AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #21 Skrevet 28. april 2011 nei jeg hjelper bare til,trives ellers med hesten,bare jeg får av han disse nykkene.jeg liker utfordringer,så så lenge jeg vet at jeg klarer å stoppe han så skal vi nok klare brasene det gjør meg ingenting at han er redd og kvepper o.l.,det må man bare ta med når det gjelder unghest. som sagt så er det eneste aberet at jeg MÅ være sikker på at jeg har brems som fungerer.jeg tenker å prøve et sterkere bitt for å se hvordan han tar det da,da slutter han gjerne å prøve å løpe avgårde i det hele tatt. så er problem solved,etter hvert kan vi prøve å gå tilbake til et mildere bitt muligens.
Gjest Applestore Skrevet 28. april 2011 #22 Skrevet 28. april 2011 Jeg syns du har fått veldig mange gode svar her jeg (vet ikke om du siktet til meg tidligere, ang at man ikke kan trene travere på samme måte som ridehest.. Jeg har ridd mye travere(i full trening) og ridehester og jeg kan ri disse på samme måte, bare de får inn grunntreningen slik at de har likt grunnlag ) Men, jeg står fortsatt for at pelham kan være et godt alternativ. Siden du da har to muligheter, og stangen på pelham kan være ganske hard for hester (så vær forsiktig, og husk å bruke hakereim!)
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 28. april 2011 #23 Skrevet 28. april 2011 Og husk at delt pelham er sterkere enn rett pelham.
Gjest Applestore Skrevet 28. april 2011 #24 Skrevet 28. april 2011 Og husk at delt pelham er sterkere enn rett pelham. Ja, eller, mye mer ustabilt. Rett pelham er mye mer stabilt
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 28. april 2011 #25 Skrevet 28. april 2011 Jepp. Jeg har ikke kaldblods selv, men hesten min ble stri som et uvær når hun fikk på seg TODELT trinse. Det er vel det bittet folk ser på som mildest, men den gang ei. Hun går som en klokke med tredelt trinse eller rett trinse. Liker ikke nøtteknekker-effekten på todelte bitt.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #26 Skrevet 28. april 2011 Jeg trener for tiden en kaldblodshest,traver.den er ung,bare 4 år.men som "de fleste" travere er den hard i munnen,( går nogenlunde greit i skritt/rolig trav.) men øker man tempoet så møter man en VEGG..han stopper ikke om vi har hatt høyt tempo,men ruuser avgårde videre og driter i hvor mye jeg enn drar for å stoppe. holdt på å miste kontrollen helt idag,måtte slippe ene tøylen helt og dra med begge hender i andre med full makt for å vri hodet til siden så jeg omsider maktet å få han i skritt. dette er ekkelt,jeg liker ikke å miste kontrollen slik.i tillegg er den jo ung,og relativt skvetten.er trafikkfarlig å ri den uten at jeg har 100% kontroll om den skulle finne på å stikke avgårde,da er det bare èn vei og det er RETT FREM i 100 km/t. rir for tiden med hodelag og "travneserem,"populært kalt gapegrime. vanlig 3-delt travbitt med faste ringer,uten slike små stenger nederst. Har noen tips??trenger seriøst noe sterkere for å klare å overholde kontrollen på han har tenkt på pessoa,synes dette har funket bra på div travere før.men det er jo et litt fy-fy bitt da,skal jeg tro det jeg leser på nettet. vil legge til at jeg er en voksen dame som er vant til hester og har ridd MYE travere og forskjellige hester,har selv eid 3 stk. Er ingen fjortis som ikke klarer å ha kontroll på et svært beist har rett og slett ikke kraft nok til å klare å holde imot denne hesten når han bestemmer seg for å ta av. takker sååå mye for hjelp/tips fra dere!! Hei Jeg er ingen traverekspert, men har eid og hålt på med flere hester i 20 år. Ang. pessoa. Pessoabitt er kanskje litt "fyfy" for en som IKKE kan ri. Er du hard i handa og ikke kan grunnleggende rideteknikker på plass ville jeg ikke ha brukt et pessoa bitt. Pessoa gjør slik at hesten lettere knekker nakken, og jeg kan tro en traver også ville ha reagert med det på et pessoabitt. Men om det går ut over sikkerheten å ikke bruke pessoa, så kunne en ha satt det på. Så