Gå til innhold

Fersk i samboerlivet og drittlei fotball. Noen tips...?

flue

Anbefalte innlegg

Gjest Eugene Onegin

Han vil alltid sette fotballen høyere enn deg - tenk over det!

Ikke så rart et favoritt lag vil vare til man dør. Mens et forhold så er det bare 50% sjanse for at det faktisk kommer til og fungere og vare til en av dem dør

man kan bytte damer eller menn mange mange ganger iløpe av livet men man bytter aldri favoritt laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klaging det eneste kvinner kan.

Nå vet ikke jeg om du i det hele tatt er i stand til å sette deg inn i andres situasjon?

Men prøv å tenke deg at du er i et samboerforhold hvor den andre okkuperer TVen hele tiden, for å se på ting du overhodet ikke har noen som helst interesse av. Ikke får du sett noen av de programmene du har lyst til å se og ikke er det noe selskap i den du bor sammen med for den skal bare se på TV (på ting du ikke liker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Hei TS! Du har sympati fra meg!

Kjæresten min er fra England, og da vi var helt i startfasen spurte jeg han om han var fotball-fan. Han sa "Nei ikke så veldig". Jeg tok det for gitt at han svarte som en nordmann som sier "ikke så veldig fan av fotball" (=Ser ikke på, interesserer seg ikke for, driter i det rett og slett!) men når en engelskmann sier det - Så mener han noe helt annet! Han har et lag han følger, han vet MYE om mange lag og mange spillere, og spillet generelt. Han er ikke noe spesielt glad i sport, men han kan endel om noe sport og noen spill. Så jeg ble mildt sagt litt satt ut da han jeg trodde ikke likte fotball viste seg å være det vi i Norge kanskje ser på som en entusiast :fnise:

Jeg har aldri likt fotball overhodet. Jeg har aldri likt sport i det hele tatt.

Nå bor vi sammen! Og på lørdagen skal jeg ta han med på puben i byen min, som er supportere for det laget han liker. Han er -heldigvis- ikke den typen som MÅ se på en kamp, og siden han er så "snill" og "mild" på fotballfronten har jeg gjort litt for å engasjere meg og hjelpe han finne alternativer her i Norge, for å se kampene osv. (jeg har ingen sportskanaler).

Men hadde kjæresten min vært så "fanatisk" som din hadde jeg neppe klart å bo sammen med han. Jeg blir lett irritert av for mye sport på TV og i det hele tatt irritert av partnere som er så veldig opphengt i en og samme ting. Var sammen med en i mange år som var likedan med noe annet. Det er slitsomt! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forlate sin egen leilighet pga støy fra TV'n - en støy som gjentas 3 ganger i uka er ikke et godt forhold.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart et favoritt lag vil vare til man dør. Mens et forhold så er det bare 50% sjanse for at det faktisk kommer til og fungere og vare til en av dem dør

man kan bytte damer eller menn mange mange ganger iløpe av livet men man bytter aldri favoritt laget.

Det kan vel nesten ikke bli mere tragisk enn det. "Jeg er gift med favorittlaget mitt. Det er det eneste som gjør meg fullstendig lykkelig. Det kan ikke gi meg sengekos,fine samtaler,barn, barnebarn etc. men får de mål så får de mål. Og vinner de så er jeg lykkelig til neste seier. Det kan ta år men det kommer nok en gang. Selvfølgelig ofrer jeg alt annet i livet for favorittlaget mitt. Det er virkelig verdt å tenke på at jeg var 100% dedikert til laget mitt når jeg sitter gammel og ensom på aldersheimen og prøver å huske hva laget egentlig het. Det som tok livet mitt fra meg."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at jeg aldri hadde funnet meg en kjæreste som _ikke_ liker fotball. Elsker fotball selv, og fant meg kjærste med samme engelske lag som meg - perfekt med andre ord. Vi har masse glede av å se kamper sammen, har vært i England på tur osv..

Men ellers kan jeg være enig med et råd som kom her - han trenger faktisk ikke se alt. Dersom han heier på Liverpool MÅ han ikke se Stoke-Bolton og Wolwerhampton-Blackpool altså.. Jeg tror dere rett og slett må lage noen avtaler. De timene han bruker til å se fotball på tv skal du også få bruke.. Dvs at hvis han "velger" søndag 16.00-20.00 så "velger" du deg tirsdag 21.00-23.00 og torsdag 20.00-22.00. Time for time, ganske enkelt. På den måten får du "rett" på tven du også (forutsatt at det er noe du vil se, evt kan du bruke timene dine på noe annet) .. og han oppdager også at han bruker veeeldig mange timer på fotball i uka.

