å vare lenger. Men kun hvis det kan gjøres på en slik måte at det ikke synes for andre. Dette er ikke fordi jeg ikke har råd til å kjøpe nytt, men fordi det i veldig mange tilfeller er både enklere, billigiere og tar kortere tid en å dra ut for å kjøpe et tilsvarende plagg. Dessverre er det så dårlig kvalitet på enkelte klær at de blir ødelagt etter et par vask, så nå har jeg blitt flinkere til å vurdere kvaliteten før jeg kjøper.

Dokumentaren heter 'Pyramids of waste' og ligger et google-søk unna.

Gjest Nadezhda
Skrevet

Takk, Larsern. Jeg fant ikke "Garantert kort levetid", men fant "Pyramids of Waste".

Skrevet (endret)

Jeg elsker bruktforretninger :jepp: Mitt seneste kjøp er et kjempefint sausenebb. Betalte den svimlende sum av 15 kr. for dette. Skulle jeg kjøpt ny var den billigste jeg hadde sett ca 100 kr. Og det var på Europris! Bøker er og strålende å kjøpe brukt. Når de skal kjøpes altså. Vi er flink til å bruke biblioteket.

Dessuten er bruktbutikker strålende til å kvitte seg med fullt brukbare ting. Både da kona mi flytta inn til meg, og da vi flytta i sommer var det fryktelig greit å gå til Fretex med bøker, klær, servise, møbler, VHS-kassetter, klokkeradioer, vesker. De fikk til og med en 14" klumpete tv og en liten støvsuger. Det hadde kanskje vert noen små kroner å hente på å prøve å selge på finn.no, men det var like greit å gi til Fretex. Bedre det enn å kjøre det på fyllinga.

Jeg liker å tro at jeg ikke har verdens høyeste forbruk, men man kan jo alltid forbedre seg.

Endret av fruBeist
  • Liker 3
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Jeg er av de som liker å handle ting, det skal jeg ærlig innrømme. En ny og vakker gjenstand, eller et nytt klesplagg er hyggelig å unne seg. Så vidt jeg husker, var det en artikkel i A-magasinet for få uker siden som handlet om nettopp handling. "Kjøpt lykke er ekte lykke", tror jeg den het.

Jeg mener også at en ikke kan sette seg til dommer over andres handlemønster. Den økonomiske strukturen i Norge er tross alt lagt opp slik at "luksusvarer" er beskattet gjennom avgifter og gebyrer. Dette er med på å bidra til noe begrensning av forbruket.

Når det er sagt; prinsippielt er jeg slett ikke uenig i at det kjøpes og kastes alt for mye. Jeg gjør mitt for å være en bevisst forbruker, blant annet ved å handle klassiske ting, enten det gjelder klær, møbler, utstyr eller interiørvarer. Videre handler jeg mye brukt, og selger også mine brukte, men gode, ting når jeg ikke trenger dem lenger, eller når de blir skiftet ut med noe annet (nytt eller brukt). Jeg blir eitrende forbannet og skuffet over at ting som burde vare lenge går istykker etter det jeg selv mener er for kort tid. Både møbler og hvitevarer har en tendens til å bli raskere utslitt nå enn i "gamle dager".

Det må derfor jobbes på flere kanter, tror jeg.

På den ene siden må det skapes bevissthet om folks ansvar for samfunnet, og ikke bare individet.

På den andre siden burde det kreves av produsenter at de ikke bevisst lager produkter som er dårligere enn de trenger å være hvis de kan lage bedre kvalitet til samme pris. (Men dette igjen vil medføre lavere salg, lavere BNP osv)

Oj, dette ble et langt svar, gitt!

Endret av Spinell
AnonymBruker
Skrevet

Skal vi tære på jordens ressurser fordi vi må ha noe å bruke pengene på?

Problemet er at det er vanskelig å få stopp på bruk og kast mentaliteten, fordi som du sier...folk må ha jobb, som igjen fører til at man tilbyr bare mer, som genererer mer penger og mer bruk og kast.

Vi er rett og slett for mange mennesker i denne verdenen.

Senk folketallet slik at det blir mindre kamp om jobbene, slik at vi igjen kan få fjerne en hel del unødvendige butikker og bedrifter som igjen fører til at vi bruker mindre penger.

AnonymBruker
Skrevet

Verden gikk rundt før alle kinafabrikkene så dagens lys.

Gjest Consensio
Skrevet (endret)

Dette er egentlig en ganske vanskelig sak. Folk må ha jobb for å overleve, og for å få jobb så trenger man arbeidsplasser. For å skape arbeidsplasser så trenger man mennesker som spytter inn penger.

Jeg er en av de som kvier meg for å kjøpe nytt, og jeg prøver å unngå det i det lengste. Nesten alt her hjemme er brukt. Kjøleskap, oppvaskmaskin, sofa, TV-bord, kjøkkenutstyr osv osv. Jeg vet det at når man kjøper nytt så støtter man industrien som selvfølgelig gir mange arbeidsplasser, men også går utover skog når det kommer til produkter av tre, miljøet når det er snakk om at alt skal fraktes jorden rundt, mer søppel når man kaster det som er gammelt.

MEN, dersom folk tenker litt anderledes. Ja, kjøp gjerne nytt, men ikke kast det som dere bytter ut, selg det eller gi det bort i stedenfor. Har selv jobbet som renovasjonsarbeider og jeg ser så utrolig mye flott som bare blir kastet.