problemet med pessoa er at hesten lett knekker seg i nakken, alle uerfarne ryttere roper "hurra, hesten min går til tøylen". Noe den da ikke gjør, og hesten vil sannsynligvis bli feilridd i lengre tid fremover på pessoabitt. Men jeg ville heller ikke ha satt en hardere bitt som løsning med det første! På en slik hest tror jeg jeg ville ha startet på null. Det er en ung traver, og slik jeg forstår er den under omskolering til å bli ridehest?? Først og fremst må han kunne gjøre et godt holdt i fra skritt. Gå frem igjen osv.. Også øke og minske skritt uten problem. Men slik jeg har forstått på travere, så er det vel selve traven som er problemet?? Når skrittet og holtet er på plass, kan en begynne med samme opplegget i trav. Nødvendigvis ikke øke traven så mye til å begynne med. Men feks trave en langside av ridebanen, skritte kortsidene. Og motsatt. En kan sette noen få bommer, så kanskje han får noe annet å tenke på. Virker ikke den ene metoden, så prøv en annen! Du kan ikke dra ut å ri på tur uten at han kan slike grunnleggende ting, i så fall bør det være leier med. Han er tross alt ennå en unghest, som ikke virker spesielt godt innridd. Også tenkte jeg på longsjering. Det er veldig god lydighetstrening på stemme. Er han lydig på stemme har du et godt utgangspunkt for å lære han å lystre og forstå hjelperne når du feks skal ha holdt. Da jeg lærte meg å ri i yngre dager, klagde jeg til ridelæreren at "hesten er så seig og hard i munnen". Og da sier hun "men hvem er det da som holder i tøylene??". Så og si en hver hest blir hardere i munnen, jo hardere du holder. En kan "lære" en hest til å bli myk og fin, om en selv klarer å være myk i handleddene og slappe av i skuldrene osv.. Drar hesten i tøylene fordi om, skal en ikke gi etter, men heller ikke dra. Stramme tøyler slakker seg selv når hesten gir etter, for å sette det litt på spissen... Men nok om det. I ridning er mykhet viktig. Nesten alt det hesten gjør du ikke vil den skal gjøre, er rytterens feil. River hesten et hinder feks er det nesten alltid rytterens feil. Virker ikke en metode, prøv en annen! Hester er forskjellige, som ryttere. Men en ting som også nesten alltid er sikkert er at rytteren smitter på hesten. Er rytteren nervøs og anspent, så vil en litt våken hest også bli det. Det er helt grunnleggende ting de fleste vet, men som kan være vanskelig å følge opp i en stresset situasjon. Å husk at om du slipper feks venstre tøyle, og drar alt du har i høyre, så vil venstre skylder stikke ut. Noe som ikke nødvendigvis er det beste måte for å stoppe hesten. Men jeg kan tro du handlet i panikk. Hørtes ut som en heslig episode :/ Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #27 Skrevet 28. april 2011 Jeg ville forsøkt å sette på hjelpetøyler en stund. Og ikke minst sjekke om bittet du nå har er riktig størrelse, evnt sjekke tennene til hesten. -hjelpetøylene hjelper deg å samle hesten, slik at den ikke får tatt tak i bittet og dradd seg fremover. De slakkes selvfølgelig når hesten går fint, og du bruker de og justerer etter behov. Du får du litt hjelp til å få hesten til å høre etter på halvparadene. -Hvorfor pessoa-bittet er så bannlyst vet jeg ikke.. har selv hatt god erfaring med det. Men han skal selvfølgelig bruke det og andre bitt riktig da.. det er IKKE lurt å sette på ett sterkt bitt og fortsatt ha samme trykk og krefter i hånden. Lykke til !! Husk: tolmodighet og repitisjon av trening og øvelser hjelper Jeg ville IKKE ha satt hjelpetøyler på en slik hest! Hjelpetøyler er for hester som er oppdratt og grunnlært i ridning. Hjelpetøyler er hjelp for RYTTEREN. Men rytteren skal også ha litt kunnskap for å bruke hjelpetøyler, det er ikke for nybegynnere. En traver ville mest sannsynlig knekt seg i nakken med hjelpetøyler, dette har jeg sett mange eksempler på. Men enig i at et nytt og sterkere bitt er ikke løsningen. Han kan kanskje fungere bedre på andre bitt, men med et sterkere utsetter hun bare problemet.