På nettavisen.live kan man forresten følge alle kamper, og han får det han trenger til fantasy-laget ditt der igrunn. I tillegg har han bare 1 bytte i uka s det er grenser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gorgonzola

Det kan vel nesten ikke bli mere tragisk enn det. "Jeg er gift med favorittlaget mitt. Det er det eneste som gjør meg fullstendig lykkelig. Det kan ikke gi meg sengekos,fine samtaler,barn, barnebarn etc. men får de mål så får de mål. Og vinner de så er jeg lykkelig til neste seier. Det kan ta år men det kommer nok en gang. Selvfølgelig ofrer jeg alt annet i livet for favorittlaget mitt. Det er virkelig verdt å tenke på at jeg var 100% dedikert til laget mitt når jeg sitter gammel og ensom på aldersheimen og prøver å huske hva laget egentlig het. Det som tok livet mitt fra meg."

AB-da har du ikke forstått et kvidder av Eugene Onegins innlegg. Det er vesens forskjell på en hobby og et forhold. Og han har helt rett. For svært mange (spesielt menn) varer en hobby/lidenskapelig forhold til en aktivitet omtrent livet ut. All erfaring og statistikk viser at et forhold med høy grad av sannsynlighet ikke gjør det.

TS: Vær så snill, ikke vær så selvutslettende. Du må greie å fundamentere store deler av livet ditt på hva du ønsker og liker og ikke hva alle andre diller med. Samtidig må du trene deg på å akseptere at en partner dyrker noe annet enn deg innimellom. Jeg vet mange synes det er vanskelig, spesielt kvinner men det er nå en gang sånn at selv om man er i et forhold er man fremdeles to, og ikke ett - selv om statskirken til stadighet prøver å indoktrinere det vrøvlet i oss.

Skaff deg en hobby!

Endret av Gorgonzola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

Jeg ser at du ikke forstod en ting av hva jeg skrev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...

-likte han fotball da du forelsket deg i han?

-likte du han fordet om han elsket fotball?

-tenkte du at "jaja, bare jeg får han på kroken skal jeg nå skrelle av fotballinteressen"?

Det er noe i det å være forsiktig med det å skulle forandre noen for mye..det er ikke sikkert du liker det/den du får ut i andre enden av den prosessen.

Et råd fra en "gammel traver" i forholdsbransjen: Følg det de andre her har skrevet om egne interesser, en tv til, hobby, osv..

Det er ikke nødvendigvis snakk om forandre noen, men når man lever sammen må man ta hensyn til hverandre og inngå kompromiss. Det er ikke urimelig av TS å be om at han prioriterer forholdet deres og bruker litt mindre tid på fotballen. En ting er at han gjerne vil se kamper, en annen ting er å bruke store deler av fritiden på et fantasispill! Det blir for dumt.

Selvsagt er jeg enig i at TS bør finne egne interesser, men hun må da få lov å kunne tilbringe en rolig kveld hjemme i sitt eget hus selv om det er fotball på tv? Om samboeren på død og liv må se alle kamper, kan han vel dra til en kompis og se noen av dem der, så får i hvert fall TS en liten pause fra all fotballen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender typen på pub jeg. Da får han tatt en pils og sitte sammen med flere fotballinteresserte, og jeg kan finne på noe annet. Av og til ser vi kamper hjemme også, men det blir ikke hele tiden så det går bra :) Jeg har ingenting imot fotball, men av og til så blir det litt mye :P

Ev. så tar jeg meg en tur på cafe eller besøker en venninne :)

Jeg synes det høres ut som han tvinger fotballen nedi halsen på deg, vær så snill å snakk med ham om dette, hvis ikke er jeg redd dette kan bli litt vel tungt for forholdet deres.

