Gå til innhold

Dårlig hukommelse etter traumatisk opplevelse..

Bodøjenta87

Anbefalte innlegg

For 5 år siden opplevde jeg noe veldig traumatisk som forandret livet mitt til de grader. Alt som var trygt og kjent for meg forandret seg på 1 minutt. Før denne episoden hadde jeg superhukommelse. Jeg huska ALT! Nesten litt slitsomt..men det var også veldig kjekt.

Etter denne episoden har hukommelsen min blitt dårlig. Jeg husker nesten ingenting av livet mitt før dette. Kun små glimt.

Og det siste året har det også gått på korttidshukommelsen løs. Jeg husker veldig dårlig. Begynner å bli litt skremmende egentlig.

Kan dette ha med denne opplevelsen å gjøre, eller hva kan det være?

Bør jeg bekymre meg for dette?

Endret av Bodøjenta87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt,jeg har det samme. Mye som er borte mens andre ting er som små "flasher" som dukker opp her og der.Akkurat som minner er lagret i bokser, der noen av lokkene åpnes urytmisk og plutselig

http://www.krisepsyk.no/Temasider/Traumer/ettervirkninger-traumer.htm

http://www.kriser.no/reaksjoner/

Ah, godt å høre!

Helt snålt, akkurat som om jeg prøver å huske noe også begynner jeg å huske det, men så er det som om noe bare "kapper av" tråden som binder meg til tanken..på en måte..hvis noen skjønner. Jeg klarer ikke å dra minnet ordentlig inn før snora klippes over!

Skal lese litt inne på de linkene du limte inn her. Tusen takk!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror absolutt hukommelsen kan svekkes etter traumatiske opplevelser, har samme erfaring. Jeg hadde tidligere veldig god hukommelse, men den ble "ødelagt". Nå, en del år etter, føler jeg at den begynner å bygge seg opp igjen:) Hvorfor det er slik vet jeg ikke, kanskje noen kan svare oss på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det er slik vet jeg ikke, kanskje noen kan svare oss på det:)

O'allmektige Google kan! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlig hukommelse henger vel sammen med PTSD om jeg ikke tar feil?

Jeg fikk små oppgaver av psykologen min, kryssord og sudoku hjelper på hukommelsen..kanskje det er noe for deg?

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sliter litt med å forstå er hvorfor ALT er vanskelig å huske, - og ikke bare opplevelser knytta til selve den traumatiske opplevelsen..

At tida før det som skjedde er vanskelig å huske er kanskje ikke så rart, å tenke på hvor bra ting er gjør ting bare verre, så det at jeg ikke kan huske det om jeg vil engang, det er vel kroppens måte å beskytte en på.. I don't know..

Det som er problemet i etterkant av alt sammen er at jeg sliter med å huske om jeg ga bikkja mat til den og den tida..og hva jeg gjorde på jobb i går.."Ringte jeg dit i går?" "Hva snakka jeg med kunden om?"..

Synes bare alt er vanskelig å huske, og det hele begynte sakte men sikkert rett etter at jeg opplevde den veldig traumatiske situasjonen som jeg var i.

Bør ha en sammenheng, men jeg tenker fortsatt at det ville vært lurt å sjekke det..blir jo ikke bedre akkurat! :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig hukommelse henger vel sammen med PTSD om jeg ikke tar feil?

Jeg fikk små oppgaver av psykologen min, kryssord og sudoku hjelper på hukommelsen..kanskje det er noe for deg?

:klemmer:

Sudoku var jeg en gang en racer på...kanskje jeg skal ta det opp igjen.

Kjekt med litt hjernetrim i ny og ne! :D (Takk for tipset! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...