Butterball Skrevet 28. april 2011 #28 Skrevet 28. april 2011 Hvorfor skal du absolutt ri full fart når du ikke har kontroll? Du sier jo at eier(?) kjører hesten også, da foreslår jeg at du lar h*n ta seg av hurtigtreningen til du har fått orden på ridningen. Du kan sette på så sterkt bitt du bare klarer, men du kommer ikke til å komme noen vei med det om du bare har tenkt å bruke det som brems. Heller vil du få en hest som er enda sterkere i munnen, og situasjonen blir enda farligere. Mitt tips er først og fremst å ikke ri fortere enn at du har kontroll. Når/om du kjenner at hesten skal til å stikke, still hesten til siden eller ta en sving om nødvendig. Målet er først og fremst at hesten ikke får dra tak i begge tøylene, får den det har du i prinsippet tapt. Den er sterkere enn deg uansett. Gjør dette konsekvent hver gang den begynner å øke tempoet. Det er bedre at hesten tripper sidelengs enn at den tar ut rett frem, for å si det sånn. Er du tålmodig vil den sansynligvis gi opp og slappe mer av og akseptere at du bestemmer etter hvert. Jeg har selv trent en god del travere, hvorav mer enn en har vært en håndfull å ri. Generelt har de strie individene respondert ganske bra på denne metoden. Altså å sørge for at hesten får noe annet å tenke på hver gang den vil løpe, og å gjøre det vanskelig å løpe rett frem. Ved et tilfelle var hesten VELDIG sterk, og utrolig følsom i munnen. Å samle tøylene var nok til at hun tok tak og DRO. På henne red jeg rett og slett med to tøyler - et sett i bittet og et i grima. Jeg red stort sett på bittet, men om hun dro tok jeg heller tak i grima. Da fikk hun press et helt annet sted, og roet seg overraskende godt. Ikke at dette nødvendigvis vil være en god løsning i så mange tilfeller, men jeg vil i hvert fall påstå at det lønner seg å tenke nytt og prøve seg frem - uten å ty til sterke bitt og annet dill. (OG til sist: I et tilfelle fikk jeg ikke kontroll uansett metode. Jeg var nr. 4 på stallen som prøvde å trene denne hesten, men den var rett og slett farlig under sal. Løsningen? Jeg sluttet, og hesten ble kun kjørt. Det gjelder å kjenne sin begrensning)
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #29 Skrevet 28. april 2011 Hei Jeg er ingen traverekspert, men har eid og hålt på med flere hester i 20 år. Ang. pessoa. Pessoabitt er kanskje litt "fyfy" for en som IKKE kan ri. Er du hard i handa og ikke kan grunnleggende rideteknikker på plass ville jeg ikke ha brukt et pessoa bitt. Pessoa gjør slik at hesten lettere knekker nakken, og jeg kan tro en traver også ville ha reagert med det på et pessoabitt. Men om det går ut over sikkerheten å ikke bruke pessoa, så kunne en ha satt det på. Så problemet med pessoa er at hesten lett knekker seg i nakken, alle uerfarne ryttere roper "hurra, hesten min går til tøylen". Noe den da ikke gjør, og hesten vil sannsynligvis bli feilridd i lengre tid fremover på pessoabitt. Men jeg ville heller ikke ha satt en hardere bitt som løsning med det første! På en slik hest tror jeg jeg ville ha startet på null. Det er en ung traver, og slik jeg forstår er den under omskolering til å bli ridehest?? Først og fremst må han kunne gjøre et godt holdt i fra skritt. Gå frem igjen osv.. Også øke og minske skritt uten problem. Men slik jeg har forstått på travere, så er det vel selve traven som er problemet?? Når skrittet og holtet er på plass, kan en begynne med samme opplegget i trav. Nødvendigvis ikke øke traven så mye til å begynne med. Men feks trave en langside av ridebanen, skritte kortsidene. Og motsatt. En kan sette noen få bommer, så kanskje han får noe annet å tenke på. Virker ikke den ene