Personlig har jeg fått veto-rett her hjemme - hvis jeg absolutt ikke vil ha/se/høre om fotball så kan jeg si fra, så får han enten ta en pause eller dra til en kompis/pub/annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips fra en i samme situasjon! (Dvs min er nok nesten verre enn din, men så er jeg heldigvis hakket mer interessert enn deg.) :)

1: Pick your battles! Spiller det egentlig noen rolle hva han egentlig driver med på PC-en, så lenge han uansett sitter der? Hjemme hos oss sitter vi fort et par timer på hver vår laptop i løpet av kvelden, og mens jeg sitter på nettaviser og bruker mye tid på KG velger han å bruke sin tid på fotballnyheter, Fantasy Premier League, Hattrick ++. Du blir jo ikke noe påvirket av det?

2: Få ham til å gi beskjed om kamper i god tid, og ikke i det han skrur på kampen. Jeg syns det er en selvfølge at han får se sine egne lags kamper hver uke, samt evt Champions League-kamper eller klassiske/viktige storoppgjør som El Clasico eller Man U-Chelsea. (Champions League er forresten snart over, det er kun et par mnd nå på våren hvor hyppigheten på kamper er SÅ tett. PL tar også snart sommerferie. :) ) Andre kamper får han gå ut for å se, hvis det er viktig å se Bolton-Stoke o.l. Et par kamper i uka klarer du, og det er ikke verre enn at tv-en er reservert for deg når det er grey's, gossip girl, farmen eller hva som helst du følger med på.

3: Han må selvfølgelig få se kamper med lyd, men hvis det er så høyt som du beskriver det vil sikkert naboen også sette pris på at han skrur ned lyden til normalt tv-nivå. Eller er det bare sånn at du er så irritert på fotballen i utgangspunktet at du innbiller deg at det bråker mer enn det gjør?

4: Jeg har sett Chelsea-kamp på kjærestetur i Stockholm jeg - men da visste jeg om det på forhånd. Var ikke høydepunktet på turen for min del akkurat, men jeg vet det gledet kjæresten min som jeg er så glad i! :rodmer: Tror mye av cluet her er at dere må snakke sammen mer og at han må informere deg bedre. (og av og til er det selvfølgelig lov for deg til å sette ned foten.)

5: Du mener det er så kjedelig på kamp i Norge i forhold til i England, men sitter dere i familieland på langsiden, eller står dere med de virkelige supporterne? Det er nemlig utrolig mye morsommere å stå med supporterne som synger og hopper og gråter og jubler enn å spise pølse med folk som knapt applauderer bortsett fra ved mål. Bare et lite tips, det var sånn jeg ble interessert i fotball i sin tid. :ball:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forlate sin egen leilighet pga støy fra TV'n - en støy som gjentas 3 ganger i uka er ikke et godt forhold.

enig, den delen hadde ikke jeg akseptert!

Bor man sammen, så tilpasser man seg, så enkelt er det faktisk!

Han MÅ ikke se alle kampene hos dere, når det tydelig er en hel vennegjeng som er interessert. De kan se hos noen andre også, for du må ha mulighet til å være i eget hjem du også.

En gang i blant er liksom noe annet, men tre ganger i uka? Overhode ikke akseptabelt!

Si ifra, dette er ikke ok.

Han kan få ha interessen sin, og du kan nok med hell begynne å finne andre ting som interesserer deg. Dra ut å tren, se om du klarer å skaffe noen venninder, sett deg å les, gjør noe. Men likevel er det ikke ok at han har så høy støy 3 dager i uka at du må vekk fra eget hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

enig, den delen hadde ikke jeg akseptert!

Bor man sammen, så tilpasser man seg, så enkelt er det faktisk!

Det og tilpasse seg går begge veier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det og tilpasse seg går begge veier

Men det høres jo ut som TSs type ikke har tilpasset seg, ikke på fotballsiden ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

Men det høres jo ut som TSs type ikke har tilpasset seg, ikke på fotballsiden ihvertfall...

Problemet her er at vi bare hører hennes side av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i sammen med en som var i overkant sportsinteressert.

Avtal i god tid at det er hans tv-tid og det er din. Du har garantert et eller annet du vil se på og følge som gjør at han himler med øynene.

Enkelte kamper kan sees hos kamerat eller på pub.

Kamper hjemme kan sees, men headsett kan brukes.

Jeg får selv i dag mange år etter grøssninger når det er fotball på tv. Ikke på grunn av fotballen, men den representerer en mann som heller så sport og fotball enn å delta i familielivet. Vi hadde barn. Har utallige ganger sovnet til sport for så å stå opp alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...