Og en annen ting, prøv å kjøp lokalt. Støtt småbedrifter som holder til i nærheten, ikke kjøp varer som ble laget i Taiwan og shippet videre til India, så en tur innom USA og så til Norge. Det finnes mange lokale bedrifter som prøver å holde hodet over vannet. Kjøp derifra og ikke bare vil dere støtte kampen mot et renere miljø, men dere vil også styrke lokalsamfunnet og generere flere arbeidsplasser i ditt nærmiljø.

Jeg ser fler og fler arbeidsplasser gå tapt her i Norge, fordi fabrikkene flytter utenlands. Hva med å jobbe for å få disse fabrikkene til å bli i Norge?

Endret av Consensio
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Da har du kanskje for mye penger?

Isåfall kan du jo jobbe mindre, ta deg tid til å studere eller drive veldedighet? I en perfekt verden hadde slike verdier kanskje rangert høyere enn materielle.

Endret av Larsern
  • Liker 1
Skrevet

Dokumentaren heter 'Pyramids of waste' og ligger et google-søk unna.

Youtube

Her er linken for de som er late :)

Synes filmen er interessant.

Husker jeg så en dokumentar på tv for noen uker siden som handlet om hvor mye svinn det var i matproduksjon, spesielt blant importvarer. Noen som så denne, eller vet om den ligger på nett?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Youtube

Her er linken for de som er late :)

Synes filmen er interessant.

Husker jeg så en dokumentar på tv for noen uker siden som handlet om hvor mye svinn det var i matproduksjon, spesielt blant importvarer. Noen som så denne, eller vet om den ligger på nett?

Ja den så jeg. Fyf... for et sammfunn vi lever i. Tonnevis med mat blir kastet hvert år fordi det er på vei til å gå ut på dato. Folk vil ikke kjøpe matvarer med kort holdbarhetsdato. Det er tragisk å se at kjøtt og grønnsaker blir kastet. Spesielt kjøtt. Dette kommer fra levende dyr. Deres livsverdi blir minimalisert til søppel...

Men jeg husker jo pokker ikke hva den filmen het.

Skrevet

Ja den så jeg. Fyf... for et sammfunn vi lever i. Tonnevis med mat blir kastet hvert år fordi det er på vei til å gå ut på dato. Folk vil ikke kjøpe matvarer med kort holdbarhetsdato. Det er tragisk å se at kjøtt og grønnsaker blir kastet. Spesielt kjøtt. Dette kommer fra levende dyr. Deres livsverdi blir minimalisert til søppel...

Men jeg husker jo pokker ikke hva den filmen het.

Husker du hvilken kanal det gikk på?

Gjest Heloise
Skrevet

(Har ikke lest noen av postene over meg, kun første post).

Jeg svarer kun for meg selv, hva som er rett og galt for -meg- ikke hva jeg synes andre skal gjøre.

Selv har jeg kjøpt masse jeg ikke trenger. Klær jeg aldri har brukt og aldri kommer til å bruke, sko, vesker. Ikke større og dyrere ting, og det jeg har handlet har alltid vært på salg. Men det er jeg lei av! Jeg har kuttet ned på shoppingen voldsomt. Jeg har aldri vært en stor shopper før heller, men orker rett og slett ikke mer Ting.

Når jeg får meg ny leilighet skal jeg kaste og kaste og kaste. Gi bort og selge, og kaste. Jeg er mer en person som liker å spare penger og bruke de på noe fornuftig enn en som kaster bort penger i hytt og gevær.

Nå skal andre få bruke pengene sine på akkurat det de vil, men jeg tror det er greit å tenke før man handler (bokstavelig talt :) ). Det er alt for mange "Luksusfellen"-ofre der ute.

Gjest Harriet
Skrevet

Jeg har tatt meg skikkelig sammen de siste årene når det gjelder shopping.

Det er helt slutt på å kjøpe masse nye klær, har heller lært meg å ta vare på de klærne jeg har, kjøpe klassiske og tidløse klær av god kvalitet som jeg kan bruke i årevis.

Masse dill dall til huset er det også slutt på å kjøpe. Skeier ut med nye lys, servietter og blomster ... og er kjempefornøyd.

Må si at jeg blir sjokkert når jeg ser endel bloggere som handler, handler og handler. Det virker som om shopping er hobby nr 1. Hva i all verden slags glede gir det en person å ha så mange sko at man ikke rekker å bruke dem mer enn en gang? Og kjøpe masse ting som man ikke trenger - hva er vitsen?

Blir aldri helt klok på det, tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Vi forbruker noe helt ekstremt her i landet.

Livskvalitet går ikke lengre ut på å ha mat på bordet, sted å bo, venner og familie. Det går på hvor mange ting vi har.

Helst skal vi ha ny pc, flatskjerm, ny garderobe og pusse opp. Hvert år.

Jeg prøver nå å investere i dyrere, klassiske kvalitetssaker. Og heller bruke evt ekstra penger opplevelser. Altså feks konserter, spa, restaurant og lignende. Det koster, og sysselsetter folk uten at det bidrar veldig mye ekstra til avfall i forhold til 5++nye plagg på gina til samme prisen.

Blir jeg lei av mine vesker og sko feks så gir jeg ofte bort til venner og familie, evt fretex. Eller arrangerer byttekvelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...