metoden, så prøv en annen! Du kan ikke dra ut å ri på tur uten at han kan slike grunnleggende ting, i så fall bør det være leier med. Han er tross alt ennå en unghest, som ikke virker spesielt godt innridd. Også tenkte jeg på longsjering. Det er veldig god lydighetstrening på stemme. Er han lydig på stemme har du et godt utgangspunkt for å lære han å lystre og forstå hjelperne når du feks skal ha holdt. Da jeg lærte meg å ri i yngre dager, klagde jeg til ridelæreren at "hesten er så seig og hard i munnen". Og da sier hun "men hvem er det da som holder i tøylene??". Så og si en hver hest blir hardere i munnen, jo hardere du holder. En kan "lære" en hest til å bli myk og fin, om en selv klarer å være myk i handleddene og slappe av i skuldrene osv.. Drar hesten i tøylene fordi om, skal en ikke gi etter, men heller ikke dra. Stramme tøyler slakker seg selv når hesten gir etter, for å sette det litt på spissen... Men nok om det. I ridning er mykhet viktig. Nesten alt det hesten gjør du ikke vil den skal gjøre, er rytterens feil. River hesten et hinder feks er det nesten alltid rytterens feil. Virker ikke en metode, prøv en annen! Hester er forskjellige, som ryttere. Men en ting som også nesten alltid er sikkert er at rytteren smitter på hesten. Er rytteren nervøs og anspent, så vil en litt våken hest også bli det. Det er helt grunnleggende ting de fleste vet, men som kan være vanskelig å følge opp i en stresset situasjon. Å husk at om du slipper feks venstre tøyle, og drar alt du har i høyre, så vil venstre skylder stikke ut. Noe som ikke nødvendigvis er det beste måte for å stoppe hesten. Men jeg kan tro du handlet i panikk. Hørtes ut som en heslig episode :/ Lykke til hesten skal IKKE omskoleres,da hadde saken vært en annen den skal fortsatt være traver.det at jeg dro i ene tøylen var i rent nødverge,forsøkte alt annet først men hesten buste bare frem.så da måtte jeg gjøre det som en siste utvei så ikke den skulle ta av nedover bakken.etter det ble det ikke mer løping nei men prøver et litt kraftigere bitt uansett,for den kan ta ut om den blir skremt av noe også(i SKRITT) så det er uansett nødvendig å vite at jeg virkelig har makt nok til å stoppe.puh ikke lett å forklare dette ved å skrive på nett,føler jeg må forklare tingene tusen ganger :gjeiper: men takk for alle svar uansett
Krysanti Skrevet 28. april 2011 #30 Skrevet 28. april 2011 Mitt tips til kontroll på travere er rett og slett å ri bittløst. Hack, for eksempel, er et hodelag med mye styrke (og må brukes riktig), men det gir ikke de samme assosiasjonene til en traver som ethvert bitt vil gi. Å hive på hestene skarpere og skarpere bitt, spesielt når han er såpass ung og ikke skal omskoleres, vil for meg være en absolutt siste løsning. Hack har fungert supert for meg da jeg var i noenlunde samme situasjon, men for all del - prøv det ut i et trygt tempo og på et trygt område.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. april 2011 #31 Skrevet 28. april 2011 Hvorfor rir dere på pelham med to tøyler? Hvorfor ikke bruke to tøyler, så kan man holde kontrollen med den øverste tøylen til vanlig, og heller "ta tak i" den andre ved behov? Min erfaring er at delta gir upresise signaler. Hø? Alle skriver at pelham bør rides med to tøyler. Du miksa kanskje og mente man skulle ri med delta? For det er ikke like bra nei. Enig med de her, som sier du bør beherske hesten i skritt før du traver. Innstaller bremser FØR du rir ut i skog og mark. Hesten er kanskje dominant men han høres ut som han søker trygghet også. At han ønsker ansvar fra rytter.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 28. april 2011 #32 Skrevet 28. april 2011 Hø? Alle skriver at pelham bør rides med to tøyler. Du miksa kanskje og mente man skulle ri med delta? For det er ikke like bra nei. Jeg leste feil.. Var noen i et annet tråd på et annet forum som påstod delta var best, og da overførte jeg det hit gitt
Havtorn Skrevet 28. april 2011 #33 Skrevet 28. april 2011 Hvorfor rir dere på pelham med to tøyler? Hvorfor ikke bruke to tøyler, så kan man holde kontrollen med den øverste tøylen til vanlig, og heller "ta tak i" den andre ved behov? Min erfaring er at delta gir upresise signaler. Mangler du en "ikke" i første setning eller er jeg helt fjern? For jeg synes pelham med to tøyler er helt supert på hester som kan bli stri uten at man skal måtte sitte og henge konstant i munnen/måtte ri med sterkt bitt til enhver tid. Heller todelt pelham da altså, sikkerheten må stå foran alt annet når man holder på med så store dyr. Hadde ikke brukt pessoa for alt i verden da det ikke eier stabilitet og er urettferdig mot en hestemunn. Men selvfølgelig er dette ting man må trene bort. Mange traverfolk (mange, ikke alle) jeg vet om er verdensmestre i å "utstyrere" vekk problemer fremfor å gjøre det som faktisk hjelper - trene, trene, trene! Det er det som vil hjelpe dere begge i det lange løp. Ta deg god tid og bygg opp tillit og respekt - det høres faktisk hundre ganger mer "penny" ut enn det er, det er HELT utrolig hvor mye som kan løse seg ved å ta det litt piano en periode. Og ja, å lære hesten entomsstopp i tilfelle krisesituasjoner er veldig lurt å gjøre. Skulle jo ikke være nødvendig å bruke, men plutselig en dag blir hesten stukket av en veps samtidig som naboen skrur på sin splitter nye traktor og da har man det gående.. been there done that. Nei, jeg hadde nok: - Lagt all "børning" på hylla for en stund - Begynt fra bakken og tatt ting med ro - Ridd med pelham med to tøyler - Jobbet MYE med å få hesten vár for sete - Lært inn entomsstopp - Sjekket den opp og ned for sikkerhets skyld samt trent styrke - det ER tungt å løpe rolig og ikke minst konstruktivt dersom man ikke har musklene som skal til Og edit schmedit: Raggsokk, så nå at det ikke var programmeringsfeil på meg nei! Phew!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 28. april 2011 #34 Skrevet 28. april 2011 Håper folk bare kan se bort fra innlegget mitt, jeg mente at folk bør ri med to tøyler ja, men blandet altfor mye med en tråd på et annet forum
goldenchanel Skrevet 28. april 2011 #35 Skrevet 28. april 2011 Min mor har en hest som har vært travtrent men aldri gått løp, og den var slik som tok tak når man f.eks var på tur, den bare dundrett avgårde og var umulig å stanse. Det som hjalp på henne av alle ting var ett western bitt med lange stenger og ri med helt løse tøyler, og såvidt bruke stangen når man skulle bremse. Hesten ble mye mer avslappet av det. Nå fikk jeg ikke helt med meg om det var når du kjørte eller red du hadde problemet eller begge deler? På sprang hesten min brukte jeg hack og ble kvitt problemet, sammens med ett silikonmitt som heter nova bett. Er ikke alltid at sterkere bitt er det som fungerer best på hestene, noen ganger funker det bedre å gå andre veien. Det siste bittet jeg ville prøvd er ett flippanbitt med myk stang, snakket med hestetannleger og equiterapaut anngående dette bitte og begge mente det var ett fornuftig og rettferdig bitt for hesten. Ikke bruk sterke hjelpemiddler om du ikke må, 90 % av de som rir med hjelpetøyler, sterke bitt og lignende gjør det fordi de ridemessig ikke klarer å kompensere for problemet, og hjelpemiddlene gjør at de midlertidig finner en løsning. Beklagelig men sant!
Gjest Applestore Skrevet 28. april 2011 #36 Skrevet 28. april 2011 (endret) Jeg syns faktisk at bittlæst (hack etc) var et godt forslag! I begynnelsen kan man jo bruke både bitt (feks jaktkandar eller det du bruker til vanlig) og hack. Endret 28. april 2011 av Applestore 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #37 Skrevet 28. april 2011 Da har jeg vært i hestebutikken,endte opp med et kimberwick(?) bitt etter anbefaling derfra istedet for type pessoa bitt.(som de IKKE var fan av der ) de i butikken hadde mye peiling,var fint å snakke med noen som kunne sakene sine. så håper det fungerer greit,skal prøves snart!skal ri rolige turer,øve mye på start/stopp og venne oss til det nye bittet.hun i butikken sa at hun synes det bittet han hadde var stort,(jeg tok det med)så det kan også ha hatt betydning. så nå blir det spennende å se fremover ville også gjerne longert han litt,men hvordan går man frem med en hest som aldri har blitt longert før..? jeg er ikke vent til å bruke div.inspenning o.l.,har bare longert lett før med tauet i hodelaget og bak i salen,om dere forstår takk for all hjelp og tips forresten
Rhiannon Skrevet 29. april 2011 #38 Skrevet 29. april 2011 Da jeg trente om en traver til ridehest sammen med ei venninne var det løse tøyler og stemmekommandoer som var tingen. det første halve året stakk han der det passet ham - oppover, nedover, grus, asfalt, sti, trær, skog. men etter hvert ble han veldig fin, og vi ble vant med hverandre Men måtte be nye ryttere om å ikke holde ham stramt i galopp, særlig ikke da vi skulle løpe, for da stoppet han aldri. slakke tøyler med bare litt støtte og stemmekommandoer funket som bare det men vi red ham ofte med hack når vi skulle på lange løpeturer med andre hester. Vi holdt ham ikke stramt på den heller, og han stoppet greit på bitt, men han slappet av så mye bedre når vi stoppet med hacken. Håper du får løst problemet!
Gjest Applestore Skrevet 29. april 2011 #39 Skrevet 29. april 2011 kimberwick er jo det samme som jaktkandar, og det er jo et fint og stabilt bitt (om det er rett vel og merke). Det kan også brukes med to tøyler, og du ikke vil ha den sterkeste delen hele tiden
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #40 Skrevet 29. april 2011 ja det er rett,med sånn tungefrihetsak på midten.ikke heelt rett altså.litt stort,det stakk ut litt på sidene.men hun i butikken sa at med stangbitt så var ikke det noe "issue",det var ikke det samme som med delte bitt. og så er det to hull i selve bittringene på hver side,så kan man velge hvilket man vil bruke.Og kjetting under haka.(den hadde jeg så stramt at jeg fikk ca en tynn finger mellom) men synes det ble veldig trang gjennom de hullene på det bittet med vanlige tøyler,var liksom slik at jeg følte at når jeg holdt tøylene i normal posisjon,så vred bittet seg pga tøylene som var festet på den måten.huff vrient å forklare!men er vel kansje en vanesak.. red med det idag,til å begynne med når jeg tok det på gapte han og styrte på masse.men så ga han seg og ble helt rolig,var nok bare uvant,er jo tykkere også enn det gamle bittet.virket som om han var fornøyd med det,han gjorde ingenting på turen som tilsa at bittet var ubehagelig. jeg var svæært nøye med å være myk på hånden,og red for det meste med så løse tøyler som mulig.øvde på stopp/start mange ganger. eneste som var litt rart var at jeg synes det var rart å svinge med det bittet,veldig uvant.tror ikke hesten skjønte så mye heller men prøver å huske på å bruke skjenklene mye ved sving/bytte av side på veien,så han kan lære seg å vike fra de. har ikke prøvd økt tempo med det enda,må bli komfortabel i skritt til å begynne med både jeg og hesten
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå